Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Audi gehakt.


Ik heb een déja vu. Ben zo het laatste half jaar in een pak auto's gaan zitten en ook mee gaan rijden (of toch proberen te gaan rijden, als de verkoper op de afspraak was geweest). De algemene impressie was bijna altijd "Wat is dit voor iets?".

We zijn een Tesla SC binnengestapt. In een Model Y gestapt. En daar was die glimlach.
 
Ik heb een déja vu. Ben zo het laatste half jaar in een pak auto's gaan zitten en ook mee gaan rijden (of toch proberen te gaan rijden, als de verkoper op de afspraak was geweest). De algemene impressie was bijna altijd "Wat is dit voor iets?".

We zijn een Tesla SC binnengestapt. In een Model Y gestapt. En daar was die glimlach.
het grootste probleem is dat het een gerebadge id4 is die met serieuze markup wordt verkocht en die id4 is al duur
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Toch een mogelijke doorstart:


8 miljoen financiering gevonden om te gaan proberen minimaal een miljard binnen te halen om de betaalbare Lightyear te gaan maken.
Tja, zelfs 1 miljard is peanuts om een auto mee te gaan ontwikkelen en produceren, tenzij je aantallen homepathisch blijven.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik heb er hard hoofd in........ hoop geld nodig, waarom zou het nu wel lukken en ik denk dat ze te laat zijn als het lukt. Maar wel leuk als het lukt (blijft mooi concept).
Wat mij betreft het domste concept wat men kon bedenken.
Veel auto's staan 90% van hun tijd in de stad in de schaduw van gebouwen, bomen, parkeergarages, garage thuis, onder een carport in een woonwijk in de schaduw van het eigen huis, bedenk het maar.

Op die auto plaatsen we zonnepanelen, die door hun complexe vormgeving, veiligheid etc erg duur zijn, terwijl in de praktijk die auto's alsnog het merendeel van de tijd gewoon aan een lader moet worden opgeladen.
Wanneer je diezelfde meerprijs had uitgegeven aan zonnepanelen, aandelen in windparken of wat mij betreft zelfs voor een thuisbatterij, warmtepomp etc, dan zou je een veel grotere klimaatimpact maken voor hetzelfde bedrag!
 
Wat mij betreft het domste concept wat men kon bedenken.
Veel auto's staan 90% van hun tijd in de stad in de schaduw van gebouwen, bomen, parkeergarages, garage thuis, onder een carport in een woonwijk in de schaduw van het eigen huis, bedenk het maar.

Op die auto plaatsen we zonnepanelen, die door hun complexe vormgeving, veiligheid etc erg duur zijn, terwijl in de praktijk die auto's alsnog het merendeel van de tijd gewoon aan een lader moet worden opgeladen.
Wanneer je diezelfde meerprijs had uitgegeven aan zonnepanelen, aandelen in windparken of wat mij betreft zelfs voor een thuisbatterij, warmtepomp etc, dan zou je een veel grotere klimaatimpact maken voor hetzelfde bedrag!
In principe mee eens, ik zie de winst ook niet zo snel.

Ik ga er echter vanuit dat er straks dusdanig goed panelen zijn dat ze met wat licht al zat leveren (nu heeft een paneel een efficientie van 20%, dat is natuurlijk bagger slecht). Maar je hebt wellicht gelijk en zijn ze veel te vroeg en wordt het allemaal veel te duur.

Maar ja moet je ze op een auto willen......... je hebt een goed punt, stof tot nadenken.
 
In principe mee eens, ik zie de winst ook niet zo snel.

Ik ga er echter vanuit dat er straks dusdanig goed panelen zijn dat ze met wat licht al zat leveren (nu heeft een paneel een efficientie van 20%, dat is natuurlijk bagger slecht). Maar je hebt wellicht gelijk en zijn ze veel te vroeg en wordt het allemaal veel te duur.

Maar ja moet je ze op een auto willen......... je hebt een goed punt, stof tot nadenken.
Die 20% zit heel kort bij de theoretische grens van omzetting van licht naar electriciteit.
Feit is, meer dan 1-2 m2 krijg je niet op een auto, het is zeer matig georienteerd, en op de beste momenten komt daar dus 200-400W uit, gedurende een paar uur per dag in de zomer. Dan kan er misschien 2-3 kWh geoogst worden… maar dan enkel als de auto de hele dag in de zon staat.

In de winter…. Je mag tevreden zijn met 0,2 kWh op een heldere dag….
In Spanje kan dat wat meer zijn…

De opbrengsten zijn totaal onvoorspelbaar, en gaan er niet toe leiden dat je een kleinere batterij kan inbouwen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
En dat voor een meerprijs van... 10k, 20k?
Het doel van dit alles zou moeten zijn een duurzame energietransitie. Dit lijkt eerder onzinnig marketing praat om (eenmalig) mensen die zonder al teveel na te denken, menen een goede duurzame stap te realiseren, geld af te troggelen.
Echter voor de meerprijs kan iemand niet alleen het energieverbruik van de auto, maar ook die van een 2e BEV en de eigen woning verduurzamen... en de auto en huizen van beide buren.
 
En dat voor een meerprijs van... 10k, 20k?
Het doel van dit alles zou moeten zijn een duurzame energietransitie. Dit lijkt eerder onzinnig marketing praat om (eenmalig) mensen die zonder al teveel na te denken, menen een goede duurzame stap te realiseren, geld af te troggelen.
Echter voor de meerprijs kan iemand niet alleen het energieverbruik van de auto, maar ook die van een 2e BEV en de eigen woning verduurzamen... en de auto en huizen van beide buren.
Niet vergeten dat het idee van de Lightning komt van een groep mensen die zonnewagens bouwden vanuit de unief. If you only have a hammer, everything's a nail.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Met die 8 miljoen, en iets van 600 werknemers (wat ik gelezen had) kom je net een paar maandjes toe, enkel aan loonkosten. Dit is meer uitstel van executie.
Bij de doorstart komt maar een klein deel van het oude personeelsbestand terug. Volgens mij minder dan 100. Dan nog heb je een burnrate van bijna 1M per maand. Ik vrees dat het einde oefening zal zijn voor het jaar voorbij is. Dan kan de curator nog wat geld binnenhalen met het verkopen van de octrooien en is het sprookje uit.
 
Een kleine update van onze MG5 LR hier voor de geinteresseerde.

Ik heb nu 5500 km gereden met een gemiddelde van 18.1kwh/100km. En dat is dus enkel het najaar vanaf november tot nu. Ik verwacht dat de komende maanden nog beter gaan zijn.

Even mijn rij gedrag. Ik zit vaak alleen in de auto met een jas aan en heb de climate control alleen op ventilatie staan.
Climate temp LO, Fan 1, blaas richtinging ruit en voeten, AC uit, ECO stand. Dit geeft nog wel een beetje warmte van de HVAC en laat de ruiten niet aanslaan. mijn route is 55km, 60%snelweg 40%binnendoor.
Wanneer we met de familie in de auto zitten staat hij op 18 graden auto AC uit.

Afgelopen week ben ik met een aanhanger en een lichte motorfiets erop op pad geweest met de MG5. 110km gereden en 20.8 kwh/100km gemiddeld. Niet slecht!
 
Even mijn rij gedrag. Ik zit vaak alleen in de auto met een jas aan en heb de climate control alleen op ventilatie staan.
Climate temp LO, Fan 1, blaas richtinging ruit en voeten, AC uit, ECO stand. Dit geeft nog wel een beetje warmte van de HVAC en laat de ruiten niet aanslaan.
Wanneer we met de familie in de auto zitten staat hij op 18 graden auto AC uit.
Maar waarom?
 
  • Like
Reactions: JanG007
FppIjUjXgAIa-jA