Heeft de EQC een Cx van 0,25?
Toch niet zo slecht volgens deze Wiki.
Met een Cx van 0,25 kan je toch moeilijk beweren dat er geen inspanningen werden gedaan om de luchtweerstand laag te houden.
Dat de huidige mode richting crossover of SUV gaat, kan je betreuren maar kijk eens rond: je ziet bijna niets anders rijden.
Een jammerlijke zaak is dat voor het energieverbruik, maar geldt niet alleen voor EVs ook voor ICEs.
Ik herhaal mijn vraag: heeft Tesla al het WLTP-verbruik gecommuniceerd van haar modellen? Vreemd dat dat nog niet gebeurd zou zijn. Ik dacht dat begin september de ultieme datum was. Dan kunnen we discussieren op basis van wetenschappelijke cijfers.
Want je kan van een normverbruik zeggen wat je wil, het is wel de enige manier om voertuigen op een objectieve manier met elkaar te vergelijken. Zo'n normverbruik, zelfs WLTP, blijkt in bijna alle gevallen een flinke onderschatting, akkoord, maar het vergelijkt in exact dezelfde omstandigheden, bij eenzelfde snelheidstraject enz...
In die zin is een ritje met enkele voertuigen naast elkaar waarbij men energieverbruik afleest van de boordcomputer (waarbij sommige boordcomputers een deel van het verbruik niet meenemen) door mensen die op voorhand hun statement al verkondigd hebben en de eigen auto door en door kennen, niet ernstig te nemen. Die 50% meerverbruik neem ik dan ook met de nodige korrels zout, ook omdat alleen op basis van de S.Cx waarden en rolweerstandswaarden het meerverbruik al minder zou moeten zijn.
Trouwens, worden de ladingsverliezen meegenomen bij zo'n WLTP-verbruik? Ik vermoed van niet, maar hoe ga je dan het energieverbruik uit de batterij exact meten?