Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een artikeltje geschreven voor 'Binnenlands Bestuur'. Mag maximaal maar 500 woorden, geen opsommingen en nog een heel rijtje andere eisen. Graag jullie commentaar.
-------------------
Waterstof, duurzame toekomst of een groene leugen

Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, wetenschappers, rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof mlieu-vriendelijk kunnen gebruiken voor auto’s en bussen. Je zou er via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen. Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Er zijn drie soorten waterstof. Grijze waterstof, geproduceerd uit aardgas en heel veel elektriciteit. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd. Alle vrijkomende CO2 gaat direct de atmosfeer is. Dan is er blauwe waterstof, ook uit aardgas gemaakt waarbij de ontstane CO2 wordt afgevangen en onder de grond opgeslagen. Dat gebeurt vrijwel niet waardoor er nauwelijks blauwe waterstof is.Tenslotte is er groene waterstof, gemaakt door elektrolyse van water en zeer veel elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energie. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Om 1 kWh elektriciteit via elektrolyse om te zetten naar waterstof levert een verlies op van 50%. Je houdt dus nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een auto via een brandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens 50% kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan 0,25 kWh over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu aangedreven voertuigen houden van 1 kWh elektriciteit zo’n 75% over om de wielen aan te drijven. Dat is drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft per saldo een aantal nadelen die worden verzwegen:
Extreem laag rendement en daardoor 4x duurder dan rijden op accu’s. Er zijn 2 tot 3x zoveel windmolens nodig om 'duurzaam' waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken. Brandstofcellen kosten 25.000 euro en verbruiken platinum. Een waterstofauto kost zonder subsidie meer dan 100.000 euro. Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het beperkte effectieve bereik van rond 400 km en het geringe aantal laadstations.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en per saldo een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijv. de Hyundai Kona hebben en bereik van 500 km en kunnen snel laden.

Tenslotte het verwarmen van huizen met waterstof. In Rozenburg worden twee appartementen verwarmd met waterstof. De route via waterstof levert een 12x zo hoog energieverbruik op in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren. Helaas afschrijven en met wel duurzame methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zelfs zonne-energie importeren uit Noord-Afrika is nog altijd 3x duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.
E-mail gestuurd.
 
Het definitieve artikel. Met dank aan Edy99 en Keezje voor hun zinvolle correcties.

Waterstof, duurzame energievoorziening of een groene leugen?

Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, sommige wetenschappers, rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof kunnen gebruiken voor auto’s en bussen en via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen. Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Waterstof kan je op drie manieren produceren. Uit aardgas en veel elektriciteit ontstaat zogenaamde grijze waterstof. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd waarbij alle vrijkomende CO2 in de atmosfeer verdwijnt. Als de CO2 wordt afgevangen en onder de grond wordt opgeslagen spreken we over blauwe waterstof. Dat gebeurt nog vrijwel niet. Groene waterstof krijg je door elektrolyse van water en elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energiebron. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Omzetting van 1 kWh elektriciteit via elektrolyse naar waterstof levert een verlies op van 50%, er blijft nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een autobrandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens de helft kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan een kwart over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu-voertuigen houden van de oorspronkelijk opgewekte elektriciteit driekwart over om de wielen aan te drijven, drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft een aantal nadelen die meestal worden verzwegen:
Een extreem laag rendement en daardoor vier maal duurder dan rijden op accu’s. Er zijn twee tot drie maal zoveel windmolens nodig om deze ‘duurzame’ waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken.
Brandstofcellen kosten 25.000 euro, verbruiken platina en hebben een beperkte levensduur. Een waterstofauto is twee maal duurder dan een volledig elektrisch aangedreven auto met hetzelfde bereik.
Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het effectieve bereik is met rond 400 km beperkt en het geringe aantal laadstations beperkt de gebruiksmogelijkheden.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en feitelijk een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijvoorbeeld de Hyundai Kona rijden 500 km op één acculading en kunnen snel laden.

Verwarmen van huizen met waterstof?. In Rozenburg worden twee appartementen-complexen verwarmd met waterstof. De route via waterstof kost twaalf maal meer energie in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren en met duurzamer methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zonne-energie geïmporteerd uit Noord-Afrika is zelfs nog drie maal duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.

Al met al is waterstof eerder een groene leugen dan de heilige graal voor een duurzame energievoorziening.
 
Het definitieve artikel. Met dank aan Edy99 en Keezje voor hun zinvolle correcties.

Waterstof, duurzame energievoorziening of een groene leugen?

Waterstof lijkt de nieuwe heilige graal van oliemaatschappijen, sommige wetenschappers, rijks- en provinciale bestuurders. Je zou waterstof kunnen gebruiken voor auto’s en bussen en via het gasnet ook huizen mee kunnen verwarmen. Maar is dat waar en is het milieuvriendelijk?

Waterstof kan je op drie manieren produceren. Uit aardgas en veel elektriciteit ontstaat zogenaamde grijze waterstof. 99% van alle waterstof wordt nu op deze vervuilende wijze geproduceerd waarbij alle vrijkomende CO2 in de atmosfeer verdwijnt. Als de CO2 wordt afgevangen en onder de grond wordt opgeslagen spreken we over blauwe waterstof. Dat gebeurt nog vrijwel niet. Groene waterstof krijg je door elektrolyse van water en elektriciteit.

Waterstof is een energiedrager, geen energiebron. Om van aardgas, maar ook van water, via elektrolyse, waterstof te maken zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig. Omzetting van 1 kWh elektriciteit via elektrolyse naar waterstof levert een verlies op van 50%, er blijft nog maar 0,5 kWh over. Ga je die waterstof in een autobrandstofcel weer omzetten in elektriciteit, dan raak je nog eens de helft kwijt. Van die ene duurzame kWh is dan nog minder dan een kwart over voor de aandrijving van de auto. Ter vergelijking, accu-voertuigen houden van de oorspronkelijk opgewekte elektriciteit driekwart over om de wielen aan te drijven, drie maal zo gunstig.

Waterstof heeft een aantal nadelen die meestal worden verzwegen:
Een extreem laag rendement en daardoor vier maal duurder dan rijden op accu’s. Er zijn twee tot drie maal zoveel windmolens nodig om deze ‘duurzame’ waterstof te produceren. De productie van grijze waterstof is zeer vervuilend door CO2 uitstoot. Waterstof tankstations kosten enkele miljoenen en kunnen maar enkele tientallen auto’s per dag tanken.
Brandstofcellen kosten 25.000 euro, verbruiken platina en hebben een beperkte levensduur. Een waterstofauto is twee maal duurder dan een volledig elektrisch aangedreven auto met hetzelfde bereik.
Er zijn veiligheidsissues bij het zeer kostbare vervoer en opslag, het effectieve bereik is met rond 400 km beperkt en het geringe aantal laadstations beperkt de gebruiksmogelijkheden.

Het argument dat waterstof gemaakt kan worden met ‘overtollige’ wind- en zonne-energie gaat niet op. Bij de huidige 10% duurzaam opgewekte energie zijn er geen overschotten. Pas in 2030 zou dit heel soms het geval kunnen zijn.

Voor auto’s en bussen is waterstof dan ook geen duurzame en feitelijk een vervuilende oplossing. Betaalbare elektrische auto’s als bijvoorbeeld de Hyundai Kona rijden 500 km op één acculading en kunnen snel laden.

Verwarmen van huizen met waterstof?. In Rozenburg worden twee appartementen-complexen verwarmd met waterstof. De route via waterstof kost twaalf maal meer energie in vergelijking met een grondwater warmtepomp.

We moeten ons gasnet dan ook niet gebruiken om waterstof te transporteren en met duurzamer methoden energie opslaan. Denk hierbij aan waterkracht, zogenaamde ‘pumped hydro’. Ook ligt er nog een ‘Plan Lievense 2’ op de plank. Zonne-energie geïmporteerd uit Noord-Afrika is zelfs nog drie maal duurzamer dan in Nederland geproduceerde waterstof.

Al met al is waterstof eerder een groene leugen dan de heilige graal voor een duurzame energievoorziening.
Nog een aanvulling op productie met overschotten aan duurzame energie.

Waterstof efdicient produceren dient op grote schaal en hoge temperaturen te gebeuren. Daar leent het kenmerk wisselend overschot aan duurzame energie zich totaal niet voor. Bovendien kan een fabriek voor waterstof niet rendabel draaien enkel op deze overschotten. Personeel blijft nodig, afschrijving onzeker, oftewel prijzen verdubbelen daardoor.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Nice
Wat niet betekend dat waterstof helemaal geen toekomst heeft. Voor vliegen is het wellicht de beste oplossing

Daarvoor kun je nog beter de Methanol route volgen. Google op "Methanol Economy".

Het enige, let wel het enige, waarvoor groene waterstof wel heel goed is, is het elimineren van kolen en CO/CO2 in het productie proces van ijzer/staal.

Dat zouden we moeten toejuichen.
Zie o.a. www.hybritdevelopment.com

Voor de rest is de waterstof lobby een schandalige en perverse manipulatie door de fossiele industrie.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Zojuist op RTL weer een kritiekloos item over waterstof in de gasleiding. Het was "uitgezocht" door een zekere Bart Reijnen. Wat is de beste manier om re reageren? Wie heeft directe ervaring hiermee?
Als het dit stuk is: Van het gas af? Waterstof is serieus alternatief naast zonne- en windenergie
dan is het het herkauwen van het verhaal van Henrik Willem Hofs waar ik eerder al op reageerde.
Iedereen praat elkaar na zonder enige kennis van zaken.
Gelukkig ziet Wiebes wel de voetangels en klemmen. Wiebes heeft het over een rol voor waterstof na 2030 en dan nog alleen voor de zware mobiliteit. Tegen die tijd zal de ontwikkeling van accu aangedreven zware voertuigen wel zover zijn dat waterstof irrelevant zal blijken te zijn.
Er zijn gelukkig nog wel een paar bestuurders die wat verder kijken dan het gros van de journalisten.
 
Er zijn gelukkig nog wel een paar bestuurders die wat verder kijken dan het gros van de journalisten.

En er zijn gelukkig ook journalisten die verder kijken dan het gros van hun collega’s. Bijvoorbeeld Frank Straver in Trouw dit weekend, in het artikel ‘Een warm huis dankzij waterstof?’

Straver doet wat een journalist hoort te doen: verschillende bronnen raadplegen. En dus lees je dit soort kanttekeningen:
,,Het lijkt zinvoller om waterstof (...) in fabrieken aan de kust te gebruiken.”
En over het belang van praktijkproeven met waterstof in woningen:
,,Al was het maar om mogelijke nadelen in de praktijk vast te stellen.”

Waterstof voor het verwarmen van woningen is onzinnig. Het is niet erg dat er proeven worden gedaan die dat zullen bewijzen.
 

Attachments

  • 218EC8B6-4571-4935-9EF1-F83E2D21880A.jpeg
    218EC8B6-4571-4935-9EF1-F83E2D21880A.jpeg
    335.2 KB · Views: 35
Bingo!
Ik ben zojuist gebeld door de redactie van Binnenlands Bestuur.
Zij gaan mijn verhaal over waterstof al in het komende vrijdag uitkomende nummer van Binnenlands Bestuur publiceren.
Direct daarna ook in de online editie.

Mooi Wim, dus heeft allemaal wel degelijk zin. Ondertussen blijven de "positieve" artikelen ons om de oren gegooid worden. We verzamelen en slaan wel terug.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
En er zijn gelukkig ook journalisten die verder kijken dan het gros van hun collega’s. Bijvoorbeeld Frank Straver in Trouw dit weekend, in het artikel ‘Een warm huis dankzij waterstof?’

Straver doet wat een journalist hoort te doen: verschillende bronnen raadplegen. En dus lees je dit soort kanttekeningen:
,,Het lijkt zinvoller om waterstof (...) in fabrieken aan de kust te gebruiken.”
En over het belang van praktijkproeven met waterstof in woningen:
,,Al was het maar om mogelijke nadelen in de praktijk vast te stellen.”

Waterstof voor het verwarmen van woningen is onzinnig. Het is niet erg dat er proeven worden gedaan die dat zullen bewijzen.
Ik zet wel kanttekeningen bij al die proefnemingen om waterstof voor het verwarmen van woningen te gebruiken. Ook journalisten moeten toch weten dat er grote verliezen optreden om van elektriciteit waterstof te maken. Als die waterstof er dan is, moet dit worden gemengd met ... gewoon gas.
Zuivere waterstof kan simpelweg niet zonder miljarden investeringen door het huidige gasnet.
Dit wordt allemaal gedaan door belanghebbenden die waterstof koste wat het kost promoten.

Tenslotte zien journalisten ook het grotere plaatje niet. Waterstof voor woningverwarming levert een 12x hoger energieverbruik op in vergelijking met een grondwater warmtepomp. Als ik journalisten dat onder ogen breng kijken ze alsof water kan branden.

Er is feitelijk maar één zinvolle toepassing van groene waterstof. Voor het maken van staal. Daarvoor mogen wel een paar extra windmolens worden neergezet.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear