Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat op dit moment de eerstkomende 15 jaar in focus moeten staan. Op die termijn voorziet niemand een tekort aan lithium. Voor de periode daarna verwacht ik dat we over heel andersoortige opslagtechnieken kunnen beschikken; ook zal op termijn het aandeel groene stroom zo groot zijn dat het minder pijn doet als die stroom niet zo efficiënt mogelijk wordt benut. Zoiets.
 
Belangrijk is dat we lithium gebruiken en niet verbruiken bij batterijen.
De zeldzame aardmetalen die in een brandstofcel zitten worden wel verbruikt, sterker nog, een dergelijke auto kan max 150k afleggen en dan moet de brandstofcel worden vervangen.

Daarnaast wordt waterstof duurzaam geproduceerd met elektrolyse. Ook daarbij worden metalen verbruikt voor de anode en cathode. En na verloop van tijd zijn die opgebruikt.
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Ik denk dat op dit moment de eerstkomende 15 jaar in focus moeten staan. Op die termijn voorziet niemand een tekort aan lithium. Voor de periode daarna verwacht ik dat we over heel andersoortige opslagtechnieken kunnen beschikken; ook zal op termijn het aandeel groene stroom zo groot zijn dat het minder pijn doet als die stroom niet zo efficiënt mogelijk wordt benut. Zoiets.

Het is volledig recyclebaar en J.B. Straubel heeft ergens gezegd dat als we straks voldoende auto's hebben er geen nieuwe lithium nodig zal zijn omdat het uit de recycling wordt gehaald. Is nog wel ver weg maar geeft wel het verschil aan tussen ge- en verbruiken.
 
Het is volledig recyclebaar en J.B. Straubel heeft ergens gezegd dat als we straks voldoende auto's hebben er geen nieuwe lithium nodig zal zijn omdat het uit de recycling wordt gehaald. Is nog wel ver weg maar geeft wel het verschil aan tussen ge- en verbruiken.
Is in theorie toch ook het geval met klassieke ICE's? Staal wordt omgesmolten tot staal, alu tot alu,...
 
Het is volledig recyclebaar en J.B. Straubel heeft ergens gezegd dat als we straks voldoende auto's hebben er geen nieuwe lithium nodig zal zijn omdat het uit de recycling wordt gehaald. Is nog wel ver weg maar geeft wel het verschil aan tussen ge- en verbruiken.
Maar of we een miljard auto's (of minder vanwege meer delen) plus home batteries plus megabatterijen als in Australië en en en... met lithium gaan vullen..? Ik weet het niet, maar ik wilde wel zeggen dat er meer zal zijn dan lithium (en misschien voor volgende generaties waterstof helemaal niet zo fout zal zijn).
 
Het FD van afgelopen vrijdag: Wachten op waterstof.
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Wanneer vinden ze nou eens een andere voorstander van H2 dan die ene...
Dat wordt lastig hè... Ad van Wijk, de broertjes Holthausen en verder helemaal niemand.

Gelukkig laten ze daarna ook wel iemand aan het woord die iets zinnigs zegt. Maar zoals Olivier al op Twitter had gemeld, de eerste zin diskwalificeert de auteur onmiddelijk.
 
Nu gezellig overigens in discussie met één van de Holthausjes op Twitter. Door het afvangen van zuurstof (8 kg per 1 kg waterstof) en het verwarmen van de stadsverwarming komt hij op 95% efficiëntie claimt hij. Hoe je zo iets opschaalt naar een echt tankstation laat hij zich niet over uit...
Oh, en met welke verliezen ik wel niet laad, want zij hebben stroom van een zonneweide in de buurt en dat kan natuurlijk alleen een waterstofstation [Facepalm].
 
  • Like
Reactions: Keezje
Opbrengst van zonne-energie uit de zonneweide opzetten naar warmte voor stadsverwarming.

(En wat waterstof)

Wat mis ik?
De gelijktijdigheid, de plaats. Dat worden dus lange pijpleidingen en grote buffervaten. Met extra verliezen, maar ja.... díe gaan op in warmte en die beschouwen ze niet als verlies.

Maar dan heb ik ook geen laadverliezen hoor. Die verliezen worden ook omgezet in warmte en daarmee wordt mijn batterij opgewarmd. En mijn garage.

Zinloze discussie dus; met argumenten om toch maar gelijk te hebben.
 
Geen waterstof maar wel een vergelijkbaar probleem: biobrandstof.

Volgens de website van de rijksoverheid moet in 2020 minimaal 10% van de brandstoffen uit alternatieve brandstoffen bestaan. In de praktijk betekend dit dat er biodiesel en ethanol wordt toegevoegd aan de standaard diesel en benzine. Ondanks dat dit een CO2 reductie kan opleveren zijn er volgens mij twee problemen met biobrandstof waarbij ik ontbossing , competitie tussen voedsel en brandstof en de uitstoot van de auto gemakshalve maar even achterwege laat.

1: De “energy return on energy investment” voor biobrandstoffen is erg laag is. Voor de meeste gewassen is dit 1-3 en voor een enkele, voornamelijk suikerriet, ongeveer 5. Dit is de helft of minder vergeleken met de EROEI op zonnepanelen (Redirecting). Veel moeite voor weinig winst dus.

2: Het landgebruik is schrikbarend hoog omdat de opbrengst per hectare zo laag is (TABLE 2: Biofuel yields for different feedstocks and countries - Figures and Tables). In het gunstigste geval produceer je 5000/5500 liter diesel/ethanol per hectare per jaar, iets meer dan een halve liter per m2. Hier kan je in het gunstigste geval dus ongeveer 10km op rijden: dus 10 km/m2.

In vergelijk met zonnepanelen: een 2017 LG paneel van 330 Wp (€ 278) levert ca 265 kWh per jaar dus 155 kWh per m2. Bij een totaal verbruik van 225 Wh/km is dat dus 689 km/m2. Stel dat je maar 40% van het oppervlak daadwerkelijk kan gebruiken (ivm schaduw van de panelen zelf) dan kom je op 275 km/m2. Dat is dus ruim 27x verder tov suikerriet en meer dan 100x verder tov het veelgebruikte koolzaad of soja.

Biodiesel van algen is in de toekomst misschien een goede optie voor bepaalde doeleinden maar diesel/ethanol via landbouw is niet doeltreffend en moet niet gestimuleerd worden.

Nu zou je natuurlijk ook een kostenvergelijk moeten doen maar ik denk dat anderen daar beter in zijn dan ik. Ben benieuwd of jullie andere ideeën en/of uitkomsten hebben!
 
Ik had een oud bed te koop staan en verkocht die via Marktplaats aan een manager van Hydrogenics uit Duitsland... en die kwam dus gewoon met een diesel voor rijden.

Niks met practice what you preach.

En blijkbaar ruk verdienen als manager in die business als je een 2de hands bed moet kopen....
 
Last edited:
Nu gezellig overigens in discussie met één van de Holthausjes op Twitter. Door het afvangen van zuurstof (8 kg per 1 kg waterstof) en het verwarmen van de stadsverwarming komt hij op 95% efficiëntie claimt hij. Hoe je zo iets opschaalt naar een echt tankstation laat hij zich niet over uit...
Temeer niet als het allemaal met overschotten wordt gedaan, zoals een Holth. mij verzekerde.
 
Nu gezellig overigens in discussie met één van de Holthausjes op Twitter. Door het afvangen van zuurstof (8 kg per 1 kg waterstof) en het verwarmen van de stadsverwarming komt hij op 95% efficiëntie claimt hij. Hoe je zo iets opschaalt naar een echt tankstation laat hij zich niet over uit...
Oh, en met welke verliezen ik wel niet laad, want zij hebben stroom van een zonneweide in de buurt en dat kan natuurlijk alleen een waterstofstation [Facepalm].
Als H per dag 18*5kg H2 produceert en energiedichtheid van H2 per kg plm 40 kWh is dan zou de output 90 * 40 = plm 3.600 kWh zijn.
Dat betekent bij een efficiency van 65% (misschien moet ik het nazoeken, maar ik meen dat Max dat ergens heeft beweerd) dat er plm 5.500 kWh per dag uit de zonneweide moet komen. Hebben we het dan over 8000 panelen? 1.5 tot 2 miljoen euro? Of raakt dit kant nog wal?
 
  • Informative
Reactions: FVO