Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vlaamse politiek is momenteel zoals een braderie, waar elk idee onder pot en pint besproken wordt maar niks wordt uitgevoerd.

Ik zou het graag zien gebeuren, en de data komen overeen met wat er voorspeld wordt qua natuurlijke daling van de prijzen van EV's en het natuurlijk opdrogen van de tweedehands markt voor brandstofvoertuigen, maar de Vlaamse regering blinkt normaal niet uit in voortschrijdend inzicht.
Het voorstel rond de nieuwe elektrische wagens vond ik nog te verdedigen, maar zal - naar ik hoor - verschoven worden naar 2029 of zelfs 2030. Dat is nog 10 jaar. Wat mij betreft mocht voor nieuwe wagens het voorstel van 2027 er door komen, maar zou me dan wel ernstige vragen gesteld hebben bij de stroomvoorziening in de wintermaanden (hoger verbruik voor elektrische wagens en minder opbrengst door alternatieve energie vs toekomst kerncentrales?).

Tweedehandswagens vind ik toch een volledig ander verhaal. 2030 was daarvoor echt te vroeg. Je moet nu ook niet aan kapitaalsvernietiging gaan doen. Mensen die binnen enkele jaren nog een benzine/diesel/hybride kopen, zouden deze op de 2dehandsmarkt niet meer kwijt geraken en wat met handel in old timers/sportwagens/...? Nu het verhaal rond afschaffing inschrijving niet-elektrische 2dehandswagens zou volledig van tafel geveegd zijn (zelfs niet uitgesteld). Vermoedelijk wil men zich hier niet onpopulair mee maken voor een maatregel die er toch automatisch (natuurlijke opdroging zoals jij het zegt) zal komen (op enkele uitzonderingen na).
 
Je moet nu ook niet aan kapitaalsvernietiging gaan doen.
Die kapitaalsvernietiging komt er vanzelf wel, maar wat trager.

Nu al is een dip in de autoverkopen, omdat mensen wachten op meer elektrische modellen, en weten dat als ze nu nog een gewone auto kopen, ze ermee gaan blijven zitten.

Het probleem is ook dat we oudere auto's nog niet voldoende adequaat belasten, maar dat heeft natuurlijk ook een risico voor gezinnen die in armoede zitten. Je kan en wil ook niet dat compleet versleten auto's nog altijd blijven rondrijden, omdat er gezinnen geen kapitaal in een auto kunnen steken.
 
Die kapitaalsvernietiging komt er vanzelf wel, maar wat trager.

Nu al is een dip in de autoverkopen, omdat mensen wachten op meer elektrische modellen, en weten dat als ze nu nog een gewone auto kopen, ze ermee gaan blijven zitten.

Het probleem is ook dat we oudere auto's nog niet voldoende adequaat belasten, maar dat heeft natuurlijk ook een risico voor gezinnen die in armoede zitten. Je kan en wil ook niet dat compleet versleten auto's nog altijd blijven rondrijden, omdat er gezinnen geen kapitaal in een auto kunnen steken.

Klopt inderdaad wel hoor, maar ik ben ook benieuwd naar wat uit de hoed zal getoverd worden m.b.t. belasting elektrische wagens...
 
Klopt inderdaad wel hoor, maar ik ben ook benieuwd naar wat uit de hoed zal getoverd worden m.b.t. belasting elektrische wagens...
Voor salariswagens is dit al duidelijk: aftrekbaarheid voor bedrijven zal vanaf 2023 zakken voor salariswagens op fossiele brandstoffen, tot 0% in 2026. Dan zal ook de aftrekbaarheid voor EV's beginnen zakken, van nu 100% tot dan 65%.

Da's ook de reden dat je nu veel pientere bedrijven met pientere fleet managers en accountants al ziet rekenen op een EV only fleet nog voor 2026.
 
Voor salariswagens is dit al duidelijk: aftrekbaarheid voor bedrijven zal vanaf 2023 zakken voor salariswagens op fossiele brandstoffen, tot 0% in 2026. Dan zal ook de aftrekbaarheid voor EV's beginnen zakken, van nu 100% tot dan 65%.

Da's ook de reden dat je nu veel pientere bedrijven met pientere fleet managers en accountants al ziet rekenen op een EV only fleet nog voor 2026.
Vergeet ook niet dat voor bedrijven sustainability erg hoog op de agenda staat. Dit vertaalt zich ook in de vergroening van de vloot. Je moet al met hele goeie argumenten afkomen om nog diesel of benzine aan te bieden aan je werknemers, vooral in een land dat zo groot is als een zakdoek. PHEVs vind ik zelfs nog bedenkelijk persoonlijk (mijn vrouw niet 😅)
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Dit lijkt mij toch 'self' driving.
OK, de proefrit vond 's nachts plaats zonder verkeer en andere weggebruikers en in een gekende omgeving, maar voor het overige toch overtuigend.
Renault kwam 4j geleden al met level 4 demo car:
Of een Zoe ruim drie jaar geleden:
 
Kona E en Ioniq 5 (met KIA). Dat noem ik zeer mager voor zo'n grote speler.

De Hyundai Motor Group (waar Kia en Genesis ook onder vallen) hebben meer volledig elektrische modellen dan je noemt:
  • Hyundai IONIQ
  • Hyundai IONIQ 5
  • Hyundai Kona-E
  • Kia Niro-E
  • Kia Soul-E
  • Kia EV6
  • Genesis G80 (niet in NL)
  • Genesis GV60 (wel onthuld, nog niet in de showroom)
De waterstof Hyundai NEXO buiten beschouwing latend.
 
  • Like
Reactions: job-lek