Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, zoals ik al schreef, dure les. Het begint met een les natuurkunde. Daarna een les economie. Misschien nog een lesje 'voorkomen mismanagement'. Misschien ook eens wat politici uitnodigen voor dezelfde lessen.
Politici zijn net als palingen in een emmer snot.
Ik heb politici aangesproken op hun foute keuze voor waterstofbussen in Groningen en Drente. Drie jaar geleden waren H2 bussen in staat om 350 km op één tank af te leggen, BEV bussen kwamen daar niet aan. Inmiddels zijn er meerdere busfabrikanten die volledig elektrische bussen leveren met een bereik tot 500 km. Het argument van het bereik is daarmee van tafel.
Toch gaan de Provinciale bestuurders in Groningen en Drente door met de krankzinnige aanschaf van die waterstof bussen.
Ze geven wel toe dat het argument bereik er niet meer is. Maar nu heet het dat het gebruik van waterstof 'innovatief' is.
Palingen in een emmer snot dus.
 
Politici zijn net als palingen in een emmer snot.
Ik heb politici aangesproken op hun foute keuze voor waterstofbussen in Groningen en Drente. Drie jaar geleden waren H2 bussen in staat om 350 km op één tank af te leggen, BEV bussen kwamen daar niet aan. Inmiddels zijn er meerdere busfabrikanten die volledig elektrische bussen leveren met een bereik tot 500 km. Het argument van het bereik is daarmee van tafel.
Toch gaan de Provinciale bestuurders in Groningen en Drente door met de krankzinnige aanschaf van die waterstof bussen.
Ze geven wel toe dat het argument bereik er niet meer is. Maar nu heet het dat het gebruik van waterstof 'innovatief' is.
Palingen in een emmer snot dus.

Politici kunnen zich niet meer verschuilen achter gebrek aan kennis. Alle politieke partijen hebben een brief gehad van een forumlid; er zijn voldoende publicaties gedaan door gerenommeerde (Nederlandse) deskundigen. Toch doorgaan met de verkwanseling van geld en energie grenst aan corruptie.

Met het definitieve Urgenda vonnis als realiteit, denk ik dat politici zich bewust (moeten) gaan worden van de risico's die ze als individu nemen als ze met de waterstof-lobby meegaan.

Lijkt me boeiend, zo'n parlementaire enquête....

#waterstofgate
 
  • Like
Reactions: Superendo
Wim, dat is een mooie. Ga ik gebruiken op LinkedIn.:cool:
Nou, de les is hier: zo'n simpele berekening is erg goed voor de bewustwording en trekt héél veel aandacht.
Maarten Rol on LinkedIn: De simpele uitleg van een kennis: "Ik vraag altijd aan mensen hoe | 132 comments

Binnen een paar dagen gaat het aantal views sky high en ook veel (divers) commentaar.
Zou mooi zijn als meer mensen van dit forum (mits je het er mee eens bent) bereid zijn om de post op LinkedIn te sharen.
Met dank aan @Wim S. en tevens aan @Hans Noordsij voor de prima replieken.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Hoe schoon is een auto op waterstof?
Iedereen denkt dat een auto op waterstof schoon is. De overheid en milieubeweging denken dit ook. Maar is dat wel zo?

Ik maak de sommen en kom tot de schokkende conclusie dat rijden op waterstof de meest vervuilende manier van autorijden is.
Een auto op waterstof levert tijdens het rijden geen nadelige uitstoot op. Behalve wat waterdamp komen er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat. Maar voordat de waterstof auto gaat rijden moet er natuurlijk wel waterstof worden geproduceerd.

Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas, we krijgen dan grijze waterstof die flink vervuilend is. Voor het maken van 1 kg waterstof verdwijnt er 11 kg CO2 in de atmosfeer. Op 1 kg waterstof rijdt een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo maximaal 100 km. Dit betekent dat er per km 110 gram CO2 wordt uitgestoten. Daarmee voldoen deze auto’s niet aan de huidige norm van maximaal 95 gram CO2 per km. Dit gaat ‘m dus niet worden. Of … toch wel?

De overheid en ook de milieubeweging willen liever dat er met groene waterstof wordt gereden. Groene waterstof wordt gemaakt uit duurzame wind- en zonnestroom. Dat lijkt ideaal, de hele keten van opwekking tot verbruik is dan schoon. Maar de vraag is ook hier weer, klopt het verhaal wel?


Om groene stroom te maken zijn er zogenaamde electrolysers nodig.
De overheid heeft de SDE++ subsidie op electrolysers evenwel niet toegekend. Dat is vreemd omdat de overheid het rijden op waterstof zonder enige bijtelling sterk stimuleert.
Groene waterstof blijft zonder subsidie vele malen duurder dan grijze waterstof en maakt rijden op waterstof letterlijk onbetaalbaar.
Maar waarom wil de overheid die electrolysers niet subsidiëren? Daarvoor moeten we kijken naar het rendement van waterstof en de effecten in hele keten.


Eerst even over rendementen. Waterstof liefhebbers schermen steevast met hoge rendementen en stellen dat die rendementen nog zullen toenemen. Wat de waterstofadepten niet vertellen is dat thermodynamische wetten bepalen hoeveelheid elektriciteit er nodig is om een bepaalde hoeveelheid waterstof te maken. Grosso modo komt het erop neer dat bij het maken van waterstof 30% energie verloren gaat. De brandstofcel die van waterstof weer elektriciteit maakt heeft een rendement van 50 tot 60%. Als er 70% van de energie over is na elektrolyse en daarvan verdwijnt in de brandstofcel nog eens 50% dan is het niet moeilijk uit te rekenen dat er maar zo’n 30% netto overblijft. Al die rendementen zeggen niet zo veel, laten we gewoon naar het aantal kilometers kijken dat de waterstofauto en de accu-elektrische auto af kunnen leggen met hetzelfde aantal kWh.

We gaan voor de volgende berekeningen uit van de energie om 1 kg groene waterstof te maken. Dat kost 65 kWh elektriciteit. We zagen al dat de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo FCEV hiermee 100 km kunnen afleggen.
Maar wat nou als we van die 65 kWh geen waterstof maken maar die stroom rechtstreeks in de accu van een Hyundai Kona of een Tesla Model 3 laden? Dan rijden die twee auto’s, op precies diezelfde 65 kWh, maar liefst 400 km ver. Een factor vier verder. Ofwel je kunt met dezelfde hoeveelheid elektrische energie één waterstofauto laten rijden of vier accu elektrische auto’s.


Dit betekent dat als wij met de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo 400 kilometer willen rijden, daar 4 x 65 kWh is 260 kWh elektrische energie nodig. Dat is maar liefst 195 kWh meer dan voor dezelfde afstand nodig is bij de Kona en de Tesla Model 3.

“Iedereen” wil graag op groene waterstof rijden en dus gebruik maken van wind- of zonnestroom. Het is glashelder dat je elektrische energie maar één keer kan gebruiken. Als die 195 kWh die er voor de waterstofauto’s meer nodig is om 400 km te rijden, door de electrolyser is gebruikt, kan die niet meer worden gebruikt voor het laten werken van bijv. een warmtepomp of het direct laden van de accu van een elektrische auto. Uiteraard is die stroom wel nodig. We hebben in Nederland maar 10% duurzaam opgewekte elektriciteit.
De warmtepompen en de accu’s van elektrische auto’s moeten dan worden gevoed met stroom uit fossiele energiecentrales.
Dit heet verdringing en is letterlijk onvermijdelijk zolang we nog geen 100% groene elektriciteitsopwekking hebben. We weten nu al dat ook na 2050 gas een fors deel van de elektriciteitsproductie voor zijn rekening zal nemen. Die verdringing zal dus nooit ophouden.


De fossiele energiemix in Nederland, gas- en kolencentrales, stoten voor elke geproduceerde kWh 649 gram CO2 uit.
De 260 kWh die de waterstofauto’s nodig hebben om 400 km te rijden, leveren maar liefst 260 x 649 gram = 168,7 kg CO2 uitstoot op.
168,2 kg CO2 gedeeld door 400 km levert per km een CO2 uitstoot op van 422 gram per km.
Zouden wij alleen het meerverbruik van 195 kWh berekenen naar CO2 uitstoot, dan is levert de waterstofauto een meeruitstoot op van 126,6 kg CO2 voor 400 km. Per km is dat 316 gram CO2.


Met 422 gram CO2 uitstoot per gereden km behoort de waterstofauto tot de meest vervuilende auto’s van Nederland. Zelfs een Bentley Flying Spur, een enorme 8 cilinder sportsedan, scoort met 342 gram CO2 uitstoot per km, een stuk gunstiger dan beide waterstofauto’s.

Het kan toch niet zo zijn dat de overheid een aantoonbaar vervuilende H2 auto, volledig afhankelijk van aardgas waarvan ook bij het maken van waterstof nog eens 30% verloren gaat tijdens de steam reforming, zonder bijtelling en zonder accijns ondersteunt. Terwijl de aantoonbaar wel schone BEV wordt gestraft met steeds hogere bijtelling en hoge belasting op elektriciteit.
 
Hoe schoon is een auto op waterstof?
Iedereen denkt dat een auto op waterstof schoon is. De overheid en milieubeweging denken dit ook. Maar is dat wel zo?

Ik maak de sommen en kom tot de schokkende conclusie dat rijden op waterstof de meest vervuilende manier van autorijden is.
Een auto op waterstof levert tijdens het rijden geen nadelige uitstoot op. Behalve wat waterdamp komen er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat. Maar voordat de waterstof auto gaat rijden moet er natuurlijk wel waterstof worden geproduceerd.

Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas, we krijgen dan grijze waterstof die flink vervuilend is. Voor het maken van 1 kg waterstof verdwijnt er 11 kg CO2 in de atmosfeer. Op 1 kg waterstof rijdt een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo maximaal 100 km. Dit betekent dat er per km 110 gram CO2 wordt uitgestoten. Daarmee voldoen deze auto’s niet aan de huidige norm van maximaal 95 gram CO2 per km. Dit gaat ‘m dus niet worden. Of … toch wel?

De overheid en ook de milieubeweging willen liever dat er met groene waterstof wordt gereden. Groene waterstof wordt gemaakt uit duurzame wind- en zonnestroom. Dat lijkt ideaal, de hele keten van opwekking tot verbruik is dan schoon. Maar de vraag is ook hier weer, klopt het verhaal wel?


Om groene stroom te maken zijn er zogenaamde electrolysers nodig.
De overheid heeft de SDE++ subsidie op electrolysers evenwel niet toegekend. Dat is vreemd omdat de overheid het rijden op waterstof zonder enige bijtelling sterk stimuleert.
Groene waterstof blijft zonder subsidie vele malen duurder dan grijze waterstof en maakt rijden op waterstof letterlijk onbetaalbaar.
Maar waarom wil de overheid die electrolysers niet subsidiëren? Daarvoor moeten we kijken naar het rendement van waterstof en de effecten in hele keten.


Eerst even over rendementen. Waterstof liefhebbers schermen steevast met hoge rendementen en stellen dat die rendementen nog zullen toenemen. Wat de waterstofadepten niet vertellen is dat thermodynamische wetten bepalen hoeveelheid elektriciteit er nodig is om een bepaalde hoeveelheid waterstof te maken. Grosso modo komt het erop neer dat bij het maken van waterstof 30% energie verloren gaat. De brandstofcel die van waterstof weer elektriciteit maakt heeft een rendement van 50 tot 60%. Als er 70% van de energie over is na elektrolyse en daarvan verdwijnt in de brandstofcel nog eens 50% dan is het niet moeilijk uit te rekenen dat er maar zo’n 30% netto overblijft. Al die rendementen zeggen niet zo veel, laten we gewoon naar het aantal kilometers kijken dat de waterstofauto en de accu-elektrische auto af kunnen leggen met hetzelfde aantal kWh.

We gaan voor de volgende berekeningen uit van de energie om 1 kg groene waterstof te maken. Dat kost 65 kWh elektriciteit. We zagen al dat de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo FCEV hiermee 100 km kunnen afleggen.
Maar wat nou als we van die 65 kWh geen waterstof maken maar die stroom rechtstreeks in de accu van een Hyundai Kona of een Tesla Model 3 laden? Dan rijden die twee auto’s, op precies diezelfde 65 kWh, maar liefst 400 km ver. Een factor vier verder. Ofwel je kunt met dezelfde hoeveelheid elektrische energie één waterstofauto laten rijden of vier accu elektrische auto’s.


Dit betekent dat als wij met de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo 400 kilometer willen rijden, daar 4 x 65 kWh is 260 kWh elektrische energie nodig. Dat is maar liefst 195 kWh meer dan voor dezelfde afstand nodig is bij de Kona en de Tesla Model 3.

“Iedereen” wil graag op groene waterstof rijden en dus gebruik maken van wind- of zonnestroom. Het is glashelder dat je elektrische energie maar één keer kan gebruiken. Als die 195 kWh die er voor de waterstofauto’s meer nodig is om 400 km te rijden, door de electrolyser is gebruikt, kan die niet meer worden gebruikt voor het laten werken van bijv. een warmtepomp of het direct laden van de accu van een elektrische auto. Uiteraard is die stroom wel nodig. We hebben in Nederland maar 10% duurzaam opgewekte elektriciteit.
De warmtepompen en de accu’s van elektrische auto’s moeten dan worden gevoed met stroom uit fossiele energiecentrales.
Dit heet verdringing en is letterlijk onvermijdelijk zolang we nog geen 100% groene elektriciteitsopwekking hebben. We weten nu al dat ook na 2050 gas een fors deel van de elektriciteitsproductie voor zijn rekening zal nemen. Die verdringing zal dus nooit ophouden.


De fossiele energiemix in Nederland, gas- en kolencentrales, stoten voor elke geproduceerde kWh 649 gram CO2 uit.
De 260 kWh die de waterstofauto’s nodig hebben om 400 km te rijden, leveren maar liefst 260 x 649 gram = 168,7 kg CO2 uitstoot op.
168,2 kg CO2 gedeeld door 400 km levert per km een CO2 uitstoot op van 422 gram per km.
Zouden wij alleen het meerverbruik van 195 kWh berekenen naar CO2 uitstoot, dan is levert de waterstofauto een meeruitstoot op van 126,6 kg CO2 voor 400 km. Per km is dat 316 gram CO2.


Met 422 gram CO2 uitstoot per gereden km behoort de waterstofauto tot de meest vervuilende auto’s van Nederland. Zelfs een Bentley Flying Spur, een enorme 8 cilinder sportsedan, scoort met 342 gram CO2 uitstoot per km, een stuk gunstiger dan beide waterstofauto’s.

Het kan toch niet zo zijn dat de overheid een aantoonbaar vervuilende H2 auto, volledig afhankelijk van aardgas waarvan ook bij het maken van waterstof nog eens 30% verloren gaat tijdens de steam reforming, zonder bijtelling en zonder accijns ondersteunt. Terwijl de aantoonbaar wel schone BEV wordt gestraft met steeds hogere bijtelling en hoge belasting op elektriciteit.
Ja maar....

Waterstof staat nog in de kinderschoenen....

Ja maar...

Waterstof wordt straks gratis omdat je deze allen produceert wanneer er een overschot is aan groene energie..

Ja maar...

Waterstof is ideaal voor bijvoorbeeld goederenvervoer...

Ja maar...

Je hebt helemaal gelijk Wim!
Mocht je me eens kunnen helpen met eenzelfde CO2 berekening voor het verschil om een huis te verwarmen met aardgas, waterstof of met een warmtepomp (even uitgaande van exact dezelfde energievraag van het huis), dan graag. Ik werk bij Alliander en er zijn een significant aantal mensen enorm voor waterstof. Helaas tellen voor die enthousiastelingen de feiten tot op heden niet.
 
Ja maar....

Waterstof staat nog in de kinderschoenen....

Ja maar...

Waterstof wordt straks gratis omdat je deze allen produceert wanneer er een overschot is aan groene energie..

Ja maar...

Waterstof is ideaal voor bijvoorbeeld goederenvervoer...

Ja maar...

Je hebt helemaal gelijk Wim!
Mocht je me eens kunnen helpen met eenzelfde CO2 berekening voor het verschil om een huis te verwarmen met aardgas, waterstof of met een warmtepomp (even uitgaande van exact dezelfde energievraag van het huis), dan graag. Ik werk bij Alliander en er zijn een significant aantal mensen enorm voor waterstof. Helaas tellen voor die enthousiastelingen de feiten tot op heden niet.
Alle feiten staan op waterstofgate.nl. Ook deze berekening komt daar de komende dagen als businesscase op te staan. Wij hebben talloze malen gevraagd om onze - mijn - berekeningen onderuit te halen.
Nog nooit één opmerking uit die hoek gehoord.
Ik zal de CO2 uitstoot van de verschillende verwarmingsvormen voor je in een spreadsheet uitrekenen.
Ik zeg je nu al, je schrikt je kapot.
 
Hoe schoon is een auto op waterstof?
Iedereen denkt dat een auto op waterstof schoon is. De overheid en milieubeweging denken dit ook. Maar is dat wel zo?

Ik maak de sommen en kom tot de schokkende conclusie dat rijden op waterstof de meest vervuilende manier van autorijden is.
Een auto op waterstof levert tijdens het rijden geen nadelige uitstoot op. Behalve wat waterdamp komen er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat. Maar voordat de waterstof auto gaat rijden moet er natuurlijk wel waterstof worden geproduceerd.
Wim, mooi en goed stuk!
De collectieve milieugekte is nu de waanzin ten top geworden en speelt vooral in op emoties (Gretha Tunberg) en blijkt zeer selectief feiten te gebruiken die alleen hun te pas komen en halve waarheden.
De feiten worden genegeerd en oplossingen gezocht die de maatschappij heel veel kosten (Green deal Timmermans, 1000M), met een gering effect, zeker in vergelijk met andere opties (stikstofcrisis 100km/h op de wegen) of niet realiseerbaar (Amsterdam Elektrisch 2030).
Een goede inschatting van kosten/baten/effecten en haalbaarheid en vooral optimalisatie van investeringen in het verbeteren van milieu wordt niet gemaakt. Symboolpolitiek, populisme en bangmakerij voeren de boventoon over een optimaal investeringsbeleid in Nederland, Europa, G20 en de wereld. Dat we iets moeten doen is wel duidelijk, maar zoals het nu gaat is, zoals Wim ook al zegt, schokkend!
 
Alle feiten staan op waterstofgate.nl. Ook deze berekening komt daar de komende dagen als businesscase op te staan. Wij hebben talloze malen gevraagd om onze - mijn - berekeningen onderuit te halen.
Nog nooit één opmerking uit die hoek gehoord.
Ik zal de CO2 uitstoot van de verschillende verwarmingsvormen voor je in een spreadsheet uitrekenen.
Ik zeg je nu al, je schrikt je kapot.
Ik weet het. Ik heb al een aantal keer op een bierviltje wat naast elkaar gezet.
 
Ja maar....

Waterstof staat nog in de kinderschoenen....

Ja maar...

Waterstof wordt straks gratis omdat je deze allen produceert wanneer er een overschot is aan groene energie..

Ja maar...

Waterstof is ideaal voor bijvoorbeeld goederenvervoer...

Ja maar...

Je hebt helemaal gelijk Wim!
Mocht je me eens kunnen helpen met eenzelfde CO2 berekening voor het verschil om een huis te verwarmen met aardgas, waterstof of met een warmtepomp (even uitgaande van exact dezelfde energievraag van het huis), dan graag. Ik werk bij Alliander en er zijn een significant aantal mensen enorm voor waterstof. Helaas tellen voor die enthousiastelingen de feiten tot op heden niet.

Hierbij de berekeningen @Pascal-R

Schermafbeelding 2020-01-17 om 18.56.26.png
 
Hoe schoon is een auto op waterstof?
Iedereen denkt dat een auto op waterstof schoon is. De overheid en milieubeweging denken dit ook. Maar is dat wel zo?

Ik maak de sommen en kom tot de schokkende conclusie dat rijden op waterstof de meest vervuilende manier van autorijden is.
Een auto op waterstof levert tijdens het rijden geen nadelige uitstoot op. Behalve wat waterdamp komen er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat. Maar voordat de waterstof auto gaat rijden moet er natuurlijk wel waterstof worden geproduceerd.

Waterstof kan gemaakt worden uit aardgas, we krijgen dan grijze waterstof die flink vervuilend is. Voor het maken van 1 kg waterstof verdwijnt er 11 kg CO2 in de atmosfeer. Op 1 kg waterstof rijdt een Toyota Mirai of een Hyundai Nexo maximaal 100 km. Dit betekent dat er per km 110 gram CO2 wordt uitgestoten. Daarmee voldoen deze auto’s niet aan de huidige norm van maximaal 95 gram CO2 per km. Dit gaat ‘m dus niet worden. Of … toch wel?

De overheid en ook de milieubeweging willen liever dat er met groene waterstof wordt gereden. Groene waterstof wordt gemaakt uit duurzame wind- en zonnestroom. Dat lijkt ideaal, de hele keten van opwekking tot verbruik is dan schoon. Maar de vraag is ook hier weer, klopt het verhaal wel?


Om groene stroom te maken zijn er zogenaamde electrolysers nodig.
De overheid heeft de SDE++ subsidie op electrolysers evenwel niet toegekend. Dat is vreemd omdat de overheid het rijden op waterstof zonder enige bijtelling sterk stimuleert.
Groene waterstof blijft zonder subsidie vele malen duurder dan grijze waterstof en maakt rijden op waterstof letterlijk onbetaalbaar.
Maar waarom wil de overheid die electrolysers niet subsidiëren? Daarvoor moeten we kijken naar het rendement van waterstof en de effecten in hele keten.


Eerst even over rendementen. Waterstof liefhebbers schermen steevast met hoge rendementen en stellen dat die rendementen nog zullen toenemen. Wat de waterstofadepten niet vertellen is dat thermodynamische wetten bepalen hoeveelheid elektriciteit er nodig is om een bepaalde hoeveelheid waterstof te maken. Grosso modo komt het erop neer dat bij het maken van waterstof 30% energie verloren gaat. De brandstofcel die van waterstof weer elektriciteit maakt heeft een rendement van 50 tot 60%. Als er 70% van de energie over is na elektrolyse en daarvan verdwijnt in de brandstofcel nog eens 50% dan is het niet moeilijk uit te rekenen dat er maar zo’n 30% netto overblijft. Al die rendementen zeggen niet zo veel, laten we gewoon naar het aantal kilometers kijken dat de waterstofauto en de accu-elektrische auto af kunnen leggen met hetzelfde aantal kWh.

We gaan voor de volgende berekeningen uit van de energie om 1 kg groene waterstof te maken. Dat kost 65 kWh elektriciteit. We zagen al dat de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo FCEV hiermee 100 km kunnen afleggen.
Maar wat nou als we van die 65 kWh geen waterstof maken maar die stroom rechtstreeks in de accu van een Hyundai Kona of een Tesla Model 3 laden? Dan rijden die twee auto’s, op precies diezelfde 65 kWh, maar liefst 400 km ver. Een factor vier verder. Ofwel je kunt met dezelfde hoeveelheid elektrische energie één waterstofauto laten rijden of vier accu elektrische auto’s.


Dit betekent dat als wij met de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo 400 kilometer willen rijden, daar 4 x 65 kWh is 260 kWh elektrische energie nodig. Dat is maar liefst 195 kWh meer dan voor dezelfde afstand nodig is bij de Kona en de Tesla Model 3.

“Iedereen” wil graag op groene waterstof rijden en dus gebruik maken van wind- of zonnestroom. Het is glashelder dat je elektrische energie maar één keer kan gebruiken. Als die 195 kWh die er voor de waterstofauto’s meer nodig is om 400 km te rijden, door de electrolyser is gebruikt, kan die niet meer worden gebruikt voor het laten werken van bijv. een warmtepomp of het direct laden van de accu van een elektrische auto. Uiteraard is die stroom wel nodig. We hebben in Nederland maar 10% duurzaam opgewekte elektriciteit.
De warmtepompen en de accu’s van elektrische auto’s moeten dan worden gevoed met stroom uit fossiele energiecentrales.
Dit heet verdringing en is letterlijk onvermijdelijk zolang we nog geen 100% groene elektriciteitsopwekking hebben. We weten nu al dat ook na 2050 gas een fors deel van de elektriciteitsproductie voor zijn rekening zal nemen. Die verdringing zal dus nooit ophouden.


De fossiele energiemix in Nederland, gas- en kolencentrales, stoten voor elke geproduceerde kWh 649 gram CO2 uit.
De 260 kWh die de waterstofauto’s nodig hebben om 400 km te rijden, leveren maar liefst 260 x 649 gram = 168,7 kg CO2 uitstoot op.
168,2 kg CO2 gedeeld door 400 km levert per km een CO2 uitstoot op van 422 gram per km.
Zouden wij alleen het meerverbruik van 195 kWh berekenen naar CO2 uitstoot, dan is levert de waterstofauto een meeruitstoot op van 126,6 kg CO2 voor 400 km. Per km is dat 316 gram CO2.


Met 422 gram CO2 uitstoot per gereden km behoort de waterstofauto tot de meest vervuilende auto’s van Nederland. Zelfs een Bentley Flying Spur, een enorme 8 cilinder sportsedan, scoort met 342 gram CO2 uitstoot per km, een stuk gunstiger dan beide waterstofauto’s.

Het kan toch niet zo zijn dat de overheid een aantoonbaar vervuilende H2 auto, volledig afhankelijk van aardgas waarvan ook bij het maken van waterstof nog eens 30% verloren gaat tijdens de steam reforming, zonder bijtelling en zonder accijns ondersteunt. Terwijl de aantoonbaar wel schone BEV wordt gestraft met steeds hogere bijtelling en hoge belasting op elektriciteit.
Prima verhaal... ga ik helemaal in mee. Nu de overheid nog;)