Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Als H per dag 18*5kg H2 produceert en energiedichtheid van H2 per kg plm 40 kWh is dan zou de output 90 * 40 = plm 3.600 kWh zijn.
Dat betekent bij een efficiency van 65% (misschien moet ik het nazoeken, maar ik meen dat Max dat ergens heeft beweerd) dat er plm 5.500 kWh per dag uit de zonneweide moet komen. Hebben we het dan over 8000 panelen? 1.5 tot 2 miljoen euro? Of raakt dit kant nog wal?
In de zomer, in NL kom je in de buurt met 8.000 panelen. In de winter red je dat niet. Prijs weet ik niet bij dergelijke bulk-inkoop.
 
  • Helpful
Reactions: Keezje
Klink als dikke Biem... 700 bar. Daar ga je toch niet mee op stap zeg maar? Ze zullen wel komen met superveilig enzo, maar dat zou die centrale in Japan ook zijn.... maar toch ging hij de lucht in... want ja, dit hadden ze nooit verwacht!!
Onzin, als je met batterijen crasht heeft de brandweer veel meer werk dan wanneer je H2 tank ploft, opgeruimd staat netjes :eek:
 
Heb daar gereageerd en gevraagd hoeveel auto's per 24 uur kunnen worden getankt.
Ben benieuwd of daar een zinnig antwoord op komt. Tot nu toe op gelijkluidende vragen elders nooit een antwoord gekregen.

Daar hoef je ook niet om te vragen, dat kun je gewoon googlen:

ITM Power opens M1 wind hydrogen station, signs forecourt siting deal with Shell - Renewable Energy Focus

Ze maken bij dit waterstofstation dus waterstof met windenergie met een windturbinetje van 225 kW. Laat zo'n speelgoeddingetje een capaciteitsfactor hebben van zo'n 20%, dan blijft er dus gemiddeld over het hele jaar dus 45 kW over. Als je zuinig rekent heb je 55 kW per kg waterstof nodig,dus 0,8 kg per uur en 19,2 kg / 24 uur.

In andere woorden, als er echt alleen stroom van deze windturbine gebruikt zou worden, wat ik ernstig betwijfel, dan kun je dus 4 waterstofauto's per dag tanken bij dit station. Het is maar te hopen dat er niet net een bus geweest is.

Het feit dat ze op locatie 225 kg waterstof op kunnen slaan lijkt een beetje overkill, maar als het een weekje stevig waait en er komt niemand tanken, dan zit tie binnen 2,5 dag vol. Er zit dan ook weer een brandstofcel aan vast, die weer maximaal 30 kW terug aan het net kan leveren.

----
Edit: Wat ik hier schrijf is natuurlijk onzin. Ten dele dan... ;-)

Er nog even over na gedacht hebbende realiseer ik mij dat het waarschijnlijker is dat de elektrolyser gewoon door het net gevoed wordt om 24/7 met 45 kW (of misschien een beetje extra) vermogen te produceren en de windturbine ter compensatie elektriciteit produceert voor het totale verbruik.

Die tanks kunnen natuurlijk alleen in 2,5 dag vol als er een elektrolyser zou staan met een vermogen van 225 kW en dat zou echt enorme overkill zijn.

----

Het is ook wel leuk om te lezen dat ze £3,59 miljoen subsidie hebben gekregen om 2 waterstofstations te bouwen en te onderhouden in Londen. ...maar elektrische auto's zijn subsidiesponzen!! :-(
 
Last edited:
Gelukkig zijn ze lekker ambitieus bij ITM en gaan ze over een paar dagen in Las Vegas een ontwerp presenteren voor een waterstofstation dat op locatie 20 ton waterstof per dag kan produceren en tanken. Ze hebben daar een aansluiting voor nodig van 50 MW... Ik heb het even uitgerekend en daar kun je ook 370 Superchargers op aansluiten die 24/7 vol belast worden.

Ik ben erg benieuwd naar het ontwerp, vooral hoeveel ze moeten bufferen om die 20 ton te kunnen leveren. Ik denk dat je een kleine industriële fabriek moet neerzetten. In de setting van een raffinaderij op een goed beveiligd industrieterrein zie ik daar geen probleem bij, maar een publiek tankstation waar ook de broer van Achmed The Dead Terrorist komt tanken denk ik daar toch anders over. Wellicht hebben ze daar goed over nagedacht, maar het idee van tonnen waterstof en 700 bar... Ik weet het nog niet. In de woorden van Rudi Carell: "Lass Dich überraschen..."
 
  • Funny
Reactions: Keezje
Het is ook wel leuk om te lezen dat ze £3,59 miljoen subsidie hebben gekregen om 2 waterstofstations te bouwen en te onderhouden in Londen. ...maar elektrische auto's zijn subsidiesponzen!! :-(

Gelukkig zijn ze lekker ambitieus bij ITM en gaan ze over een paar dagen in Las Vegas een ontwerp presenteren voor een waterstofstation dat op locatie 20 ton waterstof per dag kan produceren en tanken. Ze hebben daar een aansluiting voor nodig van 50 MW... Ik heb het even uitgerekend en daar kun je ook 370 Superchargers op aansluiten die 24/7 vol belast worden.

Ik ben erg benieuwd naar het ontwerp, vooral hoeveel ze moeten bufferen om die 20 ton te kunnen leveren. Ik denk dat je een kleine industriële fabriek moet neerzetten. In de setting van een raffinaderij op een goed beveiligd industrieterrein zie ik daar geen probleem bij, maar een publiek tankstation waar ook de broer van Achmed The Dead Terrorist komt tanken denk ik daar toch anders over. Wellicht hebben ze daar goed over nagedacht, maar het idee van tonnen waterstof en 700 bar... Ik weet het nog niet. In de woorden van Rudi Carell: "Lass Dich überraschen..."

Inderdaad, duurzaam waterstof, dus niet gemaakt van gas, kan niet goedkoper zijn per km dan direct rijden op stroom. Met de omzetting verlies je al 60% en je hebt behoorlijk wat hardware nodig om het te maken, op te slaan en te tanken. En dat terwijl diezelfde stroom ook simpel door een kabel zo je auto in kan...
 
Inderdaad, duurzaam waterstof, dus niet gemaakt van gas, kan niet goedkoper zijn per km dan direct rijden op stroom. Met de omzetting verlies je al 60% en je hebt behoorlijk wat hardware nodig om het te maken, op te slaan en te tanken. En dat terwijl diezelfde stroom ook simpel door een kabel zo je auto in kan...
En om die reden gaat de EV winnen, want hij is goedkoper.

Kost alleen nog even wat tijd alvorens iedereen dat snapt.
 
Help, dit gaat de verkeerde kant op!
Waterstof om gascentrales draaiende te houden.
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Luister ook: Cookiewall | BNR Nieuwsradio

Die idioot Ad van Wijk weer. Kan die man niet heel, heel, heel snel stoppen met zijn debiele opmerkingen!?

Volgens hem kunnen we in de Sahara wel Waterstof opwekken en dan naar Europe transporteren... of zelfs vanuit Australië...

Achja, kostentechnisch kan het toch niet uit. Alleen vraagt hij weer om geld, geld, geld. Laten we hopen dat het er niet komt.
 
Luister ook: Cookiewall | BNR Nieuwsradio

Die idioot Ad van Wijk weer. Kan die man niet heel, heel, heel snel stoppen met zijn debiele opmerkingen!?

Volgens hem kunnen we in de Sahara wel Waterstof opwekken en dan naar Europe transporteren... of zelfs vanuit Australië...

Achja, kostentechnisch kan het toch niet uit. Alleen vraagt hij weer om geld, geld, geld. Laten we hopen dat het er niet komt.
Wat is het probleem Wido, de Sahara ligt vol stof en het wordt ons gebracht over het water, toch een volkomen logische gedachte :oops:
 
  • Funny
Reactions: CO2CLEAN and pvkeep
Luister ook: Cookiewall | BNR Nieuwsradio
Die idioot Ad van Wijk weer. Kan die man niet heel, heel, heel snel stoppen met zijn debiele opmerkingen!?
Volgens hem kunnen we in de Sahara wel Waterstof opwekken en dan naar Europe transporteren... of zelfs vanuit Australië...
Achja, kostentechnisch kan het toch niet uit. Alleen vraagt hij weer om geld, geld, geld. Laten we hopen dat het er niet komt.

En die vent van Hymove: "Elektrisch is een opstap naar waterstof" :confused::mad:
Tuurlijk, we gaan met z'n allen tegelijk om 18:00 aan het lichtnet....
En als je meer dan 500 kilometer wil rijden dan kan dat niet met een EV....
Het is toch echt heel erg moeilijk voor mensen om hun mindset te veranderen.
Die presentator is ook een watje dat hij er niet tegenin durft te gaan. Of wordt er betaald om in BNR aan te mogen schuiven ?