Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat met opposed piston engine men de co2-uitstoot met 50 procent kan laten dalen
Goed idee! Misschien dat we tegen dan ook thoriumcentrales hebben die CO2-vrij energie produceren zonder allerlei gevaarlijke afvalstoffen?

De vraag is dan: gaan we wachten tot die nieuwe technologieën dan beschikbaar zijn, of doen we nu al iets?

Het filmpje is overigens van juli 2018 en sprak over studies gedaan in 2012. Het is 2020 en ik heb er verder nog niks van gehoord. Verder vraag ik me af wat voor uitstoot je krijgt uit een tweetakt motor...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO and PaulusdB
Degradatie van een brandstofcel is veel vervelender dan degradatie van een accu. Als een brandstofcel 10% degradatie heeft is ie afgeschreven. De stack levert dan onvoldoende vermogen om de heel kleine accu van voldoende lading te voorzien.
Als een accu van een elektrische auto 10% degradatie kent is het bereik geringer maar is het volledige vermogen nog aanwezig.
 
  • Informative
Reactions: Bas.
Degradatie van een brandstofcel is veel vervelender dan degradatie van een accu. Als een brandstofcel 10% degradatie heeft is ie afgeschreven. De stack levert dan onvoldoende vermogen om de heel kleine accu van voldoende lading te voorzien.
Als een accu van een elektrische auto 10% degradatie kent is het bereik geringer maar is het volledige vermogen nog aanwezig.
De stack is verreweg het duurste onderdeel van de H2 auto. Reken op een prijs van rond 30 mille.
 
  • Informative
Reactions: Bas.
Waar is die prullebak nou weer ...
zucht... EV's die remmen= meer fijnstof
regenereren levert geen fijnstof, m.u.v. een heel klein beetje meer rubber (daartegenover staat dat banden van EV's veel minder vaak slippen)
zucht... waterstof komt nog zo hoog?
zie commentaren hiervoor van gewaardeerd forumlid @Wim S Meeste CO2 komt van waterstof-auto's
 
Onderstaand een staatje hoeveel CO2 uitstoot verschillende warmtebronnen voor huisverwarming opleveren. Dit staatje heb ik eerder hier geplaatst. Nu uitgebreid met zonnestroom.

CO2 uitstoot woning.png
 
Heb je misschien ook een tabelletje warmtepomp op Nederlandse elektra gemiddelde 2019?
Live CO2 emissions of electricity consumption

In plaats van puur fossiel of puur wind/zon?
Ik maak de berekening juist zo omdat als de duurzame stroom in de electrolyser is opgesoupeerd er alleen nog maar fossiele opwekking overblijft. Natuurlijk is er opwek met biomassa. Er is nog een beetje import van kernenergie uit Frankrijk en Borssele levert een paar procent. Ook is er wat pumped hydro, maar dat is allemaal gerommel in de marge.

Als de met zon en wind opgewekte 10% duurzame energie in de electrolyser is verdwenen, kan de resterende min of meer duurzame opwekking dat niet meer aanvullen en wordt er onvermijdelijk aangevuld met fossiele opwekking.
 
Ik maak de berekening juist zo omdat als de duurzame stroom in de electrolyser is opgesoupeerd er alleen nog maar fossiele opwekking overblijft. Natuurlijk is er opwek met biomassa. Er is nog een beetje import van kernenergie uit Frankrijk en Borssele levert een paar procent. Ook is er wat pumped hydro, maar dat is allemaal gerommel in de marge.

Als de met zon en wind opgewekte 10% duurzame energie in de electrolyser is verdwenen, kan de resterende min of meer duurzame opwekking dat niet meer aanvullen en wordt er onvermijdelijk aangevuld met fossiele opwekking.
Oké, maar Nederland heeft toch gewoon een gemiddelde van 372 gram CO2 per kWh in 2019?
Martien Visser on Twitter
Is dat niet een eerlijkere meting dan?
 
Blijkbaar wil Hoogeveen nu ook met deze onzin beginnen.
De gemeenteraad moet wel akkoord gaan met de financiële randvoorwaarden.
Een kort en krachtig onderbouwd briefje (met de link naar de businesscase) om ze wakker te maken zou wel eens kunnen helpen, iets voor @Wim S. ?
Dat kan natuurlijk. Maar ik heb ervaren met de waterstof bussen in Groningen en Drente en met de verwarming op H2 van Stad aan 't Haringvliet, dat mijn bevindingen er niet toe doen. Ik heb mevr. Homan, gedeputeerde van Groningen, geconfronteerd met de extreme extra CO2 uitstoot van de H2 bussen. Ook heb ik haar gezegd dat het bereik van elektrische bussen dat van de H2 bussen inmiddels is voorbijgestreefd. Dat laatste geeft ze wel toe. Maar nu is het argument weer dat H2 innovatief is.

Ook Stad aan 't Haringvliet, gesteund door de Provincie Zuid-Holland, gaat gewoon door. Mevr Keuzenkamp, programmamanager voor dit project names de provincie, heb ik urenlang gesproken. Ze zijn niet onder de indruk van mijn berekeningen en vinden dat het allemaal geprobeerd moet worden.

Het Innovathuis, ook in Stad aan 't Haringvliet, heb ik benaderd en mijn berekeningen opgestuurd. Zij zouden jaarrond met H2 kunnen verwarmen en leven. Ik bewees dat dat maar maximaal 1 week is. Ze bedankten mij voor mijn berekeningen en zouden er op terugkomen. Dat is nu vier maanden geleden en je snapt het al, geen enkele reactie.

Alles wordt door subsidie gedreven en de lobby erachter is met belanghebbende als GasUnie, Gasterra, Stedin, Nouryon en vele andere bedrijven, ongekend krachtig.
 
Ze gaan daar door als een kip zonder kop. Met bijna 10 miljoen kilo extra CO2 uitstoot per jaar tot gevolg.
Dit is milieu criminaliteit, nota bene door de overheid georganiseerd.
Waterstofgate.nl - Businesscase Stad aan het Haringvliet
Bovenstaande link is superduidelijk, dat gevoel bekruipt me bij @Wim S. wel meer..., maar los daarvan ik zal de link ook doormailen aan diverse personen genoemd in t Trouw artikel

Ps we zijn zelf sinds Nov van t gas af in een vrij groot vrijstaand pand uit 1973. Geen enkel probleem als je eerst goed isoleert... In ons geval nu met een luchtwaterwarmtepomp die 2 cv's vervangt.