Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Begrijp ik dat Max zegt:
"Onze waterstof word opgewekt met de overschotten van stroom waar normaal niks mee word gedaan"

Op zich niks mis mee, de meeste Tesla's worden geladen met stroom overschotten waar normaal niks mee word gedaan.
Is er ook een ratio om eerst elektriciteit om te zettten in waterstof en daarna weer in elektriciteit?
De redenering van Max is: ik vind FCEV praktischer dan BEV want drie minuten tanken en dan ben ik weer weg - en als ik dan zeg: maar schandalig om tweederde van de elektronen weg te kiepen, dan zegt hij: ik gebruik alleen maar overschotten.

(Denk en oordeel zelf. Aarzel niet om te twitteren. Zelfs ik kan het. Hoewel ik me af en toe gek zoek naar welke tekst waar is gebleven).

Jij en ik vinden het onzin, dat gezemel over laadtijden, maar Max maakt er wel een issue van. Als ik hem goed begrijp, heeft hij vooral in de weekends niet genoeg tijd om de benodigde kilometers range te laden. En ook, hij haalt nog maar 300km range uit zijn batterij (...). Gaat anderzijds wel 700km range genereren met 7 kg H2 (...). Voor mij zit hij vol raadsels, dus vooralsnog heb ik nog een aantal vragen in petto. Step by step. Tenzij ik tussendoor concludeer dat het de moeite niet waard is, maar Holthausen is niet een nobody.
 
Last edited:
De redenering van Max is: ik vind FCEV praktischer dan BEV want drie minuten tanken en dan ben ik weer weg - en als ik dan zeg: maar schandalig om tweederde van de elektronen weg te kiepen, dan zegt hij: ik gebruik alleen maar overschotten.

Niet overal makkelijk toepasbaar maar water de hoogte in pompen is met een round-trip efficiëntie van >75% een erg efficiënte manier om overschotten op te slaan. En we hebben die kabels toch niet voor niets naar o.a. Noorwegen en Zwitserland.

1/3 van de stroom productie in Zwitserland is afkomstig van stuwdammen dus misschien kunnen ze daar nog wat overtollige kW uurtjes opslaan indien nodig.

Copy-paste van |
"Reversible pump-turbine/motor-generator assemblies can act as both pumps and turbines. Pumped storage stations are unlike traditional hydroelectric stations in that they are a net consumer of electricity, due to hydraulic and electrical losses incurred in the cycle of pumping from lower to upper reservoirs. However, these plants are typically highly efficient (round-trip efficiencies reaching greater than 80%) and can prove very beneficial in terms of balancing load within the overall power system. Pumped-storage facilities can be very economical due to peak tand off-peak price differentials and their potential to provide critical ancillary grid services."
 
  • Like
Reactions: Keezje
Het werkelijke bezwaar van rijden op waterstof is wat mij betreft een hele andere: energie democratie.
Een BEV kan je rijden op stroom uit velerlei verschillende bronnen, als het even kan uit je eigen bron.
Ik wil gewoon niet meer terug naar een situatie waarbij productie en distributie van de energiedrager die ik gebruik in handen is van slechts èèn of enkele grote concerns waar je geen of weinig invloed op hebt. En die met de politiek samen 2 handen op 1 buik vormen.

Helemaal eens, het gaat mij vooral ook om de ONafhankelijkheid. Electra en warmte kun je zelf op micro niveau oogsten, andere vormen niet...

Inhoudelijk over de materie is efficientie wel een ding. Maar secundair zolang we 1000 a 2000 kg auto meenemen voor 100 kg mens die van A naar B moet en de meeste plaatsen in de auto leeg blijven... Blijkbaar kunnen we ons dat veroorloven.

Ik vind het vooral schrijnend dat het altijd over de energie (=hoeveelheid) gaat terwijl de exergie (=kwaliteit) maatgevend is voor een toepassing. Verbrandingsmotoren en aardgas verwarming gooien bakken met kwaliteit als laagwaardige restwarmte het raam uit. Terwijl de technologie er is om het anders te doen. We zouden als maatschappij beter moeten weten.

Maar ja, "the powers that be" denken alleen aan het vasthouden aan het bestaande verdienmodel. Kortom een machtstrijd waar de energie consument zich stap voor stap aan ontworstelt.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Denk en oordeel zelf. Aarzel niet om te twitteren. Zelfs ik kan het. Hoewel ik me af en toe gek zoek naar welke tekst waar is gebleven
Ik laat hem even sudderen en wachten op zijn broer en wacht de cijfers af.
Als die me dan niet zinnen denk ik dat ik niet te houden zal zijn om nog eens een "Mercedesje" te doen...

Wel moeten we erkennen dat Tesla momenteel niet voor de long-range trucks gaat... Ze blijven met wat we nu weten mikken op de mediumrange van 500km.
Ik weet wel dat een normale mens ook maar een "blatterrange" van 500km heeft, maar ik hoor de H2-lobby wel al afkomen met hun energiedichtiheid.
 
Niet overal makkelijk toepasbaar maar water de hoogte in pompen is met een round-trip efficiëntie van >75% een erg efficiënte manier om overschotten op te slaan. En we hebben die kabels toch niet voor niets naar o.a. Noorwegen en Zwitserland.

1/3 van de stroom productie in Zwitserland is afkomstig van stuwdammen dus misschien kunnen ze daar nog wat overtollige kW uurtjes opslaan indien nodig.

Copy-paste van |
"Reversible pump-turbine/motor-generator assemblies can act as both pumps and turbines. Pumped storage stations are unlike traditional hydroelectric stations in that they are a net consumer of electricity, due to hydraulic and electrical losses incurred in the cycle of pumping from lower to upper reservoirs. However, these plants are typically highly efficient (round-trip efficiencies reaching greater than 80%) and can prove very beneficial in terms of balancing load within the overall power system. Pumped-storage facilities can be very economical due to peak tand off-peak price differentials and their potential to provide critical ancillary grid services."
Je slaat de spijker op z'n kop. Oppompen is goedkoop te realiseren en is enorm efficient. Je blijft bovendien gebruik maken van de bestaande goedkope infrastructuur voor de distributie van energie. Al dat waterstof geneuzel is daarom in essentie een slechte oplossing voor een niet bestaand probleem.
 
Hoewel ik op dit moment zelf ook niet overtuigd ben van de haalbaarheid/betaalbaarheid van waterstof auto's vraag ik me wel het volgende af:

Wat als binnenkort 'alle' fabrikanten meer en meer elektrische auto's gaan leveren?
En dus op grotere schaal de vraag naar batterijen stijgt?
Welke impact gaat dit hebben op de levering van de grondstoffen (Lithium)?
Gaan er tekorten ontstaan?

Als dit impact gaat hebben op stijgende grondstofprijzen en schaarsheid ervan, zou over een X aantal jaren waterstof (dan ook technisch verbeterd?) een redelijke business case kunnen worden. Misschien.

Overigens verwacht ik dat de 'enorme' stijging vd vraag van elektrische auto's straks (10 jaar?) ook wat stagneert, omdat veel landen nog lang niet voorbereid zijn op de benodigde infrastructuur voor elektrisch rijden (en zeker niet op waterstof...). Wat weer een hele andere uitdaging gaat worden.
 
Hoewel ik op dit moment zelf ook niet overtuigd ben van de haalbaarheid/betaalbaarheid van waterstof auto's vraag ik me wel het volgende af:

Wat als binnenkort 'alle' fabrikanten meer en meer elektrische auto's gaan leveren?
En dus op grotere schaal de vraag naar batterijen stijgt?
Welke impact gaat dit hebben op de levering van de grondstoffen (Lithium)?
Gaan er tekorten ontstaan?

Als dit impact gaat hebben op stijgende grondstofprijzen en schaarsheid ervan, zou over een X aantal jaren waterstof (dan ook technisch verbeterd?) een redelijke business case kunnen worden. Misschien.

Overigens verwacht ik dat de 'enorme' stijging vd vraag van elektrische auto's straks (10 jaar?) ook wat stagneert, omdat veel landen nog lang niet voorbereid zijn op de benodigde infrastructuur voor elektrisch rijden (en zeker niet op waterstof...). Wat weer een hele andere uitdaging gaat worden.
Er lijkt, ook de in VS, voldoende lithium te winnen.
Het rendement van brandstofcellen is al 60 jaar in onderzoek. Op dit moment is dat rendement nog maar 50%. Ik zie dat niet plotseling 10 of 20% verbeteren.
Juist voor het elektrisch rijden hoeft helemaal geen infrastructuur te worden aangelegd, die is er al. Zelfs in de VS waar de elektriciteitsnetten ernstig verouderd zijn, is er geen enkel probleem.
Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik aandelen Albemarle, een lithium producent, in mijn portefeuille opgenomen.