Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Met name zie ik de voordelen in:
- normaal formaat zonder poespas
- infotainment
- navigatie
- afwerking

Nadeel:
- geen zelfrijd functie

Laden is in 40 minuten vol bij 100k. Thuis staat de auto zeker wel 10 uur op de lader bij ons.

Heb geen verstand van fases, wellicht dat dit nog aangepast kan worden?

Bij thuis laden zie ik 13 uur voor volledig laden. Dat is ongeveer de helft voor de Tesla. Omdat ik vaak om 6:30 uur van huis ga en vaak ook heel laat bijna leeg thuis kom is dat te traag voor me. Als je hem nooit leeg rijd is dat natuurlijk geen probleem.
 
  • Like
Reactions: FVO
Bij thuis laden zie ik 13 uur voor volledig laden. Dat is ongeveer de helft voor de Tesla. Omdat ik vaak om 6:30 uur van huis ga en vaak ook heel laat bijna leeg thuis kom is dat te traag voor me. Als je hem nooit leeg rijd is dat natuurlijk geen probleem.
Lennard wil een EV als 2de auto aanschaffen, dan is het 1 fase laden geen issue.
 
  • Like
Reactions: HWS
In de auto zit een 7kW lader (hardware dus). De eerst Tesla's waren 11kW met optie om dubbele te nemen. Mogelijk dat Jaguar later nog eens een andere lader aanbiedt. Is vooral lastig als je bijna leeg thuis komt en s'avonds nog de auto wilt gebruiken. Laden gaat dan met 35 km te rijden afstand per uur gewoon langzaam. 300 km/dag bij kou/regen, harde tegenwind... betwijfel of de IPace dat gaat trekken op één lading zeker als je nog enige snelheid wilt houden. (130 waar het kan). Zou net moeten kunnen denk ik.. Juist dan is het wel fijn als je op veel plekken met 10 minuten laden genoeg sju kan krijgen om thuis te komen.
 
Last edited:
Wat is het verschil?
Alleen de snelheid van laden?
Kan dit later omgebouwd worden?

Wij rijden biet meer dan 300 km per dag.

Snelheid: 1-fase 16A is omgerekend zo’n 15 km/h versus zo’n 45 km/h bij 3-fasen 16A

Ombouwen? De auto ombouwen lijkt me niet eenvoudig. Gemakkelijker lijkt me de aansluiting thuis te verzwaren van de standaard 3x25A naar bijvoorbeeld 3x40A of meer, zodat je op 1-fase kunt laden met een hoger amperage. Dat kost vanaf 700 euro extra per jaar (capaciteitstarief).
 
Wat is het verschil?
Alleen de snelheid van laden?
Kan dit later omgebouwd worden?

Wij rijden biet meer dan 300 km per dag.

Volgens mij kan je de i-Pace AC laden met 1-fase 32A (7.4 kW)

Daarnaast kan je bv met een tesla AC laden met ook 3-fase:
Ik heb op dit moment een Tesla Wall Charger aangesloten op 3-fase 16A (11Kw).
Maar dit komt vanwege een kabel die enigszins 'wat licht' is (lang + dun koper)
Mocht je wat dikker koper hebben liggen naar je lader kan je ook tot 3-fase 32A (22 kW) gaan met de standaard Tesla Wall Charger.

Dit houdt in dat je je Tesla behoorlijk sneller kan laden dan de i-Pace.

11Kw ongeveer 8 uur voor de 90Kw batterij van mij (0% - 100%).
22Kw kan je in de helft van de tijd laden.

Edit: :) genoeg response zie ik net
 
  • Informative
Reactions: M.W.
En inderdaad geeft @michelh direct al een ander nadeel aan van 1-fase laden met 32A.

Je standaard aansluiting is dacht ik 3x25A en gaat je geld kosten als je wilt upgraden om maximaal 1-fase te laden op 32A.

Hieronder het i-Pace laad-lijstje:

Aansluiting Type Vermogen Tijdsduur
stopcontact 230V/10A 2.3kW 45u
laadpaal 1-fase 230V/16A 3.7kW 28u
laadpaal 1-fase 230V/32A 7.4 kW 14u
 
  • Informative
Reactions: M.W.
Allereerst welkom op het forum.
Het lijkt erop dat iemand vergeten is dar er een even voorstellen draadje is.
Overigens heb ik dit ook niet gebruikt

Daarnaast heerst er een soort allergie voor internet trollen, dat kan een overtrokken reactie geven.

Ben al jaren fan van Tesla en volg het op de voet maar haak elk keer af op de geleverde kwaliteit. De I-pace ziet er zo op het eerste gezicht gelikt uit en ik denk dat de kwaliteit en afwerking op een hoger niveau ligt dan de huidige tesla’s. Woensdagavond ga ik hem live bekijken, wie weet.....

Kwaliteit is een lastig begrip. In het bedrijfsleven kom ik niet veel verder dan voldoen aan de verwachtingen van de klant. De Tesla is een Amerikaanse auto en de gemiddelde Amerikaan heeft andere verwachtingen van een auto dan de gemiddelde Duitser. Dus er zal verschil zijn.
Een Amerikaanse auto is meer een gebruiksvoorwerp dan een status symbool. Dus hij ziet er niet uit, is slecht afgewerkt maar wel praktisch en een focus op onverwoestbaarheid.
Je kan erop op afhaken maar het ook van je af laten glijden.

Wat is het verschil?
Alleen de snelheid van laden?
Kan dit later omgebouwd worden?

Wij rijden biet meer dan 300 km per dag.
Ombouwen heb ik nog nooit gehoord, de lader is ook de omvormer van wisselspanning naar gelijkstroom dacht ik, en zit verbonden aan veel van de elektronica. Het is geen technisch probleem maar een keuze van Jaguar, die ook ik niet begrijp.
Overigens hoeft het geen probleem te zijn, thuis laad ik met 3kW, 15 km/uur(misplaatste zuinigheid). Maar welke kant ik ook op ga van uit huis, binnen 60 km is er een SuC die de auto met 500km/uur laad en aan de overkant van de straat staat een 11kW, 45km/uur, paal. Dit laatste kan niet met de iPace en ik weet niet op welke locaties je nu met 100kW kunt laden. Dit zou eerst uit kunnen zoeken.
Maar het hoeft geen probleem te zijn als er een tweede auto met een ICE. Je kan altijd een ev nemen als eerste auto en voor noodgevallen of vakanties de ICE gebruiken.
 
De I-Pace is 37 cm korter dan Model X. 13 cm smaller (incl spiegels). 12 cm lager.
Opvallend vind ik dat de wielbasis zowaar iets groter is. De I-Pace heeft een gigantische wielbasis van maar liefst 299 cm! 2,5 cm meer dan Model X. De draaicirkel van de I-Pace (11,98m) is 0,4m kleiner dan Model X.

Hoofdruimte en beenruimte is niet ruim als in Model X, maar is riant te noemen op beenruimte achterin na.
1013 mm hoofdruimte voor en 948 mm achterin voor de I-Pace.
1054 mm beenruimte voor en 850 mm achterin voor de I-Pace.

Ben heel benieuwd wat je van de I-Pace vindt @Lennard kok
 
Woensdag ben ik uitgenodigd om hem te bekijken en te configureren.
Zal eerst eens navragen over het laden en hoe jaquar hier mee om gaat.

De I-pace maakt in iedergeval wat los op dit forum:)

Ben benieuwd. Vraag gelijk wanneer er proefritten gemaakt kunnen worden. Ik denk dat de I-Pace een goede wegligging heeft door laag zwaartepunt, brede spoorbreedte en kart-achtige opstelling onderstel (wielen naar hoeken van carrosserie).
 
  • Like
Reactions: M.W.
Eens, zeker voor mensen die wat minder geneigd zijn risico's te nemen. Zijn verder wel paar opvallende zaken tov Tesla die de acceptatie/verkopen niet gaan helpen:
  • garantie accu 8 jaar of 160.000 km (what ever comes first), daarbinnen tot 70% accudegradatie wordt als normaal gezien tov: 8 jaar, onbeperkte km's including drive train
  • Soort "autopilot" op niveau van huidige AP2 lijkt het (DRIVER ASSIST PACK)- tov doorontwikkeling richting AP2 (vraag is ook of het echt voldoende goed werkt)
  • waar snel-laden? tov uitgebreid SuC netwerk (jaguar.com/charging wordt genoemd, maar is nog niet actief.
    "Jaguar have authorised charging infrastructure partnerships for all markets in which I-PACE is available. Our infrastructure partners are available to advise of the best solutions for you. Please consult your Jaguar Retailer for further information " - dat klinkt torch heel wat anders dan de 1.130 SuC locaties (met bijna realtime info qua beschikbaarheid) en 8.496 laders en op minimaal 2.548 locaties DeC's inmiddels - direct op je scherm, geïntegreerd met de navigatie. Met één uniform betaalsysteem.
  • 35 km/u thuisladen - voor 0-100% heb je avond+nacht nodig - ook erg weinig voor bijladen tijdens lunch etc onderweg. echt gemiste kans.
  • Geen software updates.You get what you bought.
Met name het verschil met het SuC/DeC netwerk is voorlopig essentieel denk ik.

Dit zou ik overigen ook wel willen:
4G Wi-Fi Hotspot - 6 USB en 3 12V aansluitingen ! (maar wel zelf zorgen/betalen voor sim-kaart)


Je schrijft geen software updates. You het what you bought.
Maar heb toch geloof ik gelezen dat er update's via the air zijn of zijn die dan voor andere zaken alleen de navigatie of zo maar donderdag ga ik met mijn vragenlijst richting Amsterdam. Heeft 1 van jullie nog vragen over de I-pace laat maar weten.... Kan niet beloven dat ik ze beantwoord krijg maar zal mijn best doen.
 
Last edited:
Je schrijft geen software updates. You het what you bought.
Maar heb toch geloof ik gelezen dat er update's via the air zijn of zijn die dan voor andere zaken alleen de navigatie of zo

Waar lees je dat? ik kom het in de brochure niet tegen. Was wellicht niet helemaal duidelijk - het gaat mij uiteraard om OTA-updates. Zoiets mag je i
daar toch wel verwachten als het wordt geleverd.

Over updates lees ik alleen dit:
"Getoonde Informatie en afbeeldingen met betrekking tot InControl-technologie, inclusief schermen of fragmenten, zijn onderhevig aan software-updates, versiebeheer en andere systeem-/visuele wijzigingen, afhankelijk van de geselecteerde opties"

APP functies werken overigen via je telefoon, die moet je dan wel via USB koppelen.
 
Waarom wordt hij steeds vergeleken met de Model X? Dat is een grote SuV en de I-Pace is een veel kleinere cross-over.

Je kunt je beter de vraag stellen of je een Model S of een I-Pace moet kopen.

Prijstechnisch zijn ze ongeveer gelijk en bereik ook.

Wat ga je missen?

Bagageruimte: 656 liter voor de I-Pace tegen 894 liter voor Model S (die dan ook nog een frunk heeft)

Acceleratie: 4,8 voor de I-Pace tegen 4,4 seconden voor zelfs de instapper Model S

Topsnelheid: 200 km tegen 225/250 km/uur (niet echt belangrijk maar om de één of andere manier aansprekend)

Laden: 3,7 Kw tegen 11 Kw (loont het de extra investering om van 3,7 naar 7,4 Kw te gaan?)

Snelladen: Superchargen tegen 120 Kw (start) met geleiding door de auto naar stations tegen CCS tegen 100 Kw (start) op plaatsen die ook gebruikt worden voor auto's met kleine batterij

Over the air updates: Model S daardoor veel meer features en more to come. Most likely binnenkort nieuwe navigatie die heel goed gaat zijn. Binnenkort zelfs: Tesla’s new ‘light-years ahead’ navigation and maps engine is ‘almost done’, says Elon Musk

Auto-pilot: Tesla volledige suite die al goed ondersteunt en stapsgewijs beter wordt

Veiligheid: Model S bewezen levensredder. Nog maar afwachten hoe I-Pace zich houdt.

Degelijkheid: Bij Model S zijn alle kinderziekten er wel uit en de auto's van nu zijn gewoon "af".

Toekomst: Op enig moment wordt Model Y gepresenteerd, ook een cross-over en naar verwachting met specs die weer veel hoger zullen liggen.

=====

Ik zal wel verwijten krijgen dat ik te positief naar Tesla ben maar volgens mij zijn dit tamelijk objectieve feiten. Over uiterlijk en wel geen voorkeur voor knopjes etc. heb ik het niet.
 
Last edited:
Waarom wordt hij steeds vergeleken met de Model X? Dat is een grote SuV en de I-Pace is een veel kleinere cross-over.

Je kunt je beter de vraag stellen of je een Model S of een I-Pace moet kopen.

Prijstechnisch zijn ze ongeveer gelijk en bereik ook.

Wat ga je missen?

Bagageruimte: 656 liter voor de I-Pace tegen 894 liter voor Model S (die dan ook nog een frunk heeft)

Acceleratie: 4,8 voor de I-Pace tegen 4,4 seconden voor zelfs de instapper Model S

Topsnelheid: 200 km tegen 225/250 km/uur (niet echt belangrijk maar om de één of andere manier aansprekend)

Laden: 3,7 Kw tegen 11 Kw (loont het de extra investering om van 3,7 naar 7,4 Kw te gaan?)

Snelladen: Superchargen tegen 120 Kw (start) met geleiding door de auto naar stations tegen CCS tegen 100 Kw (start) op plaatsen die ook gebruikt worden voor auto's met kleine batterij

Over the air updates: Model S daardoor veel meer features en more to come. Most likely binnenkort nieuwe navigatie die heel goed gaat zijn. Binnenkort zelfs: Tesla’s new ‘light-years ahead’ navigation and maps engine is ‘almost done’, says Elon Musk

Auto-pilot: Tesla volledige suite die al goed ondersteunt en stapsgewijs beter wordt

Veiligheid: Model S bewezen levensredder. Nog maar afwachten hoe I-Pace zich houdt.

Degelijkheid: Bij Model S zijn alle kinderziekten er wel uit en de auto's van nu zijn gewoon "af".

Toekomst: Op enig moment wordt Model Y gepresenteerd, ook een cross-over en naar verwachting met specs die weer veel hoger zullen liggen.

=====

Ik zal wel verwijten krijgen dat ik te positief naar Tesla ben maar volgens mij zijn dit tamelijk objectieve feiten. Over uiterlijk en wel geen voorkeur voor knopjes etc. heb ik het niet.

Ik vergat zomaar even dat Model S standaard intelligente luchtvering heeft. Hoort er natuurlijk ook bij. Zo kun je nog wel wat meer noemen zoals 8 jaar garantie op batterij en drivetrain en feit dat Roadtrips met gratis (prepaid voor de liefhebber) stroom gaat en de duizenden Destination chargers, Bij een overnachting kies ik nu al steevast een hotel met die laders. Scheelt minimaal 1 Supercharger. Genoeg zo.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: M.W.