Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, de Porsche deed het van 0-200 km/h, niet van 0-100. Aangezien E=0.5*m*v^2 geldt, doet de Porsche een 4x zo hoog beroep op vermogen als de Tesla. Zo kan ik ook aantonen dat ze gelijkwaardig zijn. ;)
Kun je de berekening wat verder uitwerken. Er is wel een formule maar daar is de conclusie, 'doet de Porsche een 4x zo hoog beroep op vermogen als de Tesla', niet uit af te leiden.
Helaas zelfs integendeel. De Porsche battery-pack kan niet 4 keer meer vermogen leveren. Ook de motoren kunnen dit niet verwerken.
Maar ik laat me graag verrassen door een correcte berekening.
En het kan natuurlijk dat de natuurwetten voor de Duitse autofabrikanten anders zijn. Mercedes beweerde dit ook al.
 
  • Funny
Reactions: MaH
Kun je de berekening wat verder uitwerken. Er is wel een formule maar daar is de conclusie, 'doet de Porsche een 4x zo hoog beroep op vermogen als de Tesla', niet uit af te leiden.
Helaas zelfs integendeel. De Porsche battery-pack kan niet 4 keer meer vermogen leveren. Ook de motoren kunnen dit niet verwerken.
Maar ik laat me graag verrassen door een correcte berekening.
En het kan natuurlijk dat de natuurwetten voor de Duitse autofabrikanten anders zijn. Mercedes beweerde dit ook al.
Formule klopt denk ik ook niet.

1/2 m . v2 is de formule voor kinetische energie. Om daar vermogen uit af te leiden moet je dat delen door de tijd. Als je snel van 0 naar 200 wil, dan heb je daar 4 keer zoveel vermogen voor nodig, als wat je nodig hebt om in dezelfde tijd naar de 100 te gaan. Maar dan hebben we het nog helemaal niet over luchtweerstand gehad, e.d.

Overigens is bij lagere toerentallen de versnelling eerder beperkt door max koppel van de motoren dan door max vermogen dat de batterij af kan geven. Misschien nutten de motoren wel bij een lager toerental het maximale vermogen van de batterij uit en zit daar nog wat winst.
 
Last edited:
Dit is nieuw voor mij. Ik dacht dat het vermogen dat de elektromotor kan ontwikkelen afhankelijk was van het magnetisch veld dat opgewekt kan worden en dat dit weer afhankelijk is van het vermogen dat vrijgemaakt kan worden uit de batterij. Maar het kan zijn dat ik mij hierin vergis.
Vermogen is koppel * toerental / 9549

Om bij een laag toerental een hoog vermogen te kunnen leveren heb je een heel hoog koppel nodig. De motor zelf of de componenten die er achter zitten kunnen niet zomaar een heel hoog koppel aan.
 
Jonny Smith is niet "zo maar iemand" op Twitter, maar de man achter het stuur in de video. Buiten zijn activiteiten bij Fully Charged is hij ook autojournalist en dat al 21 jaar, waarvan 13 jaar ook bij het BBC tv-programma "Fifth Gear".

En dan kun je je afvragen wie 'prettig' dan is. :p

En dat een en ander niet in beeld is heeft vooral te maken met het gegeven dat het interieur van de Porsche nog niet is vrijgegeven, en hij houdt zich keurig aan de NDA. Feit blijft dat dit vooralsnog heel wat indrukwekkender is dan wat Tesla tot nu toe heeft laten zien, maar we wachten af. De handschoen is wederom geworpen (eerst door Tesla, nu door Porsche)...
 
En dan kun je je afvragen wie 'prettig' dan is. :p

En dat een en ander niet in beeld is heeft vooral te maken met het gegeven dat het interieur van de Porsche nog niet is vrijgegeven, en hij houdt zich keurig aan de NDA. Feit blijft dat dit vooralsnog heel wat indrukwekkender is dan wat Tesla tot nu toe heeft laten zien, maar we wachten af. De handschoen is wederom geworpen (eerst door Tesla, nu door Porsche)...

Of Porsche Tesla echt voorbij gestreefd is zullen we moeten afwachten. Wat is de echte actieradius? Wat is de laadcurve? Als de accu echt 650 kg weegt, hoeveel weegt dan de hele auto?

Wat is de prijs voor dit kanon? Ik begrijp dat dit de top-spec versie moet worden voor zo'n €150k. Zijn mensen bereid om de Porsche toeslag te betalen?
 
Ook de Tesla's hebben in het verleden deze prijs aangetikt en er waren dus toen mensen die de Tesla toeslag wilden betalen. Ik vermoed dat er meer mensen zijn met vertrouwen (terecht of onterecht) in Porsche dan in Tesla. Als je kijkt naar build quality dan heeft Porsche een heel wat betere naam dan Tesla.
 
Uiteraard kan alles kapot, en hoe meer componenten, hoe meer er kapot kan. Maar om nu te zeggen dat ze van dezelfde kwaliteit zijn als de componenten in een Dacia vind ik te ver gaan. Alles valt of staat met kwaliteitscontrole (ook op component niveau) en die is ontegenzeggelijk (veel) beter bij Porsche dan bij Tesla, al is het maar vanwege reputatieverschillen tussen Europese en Amerikaanse auto fabrikanten.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Feit blijft dat dit vooralsnog heel wat indrukwekkender is dan wat Tesla tot nu toe heeft laten zien,
?
Feit?
Vooralsnog heeft Porsche niets laten zien. Het is vapourware.
Jonny smith is een huurling die 21 jaar in de automarketing zit en die je alles kunt laten zeggen.
Tesla produceert en verkoopt iedere maand meer M3’s dan Porsche denkt taycans het eerste jaar te kunnen maken.
En tot slot, feit, energie is ongelijk aan vermogen.
 
  • Funny
  • Disagree
Reactions: Dan84 and horta
Ik denk dat de Taycan echt wel sneller is op het circuit dan een S of model 3P, maar ook stuk duurder. De roadster v2 is dan weer duurder, maar die gaat denk ik stuk sneller zijn......... zie Elon dat weer zo timen dat die uit komt net voor de Taycan .....de roadster v2, al diverse rijden, meeste is bekend. Kan denk ik zo in productie (doet overigens een 1/4 mile in 8,8 seconden......dat is waanzinnig snel).

Qua rijden, is een porsche, komt wel goed...... echter de EV claims, we gaan het zien.
O ja hij heeft overigens een 2-speed bak, dus dat kan best uitmaken bij het aan te spreken vermogen.
 
?
Feit?
Vooralsnog heeft Porsche niets laten zien. Het is vapourware.
Jonny smith is een huurling die 21 jaar in de automarketing zit en die je alles kunt laten zeggen.
Tesla produceert en verkoopt iedere maand meer M3’s dan Porsche denkt taycans het eerste jaar te kunnen maken.
En tot slot, feit, energie is ongelijk aan vermogen.


Dit is natuurlijk een typisch fanboi antwoord, en doet geen recht aan wat er is getoond. Zet je roze bril af en kijk eens iets objectiever. Ik weet dat dat standpunt niet heel populair is op dit forum, maar het verruimt wel je wereldbeeld.

De video spreekt voor zich. Doe het eerst eens na met een Tesla, dan praten we verder.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Een antwoord heb ik al: Wasn’t allowed to show the actual timings but they were all about 9.5-9.7 secs 0-200km,

Dat is snel, geen huidige Tesla die hem bijhoud (zeker omdat de handling/brakes beter zal zijn).
Roadster v2 zal daar dan wel weer een flinke shop boven op doen.........tot de volgende gek komt....

Nog even en we hebben standaard een whiplash verzekering bij EV's nodig..... helm, nekgordel en halo verplicht......ik vindt dit echt leuke materie en complete waanzin tegelijk..........
 
  • Funny
Reactions: JanG007