Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Over de vrachtauto op waterstof heb ik in februari een artikeltje geschreven in de Koerier, een blad dat hier in Salland elke maand bij iedereen in de bus komt.
Het begint alsvolgt.
Wat in de afgelopen 10 jaar is veranderd, is de opkomst van de elektrische auto.
Van nihil in 2011, naar 20 procent marktaandeel in 2021, tot een verplichte 100 procent in 2030.
Tesla gaf het voorbeeld (zonder een cent aan reclame uit te geven) terwijl o.a. de Shell kapitalen besteedde aan de promotie van de waterstofauto.
Zonder resultaat, want de complexe en dure techniek van een waterstofauto maakt deze haast onbetaalbaar.
En ook het gebruik is veel te duur door het superlage rendement van 22%, om stroom om te zetten in waterstof en dan weer in stroom voor te rijden.


Als je meer wilt lezen: de rechterkolom gaat over de vrachtauto op waterstof: Over 10 jaar Duurzaam: de waterstof-mythe
PS. Veel hiervan is gebaseerd op een artikel van Auke Hoekstra in elaad.nl: Outlook on e-trucks.
 
HO ho

1659812192153.png
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Vervolg:
Via @FD_Nieuws op Twitter zonder paywall of registratie.

De vergelijking met Nikola wordt krachtig gemaakt, inclusief de referentie aan een vrachtwagen die de berg af rijdt zonder actieve aandrijving 😀.
Going downhill by itself...

Lijkt erop dat de enthousiaste ondernemer Holthausen zich tegen beter weten in heeft vertild.

En de lobby gaat door 🥵
 
Uit het artikel ...
Eerder dit jaar sprak BMW-topman en Acea-president Oliver Zipse zich al kritisch uit over de EV-push. "Als iemand om de een of andere reden geen elektrische auto kan kopen maar wel een auto nodig heeft, zou je dan liever willen dat hij voor altijd in zijn oude auto blijft rijden? Als jij geen verbrandingsmotoren meer verkoopt, doet iemand anders dat wel".
Ik ben benieuwd naar de use case waar iemand geen EV kan kopen, maar wel een veel duurdere waterstof auto.
 
Uit het artikel ...

Ik ben benieuwd naar de use case waar iemand geen EV kan kopen, maar wel een veel duurdere waterstof auto.
Heel apart dat het zo gesteld wordt, heel veel auto's worden al niet meer verkocht maar geprivate leased. Waarom moet je een auto kunen kopen? En Dat waterstof is veel duurder tanken op dit moment dan een benzine of diesel. Waar ziet BMW een usecase?
 
BMW en Toyota hebben de boot volledig gemist en zien de komende 10 jaar geen kans om nog te kunnen beschikken over voldoende grondstoffen om EV's op de markt te kunnen zetten. Tussen de regels geven ze daarmee aan dat ze op het punt staan om de volgende Nokia te worden.

Bestuurders van deze bedrijven willen nog wel even cashen natuurlijk en strooien iedereen zand in de ogen met het H2 verhaal.
 
BMW en Toyota hebben de boot volledig gemist en zien de komende 10 jaar geen kans om nog te kunnen beschikken over voldoende grondstoffen om EV's op de markt te kunnen zetten. Tussen de regels geven ze daarmee aan dat ze op het punt staan om de volgende Nokia te worden.

Bestuurders van deze bedrijven willen nog wel even cashen natuurlijk en strooien iedereen zand in de ogen met het H2 verhaal.
Ik denk dat het een vrij goede samenvatting is. Er bestaat nog wel een risico dat de lobby ervoor probeert de zorgen dat waterstof de standaard wordt en dat ze op de één of andere manier erin zouden slagen om de Chinezen buiten te houden.

Toen ik het EV verhaal een beetje begon te volgen, moet dat geweest zijn wanneer Top Gear aan het lachen was met de originele Tesla Roadster. In het begin geloofde ik ook niet in batterijen en was ik waterstof voorstander. Ik denk echter dat het rond 2015 moet geweest zijn dat Toyota aangekondigd had met solid-state batterijen bezig te zijn en verwachtte klaar te zijn voor productie in 2025. En als sold-state zou lukken, denk ik dat ze in één klap hun achterstand ingehaald zouden hebben. Het kan wel zijn dat ze niet bezig geweest zijn met grondstoffen en massaproductie.

Waarom waterstof in the picture blijft lijkt me duidelijk. Ze kunnen verder met hun klassieke dealer netwerk en regelmatig onderhoud. De petroleumsector staat ook te springen om hiermee verder te gaan, zodat hun verdienmodel ook grotendeels ongewijzigd blijft. The lobby is strong in this one. Waterstof zal deel uitmaken van de puzzel, maar niet voor auto's.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Waarom waterstof in the picture blijft lijkt me duidelijk. Ze kunnen verder met hun klassieke dealer netwerk en regelmatig onderhoud. De petroleumsector staat ook te springen om hiermee verder te gaan
Waarom zou dat zo zijn? Een waterstofauto is een EV maar dan met de opslag van elektriciteit in de vorm van waterstof ipv een batterij. De fuelcell zorgt dan voor de ontlading, maar de aandrijflijn is ook volledig elektrisch. Ik denk niet dat zo'n auto meer onderhoud nodig heeft dan een BEV.
In principe is het niet onmogelijk om waterstof als brandstof te gebruiken voor een ICE, maar dan schiet er van het rendement helemaal niets meer over: 50% voor de waterstofcyclys * 20% voor de ICE-cyclus. In dat geval behoud je een ICE met smeerbeurten en ander regelmatig onderhoud.
 
Waarom zou dat zo zijn? Een waterstofauto is een EV maar dan met de opslag van elektriciteit in de vorm van waterstof ipv een batterij. De fuelcell zorgt dan voor de ontlading, maar de aandrijflijn is ook volledig elektrisch. Ik denk niet dat zo'n auto meer onderhoud nodig heeft dan een BEV.
facepalm-picard.gif


Een FCEV heeft dus geen brandstofcel, filters voor onttrekken van O2 aan de buitenlucht, hoge druk tanks, etc,. etc.
Levensduur van al deze onderdelen is zeer beperkt, veel beperkter dan een accu en dan nog heeft een FCEV ook nog eens een accu vergelijkbaar met een hybride auto die door extremere belastingen ook nog eens bekend staan om een veel beperktere levensduur dan een BEV.
Nee joh, een FCEV is gewoon ook een BEV.
In principe is het niet onmogelijk om waterstof als brandstof te gebruiken voor een ICE, maar dan schiet er van het rendement helemaal niets meer over: 50% voor de waterstofcyclys * 20% voor de ICE-cyclus. In dat geval behoud je een ICE met smeerbeurten en ander regelmatig onderhoud.
FCEV is qua efficiëntie al idioot en idd H2 in een ICE is nog idioter.
 
BMW en Toyota hebben de boot volledig gemist en zien de komende 10 jaar geen kans om nog te kunnen beschikken over voldoende grondstoffen om EV's op de markt te kunnen zetten. Tussen de regels geven ze daarmee aan dat ze op het punt staan om de volgende Nokia te worden.

Bestuurders van deze bedrijven willen nog wel even cashen natuurlijk en strooien iedereen zand in de ogen met het H2 verhaal.
Ik denk soms dat ze helemaal niet durven kiezen. Toyota heeft in het thuisland nog een voorsprong qua waterstof. BMW is schizofreen want ze waren met de i3 vroeg, maar eigenlijk niet voor hun klassieke publiek en daarom niet zo een succes. Hadden ze direct met een elektrische 3-serie op de markt gekomen, dan had je heel wat anders gezien, maar ze durfden niet en dachten dat gewicht het grote probleem ging zijn met EV's en hadden daarom aanzienlijk geïnvesteerd in carbon-toepassingen, waar de i3 en i8 de grootste gebruiker van waren.

Maar een i3 reed nooit zoals een BMW, dus een BMW rijder ging nooit een i3 kopen. En de mensen die een auto zoals de i3 wilden kopen (compacte stadswagen), waren niet het type mensen dat een BMW zou kopen, laat staan aan BMW prijzen.

Dus BMW trok hun kak in, investeerden niet verder in elektrisch, het i3-team verliet BMW en ze zijn quasi van 0 moeten beginnen voor de iX3, iX en i4. Dat die iX weeral zo een space taxi is in plaats van een elektrische X5 is weeral zo een misser...

Maar het feit dat de waterstof-X5 nog altijd niet in productie is, en dat de productie dan ook nog eens beperkt is, en gebaseerd op Toyota als leverancier van de fuel cell, geeft ook weer aan dat BMW ook daar niet de volle kaart trekt. Ik vermoed dat dit gedrocht er bestaat deels door subsidies, en deels door een overeenkomst tussen BMW en Toyota waarbij BMW de Z4 badge-engineerde als Toyota Supra, en Toyota in ruil dan fuel cells levert voor een dead-on-arrival Hydrogen X5.
 
  • Like
Reactions: YCedric and RobsEV
Waarom zou dat zo zijn? Een waterstofauto is een EV maar dan met de opslag van elektriciteit in de vorm van waterstof ipv een batterij. De fuelcell zorgt dan voor de ontlading, maar de aandrijflijn is ook volledig elektrisch. Ik denk niet dat zo'n auto meer onderhoud nodig heeft dan een BEV.
In principe is het niet onmogelijk om waterstof als brandstof te gebruiken voor een ICE, maar dan schiet er van het rendement helemaal niets meer over: 50% voor de waterstofcyclys * 20% voor de ICE-cyclus. In dat geval behoud je een ICE met smeerbeurten en ander regelmatig onderhoud.
De Toyota Mirai moet elke 10.000 kilometer een onderhoudsbeurt krijgen, voornamelijk aan het 800bar loodgieterswerk.

De Mirai is overigens een zeer onpraktische auto door al die extra technologie. De achterbank is eigenlijk alleen geschikt voor twee kinderen en het ding heeft nauwelijks kofferruimte.

Dat is dan meteen ook de achterliggende reden dat er in het artikel gezegd wordt dat H2 vooral geschikt is voor grote SUV’s.
 
Last edited:
Waarom zou dat zo zijn? Een waterstofauto is een EV maar dan met de opslag van elektriciteit in de vorm van waterstof ipv een batterij. De fuelcell zorgt dan voor de ontlading, maar de aandrijflijn is ook volledig elektrisch. Ik denk niet dat zo'n auto meer onderhoud nodig heeft dan een BEV.
In principe is het niet onmogelijk om waterstof als brandstof te gebruiken voor een ICE, maar dan schiet er van het rendement helemaal niets meer over: 50% voor de waterstofcyclys * 20% voor de ICE-cyclus. In dat geval behoud je een ICE met smeerbeurten en ander regelmatig onderhoud.
Anderen zeiden het ook al. Bjorn Nyland heeft een mooi filmpje over de nadelen van waterstof. De vorige Mirai moest om de 8.000km naar de garage en vlugger in een stoffige omgeving. Waterstof is maar 30% efficiënt.

Voor de klassieke constructeurs en de petroleumindustrie is waterstof een zegen, maar laten we hopen dat ze er niet in slagen om het door te drukken. Voor schepen en vliegtuigen is het misschien een oplossing. Decentrale productie hebben ze ook al getest in een huis. Ik ben benieuwd hoe het zit met de veiligheid.
Eerste waterstofwoning van Nederland geopend