Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Komende zondagavond besteedt Tegenlicht aandacht aan de waterstofrevolutie.
Artikel daarover in de VPRO gids:
View attachment 375133 View attachment 375134 View attachment 375135

Dus... 1 MWh voor 18 kilo waterstof in de huidige testopstelling. Dat is dan ruim 55 kWh/kg om vervolgens ongeveer 100 km mee te rijden. Met 55 kWh kom ik zeker 250 km op dit moment (YMMV). Zelfs als omzetting grootschalig efficiënter kan plaatsvinden moet dit hoe dan ook al een factor 2.5 beter worden. Nog los van distributieproblemen als al veelvuldig besproken hier.
 
Dus... 1 MWh voor 18 kilo waterstof in de huidige testopstelling. Dat is dan ruim 55 kWh/kg om vervolgens ongeveer 100 km mee te rijden. Met 55 kWh kom ik zeker 250 km op dit moment (YMMV). Zelfs als omzetting grootschalig efficiënter kan plaatsvinden moet dit hoe dan ook al een factor 2.5 beter worden. Nog los van distributieproblemen als al veelvuldig besproken hier.
Die 55 kWh is bij atmosferische druk. Dan moet er nog 13% extra tegen aan gegooid worden om op 700 bar te komen.
En ... dat maakt 62,2 kWh. Nog wat verlies erbij voor het transport (met een dieseltruck) en je zit op de welbekende 65 kWh voor één hele kilogram waterstof.
Met mij opa rijstijl kom ik met die 65 kWh 325 km ver, zelfs nu in de winter. De waterstofauto rijdt met die ene kg waterstof nog geen 100 km ver.
 
Als deze scenario's niet realistisch zijn, waarom dan toch door investeren in Waterstof? Hierin wordt toch toekomst gezien.

Techniek is de achilleshiel van zowel de politiek als de journalistiek. Techniek is moeilijk en eng, tenzij het resultaat ervan lijkt op iets dat je al kent. Het verraderlijke met waterstof is dat het klinkt als een brandstof en lijkt op wat we al hebben: gas, leidingen en tankstations. Dat maakt het lobby’en kinderlijk eenvoudig.

Als iemand Tesla roept, roep jij Hesla. Als iemand een vraag stelt over warmtepompen leg je uit dat het ‘stadsgas’ dat Nederlandse huishoudens gebruikten tot en met de jaren vijftig ook al voor de helft uit waterstofgas bestond. En als iemand zich afvraagt waar het spul vandaan moet komen, roep je iets over gratis wind op zee en zon in de woestijn.

Vragen durft niemand te stellen (want iets met techniek), dus blijft ruim tijd over voor het schrijven van subsidieaanvragen waarin een pleidooi voor investeringen in innovatie en clean tech hand in hand gaat met bespiegelingen over het niet afschrijven van bestaande infrastructuur.

Jouw vraag is: waarom wordt in waterstof toekomst gezien? Het antwoord is volgens mij: omdat daarin het verleden wordt herkend.
 
En wederom een prachtige poging om geld te slaan uit schijnduurzaamheid. Misschien dat ik in mijn bierviltjes berekening de plank mis sla. Maar als ik start met 1 kWh, die zet ik om in waterstof (inefficiënt proces, dus resultaat is ca. 70%). Als deze cv-ketel een rendement van 100% zou kennen, zou het onder de streep uitkomen op 70% rendement. Maar dat is hypothetisch.
Aan de andere kant kunnen we de 1kWh gebruiken in een warmtepomp, met bijvoorbeeld een SCOP van 3,5 - 5%. Oftewel een rendement van 350 tot 500%. Hoe kan het dan nog altijd dat ook hier de minister en andere nog enige serieuze interesse hebben in deze schijnduurzaamheid.

08-02-2019 /pagina 04

APELDOORN - De cv-ketel op waterstof die Remeha deze week presenteerde op de Bouwbeurs in Utrecht, blijkt een regelrechte aandachtsmagneet.

Bij de stand waar de Apeldoornse kachelfabrikant een prototype toont van de cv-ketel die draait op waterstof is het publiek niet weg te slaan. ,,Er is veel belangstelling, extreem veel zelfs'', zegt marketingmanager Rick Bruins van Remeha. Aannemers en installateurs verdringen zich bij de stand. ,,We hadden hier minister Kajsa Ollongren op bezoek. Die wilde onze visie op duurzaamheid horen.''

Die visie luidt, zo zegt Bruins: niet wedden op één paard. ,,In de toekomst zal een deel van de woningen nog gewoon via aardgas verwarmd worden, en andere delen via warmtenet, warmtepompen of op waterstofketels.''

Remeha ziet de waterstofketel als een toepassing die goed kan uitpakken in oudere woningen die moeilijk zijn te isoleren. Voor dit soort woningen vraagt een warmtepomp een grote investering.Naar het artikel
 
Die 55 kWh is bij atmosferische druk. Dan moet er nog 13% extra tegen aan gegooid worden om op 700 bar te komen.
En ... dat maakt 62,2 kWh. Nog wat verlies erbij voor het transport (met een dieseltruck) en je zit op de welbekende 65 kWh voor één hele kilogram waterstof.
Met mij opa rijstijl kom ik met die 65 kWh 325 km ver, zelfs nu in de winter. De waterstofauto rijdt met die ene kg waterstof nog geen 100 km ver.

65kWh per kg waterstof kost bij € 0,10 per kWh dus alleen aan energie al € 6,50 excl. BTW en als de verkoopprijs gaat naar € 9,95 incl. BTW (Bran Shell) dan is de opbrengst maximaal € 8,22 per kg. Voor € 1,72 per kg kan je nooit een waterstof productieplant, de distributie en de tankstations van in leven houden.
 
65kWh per kg waterstof kost bij € 0,10 per kWh dus alleen aan energie al € 6,50 excl. BTW en als de verkoopprijs gaat naar € 9,95 incl. BTW (Bran Shell) dan is de opbrengst maximaal € 8,22 per kg. Voor € 1,72 per kg kan je nooit een waterstof productieplant, de distributie en de tankstations van in leven houden.
Shell heeft nogal diepe zakken, dus dat kunnen ze lang volhouden.
Maar ik hoop voor hun en de maatschappij dat ze ook snel in gaan zien dat ze deze markt niet rendabel kunnen kopen.
 
65kWh per kg waterstof kost bij € 0,10 per kWh dus alleen aan energie al € 6,50 excl. BTW en als de verkoopprijs gaat naar € 9,95 incl. BTW (Bran Shell) dan is de opbrengst maximaal € 8,22 per kg. Voor € 1,72 per kg kan je nooit een waterstof productieplant, de distributie en de tankstations van in leven houden.
Shell verkoopt op 3 van de 4 te bouwen stations grijze waterstof. Op één station gaan ze een deel groene waterstof leveren.
Voor Shell kan het met veel subsidie wel uit. Shell heeft met waterstof trouwens precies de goede argumenten achter de hand om benzine, diesel en gas te blijven promoten.
De grootverbruikersprijs voor elektriciteit ligt op rond 5,3 eurocent per kWh.

Het grootste probleem v.w.b. groene waterstof is dat Shell en ook anderen die waterstof gaan maken, dit gaan doen met de huidige duurzame energie. Niemand van de waterstof coalitie neemt de verantwoordelijkheid voor het zelf bouwen van windmolens of zonneparken. Ze willen maximaal de elektrolyser bouwen, maar voor de stroom die zo'n fabriek nodig heeft, is een investering nodig die zes maal hoger is dan voor de waterstoffabriek.

Elektrolysers zullen duurzame energie omzetten in waterstof. Die duurzame energie wordt dan gebruikt om bijv. Toyota Mirai's aan te drijven met een netto rendement van 20% voor de aandrijving. En vervolgens kan mijn warmtepomp met een rendement van 600%, 30x effectiever, die groene stroom niet meer gebruiken. En zelfs mijn Tesla, die 3x zo effectief met groene stroom omgaat dan die waterstofkoetsen, zal op kolenstroom moeten gaan rijden.

Ik vind het op het randje van misdadig dat de waterstoflobby zo de meest effectieve gebruikers van duurzame energie, van diezelfde energie berooft.
 
Is dit de all-in prijs?
Ik betaal dacht ik als kleinverbruiker iets van 10 cent per kWh maar met de belastingen is dit ca 18 cent excl. BTW en 22 cent incl. BTW.
De 5,3 cent lijkt mij dan ook zonder energiebelastingen en/of zonder de vergoeding voor de netbeheerder.
De grote bedrijven betalen maar 1 eurocent energiebelasting per kWh. Bij Nieuwestroom betalen grootverbruikers nu 6 eurocent. Leveringskosten zijn verwaarloosbaar.
Tarieven zakelijk grootverbruik - NieuweStroom
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Shell verkoopt op 3 van de 4 te bouwen stations grijze waterstof. Op één station gaan ze een deel groene waterstof leveren.
Voor Shell kan het met veel subsidie wel uit. Shell heeft met waterstof trouwens precies de goede argumenten achter de hand om benzine, diesel en gas te blijven promoten.
De grootverbruikersprijs voor elektriciteit ligt op rond 5,3 eurocent per kWh.

Het grootste probleem v.w.b. groene waterstof is dat Shell en ook anderen die waterstof gaan maken, dit gaan doen met de huidige duurzame energie. Niemand van de waterstof coalitie neemt de verantwoordelijkheid voor het zelf bouwen van windmolens of zonneparken. Ze willen maximaal de elektrolyser bouwen, maar voor de stroom die zo'n fabriek nodig heeft, is een investering nodig die zes maal hoger is dan voor de waterstoffabriek.

Elektrolysers zullen duurzame energie omzetten in waterstof. Die duurzame energie wordt dan gebruikt om bijv. Toyota Mirai's aan te drijven met een netto rendement van 20% voor de aandrijving. En vervolgens kan mijn warmtepomp met een rendement van 600%, 30x effectiever, die groene stroom niet meer gebruiken. En zelfs mijn Tesla, die 3x zo effectief met groene stroom omgaat dan die waterstofkoetsen, zal op kolenstroom moeten gaan rijden.

Ik vind het op het randje van misdadig dat de waterstoflobby zo de meest effectieve gebruikers van duurzame energie, van diezelfde energie berooft.

In de USA worden ze een beetje wakker.

Matt Zarb-Cousin on Twitter
 
  • Like
  • Informative
Reactions: michelh and Andre
Nou, ik ben/was best Tegenlicht fan (ongeveer het enige tv programma dat ik kijk), maar dit was echt een tenenkrommend PR verhaal voor waterstof.
Konden ze echt niemand ergens vinden die een kritische vraag kon stellen of een kanttekening kon plaatsen...? o_O

Ad van Wijk probeert oude boorplatforms te slijten, gasunie probeert oude gasleidingen te vermarkten, Holthausen probeert straatvegers te verpatsen. 3 keer WC-Eend. En onze publieke omroep trapt er genadeloos in.
 
Ik vond de acteurs goed gecast. Vooral het groene meisje in het paars was uitstekend. Verder wel een beetje veel dezelfde gezichten als altijd.

De show werd echter gestolen door de afdeling kostumering en decors. Groen meisje met panties in rubber laarzen op de dijk! Moeilijk kijkende professor met bril bij windmolens in MADURODAM! Ingenieur van Gasunie met geel stormpak, helm en VEILIGHEIDSBRIL in de buitenlucht met glimmende stalen buizen op de achtergrond! Een beetje over de top allemaal, maar gaf wel cachet aan dit verder eenzijdige PR-verhaaltje.

#waterstofsprookjes
 
Ik ga aanstaande dinsdag in ieder geval naar de Tegenlicht Meetup in Delft. Kijken wat er daar uit de discussie naar voren komt.
Ik Woensdag naar De Zwijger in Amsterdam.
Ook met Van Wijk en Holthausen maar ook wat gasten die kritisch zijn op de h2 halleluja.
En het publiek is daar vaak ook kritisch.