Heb daar gereageerd en gevraagd hoeveel auto's per 24 uur kunnen worden getankt.
Ben benieuwd of daar een zinnig antwoord op komt. Tot nu toe op gelijkluidende vragen elders nooit een antwoord gekregen.
Daar hoef je ook niet om te vragen, dat kun je gewoon googlen:
ITM Power opens M1 wind hydrogen station, signs forecourt siting deal with Shell - Renewable Energy Focus
Ze maken bij dit waterstofstation dus waterstof met windenergie met een windturbinetje van 225 kW. Laat zo'n speelgoeddingetje een capaciteitsfactor hebben van zo'n 20%, dan blijft er dus gemiddeld over het hele jaar dus 45 kW over. Als je zuinig rekent heb je 55 kW per kg waterstof nodig,dus 0,8 kg per uur en 19,2 kg / 24 uur.
In andere woorden, als er echt alleen stroom van deze windturbine gebruikt zou worden, wat ik ernstig betwijfel, dan kun je dus 4 waterstofauto's per dag tanken bij dit station. Het is maar te hopen dat er niet net een bus geweest is.
Het feit dat ze op locatie 225 kg waterstof op kunnen slaan lijkt een beetje overkill, maar als het een weekje stevig waait en er komt niemand tanken, dan zit tie binnen 2,5 dag vol. Er zit dan ook weer een brandstofcel aan vast, die weer maximaal 30 kW terug aan het net kan leveren.
----
Edit: Wat ik hier schrijf is natuurlijk onzin. Ten dele dan... ;-)
Er nog even over na gedacht hebbende realiseer ik mij dat het waarschijnlijker is dat de elektrolyser gewoon door het net gevoed wordt om 24/7 met 45 kW (of misschien een beetje extra) vermogen te produceren en de windturbine ter compensatie elektriciteit produceert voor het totale verbruik.
Die tanks kunnen natuurlijk alleen in 2,5 dag vol als er een elektrolyser zou staan met een vermogen van 225 kW en dat zou echt enorme overkill zijn.
----
Het is ook wel leuk om te lezen dat ze £3,59 miljoen subsidie hebben gekregen om 2 waterstofstations te bouwen en te onderhouden in Londen. ...maar elektrische auto's zijn subsidiesponzen!! :-(