Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Alleen maar goed voor je aandelen toch Wim? Als hardcore Tesla fanboy moet je hier toch stiekem wel blij van worden? ;)
De waarde van de aandelen wordt meer beïnvloedt door Elon dan door de geweldige prestaties van Tesla.
Elon heeft niet voor niks een prijs van 420 dollar genoemd. Hij weet zeker dat zelfs die ogenschijnlijk hoge koers straks zeker zal worden overtroffen. Ik hou wel van de manier van doen van Musk, al zou ie dat persoonlijke geneuzel wel achterwege mogen laten.

Ben ik nou blij met die blunderende concurrentie? Nee, eigenlijk niet.
Er worden per jaar wereldwijd 87.000.000 auto's gemaakt. Tesla gaat er daar misschien ooit eens een miljoen per jaar van maken. Het is dus dringend nodig dat de andere merken ook hun fair share gaan maken. Maar ... als de andere fabrikanten EV's gaan maken die het publiek teleurstellen schiet het natuurlijk niet. Het lijkt er zelfs op dat ze dat opzettelijk doen. Zo van 'je kunt bij ons een elektrische auto kopen met een bereik van 200 tot 250 km, je kunt bij ons ook een benzineauto kopen met een bereik van 700 km'
Wereldmarkt auto's.jpg
.
 
  • Like
Reactions: HWS and ElecFan
Een beetje overdreven lijkt me, bij de MX zie ik geen verschil aan de zijramen, aan de B-en de C-stijl zitten de ramen mooi gelijk terwijl de chroomlijst veel gelijkenis vertoont met de MX. Die grote voorruit zal wel een ietsje schelen, maar ook geen wereld.
Weet dat zelfs de ogenschijnlijk kleinste fout in de aërodynamische vormgeving al heel grote nadelige consequenties heeft.
De grote ruit in de Model X is perfect. De luchtstroom kan er ongehinderd langs, ongeacht vanuit welke hoek deze wordt aangestroomd. Mercedes legt de voorruit verdiept in een hoger liggende lijst. Dat gaat alleen maar - redelijk - goed als de wind zuiver recht van voren inkomt. Bij alle andere aanstroomrichtingen zullen er enorme wervelingen ontstaan aan de lijzijde van die lijst.
Onderstaande foto's zijn m.i. volkomen duidelijk. Vergelijk bij de foto van de X dezelfde onderdelen van de Mercedes. Voorruit, handgrepen, montage zijramen, ze moeten bij Mercedes echt die marketingdwazen wegjagen.

tesla-mercedes-ev.jpg
tesla-model-x-p100d-ludicrous-7p.jpg
Mercedes EQC.jpeg
 
  • Informative
Reactions: HWS
Mooie vergelijking, knap gedaan!
De luchthappers en die hoge snuit bij de EQC begrijp ik ook niet.
Ze houden blijkbaar teveel rekening met een conservatief publiek. Bij elke overgang van hun vroegere ICE-modellen mochten de wijzigingen nooit te extreem zijn. Ze zijn blijkbaar op dat elan verder gegaan. Om bestaande klanten te doen overschakelen, zal het misschien nog meevallen. De gemiddelde EV-kopers zijn wel progressiever ingesteld. Afwachten.
 
Mooie vergelijking, knap gedaan!
De luchthappers en die hoge snuit bij de EQC begrijp ik ook niet.
Ze houden blijkbaar teveel rekening met een conservatief publiek. Bij elke overgang van hun vroegere ICE-modellen mochten de wijzigingen nooit te extreem zijn. Ze zijn blijkbaar op dat elan verder gegaan. Om bestaande klanten te doen overschakelen, zal het misschien nog meevallen. De gemiddelde EV-kopers zijn wel progressiever ingesteld. Afwachten.

Ik snap de argumenten voor het optimaal maken van EV, zeker aangezien dat heel bepalend is voor de adaptatie van EV's.
Maar snap ook dat Mercedes vast wil houden aan de lijn waar ze op dit moment alle auto's mee uitrusten. De uitstraling/vormgeving is in geval van sommige merken net zo bepalend als het logo. Daar stap je niet zomaar vanaf.Wat dat betreft heeft Tesla een groot voordeel, ze hadden een greenfield.
Ik wil eerst wel eens zien in een test of de luchtweerstand nu echt zo slecht is als Wim beweert, pas dan kunnen we echt bashen :D
 
Ik snap de argumenten voor het optimaal maken van EV, zeker aangezien dat heel bepalend is voor de adaptatie van EV's.
Maar snap ook dat Mercedes vast wil houden aan de lijn waar ze op dit moment alle auto's mee uitrusten. De uitstraling/vormgeving is in geval van sommige merken net zo bepalend als het logo. Daar stap je niet zomaar vanaf.Wat dat betreft heeft Tesla een groot voordeel, ze hadden een greenfield.
Ik wil eerst wel eens zien in een test of de luchtweerstand nu echt zo slecht is als Wim beweert, pas dan kunnen we echt bashen :D
Er is nog geen enkele indicatie. Toch voorspel ik nu al dat de Mercedes slechter zal presteren dan de i-Pace.
Mercedes heeft zelfs een aparte EQ lijn gecreëerd. Als zij de auto wat vooruitstrevender en dus aërodynamisch beter hadden vormgegeven hadden zij zich niet alleen hoeven richten op het huidige bejaarde publiek. Dat publiek koopt toch nog wel een diesel.
 
Er is toch al wel een indicatie: de officiële verbruikscijfers van de Mercedes zijn iets slechter dan van de Jaguar. Iets van 22,2kWh/100km voor de Mercedes tegen 21kWh/100km voor de Jaguar.
Het wordt in ieder geval niet beter. Die 21kWh/100km werd tijdens een vergelijkende rit met enkele Tesla's, met dank aan Hans Noordsij, door de i-Pace lang niet gehaald. Het verbruik kwam op 265 wh/km uit.

Ik vind de prestaties van 'big auto' ronduit slecht. Als een qua ontwerp al 6 jaar oude Model S op diezelfde rit maar 175 wh/km (gemiddelde van 2 Model S auto's) verbruikt, dan is het uiterst mager wat de oude fabrikanten laten zien. De i-Pace en vrijwel zeker ook de Mercedes EQC verbruiken 50% meer energie dan de Model S. Zelfs de veel grotere Model X blijkt ook maar liefst 26% zuiniger dan de i-Pace.

Het is vooral zo matig omdat de andere fabrikanten zes jaar langer de tijd hebben gehad om iets moois en vooral iets beters te maken dan Tesla.
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and Dwarde
Het wordt in ieder geval niet beter. Die 21kWh/100km werd tijdens een vergelijkende rit met enkele Tesla's, met dank aan Hans Noordsij, door de i-Pace lang niet gehaald. Het verbruik kwam op 265 wh/km uit.

Ik vind de prestaties van 'big auto' ronduit slecht. Als een qua ontwerp al 6 jaar oude Model S op diezelfde rit maar 175 wh/km (gemiddelde van 2 Model S auto's) verbruikt, dan is het uiterst mager wat de oude fabrikanten laten zien. De i-Pace en vrijwel zeker ook de Mercedes EQC verbruiken 50% meer energie dan de Model S. Zelfs de veel grotere Model X blijkt ook maar liefst 26% zuiniger dan de i-Pace.

Het is vooral zo matig omdat de andere fabrikanten zes jaar langer de tijd hebben gehad om iets moois en vooral iets beters te maken dan Tesla.
Ben benieuwd wat de luchtweerstand van de Audi e-tron gaat worden, krijg nav de reklame uitingen erover wel de indruk dat zij zich er wel nadrukkelijk op gericht hebben. Met de camera’s als spiegels optie en andere aerodynamische aanpassingen. Bij Audi gebruikt marketing dit om de auto te verkopen.
 
Ben benieuwd wat de luchtweerstand van de Audi e-tron gaat worden, krijg nav de reklame uitingen erover wel de indruk dat zij zich er wel nadrukkelijk op gericht hebben. Met de camera’s als spiegels optie en andere aerodynamische aanpassingen. Bij Audi gebruikt marketing dit om de auto te verkopen.
Wat ik er tot nu toe van heb gezien zijn enkele zaken beter opgelost dan bij i-Pace en Mercedes EQC.
Met name de gladheid van de zijkanten, verzonken deurhandels en goed ingelegde zijruiten zijn duidelijk beter. Maar ... die enorme rechtopstaande voorkant en die enorme grille vernielen heel veel.

Gelukkig hebben de ontwerpers de marketingafdeling van Audi wel een poets gebakken. De lucht die door die onvermijdelijke grote grille binnenkomt, wordt door twee jaloezieën in de frunkdeksel weer naar buiten geleid. Hoe minder de lucht wordt vertraagd, hoe beter dit is voor een lage luchtweerstand.

Ik maak me evenwel geen illusies dat de Audi ook maar in de buurt komt van de lage luchtweerstand van een Model S of X.
 
Ik vind de prestaties van 'big auto' ronduit slecht. Als een qua ontwerp al 6 jaar oude Model S op diezelfde rit maar 175 wh/km (gemiddelde van 2 Model S auto's) verbruikt, dan is het uiterst mager wat de oude fabrikanten laten zien. De i-Pace en vrijwel zeker ook de Mercedes EQC verbruiken 50% meer energie dan de Model S. Zelfs de veel grotere Model X blijkt ook maar liefst 26% zuiniger dan de i-Pace.

Het is vooral zo matig omdat de andere fabrikanten zes jaar langer de tijd hebben gehad om iets moois en vooral iets beters te maken dan Tesla.
Met ook in het achterhoofd dat de Mercedes persjongens al roepen dat de nieuwe elektrische Mercedes absoluut niet voor Langstrecken bedoeld is, en de toch wel enorm hogere verbruiken van de nieuwe Duitse EV's t.o.v. Tesla moet de conclusie wel zijn dat de merken met opzet de EV niet al te goed willen laten presteren. Je hoort ook geen enkel merk meer roepen dat ze met een Tesla-killer bezig zijn. Nee, daar hebben ze ook helemaal geen belang bij. Ze denken kennelijk nog steeds dat de elektrische auto kan mislukken en doen hun best om dat te bereiken... :mad:
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Schermafbeelding 2018-09-06 om 23.05.23.png
Ergens heb ik gelezen dat de E-Tron een CW waarde van ook 0,25 zou hebben, net als de Mercedes.

Voor wie geen twitter heeft, deze heb ik vanaf de beurs in Basel gepost. Overigens opvallend dat er bij de meeste auto's bijna niemand was en bij de Roadster doorlopend een man of twintig druk met foto's maken en youtube filmpjes.

Hans Noordsij on Twitter
 
Heeft de EQC een Cx van 0,25? Toch niet zo slecht volgens deze Wiki.
Met een Cx van 0,25 kan je toch moeilijk beweren dat er geen inspanningen werden gedaan om de luchtweerstand laag te houden.
Dat de huidige mode richting crossover of SUV gaat, kan je betreuren maar kijk eens rond: je ziet bijna niets anders rijden.
Een jammerlijke zaak is dat voor het energieverbruik, maar geldt niet alleen voor EVs ook voor ICEs.
Ik herhaal mijn vraag: heeft Tesla al het WLTP-verbruik gecommuniceerd van haar modellen? Vreemd dat dat nog niet gebeurd zou zijn. Ik dacht dat begin september de ultieme datum was. Dan kunnen we discussieren op basis van wetenschappelijke cijfers.
Want je kan van een normverbruik zeggen wat je wil, het is wel de enige manier om voertuigen op een objectieve manier met elkaar te vergelijken. Zo'n normverbruik, zelfs WLTP, blijkt in bijna alle gevallen een flinke onderschatting, akkoord, maar het vergelijkt in exact dezelfde omstandigheden, bij eenzelfde snelheidstraject enz...
In die zin is een ritje met enkele voertuigen naast elkaar waarbij men energieverbruik afleest van de boordcomputer (waarbij sommige boordcomputers een deel van het verbruik niet meenemen) door mensen die op voorhand hun statement al verkondigd hebben en de eigen auto door en door kennen, niet ernstig te nemen. Die 50% meerverbruik neem ik dan ook met de nodige korrels zout, ook omdat alleen op basis van de S.Cx waarden en rolweerstandswaarden het meerverbruik al minder zou moeten zijn.
Trouwens, worden de ladingsverliezen meegenomen bij zo'n WLTP-verbruik? Ik vermoed van niet, maar hoe ga je dan het energieverbruik uit de batterij exact meten?
 
View attachment 332505 Ergens heb ik gelezen dat de E-Tron een CW waarde van ook 0,25 zou hebben, net als de Mercedes.

Voor wie geen twitter heeft, deze heb ik vanaf de beurs in Basel gepost. Overigens opvallend dat er bij de meeste auto's bijna niemand was en bij de Roadster doorlopend een man of twintig druk met foto's maken en youtube filmpjes.

Hans Noordsij on Twitter
Bij de voor-voor-voor presentatie eind mei stond in alle persberichten dat de Cw 0,28 zou zijn. Nu kom je op verschillende plaatsen tegen dat het 0,25 is.
Bij Audi zelf weten ze het blijkbaar ook niet helemaal zeker:
hier staat 0,28 Optimale stroomlijn Audi e-tron: duurtest in de windtunnel
en hier 0,25 Audi e-tron concept > e-tron > Home > Audi Nederland
 
Mij werd pas verteld dat de 0,29 van de i-Pace niet zo slecht was voor een SUV want de meesten zitten nog veel hoger. Maar dan missen ze het feit dat een EV het met veel minder energie aan boord moet doen. Voordeel is wel >90% efficiency tegenover hooguit 30% bij een ICE maar een factor als luchtweerstand geldt voor allen in gelijke mate. En een koekblik tegen de wind induwen op snelheid vraagt wel wat.
Mercedes komt er dan wel min of meer eerlijk voor uit maar gooien met hun citaat de acceptatie van een EV als waardige vervanger van een ICE weer jaren terug. Ik houd niet van complot denken maar een beter reclame voor hun ICE versies is nauwelijks denkbaar. Zeker in Duitsland. Toch het Autobahnland bij uitstek. Grrrr.

#EQC designchef Kelz:

"Auf der anderen Seite werden elektrisch angetriebene Fahrzeuge im Wesentlichen sicher nicht im Langstreckenbereich auf der Autobahn eingesetzt."