Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Artikel in Binnenlands Bestuur is geplaatst.

HAIOE1710.jpg
 
Productie accu's versus waterstof
Uit de jaarrekening van Panasonic, zij zijn de partner van Tesla in Gigafactory I voor het maken van de cellen, blijkt dat Panasonic voor de productie van cellen 46 dollar per kWh productie capaciteit investeert.
Dat staat in schril contrast met de kosten om 1 kWh elektriciteit om te zetten in waterstof via elektrolyse. Daarvoor is een investering van 700 euro nodig. (Nel Noorwegen) En die 700 dollar moet elke 7 jaar opnieuw worden geïnvesteerd.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb geprobeerd een simpele blog te schrijven over de efficientie en emissies van waterstof personenauto's en BEV personenauto's. Feedback is altijd welkom. Ik heb bewust gekozen om het kort en simpel te houden. Ik kan altijd nog wat toevoegingen maken, bijvoorbeeld over het tanken in 3 minuten vs snelladen van batterij. Ik heb ook bewust gekozen om in alle opzichten het een zo eerlijk mogelijke vergelijking te laten zijn. Dan is er ook minder kans op discussie dat ik wellicht te pessimistisch ben over waterstof of te optimistisch over BEV.

De link naar het artikel: Hydrogen passenger cars, win or waste?
 
Ik heb geprobeerd een simpele blog te schrijven over de efficientie en emissies van waterstof personenauto's en BEV personenauto's. Feedback is altijd welkom. Ik heb bewust gekozen om het kort en simpel te houden. Ik kan altijd nog wat toevoegingen maken, bijvoorbeeld over het tanken in 3 minuten vs snelladen van batterij. Ik heb ook bewust gekozen om in alle opzichten het een zo eerlijk mogelijke vergelijking te laten zijn. Dan is er ook minder kans op discussie dat ik wellicht te pessimistisch ben over waterstof of te optimistisch over BEV.

De link naar het artikel: Hydrogen passenger cars, win or waste?
Ziet er heel goed uit Olivier. Ik zou het artikel ook, minimaal v.w.b. de kop, in het Nederlands vindbaar maken.

Over de tanktijd om waterstof te tanken het volgende. Uit verklaringen van mensen die wel eens waterstof hebben getankt blijkt 3 minuten een utopie. Het is veel vaker een kleine 10 minuten.
Die tijd moet de bestuurder wel bij de tankinstallatie blijven.
We hebben het dan niet over de wachttijd als er 2 auto's hebben getankt. De volgende moet dan 25 minuten wachten of genoegen nemen met een halve tank op 350 bar.

Je hebt gelijk dat je niet alle negatieve aspecten direct op een hoop gooit. Ik ben daar nog weleens toe geneigd en dat levert een zodanig negatief verhaal op dat de media daar hun vingers niet aan willen branden.
Ik heb mijn lesje inmiddels geleerd en wordt er steeds meer gepubliceerd.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Hier nog een interessante presentatie (uit originele presentatie) met info over max 6 auto's per uur tanken en prijs van MINIMAAL 13,67 Euro per kg. http://www.phaedrus-project.eu/userdata/file/Presentations/PHAEDRUS presentation at WES 151012 by HyET Peter Bouwman.pdf
Ik zal deze week kijken of ik dit mee kan nemen in blog.
Die presentatie is uit 2015. De prijs van waterstof is nu rond 10 euro per kg en excl. btw.
Volgens Shell gaat dit 10 euro per kg worden incl. btw.
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN and Carl
Goed verhaal Olivier. En je hebt al meteen de eerste trol reactie binnen. Het argument van stroomoverschot is natuurlijk kolder. Pumped hydro of, zoals ik gisteren op Twitter doorstuurde, gewoon perslucht zijn veel interessanter.

Ja, klopt. Zodra ik de blog heb aangepast met wat toevoegingen dan haal ik die reactie lekker weg :)
Eerst klein beginnen en langzaam de blog uitbreiden totdat hele spectrum van aspecten tussen FCEV en BEV besproken is. Zodra de Tesla Semi echt uit is met EPA cijfers (of andere onafhankelijke metingen) dan kunnen we die slag ook slaan.
 
  • Like
Reactions: pvkeep
Ja, klopt. Zodra ik de blog heb aangepast met wat toevoegingen dan haal ik die reactie lekker weg :)
Eerst klein beginnen en langzaam de blog uitbreiden totdat hele spectrum van aspecten tussen FCEV en BEV besproken is. Zodra de Tesla Semi echt uit is met EPA cijfers (of andere onafhankelijke metingen) dan kunnen we die slag ook slaan.

Elektrisch Rijden én de Toekomst
Op die blog, ook weer heel veel tekst, maar minder goed gestructureerd, ben ik aan het discussiëren met Josbert Lonnee. Hij denkt dat waterstof 'in the end', de toekomst zal worden.
Ik reken op zijn blog het verschil uit, met dank aan data op Oliviers blog, tussen rijden op waterstof met de Honda Clarity en de Tesla Model 3. Het verschil is dat rijden op waterstof meer dan 1.500 windmolens van 8 MW extra nodig maakt. De Honda Clarity gebruikt precies 4x zoveel energie als de Tesla Model 3.
Rijden we allemaal hetzelfde aantal kilometers met de Tesla Model 3, dan kunnen met de uitgespaarde kWh maar liefst 17.520 gezinnen met een warmtepomp ieder 3.000 kWh per jaar verbruiken.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Elektrisch Rijden én de Toekomst
Op die blog, ook weer heel veel tekst, maar minder goed gestructureerd, ben ik aan het discussiëren met Josbert Lonnee. Hij denkt dat waterstof 'in the end', de toekomst zal worden.
Ik reken op zijn blog het verschil uit, met dank aan data op Oliviers blog, tussen rijden op waterstof met de Honda Clarity en de Tesla Model 3. Het verschil is dat rijden op waterstof meer dan 1.500 windmolens van 8 MW extra nodig maakt. De Honda Clarity gebruikt precies 4x zoveel energie als de Tesla Model 3.
Rijden we allemaal hetzelfde aantal kilometers met de Tesla Model 3, dan kunnen met de uitgespaarde kWh maar liefst 17.520 gezinnen met een warmtepomp ieder 3.000 kWh per jaar verbruiken.

Goed bezig! Ik kreeg al wat kriebels toen ik door zijn blog heen scande. Ik zal de komende tijd kijken of ik nog wat kan schrijven over productie, levensduur en hergebruik/recycling batterijen. Ook is een verhaal over snelladen interessant. Kan veel onwetendheid genezen.
 
Elektrisch Rijden én de Toekomst
Op die blog, ook weer heel veel tekst, maar minder goed gestructureerd, ben ik aan het discussiëren met Josbert Lonnee. Hij denkt dat waterstof 'in the end', de toekomst zal worden.
Ik reken op zijn blog het verschil uit, met dank aan data op Oliviers blog, tussen rijden op waterstof met de Honda Clarity en de Tesla Model 3. Het verschil is dat rijden op waterstof meer dan 1.500 windmolens van 8 MW extra nodig maakt. De Honda Clarity gebruikt precies 4x zoveel energie als de Tesla Model 3.
Rijden we allemaal hetzelfde aantal kilometers met de Tesla Model 3, dan kunnen met de uitgespaarde kWh maar liefst 17.520 gezinnen met een warmtepomp ieder 3.000 kWh per jaar verbruiken.

Jongens, wakker worden!! Heeft nou niemand de rekenfout in bovenstaande opsomming gezien?
Vanavond laat de goede oplossing ;)