Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
BMW en Volvo gaan autonoom parkeren samen aanpakken.
Das ongeveer het enige waar ze Tesla nog kunnen op pakken.
 
Ja, want natuurlijk is dit forum de enige valabele bron van informatie. En jarenlange discussies op andere fora en Reddit die tellen niet mee als je "maar" 14 dagen lid bent van dit forum. /s

Ik ben absoluut geen waterstof adept, en waterstof inzetten voor wegtransport (althans personenvervoer) is suboptimaal. Photosynthese is ook suboptimaal... maar toch... alom aanwezig. Maar wat ik wel weet is dat waterstof als opslag voor energie ten behoeve van automotive er komt, en eigenlijk al bijna is. Ik hoor dat de transportsector zich volop klaarmaakt. Ik hoor lokale transporteurs nadenken over "wat als we straks die dieseltanks moeten wegdoen op onze bedrijfsterreinen". "Welke investeringen ikv waterstrof kunnen we nog dragen met onze firma?" "Hoe oud zijn we, en gaan we dat nog wel doen? Of gooien we de handdoek?". En het aantal innovaties gelinkt met waterstof lijken - maar dit is dan eerder gevoelsmatig op basis van wat ik zie verschijnen dan puur op cijfers gebaseerd - een stuk ingrijpender dan die op vlak batterij-technologie. Ik kijk liever reikhalzend uit naar wat er achter de hoek ligt qua energiemix dan het bijna dogmatische "wij van WC-eend" verhaal te moeten verkondigen over BEV's.
Ik stel voor dat je die ingrijpende innovaties even deelt in het voorheen genoemde draadje en wat cijfermateriaal mee post.
 
Ja, want natuurlijk is dit forum de enige valabele bron van informatie. En jarenlange discussies op andere fora en Reddit die tellen niet mee als je "maar" 14 dagen lid bent van dit forum. /s
Je typt een heel verhaal maar je levert geen enkele links of ander ondersteunend materiaal. Ik heb wel een paar Reddit draadjes gevonden. Lees vooral ook de commentaren.
Ook op Reddit is de consensus dat waterstof auto's een slecht idee zijn.
 
Je typt een heel verhaal maar je levert geen enkele links of ander ondersteunend materiaal. Ik heb wel een paar Reddit draadjes gevonden. Lees vooral ook de commentaren.
Ook op Reddit is de consensus dat waterstof auto's een slecht idee zijn.
Ik heb die discussie ook gevolgd idd. Maar Reddit en consensus in één zin? Ik weet niet wat het wordt, maar ik ga eens tijd maken en de zaken die me verbaasd hebben trachten op te lijsten en in het toepasselijke draadje te posten. Ik zal m'n helm klaarhouden. ;-)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: peter85 and Nick-m
Ik heb die discussie ook gevolgd idd. Maar Reddit en consensus in één zin? Ik weet niet wat het wordt, maar ik ga eens tijd maken en de zaken die me verbaasd hebben trachten op te lijsten en in het toepasselijke draadje te posten. Ik zal m'n helm klaarhouden. ;-)
Er is sowieso een ander draadje op dit forum toegewijd aan waterstof. Even kort samengevat waarom waterstof het voor transport en verwarming niet gaat worden.
- Waterstof voor vervoer kent een zeer slecht rendement. Dus je hebt ongeveer 2x meer duurzame energie nodig om duurzame waterstof voor transport te maken. Neem je daar de investeringen en operationele kosten mee van een hydrolyse plant, dan kost het rijden op waterstof 3 a 4x meer dan elektrisch rijden. Het argument dat waterstof de "gratis" overschotten aan duurzame energie zal gaan benutten is natuurlijk onzin. Er zullen altijd partijen zijn die net iets meer er voor willen betalen (BEV rijders, mensen/bedrijven met thuisbatterij, warmteopslag etc).
- We kunnen in Nederland onvoldoende duurzame waterstof produceren om de huidige in Nederland (industrieel) gebruikte grijze waterstof te vervangen. Laat staan dat dat zou lukken wanneer we de hoeveelheid gebruikte waterstof verder zouden laten toenemen. De uitdaging zit overigens in onvoldoende ruimte in Nederland. Wanneer we alle opstelpunten op de Noordzee zouden hebben volgebouwd met de grootste windmolens, hebben we nog niet genoeg duurzame energie om deze waterstof te produceren. Belangrijker nog, deze duurzame energie kunnen we efficiënter inzetten. We kunnen het ons niet veroorloven om inefficiëntie in het duurzame energiesysteem toe te staan.
- Dan wordt er wel eens gezegd dat waterstof dan duurzaam kan worden geproduceerd in bijvoorbeeld Namibie en andere landen met veel zon en vervolgens transporteren we die waterstof. Waterstoftransport over grote afstanden verbruikt enorm veel energie (transport via schip en waterstof moet onder bizarre druk worden gehouden) en kent vooral ook enorm veel verlies (er lekt tot ruim 20% weg). En dan komt er een ander probleem. Waar water natuurlijk geen enkel probleem is voor de natuur, is waterstof wel degelijk een probleem. Waterstof is een broeikasgas dat langdurig in de atmosfeer blijft hangen en 11x meer opwarmingspotentieel heeft dan CO2. Met andere woorden, wanneer we op grote schaal waterstof gaan gebruiken, is dat prachtig voor de petrochemische industrie, is dat schitterend duurzaam te noemen door de politiek, maar desastreus voor onze kinderen en kleinkinderen.
 
toch niet zo gek dat ie ver komt met een joekeloeris van een accu, ik meen 107kWh. Maar het is wel een mooie wagen. Toevallig reden we van het weekend achter een EQE. Mijn teerbeminde vond dat best een mooie vervanger voor haar Zoe. Totdat we er naast reden (hij is nog best groot, that’s what she said🤐) en zij de prijs had opgezocht. de EQA vond ze een beter alternatief. Moeten alleen nog kijken wat ie in de praktijk qua range doet.
Model S heeft 100kw, ook een joekel. Gaat me meer om de efficientie, die is gewoon goed. Is goed afgewerkt, interieur is wennen (maar dat moest ik ook bij de model3, die heeft zowat geen interieur). En mooi...... dat is gewoon smaak.

Ik ga hem niet kopen (niet mijn type auto), maar slecht kan ik hem niet noemen. Mercedes maakt wel stappen, vraag is of ze er ook geld aan kunnen verdienen.
 
Model S heeft 100kw, ook een joekel. Gaat me meer om de efficientie, die is gewoon goed. Is goed afgewerkt, interieur is wennen (maar dat moest ik ook bij de model3, die heeft zowat geen interieur). En mooi...... dat is gewoon smaak.

Ik ga hem niet kopen (niet mijn type auto), maar slecht kan ik hem niet noemen. Mercedes maakt wel stappen, vraag is of ze er ook geld aan kunnen verdienen.
Plus, met een snelheid van max 80km/u kom je best een eind. 😉 (ook in een S100 denk ik). Inderdaad batterij efficiëncy plus een goede stroomlijn doen wonderen bij de Benz.
Ik ben wel benieuwd naar de praktijkcijfers van de EQA. Ik kom ze met enige regelmaat tegen op de weg.
 
Paar weken geleden, een artikel op hln.be (met de 'autospecialist' joost bolle):

Scherm­afbeelding 2023-02-17 om 12.11.39.png


Vandaag in de Tijd:

Scherm­afbeelding 2023-02-17 om 12.10.01.png
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Mijn bedenking over de EQS en zo goed als elke Mercedes tegenwoordig. Stel je voor dat je dat niveau van geld uitgeeft en dan met een interieur opgescheept zit dat eruit ziet alsof het gepimpt is met Aliexpress ledjes van 9,95 USD. Welk designer heeft ook bedacht dat dit een goed idee is? Welk directielid heeft zoiets ooit goedgekeurd? Aan welk verstandig mens geraak je deze onzin kwijt?

7nsG19I.jpg



"
With thousands of customizable options, you get to light up your car in a completely unique way. You can have one color, or you can alternate between different colors. Ambient lighting is implemented with Led strips around the headboard, the infotainment panel, your door, and the seats. The light is always indirect and therefore doesn’t distract the driver.
"

Dat kan zo uit een Aliexpress listing komen als je het mij vraagt. Iets minder spellingsfouten.
Woensdagnacht ook 2 keer voorbij gestoken door dezelfde Mercedes met vergelijkbaar paaldanseres-interieur. Yup, de cruise control om eenzelfde snelheid aan te houden kon er niet vanaf.
 
En vrachtwagens zullen sowieso naar waterstof overgaan.

TL;DR: vrachtwagentje rijden is een business waar je kosten laag moet houden. Waterstof is niet goedkoop, of toch niet goedkoper dan elektrisch.

Markt verwacht op korte termijn vooral elektrisch te gaan.

90F148CF-B3E3-46D9-B5E6-AE2C7C2C14BF_1_105_c.jpeg
 
Ja, want natuurlijk is dit forum de enige valabele bron van informatie. En jarenlange discussies op andere fora en Reddit die tellen niet mee als je "maar" 14 dagen lid bent van dit forum. /s

Ik ben absoluut geen waterstof adept, en waterstof inzetten voor wegtransport (althans personenvervoer) is suboptimaal. Photosynthese is ook suboptimaal... maar toch... alom aanwezig. Maar wat ik wel weet is dat waterstof als opslag voor energie ten behoeve van automotive er komt, en eigenlijk al bijna is. Ik hoor dat de transportsector zich volop klaarmaakt. Ik hoor lokale transporteurs nadenken over "wat als we straks die dieseltanks moeten wegdoen op onze bedrijfsterreinen". "Welke investeringen ikv waterstrof kunnen we nog dragen met onze firma?" "Hoe oud zijn we, en gaan we dat nog wel doen? Of gooien we de handdoek?". En het aantal innovaties gelinkt met waterstof lijken - maar dit is dan eerder gevoelsmatig op basis van wat ik zie verschijnen dan puur op cijfers gebaseerd - een stuk ingrijpender dan die op vlak batterij-technologie. Ik kijk liever reikhalzend uit naar wat er achter de hoek ligt qua energiemix dan het bijna dogmatische "wij van WC-eend" verhaal te moeten verkondigen over BEV's.
Omdat de WC eend van BEV in tegenstelleing tot de WC eend van waterstof een beter model te pakken heeft. Er zijn ondertussen genoeg niet succesvolle verhalen om de afgelopen 30 jaar aan waterstof subsidie toch echt te gaan betwijfelen of het wel verstandig was:

 
  • Like
Reactions: JanG007
Toch een mogelijke doorstart:


8 miljoen financiering gevonden om te gaan proberen minimaal een miljard binnen te halen om de betaalbare Lightyear te gaan maken.