Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Moet bekennen dat ik de videos van Jonny Smith niet echt informatief vond. Dit is met deze video niet beter geworden.
Lijkt een beetje op de hype rondom de iPace. Deze werd vergeleken met de MX maar kwam er niet in de buurt.
Vergelijking van de Taycan met de MSPL is niet op zijn plaats. 0-100 in 2,6 is toch echt van een andere orde als de 3,2+s van de Taycan. Het is eerder een M3P. Trekt ongeveer even snel op.

Porsche kan de beloofde laadsnelheid niet waarmaken en brengt een concurrent van de M3P op de markt voor het dubbele van de prijs als hoogst haalbare.
Blijkbaar is het toch moeilijker dan verwacht voor de legacy-automakers om iets concurrerends voor Tesla op de markt te brengen.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Aan de andere kant kan een Tesla een herhaalde snelle start niet waarmaken, en blijkbaar de Porsche wel. Toch beter battery management?
Daar is mij geen informatie over bekend. In 2,6s of 3,2s vereist een verschil in vermogen. Hoeveel launches een MS kan maken waarbij het vermogen zo laag is dan deze pas meer dan 3,2 seconden bij de 100km/u is.
Hoeveel launches kan een M3 achter elkaar maken?
 
  • Like
Reactions: pvh
Aan de andere kant kan een Tesla een herhaalde snelle start niet waarmaken, en blijkbaar de Porsche wel. Toch beter battery management?
Ik vergelijk het met de BMW M5 van weleer die ook maar een paar keren launch mode kon en mocht gebruiken, of de Nissan GTR die ook dergelijke limitaties had. De Model S Performance zet echt belachelijke cijfers neer maar kan dat maar een beperkt aantal keren aan, terwijl de Model 3 Performance wat minder gekke cijfers neer zet en ze wel aan kan. Ik ben er zeker van dat technologie binnen nu en 10 jaar weer verder staat waardoor dingen die nu nauwelijks mogelijk zijn, ook weer gewoon worden...

Kanttekeningen bij de Taycan zijn inderdaad de prijs vs de concurrentie. Een Model 3 Performance kost even veel als een BMW M2 en krijgt reviews alsof ie beter is dan de nieuwste 3 reeks.
 
Daar is mij geen informatie over bekend. In 2,6s of 3,2s vereist een verschil in vermogen. Hoeveel launches een MS kan maken waarbij het vermogen zo laag is dan deze pas meer dan 3,2 seconden bij de 100km/u is.
Hoeveel launches kan een M3 achter elkaar maken?
en @wooter

Zie bijvoorbeeld Tesla confirms that it limits the power of performance vehicles after too many launches with 'launch mode' [Updated] - Electrek of Tesla confirms that it limits the power of performance vehicles after too many launches with 'launch mode' [Updated] - Electrek

Model S en X zijn sowieso niet zo geschikt voor het circuit, model 3 kan er wat beter tegen. Ik vermoed dat de Porsche het in dat opzicht ook beter zal doen.
 
Moet bekennen dat ik de videos van Jonny Smith niet echt informatief vond. Dit is met deze video niet beter geworden.
Lijkt een beetje op de hype rondom de iPace. Deze werd vergeleken met de MX maar kwam er niet in de buurt.
Vergelijking van de Taycan met de MSPL is niet op zijn plaats. 0-100 in 2,6 is toch echt van een andere orde als de 3,2+s van de Taycan. Het is eerder een M3P. Trekt ongeveer even snel op.

Porsche kan de beloofde laadsnelheid niet waarmaken en brengt een concurrent van de M3P op de markt voor het dubbele van de prijs als hoogst haalbare.
Blijkbaar is het toch moeilijker dan verwacht voor de legacy-automakers om iets concurrerends voor Tesla op de markt te brengen.

Ik zie dit toch net even anders, meer dan 30 launches achter elkaar zonder 1 kick. Het laden kunnen ze misschien NOG niet waarmaken (heb ik geen idee van) maar ik geloof erg in Porsche, hun capaciteiten, hun degelijkheid en hun vakmanschap dus dat is ook maar kwestie van tijd. Het zijn namelijk geen prutsers.

Voor een eerst poging is dit gewoon meer dan knap. Het feit dat blijkbaar Ludicrous mode niet zonder 'risico' is voor de motor enz, lijkt mij dit eerder een soort "turbo-boost" mechanisme dat eigenlijk gewoon een (extreem leuke) gimmick is.

Toegegeven de test gaf niet heel veel indepth info maar als je denkt dat Porsche zo maar het kaas van hun brood gaan laten eten door Tesla, vind ik dat toch redelijk naief no offense.
 
  • Like
Reactions: horta
Die video is redelijk nietszeggend. Alleen een paar keer hard optrekken en dat is het. Het model is vlees nog vis. Beetje BMW M4 formaat? Benieuwd welke doelgroep ze voor ogen hebben.

Met een permanent synchroon motor ligt de performance lager dan bij een inductie motor. Dat zie je ook bij de Model 3, dus dat zal deels de verklaring zijn voor de 3.5s tijd. Vind het wel tegenvallen voor een Porsche en dit is blijkbaar de topversie. Turbo gaat ook lastig worden. :)

Ook een Porsche Turbo S kon je al heel vaak achter elkaar een launch mee doen. Waar een Ferrari na een paar keer een oververhitte koppeling heeft blijft een Porsche gewoon lekker doorgaan. Ook zijn de cijfers van Porsche in de praktijk altijd haalbaar en vrij conservatief.

Die laadtijden wil ik wel eens zien. In 15 minuten 80% er bij zou wel top zijn. Maar eerst zien en dan geloven. Ook benieuwd wanneer Ionity met de 350kW laders komt. In NL blijft het nogal achter. Zolang er geen goede laadinfra is, is er geen alternatief voor Tesla.
 
dat Porsche zo maar het kaas van hun brood gaan laten eten door Tesla,
Ja, heel vervelend.
Optie 1:
Porsche bouwt taycan, die 1mln km mee gaat, 350kW kan laden, 3 uur met 200km/u rijdt en het hele VW-concern deze kennis mag gebruiken. Mooi voor de Duitse oem-mers en Nederlandse toeleveranciers.
Tweede optie. Tesla bouwt gigafactory 4 in Europa.
Hopelijk optie 1, maar ja, moet Porsche wel opschieten en niet drie jaar te laat met een slap aftreksel komen van de M3.
Als Porsche zeker was van haar zaak hadden ze niet jonny smith gevraagd maar bjorn. Hadden we nu iets geweten. December komen de echte cijfers, begrijp ik.
 
  • Like
Reactions: robertvg