Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
De situatie in Duitsland is totaal niet vergelijkbaar met die in Nederland. In Duitsland wisten ze van tevoren dat ze hun windstroom niet naar Zuid-Duitsland konden transporteren. Toch zijn die windparken gebouwd en naar nu blijkt, terecht.
De problemen die je schetst zijn relatief maar heel klein. 10.200 GWh curtailment is 10,2 TWh. Als je nu weet dat Duitsland in 2018 totaal 226 TWh aan duurzame opwekking heeft gegenereerd, dan praat je over een curtailment van 4,5%. En dan praten we alleen over renewables.
Op de totale stroomproductie in Duitsland, 654 TWh, is de curtailment maar 1,5%. Weet ook dat er nu en de komende jaren in Europa zeer veel HVDC verbindingen worden aangelegd en curtailment zal meer uitzondering dan regel worden.

View attachment 508112
Het rendement met SOECR reactor E-H2-E is 42%. 10,2 TWh x 0,42 = 4,28 TWh 100% extra groene Energie - 2% extra RES = 33% naar 35%.
Nu een groot deel van de overtollige groene energie exporteert D naar B, NL, ... Toen in die periode in België de kerncentrales buiten strijd waren zijn we gered geweest door deze stroomimport.
Als bij ons het aandeel RES stijgt en zo ziet het er naar uit, dan zal die import van D groen stroom niet meer kunnen/nodig zijn.
Die nieuwe verbindingen zullen zeker helpen maar de mismatch tussen vraag en aanbod zal toch een meer uitgesproken karakter krijgen. Daarbij komt dat de wind harder waait 's nachts dan overdag. Vergeet niet dat we hier over cijfers 2017 spreken. Voor 2020 gaan we in D naar 50% RES / 50% Conventioneel. De 300 MW electrolyser in Oostende is een welgekomen beslissing.

Mittwoch, 05.02.2020
heute gestern 01.01. bis heute Vorjahr
Stromerzeugung
Mrd. kWh Mrd. kWh
Regenerativ 25,07 Mrd. KWh (01.01.20-05.02.2020) 22,38 (zelfde periode vorig jaar)
Konventionell 25,53 33,95
Stand: 05.02.2020© IWR 2020, Daten: ENTSO-E
 
De waterstofketel van Remeha heeft op de VSK beurs de publieksprijs gewonnen.
Overduidelijk een gevolg van geen flauw idee hebben wat dit voor gevolgen heeft. Als het publiek zou weten dat hun 'gas' rekening 3x zo hoog wordt zouden ze die H2 ketel vast niet als 'publiekslieveling' hebben gekozen.

De meerderheid van de inkomens in NL liggen tussen het minimum en modaal (zie cijfers cbs).

Wil men dat de meerderheid gaat omschakelen dan zal men ook de prijs van waterstof betaalbaar moeten maken, anders helaas pindakaas.

Wat technisch de beste oplossingen zijn, dat is inmiddels wel duidelijk, huis e.d energiezuiniger maken en de warmtepomp, helaas voor velen onbetaalbaar.
 
  • Like
Reactions: Superendo
De meerderheid van de inkomens in NL liggen tussen het minimum en modaal (zie cijfers cbs).

Wil men dat de meerderheid gaat omschakelen dan zal men ook de prijs van waterstof betaalbaar moeten maken, anders helaas pindakaas.

Wat technisch de beste oplossingen zijn, dat is inmiddels wel duidelijk, huis e.d energiezuiniger maken en de warmtepomp, helaas voor velen onbetaalbaar.
Omdat een warmtepomp veel efficiënter is kan de lagere maandelijkse last de financiering van de warmtepomp betalen.
Dat gebeurt nu ook met zonnepanelen.
 
Die z.g.n duurzame energie kosten wel veel vogels het leven & maakt de leefomgeving van dieren die op de grond leven wel heel moeilijk tot onmogelijk.
Alles is niet zwart/wit.
Bron daarvan? Ik weet niet beter dan dat het zeeleven welig tiert tussen de windmolens op zee. Het aantal vogels per jaar dat het leven laat door windturbines is 5 tot 10 per jaar per turbine. In de Eemshaven wat meer. Dit zijn cijfers waar ik niet zo van onder de indruk ben.
In mijn achtertuin vliegen zich per jaar meerdere vogels tegen mijn 3 meter hoge ramen dood. Geen idee wat ik er tegen kan doen, anders dan ze blinderen.
 
De meerderheid van de inkomens in NL liggen tussen het minimum en modaal (zie cijfers cbs).

Wil men dat de meerderheid gaat omschakelen dan zal men ook de prijs van waterstof betaalbaar moeten maken, anders helaas pindakaas.

Wat technisch de beste oplossingen zijn, dat is inmiddels wel duidelijk, huis e.d energiezuiniger maken en de warmtepomp, helaas voor velen onbetaalbaar.
Waar een wil is is een weg. Ik organiseer postcoderoosprojecten voor gezamenlijke zonnepanelen op grote bedrijfsdaken. Daar kunnen mensen aan meedoen zonder één cent zelf te hoeven investeren. Dat gaat onder meer volgens onderstaand model.
Lage inkomens kunnen met ‘Op Rozen’ model ook meedoen in lokale energieprojecten
Ook Greenchoice heeft een regeling waarbij coöperatieleden zonder eigen investering mee kunnen doen in postcoderoos projecten.

Hetzelfde gaat op voor warmtepompen. Een goede luchtwater warmtepomp, bijv. de Daikin Alltherma 3, kost inclusief installatie zo'n 11 mille.
Die is beslist binnen 10 jaar terug te verdienen. Kun je ook met 0 euro eigen geld financieren en wordt terugverdiend door een lagere energierekening. Met de jaarlijks hogere gasprijs en lagere prijs voor elektriciteit wordt dat steeds makkelijker.
Natuurlijk moet het huis redelijk geïsoleerd zijn. We kennen, ook hier op het forum, meerdere mensen die in een matig geïsoleerd huis wonen en dat succesvol met een warmtepomp verwarmen.

Maar ... het grote publiek denkt dat het niet betalen is en ... onderneemt niks.
 
EV's en FCEV's beide technologieën zijn nodig om een klimaatneutrale mobiliteit te hebben in de toekomst, zegt Ludwig Jörissen van het centrum voor zonne- en waterstofonderzoek in Baden-Würtenberg.

Eine Wasserstoff-Revolution könnte dafür sorgen, dass wir ab 2050 komplett ohne Öl leben

Ohnehin werden beide Antriebe – Batterie und Wasserstoff – benötigt, um die Mobilität der Zukunft klimaneutral zu gestalten — ja nach Größe des Fahrzeugs und der nötigten Reichweite. „Bis etwa 250 Kilometer ist die Fahrt mit einem batteriebetriebenen Auto sinnvoll“, erklärt Ludwig Jörissen vom Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg (ZSW) im Gespräch mit Business Insider. „Fahrten, die länger sind, oder Fahrten von Lastwagen und Bussen werden künftig sinnvoller mit einer Brennstoffzelle absolviert“, sagt er.
 
EV's en FCEV's beide technologieën zijn nodig om een klimaatneutrale mobiliteit te hebben in de toekomst, zegt Ludwig Jörissen van het centrum voor zonne- en waterstofonderzoek in Baden-Würtenberg.

Eine Wasserstoff-Revolution könnte dafür sorgen, dass wir ab 2050 komplett ohne Öl leben

Ohnehin werden beide Antriebe – Batterie und Wasserstoff – benötigt, um die Mobilität der Zukunft klimaneutral zu gestalten — ja nach Größe des Fahrzeugs und der nötigten Reichweite. „Bis etwa 250 Kilometer ist die Fahrt mit einem batteriebetriebenen Auto sinnvoll“, erklärt Ludwig Jörissen vom Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg (ZSW) im Gespräch mit Business Insider. „Fahrten, die länger sind, oder Fahrten von Lastwagen und Bussen werden künftig sinnvoller mit einer Brennstoffzelle absolviert“, sagt er.
Het oude, maar inmiddels achterhaalde liedje. 'Elektrisch rijden tot 250 km, daarboven waterstof'.
Weer gaat het over 'overtollige' duurzame energie'. Die is er, zelfs nu in Duitsland, nog nauwelijks.
Ik heb het je vanmorgen nog voorgerekend.
Het kan je toch niet ontgaan zijn dat elektrische bussen inmiddels meer bereik hebben dan waterstof bussen.
En het is toch tekenend dat Nikola, zij zouden dit jaar honderden waterstof trucks leveren, nu eerst elektrische trucks gaat leveren en pas vanaf 2023 H2 trucks.
En dit jaar gaan de eerste Tesla Semi's geleverd worden. Die gaan, met net zoveel laadvermogen als een dieseltruck tot 900 km op één lading afleggen.
Per saldo zal waterstof, door het extreem lage rendement, alleen maar een negatieve uitwerking hebben op de energietransitie.
 
EV's en FCEV's beide technologieën zijn nodig om een klimaatneutrale mobiliteit te hebben in de toekomst, zegt Ludwig Jörissen van het centrum voor zonne- en waterstofonderzoek in Baden-Würtenberg.

Eine Wasserstoff-Revolution könnte dafür sorgen, dass wir ab 2050 komplett ohne Öl leben

Ohnehin werden beide Antriebe – Batterie und Wasserstoff – benötigt, um die Mobilität der Zukunft klimaneutral zu gestalten — ja nach Größe des Fahrzeugs und der nötigten Reichweite. „Bis etwa 250 Kilometer ist die Fahrt mit einem batteriebetriebenen Auto sinnvoll“, erklärt Ludwig Jörissen vom Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung Baden-Württemberg (ZSW) im Gespräch mit Business Insider. „Fahrten, die länger sind, oder Fahrten von Lastwagen und Bussen werden künftig sinnvoller mit einer Brennstoffzelle absolviert“, sagt er.
Welkom op dit mooie forum JH!
Kun je wat meer over jezelf vertellen?
Bijvoorbeeld over je voorkeur voor waterstof, is dat gewoon interesse of heb je ook professionele banden met de H2 lobby/industrie?
Veel van je opmerkingen zijn al eerder in dit 194 pagina’s tellende draadje weerlegd, maar ik vergeef het je dat je die niet allemaal gelezen hebt.
 
Ik lees net dat de kosten van waterstof eerder dan verwacht met 50% zullen dalen dir decennium.

Zou iig mooi zijn voor een goede bijdrage aan de energie transitie.

Hydrogen Cost to Fall Sharply and Sooner than Expected - Hydrogen Council

Daar zullen deze jongens wel blij mee zijn.

First in fossil-free steel

Tata Steel en Thyssen Krupp zijn daar ook mee bezig.
De vraag naar groene waterstof voor de industrie zal enorm toenemen.
Goeie business, grote vraag dus hoge prijs.
Wordt een leuk spel (alleen niet voor energie en transport).
 
Welkom op dit mooie forum JH!
Kun je wat meer over jezelf vertellen?
Bijvoorbeeld over je voorkeur voor waterstof, is dat gewoon interesse of heb je ook professionele banden met de H2 lobby/industrie?
Veel van je opmerkingen zijn al eerder in dit 194 pagina’s tellende draadje weerlegd, maar ik vergeef het je dat je die niet allemaal gelezen hebt.
Ik volg al een tijdje wat er gaande is. En heb sympathie voor wat Tesla realiseert. De technologische ontwikkelingen gaan op dit ogenblik echter hard zodat het volgens mij NIET zeker is welke technologie in de toekomst dominant zal zijn. Iedere dag duiken er nieuwe ontwikkelingen op, het is een echte technologie-race. Zelfs de ICE is nog niet dood (e-fuels). Let's see wat de toekomst brengt.
 
Ik lees net dat de kosten van waterstof eerder dan verwacht met 50% zullen dalen dir decennium.

Zou iig mooi zijn voor een goede bijdrage aan de energie transitie.

Hydrogen Cost to Fall Sharply and Sooner than Expected - Hydrogen Council
Een stukje vertaalde tekst.
'Om deze kans te benutten, is ondersteunend beleid vereist in belangrijke regio's, samen met investeringssteun van ongeveer $ 70 miljard in de aanloop naar 2030 om op te schalen en waterstofconcurrentievermogen te bereiken'.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Een stukje vertaalde tekst.
'Om deze kans te benutten, is ondersteunend beleid vereist in belangrijke regio's, samen met investeringssteun van ongeveer $ 70 miljard in de aanloop naar 2030 om op te schalen en waterstofconcurrentievermogen te bereiken'.

En daarna staat:

“While this figure is sizable, it accounts for less than 5% of annual global spending on energy. For comparison, support provided to renewables in Germany totalled roughly $30 billion in 2019.”

Ik denk niet dat dit draadje bedoeld is om passages te citeren. Ik vond het zelf een lezenswaardig stuk.
 
  • Like
Reactions: ominoreg and Timmm
WC-Eend voorspelt dat WC-Eend goedkoper gaat worden. Gaap.

Heb je het rapport wel gelezen?

“The data was collected and analytical support provided by McKinsey & Company, and it represents the entire hydrogen value chain across four key geographies (US, Europe, Japan/Korea, and China). Data was also reviewed by an independent advisory group comprised of recognised hydrogen and energy transition experts.”

Ik neem het rapport overigens ter kennisgeving aan, zonder een waardeoordeel.

Maar ik merk gelijk een toon van “tesla and electra zijn the besta for Evâr”
 
  • Funny
Reactions: ominoreg and Timmm
*knip* De 300 MW electrolyser in Oostende is een welgekomen beslissing. *knip*
Dat is mooie toekomstmuziek, maar de eerste stap in hun investering is 'slechts' een 50 MW electrolyser:
artikel in De Tijd said:
Het project verloopt in fases. 'Tegen 2022 moet er eerst een demo- installatie van ongeveer 50 megawatt staan', zegt haventopman Dirk Declerck.
en
Ook het binnenhalen van subsidies lijkt cruciaal op het project rendabel te maken en een kans op slagen te geven. 'Momenteel is groene waterstof duurder dan grijze waterstof. De kans is bijzonder klein dat we het zonder subsidies redden. Hoeveel we nodig hebben? Dat kan ik niet zeggen. Maar het is een project van honderden miljoenen euro's, dus moet je denken in de richting van tientallen miljoenen', klinkt het bij PMV dat daarvoor naar Europa kijkt. 'Het is nu het moment om te leren over de technologie en op te schalen.'
Lijkt me toch een beetje "als iemand anders het voor ons betaald willen we het wel eens proberen..."

Ook elders in Vlaanderen rijpen waterstofplannen. Fluxys en Colruyt bekijken een project van 25 megawatt in Zeebrugge of Antwerpen. North Sea Port wil een fabriek van 1 gigawatt bouwen tegen 2030.
Euhm, en wie gaat daarvoor de energie leveren? 1 GW?
 
Mogelijks... ;)
De piekbelasting tijdens de winterperiode zit rond de 13 GW, dan lijkt me die 1 GW extra (hypothetisch groene) energie toch wel een dingetje... Kleine voetnoot: ondertussen is België dermate geïnterconnecteerd dat je je niet langer hoeft blind te staren op enkel het lokaal geïnstalleerde vermogen :)