Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ben benieuwd hoe dat uit pakt....

Het grootste probleem dat ik had met mijn Outlander plug-in was dat de auto beslissingen nam die ik liever zelf wilde nemen, omdat ik informatie had die de auto niet had. Zo zou de auto er voor kiezen om, als het maar een beetje kouder was, de motor aan te zetten om het interieur te verwarmen. Omdat dat efficiënter zou zijn dan daar stroom voor te gebruiken. Dat kan wel waar zijn, maar als ik nog maar 5 km moet tot de volgende laadpaal, dan wil ik dat helemaal niet.

Stel dat je als taxi chauffeur de hele dag in / om Rotterdam rondjes rijdt, dan ga je op enig moment benzine verstoken 'binnen het hek'. Het is dan beter dat de auto jou de keuze laat waneer je wel en waneer je niet benzine wil gebruiken (als je je daar druk om wil maken, tenminste). Bijvoorbeeld wel op 80 km wegen en niet op 30 / 50 km wegen.
 
BMW grijpt alle kansen om met de beperkte modellen die ze hebben toch stappen te zetten. Ook de mogelijkheid om te leasen voor twee jaar is zo’n mogelijkheid. Jammer dat ze na de I3 weinig vordering gemaakt hebben.
Dat heeft te maken met een wissel van CEO. De 'nieuwe' CEO, Haral Krueger heeft geen contractverlenging gekregen, en er werd daarbij duidelijk aangegeven dat dat onder meer een gevolg was omdat de man verzaakte voldoende aandacht aan de transitie naar E-mobility te schenken.
 
Wat verwacht je dan van een nieuw automerk?
Dat ze het geld, middelen en kennis hebben om onmiddellijk een stuk of 7 verschillende auto's te ontwikkelen en produceren?
Het aanbod kan nu al de vraag niet meer volgen.

Ja, daar dacht ik tijdens m'n post ook aan maar ik denk dat een kleiner model beter zou kunnen scoren dan de Y die voor de meeste mensen sowieso al onbetaalbaar zal zijn. Ik ben namelijk overtuigd dat veel mensen prive (stiekum) wel EV willen rijden (en zeker een "Tesla") maar nu gewoon door de prijs de kat maar uit de boom kijken of uitwijken.

Uiteraard zou dit de vraag natuurlijk niet doen minderen maar met 2 factories erbij...en trouwens niet iedereen vraagt om z'n auto binnen 3 weken te krijgen.
 
Het valt nog niet mee om een kleinere EV te maken voor ca. 30-35k (voor dat bedrag stappen prive mensen wellicht wat eerder over op een EV) Dan wordt het al snel besparen op de accu en dat remt de verkopen vervolgens weer.

Het verschil tussen een kleine en grote auto scheelt in kostprijs niet zo veel. Ik schat zo'n 8 tot 10 euro per kg totaalgewicht? (bij gelijke accucapaciteit & materiaalgebruik) Lijkt me verstandiger om in te zetten op efficiënte aandrijving/carrosserie zodat de (zware/dure) accu relatief klein kan blijven. Het belastingregiem zal ook mede bepalend zijn voor aanbod komende periode. Vooral voor de zakelijke rijder scheelt het nog steeds een slok op een borrel of men 22% of 8% bijtelling betaald :rolleyes: