Accu's laden wel traag. Zelfs zo traag dat ik niet eens een EV zou overwegen als ik niet thuis zou kunnen laden. Voor de dagelijkse ritten is het allemaal geen probleem en vertrek ik vol (90%). Maar op vakantie moet je gewoon vaker stoppen en dat vind ik irritant. Bij een grootschalige adoptie van EV's wordt laden gewoon een issue. Na 200-300km moet je gewoon gaan laden en als ik de rijen (op drukke vakantiedagen) bij de pomp nu soms al zie dan ben ik benieuwd wat er gebeurd als er 12.5x zoveel geladen moet worden.
In totaal zal ik met laden minder tijd kwijt zijn dan met tanken, maar als ik onderweg moet laden, dan sta ik er wel meteen 20-40 minuten (en ik hoef niet elke 2 uur bij de Raststätte wat te eten/drinken). Je hebt niets te doen (op zich prettig, want je kunt wat anders doen) en dus voelt het ook lang. Het grootste nadeel is dat je het moment niet echt kunt kiezen, maar dat de auto het voor je bepaalt. Met een ICE heb je op zo'n moment veel meer flexibiliteit.
Het wisselen van accu's is niet gemakkelijk.
Better Place heeft het geprobeerd, maar het heeft gewoon teveel impact op het ontwerp van een auto om een verwisselbare batterij te gebruiken. Eigenlijk wil je dan ook een (beperkt aantal) gestandaardiseerde accu gebruiken, omdat het anders wel wat lastig is om voorraad te houden. Dat is niet eenvoudig, want een accu is zwaar en wil je juist perfect verdelen in de bodem. Dat is lastig bij verschillende type auto's.
Tesla heeft ooit een demonstratie gedaan hoe snel het zou kunnen:
Helaas heb ik in de 5 jaar na deze video er nooit meer wat van gehoord en sta ik nog gewoon bij superchargers te laden. Ook wordt er in die video eigenlijk helemaal niets getoond.
Kobalt komt vooral uit Congo en Australië (
bron). De omstandigheden in Congo zou ik toch niet echt fijn willen noemen. De hoeveelheid kobalt neemt inderdaad af:
Elon Musk heeft in Q1 2018 inderdaad dit aangegeven de hoeveelheid kobalt te willen reduceren tot "next to nothing", maar dit is nog toekomstmuziek. Die 0% next-gen die je noemt zou ik graag een bron van willen zien. Op dit moment gaat er gewoon nog flink wat kobalt in de auto's. Een broodje aap is het dus niet. De helft van de beschikbare kobalt komt uit Congo en dat is echt een issue.
Wel een relevant verschil vind ik dat kobalt inderdaad te recyclen is en dat is een dikke pré. Gezien de prijzen van de grondstoffen voor accu's is het ook economisch rendabel om dit te doen. Ook al is het milieutechnisch soms een goed idee, maar als het economisch niet rendabel is dan zie je vaak dat het niet gebeurd.
Over range durf ik echt geen uitspraak te doen. Alle gecommuniceerde ranges van EV's (en ook ICE) is volstrekt onbetrouwbaar. De 458km van mijn S75D zal ik denk ik zelfs met hypermilen niet halen. Een Model S van nu komt niet veel verder op 100kWh dan de Model S van 5 jaar geleden. Voor de roadster worden de verwachtingen weer torenhoog gelegd, maar gezien de reputatie van Elon Musk en Tesla neem ik dat met een korreltje zout. Wellicht dat die 700km haalbaar is als je met 50km/u over een windstille, vlakke autobahn rijdt. Er is nog geen enkele informatie hoe de Roadster dat lijkt te gaan halen.
Ik geloof je direct dat de olie-industrie veel liever waterstof wil dan full-electric. Een chemisch process, transport en tankpunten past natuurlijk beter in het bestaande plaatje dan electrische laadstations. Ik denk ook dat er heel veel mis-informatie rondom waterstof gepubliceerd wordt. Van mij mag gewoon de beste technologie winnen.
Overigens denk ik dat er op andere gebieden nog veel meer te winnen valt. In de industrie, vliegtuigen, schepen/cruises, ... zijn de regels veel minder streng dan in de automobielindustrie. Een sjoemeldiesel is altijd nog brandschoon vergeleken met een gemiddeld schip of vliegtuig. Het is alleen niet makkelijk om een industrie (met een zeer machtig lobby-orgaan) wereldwijd aan te pakken. Ondanks dat de burgers de daadwerkelijke stem uitbrengen lijken bedrijven toch meer invloed te hebben.
Ik ben mij bewust dat ik je niet zal overtuigen, maar ik vind dat een aantal mensen hier het EV rijden wel erg ophemeld en vrijwel blind is voor de nadelen en het feit dat ook Elon Musk veel roept dat hij niet waar kan maken. Ik vind het geweldig wat Tesla doet en ik geloof ook wel dat ze voorop lopen in het EV gebeuren. De kracht zit niet in hun auto's, maar in hun accu's en hoop dat ze er heel succesvol mee zijn. Ondanks zijn soms bijzondere acties vind ik Elon Musk echt de ondernemer van deze eeuw. Waanzinnig wat die gast heeft neergezet.
PS: De website
waterstofmythes.nl is blijkbaar uit de lucht.