Waarom wordt hij steeds vergeleken met de Model X? Dat is een grote SuV en de I-Pace is een veel kleinere cross-over.
Je kunt je beter de vraag stellen of je een Model S of een I-Pace moet kopen.
Prijstechnisch zijn ze ongeveer gelijk en bereik ook.
Wat ga je missen?
Bagageruimte: 656 liter voor de I-Pace tegen 894 liter voor Model S (die dan ook nog een frunk heeft)
Acceleratie: 4,8 voor de I-Pace tegen 4,4 seconden voor zelfs de instapper Model S
Topsnelheid: 200 km tegen 225/250 km/uur (niet echt belangrijk maar om de één of andere manier aansprekend)
Laden: 3,7 Kw tegen 11 Kw (loont het de extra investering om van 3,7 naar 7,4 Kw te gaan?)
Snelladen: Superchargen tegen 120 Kw (start) met geleiding door de auto naar stations tegen CCS tegen 100 Kw (start) op plaatsen die ook gebruikt worden voor auto's met kleine batterij
Over the air updates: Model S daardoor veel meer features en more to come. Most likely binnenkort nieuwe navigatie die heel goed gaat zijn. Binnenkort zelfs:
Tesla’s new ‘light-years ahead’ navigation and maps engine is ‘almost done’, says Elon Musk
Auto-pilot: Tesla volledige suite die al goed ondersteunt en stapsgewijs beter wordt
Veiligheid: Model S bewezen levensredder. Nog maar afwachten hoe I-Pace zich houdt.
Degelijkheid: Bij Model S zijn alle kinderziekten er wel uit en de auto's van nu zijn gewoon "af".
Toekomst: Op enig moment wordt Model Y gepresenteerd, ook een cross-over en naar verwachting met specs die weer veel hoger zullen liggen.
=====
Ik zal wel verwijten krijgen dat ik te positief naar Tesla ben maar volgens mij zijn dit tamelijk objectieve feiten. Over uiterlijk en wel geen voorkeur voor knopjes etc. heb ik het niet.