Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk, dasd een echte Tesla killer. Niet zo'n Prutsauto die maar één of 2 keer op max vermogen kan optrekken en dan de batterij moeten koelen. Nee gewoon 60 seconden lang max vermogen.... Een echte Tesla killer ..o_O

Uiteraard wel gelimiteerd tot 200 km/uur. Maar zulke snelheden zijn voor een EV toch al heel onwaarschijnlijk :)
 
Ik zie dat ook niet snel gebeuren.

Wel een mooi voorbeeld van een klassieke innovatievraag: dure infrastructuur met relatief eenvoudige karretjes (metro, trein, ...) of een relatief simpele infrastructuur met dure karretjes (vliegtuigen, magneetzweefbaan, ...)
De magneetzweefbaan is hier niet een juist voorbeeld: daar is juist de baan relatief duur (daar zit immers de inductiemotor in) en zijn de karretjes relatief goedkoop (geen motoren, enkel elektromagneten die de kar tegen de baan aan trekt).

In 1996 heb ik een rit gemaakt op het proeftraject van de transrapid in Lathen: dat was nogal indrukwekkend, optrekken als een auto naar een topsnelheid van 400 km/u, en dat op een relatief korte testbaan in de vorm van een 8... jammer dat op deze techniek niet verder is ingezet in Europa. Herkansing van de techniek in de hyperloop?
 
Het is fysiek vrijwel onmogelijk om voldoende oppervlak onder een goede hoek naar de zon te richten. De enige plek met een goede hoek is de voorruit en daar zitten ze natuurlijk niet. Veel meer dan het equivalent van twee panelen kun je bijv. op een Tesla niet kwijt.
Dan mag de auto nooit in de schaduw, nooit onder een carport en nooit in een garage staan.
Twee panelen leveren op een auto maximaal 50% rendement op. Is dus zo'n 250 kWh per jaar. Daar kom je 1000 km ver mee.
En dan de vraag tegen welke kostprijs?

In de zon zetten, dan de airco laten voorkoelen... en weg is je extra stroom!
 
De magneetzweefbaan is hier niet een juist voorbeeld: daar is juist de baan relatief duur (daar zit immers de inductiemotor in) en zijn de karretjes relatief goedkoop (geen motoren, enkel elektromagneten die de kar tegen de baan aan trekt).

In 1996 heb ik een rit gemaakt op het proeftraject van de transrapid in Lathen: dat was nogal indrukwekkend, optrekken als een auto naar een topsnelheid van 400 km/u, en dat op een relatief korte testbaan in de vorm van een 8... jammer dat op deze techniek niet verder is ingezet in Europa. Herkansing van de techniek in de hyperloop?

Inderdaad een beetje verwarrend: er zijn ook magneetzweeftreinen met passieve baan ontwikkeld, zoals de oorspronkelijke Transrapid in Duitsland en de NL-versie daarvan door DAF en Philips. Maar de nu rijdende magneetzweeftreinen hebben inderdaad actieve banen.
 
Iemand op een ander forum heeft een I-Pace in bestelling en ik had ‘m geadviseerd om eens te kijken naar de Tesla Wall Charger als een niet te dure laadpaal voor thuis. Hij belde naar Tesla Aartselaar en daar zeggen ze hem dat ze zo een TWC enkel verkopen bij aanschaf van een Tesla auto op basis van VIN... Is wel jammer, als je plots strak gaat doen over aan wie je zo een spul verkoopt.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Dat weten we nog niet maar ik denk dat hij ongeveer formaat van eipeez zal hebben. Veel kleiner niet. Wel benieuwd naar de prestaties en bereik trouwens wanneer ervaren EV designers zich erop werpen.

Ik heb in de iPace en de Kona gezeten en de Kona is echt een stuk kleiner van binnen dan de iPace. De Kia Niro komt daar dichterbij in de buurt.
 
  • Informative
Reactions: ElecFan
Iemand op een ander forum heeft een I-Pace in bestelling en ik had ‘m geadviseerd om eens te kijken naar de Tesla Wall Charger als een niet te dure laadpaal voor thuis. Hij belde naar Tesla Aartselaar en daar zeggen ze hem dat ze zo een TWC enkel verkopen bij aanschaf van een Tesla auto op basis van VIN... Is wel jammer, als je plots strak gaat doen over aan wie je zo een spul verkoopt.
Dit is geen kwestie van "plots" strak gaan doen: toen wij onze twee HPWC kochten bij Tesla in augustus 2016 kreeg ik in eerste instantie ook te horen dat ik er maar één mocht kopen, gekoppeld aan het VIN nummer. Nadat ik had uitgelegd dat wij twee Tesla's hadden was er geen probleem.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Iemand op een ander forum heeft een I-Pace in bestelling en ik had ‘m geadviseerd om eens te kijken naar de Tesla Wall Charger als een niet te dure laadpaal voor thuis. Hij belde naar Tesla Aartselaar en daar zeggen ze hem dat ze zo een TWC enkel verkopen bij aanschaf van een Tesla auto op basis van VIN... Is wel jammer, als je plots strak gaat doen over aan wie je zo een spul verkoopt.

Ik heb hetzelfde meegemaakt en hem, nadat ik had gevraagd wat hij ermee wilde gaan doen en dat min of meer Tesla gebruik zou zijn, dus veel snelweg en passende snelheden, geadviseerd om bestelling te annuleren. En ik sta daar volledig achter.
 
Dit is geen kwestie van "plots" strak gaan doen: toen wij onze twee HPWC kochten bij Tesla in augustus 2016 kreeg ik in eerste instantie ook te horen dat ik er maar één mocht kopen, gekoppeld aan het VIN nummer. Nadat ik had uitgelegd dat wij twee Tesla's hadden was er geen probleem.

Eind 2016 vier stuks TWC gekocht, met 1 VIN-nummer. Wel een vraag: “Wat bent u ermee van plan?”. Maar gewoon alle vier geleverd. Inmiddels is de eerste overigens alweer vervangen (kabelbreuk).
 
Vandaag in Knokke Het Zoute een i-Pace zien staan aan een laadpaal. Had een Engelse nummerplaat en er stond "prototype" op de achterdeuren gelabeld. Op de voordeuren stickers van de Zoute Tennisclub en "Official Shuttle"... .
De auto lijkt inderdaad kleiner dan een MX en vooral veel lager had ik zo de indruk... .
Geen foto's gemaakt, was in tijdnood; achter op werkschema... .