Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat je probleem vooral is dat je zit te laden tot 85-90 SoC in Valenciennes. Bij 70 gewoon doorrijden, die laatste 15-20% duren gewoon te lang.

Sowieso opvallend dat je maar met 24% aankomt in Valenciennes, als je al zou vertrekken met 90%...

Concreet zegt ABRP voor onze Model 3 dat we 11 minuten in Valenciennes zouden moeten laden (40%->70%) als we thuis met 90% vertrekken, en met 10% in Parijs arriveren.

en welke snelheid neem je dan? Let ook op, ik moet als ik aankom na 14 uur stil staan ook nog aan m’n hotel geraken dus ik wil minimum 13% soc hebben bij aankomst om dit te kunnen overbruggen zonder te laag te gaan.

ook,
Misschien is abrp hier te optimistisch. Abrp is ook maar een berekening obv een paar aannames.

@JanG007, gebruik je abrp? Zou wel benieuwd zijn hoe abrp wel/niet aansluit bij jouw ervaringen in Tesla naar Parijs

Ik gebruikte abrp maar die week inderdaad redelijk af en ik vertrouw nu meer op het tesla trip consumption scherm. Dat is in mijn geval steeds spot on.
 
das heel simpel, ik vertrek om 3:00am (call me crazy) waardoor ik met de ice rond 5:45-6:00 aan de peage (Senlis) was en net voor de spits op de A1/a86 op een 20 minuten tot aan la defense kon rijden om dan om 6:35 achter m’n bureau te zitten. Als ik ditzelfde doe met de M3 sta ik rond 4:30 uur met soc 24% te laden naar soc 85-90) in Valenciennes. Ik kan dan om 5:05 verder richting Parijs rijden. Op 55 minuten haal ik dan nooit de peage (zou ik wel kunnen maaaaaar)

dus ja, hoe traag of snel ik ook rij, ik zal in die spits staan of ik moet inderdaad rond 2:20 vertrekken.

op zich is bovenstaande allemaal niet wereldschokkend en neem ik het er graag bij .Ik ben dan ook een a-typische EV rijder.

Wat ik wel minder vind, is het tijdverlies erna dat ik beschreef + het feit dat dit door het veelvuldig gebruik van de superchargers enkel maar langer en langer zal duren door het piek laadvermogen, degradatie en eventuele capping van Tesla uit. Neem hierbij de zeer optimistisch geafficheerde range en het hogere winterverbruik en je kan hopelijk begrijpen waarom ik in de pen vlieg als ik ranges van 400-500km tijdens lange trips hier te zien krijg.
Ik krijg er voorlopig ver van 400km uit dus ik kijk hals reikend uit naar de zomer.

ik denk dat het voor mij gewoon nog wat te nipt is.

ps:verbruik voor 400km is 100kWh (+/-133km/u)

Ik vind dit wel overtuiging....... ik zou gewoon de ICE nemen (of ander werk). Ben overtuigd EV rijder maar dit zou ik niet wekelijks doen.
 
Ik vind dit wel overtuiging....... ik zou gewoon de ICE nemen (of ander werk). Ben overtuigd EV rijder maar dit zou ik niet wekelijks doen.

Het lijkt vermoeiend maar liever dan elke weekdag de spits in te moeten dus opzich valt dat goed mee + ik rijd graag met de wagen vooral op een lege baan. Met de M3 is het inderdaad wat minder makkelijk maar hij maakt het voorlopig ruimschoots goed.

Hiervoor keek men mij al raar aan en nu ik zeg dat ik dat met een EV doe dan kijken ze helemaal bizar :D
 
Ik vind dit wel overtuiging....... ik zou gewoon de ICE nemen (of ander werk). Ben overtuigd EV rijder maar dit zou ik niet wekelijks doen.
Niet vergeten dat je in je Tesla dit lekker aan autopilot zou doen. Ik zou ook niet twijfelen en gewoon een half uurtje vroeger opstaan en m'n X nemen. Vroeger deed ik het met ICE en motorfiets en dat vond ik toch wel vermoeiender dan toen met de Model 3.
 
en welke snelheid neem je dan? Let ook op, ik moet als ik aankom na 14 uur stil staan ook nog aan m’n hotel geraken dus ik wil minimum 13% soc hebben bij aankomst om dit te kunnen overbruggen zonder te laag te gaan.

ook,

Ik gebruikte abrp maar die week inderdaad redelijk af en ik vertrouw nu meer op het tesla trip consumption scherm. Dat is in mijn geval steeds spot on.
Ik rij aan vMax + marge, dus zo een 6-7 km/u sneller dan toegelaten. Dat komt op ABRP op zo een 95% van maximumsnelheid uit, maar dat kan 's nachts natuurlijk wat vlotter betekenen.

In ABRP kan je ook gewenste aankomst% ingeven dus als je liever 20% wil kan dat natuurlijk ook.
 
Niet vergeten dat je in je Tesla dit lekker aan autopilot zou doen. Ik zou ook niet twijfelen en gewoon een half uurtje vroeger opstaan en m'n X nemen. Vroeger deed ik het met ICE en motorfiets en dat vond ik toch wel vermoeiender dan toen met de Model 3.

Daar ben ik 100% mee eens. Ik betrap mij er zelfs op dat ik soms wel eens langer aan de supercharger sta dan nodig om toch nog dat nieuwe filmpje van bjorn tesla uit te kijken of die mail af te ronden.
 
Ik rij aan vMax + marge, dus zo een 6-7 km/u sneller dan toegelaten. Dat komt op ABRP op zo een 95% van maximumsnelheid uit, maar dat kan 's nachts natuurlijk wat vlotter betekenen.

In ABRP kan je ook gewenste aankomst% ingeven dus als je liever 20% wil kan dat natuurlijk ook.

Yes, natuurlijk in FR betekent dit al gauw 133 en door de ochtend is het meestal niet warm + de nodige elevatie. Als je dan nog eens wind tegen hebt (wat altijd is in die richting) zit ik al gauw aan een verbruik van 245-255...op de terugweg is dit systematisch een pak minder (190-210)
 
Ik denk dat je dan toch nog altijd beter af bent om in Valenciennes al wat vroeger te vertrekken en even bij te toppen bij Senlis indien nodig. Anderhalf uur laden voor dat traject is echt wel veel; wij laden ca. 2 uur voor een traject van 1000km met een veel gulzigere Model X, en dat doorheen Duitsland met stukken aan 150 km/u.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Tja, op jaarbasis kan dat tellen en er is nog het thuisfront. Dit is nu het 6° jaar dat ik dit elke week doe en het lijkt erger dan het is.
Ik heb zelf ook enkele jaren in Parijs gewerkt. Regel 1 was zo vaak mogelijk thuis slapen. Ik durfde zelfs in de week wel eens over en weer rijden met de thalys
De avond op voorhand al vertrekken heb ik één keer gedaan, vanwege een dringende vergadering met de CEO, en er geen ander slot vrij was.