Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Heb ik dat geschreven? Neen.
Ik heb gewoon neergeschreven wat ik zie: je kan nog een tesla bestellen en ontvangen dit jaar. Die andere wagens pas in 2022. Maar het orderboek van Tesla is wel groter (omdat de capaciteit ook groter is).

Ik heb de indruk dat Tesla de prijs gewoon doet fluctueren om een orderboek van 2 maand aan te houden. Wanneer die extra capaciteit beschikbaar is gaat dat misschien een impact hebben op de prijszetting...
Dat ligt er wel aan wat je besteld. Veel uitvoeringen zijn februari 2020 als je gaat bestellen.
 
Goh, ik geef ze nu vooral een participatieprijs. Niks echt om trots over te zijn.
Zeg je nu...?

Screen Shot 2021-11-09 at 10.11.10.png
 
Ik blijf het herhalen. De klassieke merken volgen geleidelijk en naarmate de markt over gaat.
BEVs vertegenwoordigden in 2020 wereldwijd 3,2% (een cijfer dat ik vond maar het verschilt al naargelang de bron) van de markt. (voor een deel kunstmatig want geholpen door incentives allerhande) Wat zou men willen? Dat klassieke autobouwers de overige 95% van de markt negeren?
 
Ik blijf het herhalen. De klassieke merken volgen geleidelijk en naarmate de markt over gaat.
BEVs vertegenwoordigden in 2020 wereldwijd 3,2% (een cijfer dat ik vond maar het verschilt al naargelang de bron) van de markt. (voor een deel kunstmatig want geholpen door incentives allerhande) Wat zou men willen? Dat klassieke autobouwers de overige 95% van de markt negeren?
Gordon Johnson MAND :cool:
 
Ik blijf het herhalen. De klassieke merken volgen geleidelijk en naarmate de markt over gaat.
BEVs vertegenwoordigden in 2020 wereldwijd 3,2% (een cijfer dat ik vond maar het verschilt al naargelang de bron) van de markt. (voor een deel kunstmatig want geholpen door incentives allerhande) Wat zou men willen? Dat klassieke autobouwers de overige 95% van de markt negeren?

"The fast eat the slow....."

Het gaat niet alleen om strategische keuzes -> "blijf ik nog even een auto met plofmotor bouwen of ga ik over op EV........"

Bij Tesla zie je een frisse wind door een stoffige markt blazen. Kijk maar eens naar doorlooptijd productie en/of aantal medewerkers per geproduceerde auto. Tesla denkt anders -> "laten we een platform met een mega pers in 1x uit de grond stampen ipv een hele productiestraat met losse onderdelen en handen vol met robots" De marge per Tesla laat zien wat deze ontwikkeling doet. Deze marge maakt ook dat Tesla kan sturen op verkoopaantallen -> daarom durft bijna iedere vriend/vijand met kennis van zaken wel te beweren dat Tesla de complete productie in 2022 zal verkopen. Daarmee is de aandelenkoers ook grotendeels verklaard, maar daar is een ander draadje voor ;)

Ik ben het met je eens -> klassieke merken volgen geleidelijk.
Ik herhaal: "The fast* eat the slow....."

*= Tesla valt daar onder, samen met nog een paar -voornamelijk niet Europese- automerken.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and wooter
Ja, een deelnemer met een participatieprijs is in zekere zin ook aan de weg aan het timmeren. Met een grote achterstand, en zonder volle overtuiging. Omdat het moet. Maar ik vind het te weinig en te traag om er van onder de indruk te zijn.

Die 9 maanden levertijd is overigens ook om zoveel mogelijk het legacy gevoel te versterken volgens mij. Bij Audi hoorde ik 15 jaar geleden ook levertermijnen van +12 maanden voor voorwielaangedreven sedans met motor voor de vooras en alle onderdelen met een VW-logo. Mijn verbazing was groot toen ik bij BMW een vergelijkbare sedan, maar met achterwielaandrijving, op 3 maanden kon krijgen. Ging niemand beweren toen dat BMW slecht bezig was omdat hun orderboekje niet vol stond (het stond wel vol, maar dealers konden bij BMW al slots reserveren zonder de auto al samen te stellen. VW/Audi werkte met een quota zodat kleine dealers pas nieuwe bestellingen konden plaatsen als vorige bestellingen eindelijk waren geleverd. Bij een grotere VW/Audi dealer had je dus kans dat je levertermijn korter was, omdat ze een grotere allocatie van de importeur kregen).
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Eigenlijk zou zo'n discussie moeten starten met enkele definities. Wat bedoelen we met 'een vol orderboek voor 2022'; wat is een enorme wachttijd; wat betekent het dat de productie niet kan volgen.
Zuiver taalkundig betekent het eerste voor mij dat ik vermoedelijk geen bestelling meer kan plaatsen die ik in 2022 nog geleverd krijg.
Wanneer van Tesla wordt gezegd: zij hebben geen order-probleem maar een productie-probleem en ik stel vast dat een bestelde auto binnen de 2 maanden geleverd wordt, dan leid ik daaruit af: dat productieprobleem valt blijkbaar nog mee of er blijkt zelfs nog wat voorraad te zijn. Als ik zie dat ze van de in China geproduceerde auto's 3/4 op een boot naar Europa zetten, dan lijkt de Chinese vraag mij toch niet zó gigantisch te zijn.
Als men beweert dat er enorme wachttijden zijn voor een Tesla en de wagen staat 2 maanden na de bestelling voor de deur, dan vind ik die enorme wachttijden nog meevallen.
Men zou beter zeggen: "Tesla gaat all in op de productie en heeft zoveel productiecapaciteit gebouwd dat de wachttijden tot een minimum beperkt zijn. Als ze maar geen teveel aan productiecapaciteit uitbouwen met die bijkomende fabrieken." ;-)

Met bovenstaande wil uiteraard niet beweerd hebben dat Tesla slecht bezig zou zijn.
 
Eigenlijk zou zo'n discussie moeten starten met enkele definities. Wat bedoelen we met 'een vol orderboek voor 2022'; wat is een enorme wachttijd; wat betekent het dat de productie niet kan volgen.
Zuiver taalkundig betekent het eerste voor mij dat ik vermoedelijk geen bestelling meer kan plaatsen die ik in 2022 nog geleverd krijg.
Wanneer van Tesla wordt gezegd: zij hebben geen order-probleem maar een productie-probleem en ik stel vast dat een bestelde auto binnen de 2 maanden geleverd wordt, dan leid ik daaruit af: dat productieprobleem valt blijkbaar nog mee of er blijkt zelfs nog wat voorraad te zijn. Als ik zie dat ze van de in China geproduceerde auto's 3/4 op een boot naar Europa zetten, dan lijkt de Chinese vraag mij toch niet zó gigantisch te zijn.
Dit is al heel vaak aan de orde geweest.
De eerste 1,5-2mnd van een kwartaal wordt op de boot gezet om nog in het zelfde kwartaal te kunnen afleveren en de laatste 1-1,5mnd wordt uitsluitend in China afgeleverd om ook nog in het zelfde kwartaal te kunnen afleveren.

Als men beweert dat er enorme wachttijden zijn voor een Tesla en de wagen staat 2 maanden na de bestelling voor de deur, dan vind ik die enorme wachttijden nog meevallen.
De productie stijgt met bijna 100% en de levertijden nemen toe. Prijzen worden verhoogd om de vraag te remmen.
Marges zijn 2x zo hoog als de rest van de industrie.

Men zou beter zeggen: "Tesla gaat all in op de productie en heeft zoveel productiecapaciteit gebouwd dat de wachttijden tot een minimum beperkt zijn. Als ze maar geen teveel aan productiecapaciteit uitbouwen met die bijkomende fabrieken." ;-)

Met bovenstaande wil uiteraard niet beweerd hebben dat Tesla slecht bezig zou zijn.
De vraag naar EV's is nog steeds heel hard aan het stijgen en als niemand kan leveren dan weet je waar de verkopen naartoe gaan.
 
Als men beweert dat er enorme wachttijden zijn voor een Tesla en de wagen staat 2 maanden na de bestelling voor de deur, dan vind ik die enorme wachttijden nog meevallen.
Dat gaat op voor de meest populaire modellen, en omdat er bij Tesla weinig fysieke differentiatie is (2 modellen met elk 5 kleuren, 2 interieuren, 3 velgen) is het makkelijk om de juiste auto aan de juiste bestelling te koppelen.

En zoals gezegd: 2 maanden is voor die markten waar er wat voorrang is omwille van fiscale redenen. De rest moet wat langer wachten.
 
deze-autofabrikanten-zijn-het-slechtst-voor-het-milieu
Blijkt Hyundai-Kia toch niet zo goed uit te komen, maar volgens mij zijn ze de autofabrikant met de grootste marktcapitalisatie vergeten, vreemd 🤔
 
deze-autofabrikanten-zijn-het-slechtst-voor-het-milieu
Blijkt Hyundai-Kia toch niet zo goed uit te komen, maar volgens mij zijn ze de autofabrikant met de grootste marktcapitalisatie vergeten, vreemd 🤔
'GM deed het relatief het best'... Ze zijn vergeten in de USA te kijken naar de roetende patserbakken van GM. Ik vermoed dat de Europeanen het toch echt beter doen dan de Amerikanen.
 
deze-autofabrikanten-zijn-het-slechtst-voor-het-milieu
Blijkt Hyundai-Kia toch niet zo goed uit te komen, maar volgens mij zijn ze de autofabrikant met de grootste marktcapitalisatie vergeten, vreemd 🤔
Dat onderzoek gaat over de top 10 fabrikanten en hun ambitie tot het uitfaseren van ICE wagens. Dus mocht je het vreemd vinden dat Tesla niet genoemd staat, dan weet je nu waarom ;)
 
Ik herhaal de vraag die zo makkelijk wordt overgeslagen: wat is de levertijd van de Model S en de model X? 2 maanden? Ook Tesla is niet heilig hoor.
Ik zal hem beantwoorden :cool: Als je in de US woont, heb je de Plaid in December en bij ons eind 2022 en in de emiraten begin 2023

Volgens Electrek is het door de hoge demand en volgens jullie is het door ......

By the way, ik heb in September een Range Rover (PHEV) besteld en die wordt geleverd in Augustus 2022. Ik denk niet dat daar de orderboeken overlopen en/of de capaciteit niet voldoende is 😂