DuurzameHenk
Active member
Over de vrachtauto op waterstof heb ik in februari een artikeltje geschreven in de Koerier, een blad dat hier in Salland elke maand bij iedereen in de bus komt.
Het begint alsvolgt.
Wat in de afgelopen 10 jaar is veranderd, is de opkomst van de elektrische auto.
Van nihil in 2011, naar 20 procent marktaandeel in 2021, tot een verplichte 100 procent in 2030.
Tesla gaf het voorbeeld (zonder een cent aan reclame uit te geven) terwijl o.a. de Shell kapitalen besteedde aan de promotie van de waterstofauto.
Zonder resultaat, want de complexe en dure techniek van een waterstofauto maakt deze haast onbetaalbaar.
En ook het gebruik is veel te duur door het superlage rendement van 22%, om stroom om te zetten in waterstof en dan weer in stroom voor te rijden.
Als je meer wilt lezen: de rechterkolom gaat over de vrachtauto op waterstof: Over 10 jaar Duurzaam: de waterstof-mythe
PS. Veel hiervan is gebaseerd op een artikel van Auke Hoekstra in elaad.nl: Outlook on e-trucks.
Het begint alsvolgt.
Wat in de afgelopen 10 jaar is veranderd, is de opkomst van de elektrische auto.
Van nihil in 2011, naar 20 procent marktaandeel in 2021, tot een verplichte 100 procent in 2030.
Tesla gaf het voorbeeld (zonder een cent aan reclame uit te geven) terwijl o.a. de Shell kapitalen besteedde aan de promotie van de waterstofauto.
Zonder resultaat, want de complexe en dure techniek van een waterstofauto maakt deze haast onbetaalbaar.
En ook het gebruik is veel te duur door het superlage rendement van 22%, om stroom om te zetten in waterstof en dan weer in stroom voor te rijden.
Als je meer wilt lezen: de rechterkolom gaat over de vrachtauto op waterstof: Over 10 jaar Duurzaam: de waterstof-mythe
PS. Veel hiervan is gebaseerd op een artikel van Auke Hoekstra in elaad.nl: Outlook on e-trucks.