Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
De BYD Seal lijkt me toch echt precies in hetzelfde segment te zitten als de Model 3. En de BYD Seal U is hetzelfde segment als de Model Y. Er zijn toch best wat positieve recenties over de bouwkwaliteit van de BYD Seal. Qua aandrijving en efficiency heeft BYD nog wel wat in te halen, maar om BYD nu weg te zetten als de absolute onderkant van de markt, dat lijkt me toch wel wat op af te dingen. Daar opereert de Dacia Spring (dat ik overigens best een geinig ding vind).


Ik denk dat in Europa merken als BYD voorlopig enkel kans maken op de leasemarkt. Privé zou ik het niet aandurven om een auto te kopen die slechts door één dealer onderhouden kan worden. De restwaarde van Tesla viel me al flink tegen, maar een BYD kan nog wel eens heel wat erger zijn.


Ben ik al :)
De Seal en duurder wordt zelfs in China nauwelijks verkocht (In Chinese grootheden gedacht dan)
Dan kiezen ook de Chinezen liever voor een Tesla.

De klappers maken ze met de Song, Seagull, Qin, Yuan en Dolphin.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De Seal en duurder wordt zelfs in China nauwelijks verkocht (In Chinese grootheden gedacht dan). Dan kiezen ook de Chinezen liever voor een Tesla.
De klappers maken ze met de Song, Seagull, Qin, Yuan en Dolphin.
Ik geloof direct dat de kleinere auto's het volume maken. Maar de Seal en Seal U zijn nog maar net op de markt, dus het valt te bezien wat die gaan doen. Maar ik verwacht ook dat Tesla meer auto's zal verkopen in dit segment. Ik sloeg vooral aan op jouw Lada vs Mercedes vergelijk m.b.t. BYD en Tesla... BYD en Tesla zitten echt wel wat dichter bij elkaar dan dat.

Overigens vind ik de BYD Seagull echt een kek wagentje:
1704481517157.png

Omgerekend ruim 10K, dus zal in Nederland zeker 15-20K kosten. Geen idee hoe het zit met afwerking, veiligheid, bouwkwaliteit, maar het oogt wel geinig. Denk dat -met de juiste prijs- hier echt een markt voor is. Mijn vrouw rijdt nu in een 108 en die zal op termijn toch een keer aan vervanging toe zijn. Ik zou nu niets electrisch weten, dat betaalbaar is en leuk.
 
Ik denk toch dat als Tesla een model onder de 25k op de markt brengt, dan gaan ze echt wel concurreren met deze ID2 of Chinese modellen in die prijsrange.
Zal niet bovenaan de prioriteitenlijst staan.
Als je kan kiezen om de schaarse batterijgrondstoffen en productiecapaciteit te besteden tussen
  • 20000€ batterij en 30000€ tot 80000€ auto errond
  • Of 15000€ batterij en 10000€ auto errond
…dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
 
Zal niet bovenaan de prioriteitenlijst staan

Met stip op een zelfs. Produktielijn wordt nu ontwikkeld in Austin en Elon is daar wekelijks om voortgang te monitoren.

dan is de keuze snel gemaakt denk ik.


De keuze is wat goed is voor de missie.

10% marge op een potentieel véél grotere markt is daarbij ook interessanter dan 20% op een veel kleinere.

ls je kan kiezen om de schaarse batterijgrondstoffen en productiecapaciteit te besteden tussen

De 4680 ramp begint aardig op stoom te raken, Tesla heeft op dit moment 200 GWh gepland staan aan eigen productie voor 2025.

Met IRA subsidie heb je het over $35 per kWh.
 
Jeetje, waarom zou je deze auto in godsnaam nog kopen, Chademo, geen 3 fasen boordlader, kleine accu et etc


Geen idee misschien de prijs?
Nu vanaf 26.900,- en daar gaat nog 2.950,- subsidie vanaf maar dan nog zou het niet mijn (eerste) keuze zijn.
 
Geen idee misschien de prijs?
Nu vanaf 26.900,- en daar gaat nog 2.950,- subsidie vanaf maar dan nog zou het niet mijn (eerste) keuze zijn.
Voor die prijs kan ik het me nog indenken idd. Als je volledig op de hoogte bent van alle nadelen en het voor jou wellicht niet speelt, dan is het voor ca 24k wel een koopje.
 
Voor 24K (na subsidie) snap ik wel dat je deze auto koopt. Als eerste auto wellicht niet heel erg geschikt, omdat vakantietrips met deze auto toch echt wel een probleem zijn. Maar als tweede auto lijkt die me prima. Rijbereik zal in de praktijk toch nog altijd wel zo'n 200km zijn en dat is ruim voldoende als tweede auto (voor de meeste mensen). Vind de auto er ook niet zo heel verkeerd uitzien.
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Voor 24K (na subsidie) snap ik wel dat je deze auto koopt. Als eerste auto wellicht niet heel erg geschikt, omdat vakantietrips met deze auto toch echt wel een probleem zijn. Maar als tweede auto lijkt die me prima. Rijbereik zal in de praktijk toch nog altijd wel zo'n 200km zijn en dat is ruim voldoende als tweede auto (voor de meeste mensen). Vind de auto er ook niet zo heel verkeerd uitzien.
Ja, maar het gebrek aan CCS of Type 2, daar zou ik toch echt over vallen.
Een auto die 200km kan is bij veel mensen als 2de auto voldoende, maar ik zou deze toch niet kopen.
Dan eerder een 500e, Citroen eC3, iD2 (als die ooit zijn beloftes waar maakt).
 
Mercedes G-EV Tank Turn.

Rete handig in de PC Hooft natuurlijk 😉



Netjes dat ze via de naam toegeven dat ze het afgekeken hebben van de Leopard tank.
Misschien maar beter om het daarmee niet in de PC Hooft te doen. ;)


Heb het wel een keer in het donker moeten doen met een Leopard bruggenleggertank in een klein Duits dorpje toen we op een doodlopende weg bleken te zijn beland.
Ging gelukkig net goed langs de huizen aan weerszijde… :oops:
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Netjes dat ze via de naam toegeven dat ze het afgekeken hebben van de Leopard tank.
Misschien maar beter om het daarmee niet in de PC Hooft te doen. ;)


Heb het wel een keer in het donker moeten doen met een Leopard bruggenleggertank in een klein Duits dorpje toen we op een doodlopende weg bleken te zijn beland.
Ging gelukkig net goed langs de huizen aan weerszijde… :oops:
Ik had je jonger ingeschat. Moet wel een speciale ervaring geweest zijn zo aan het eind van de oorlog. 👻
 
Geen idee misschien de prijs?
Nu vanaf 26.900,- en daar gaat nog 2.950,- subsidie vanaf maar dan nog zou het niet mijn (eerste) keuze zijn.
Ik lees in de voorwaarden dat de actie loopt tot 31-10-2023, maar ik zou hem niet kopen voor die prijs. Ik heb zelf 5 jaar in dit model gereden en hem weggedaan omdat de circa 200km die ik kon rijden in de zomer met max 100 km/h degradeerde tot <150km in de winter met max 90 km/h.

Als je alleen korte afstanden rijdt dan is het een prima auto, ik had een Tekna uitvoering en daar zat alles wel op en aan. Thuisladen gaat traag maar als je weinig rijdt is de auto de volgende ochtend gewoon weer vol.

Ik heb ook een MG4 overwogen maar deze rijdt minder goed dan een Leaf, heeft een kleinere bagageruimte een een hopeloze bediening (traag scherm, haperend touchscreen, etc.)

Gelukkig viel mijn oog op een M3 :)
 
Voor 24K (na subsidie) snap ik wel dat je deze auto koopt. Als eerste auto wellicht niet heel erg geschikt, omdat vakantietrips met deze auto toch echt wel een probleem zijn. Maar als tweede auto lijkt die me prima. Rijbereik zal in de praktijk toch nog altijd wel zo'n 200km zijn en dat is ruim voldoende als tweede auto (voor de meeste mensen). Vind de auto er ook niet zo heel verkeerd uitzien.
Voor 24K koop je 2 tweedehands BMW i3's, en daar zit CCS op.
 
Ben bang dat het zijn 2e faillissement wordt. Wel jammer, hij ontwerpt mooie auto's, ooit serieus naar de Fisker Karma gekeken. Erg mooi, maar hybrid en niet echt goed (technisch). Dus niet gekocht en blij dat ik het niet gedaan heb, failliet. Nu weer, best mooie auto (niet super bijzonder) die niet verkoopt (20 per maand !).