Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Deze heeft meer potentie en is dichter bij commerciële toepassing:

Blue Motion Energy: rendabele energie uit getijdenstroming
Prima dat ze dit allemaal doen. Echter ... de opbrengsten van golfenergie, waterturbines e.d. zijn tamelijk laag in relatie tot de benodigde investering.
De waterturbines van Tocardo, de grootste zijn 1,2 MW waar er enkele van in de Oosterschelde dam zijn aangebracht, leveren elektriciteit tegen een kostprijs van 35 eurocent per kWh. Dat kan nog wat dalen maar niet zoveel dat dit grootschalig zal worden uitgerold.
Het zijn vooral geschikte systemen voor op plaatsen waar nu met dieselgeneratoren stroom wordt opgewekt. Die diesel moet dan ook nog over een grote afstand worden vervoerd.
 
  • Like
Reactions: FVO
Prima dat ze dit allemaal doen. Echter ... de opbrengsten van golfenergie, waterturbines e.d. zijn tamelijk laag in relatie tot de benodigde investering.
De waterturbines van Tocardo, de grootste zijn 1,2 MW waar er enkele van in de Oosterschelde dam zijn aangebracht, leveren elektriciteit tegen een kostprijs van 35 eurocent per kWh. Dat kan nog wat dalen maar niet zoveel dat dit grootschalig zal worden uitgerold.
Het zijn vooral geschikte systemen voor op plaatsen waar nu met dieselgeneratoren stroom wordt opgewekt. Die diesel moet dan ook nog over een grote afstand worden vervoerd.

Ik heb vanuit startup coaching wat meer gemaakt van Bluemotion, en dit spul is echt vele malen en ordes groter dan het relatieve speelgoed van Tocardo, en komt qua kostprijs lager uit in €/kWh dan wind op zee, en ook lager dan fossiel. Nog klein ontwikkelingstraject te gaan.
 
Ik heb vanuit startup coaching wat meer gemaakt van Bluemotion, en dit spul is echt vele malen en ordes groter dan het relatieve speelgoed van Tocardo, en komt qua kostprijs lager uit in €/kWh dan wind op zee, en ook lager dan fossiel. Nog klein ontwikkelingstraject te gaan.
Wind op zee zit nu net onder 5 eurocent per kWh en daalt bij de introductie van 13 MW turbines verder richting 3 eurocent per kWh.
Het zou mooi zijn als alternatieve initiatieven ook richting die kostprijs gaan. Ik denk evenwel dat dat nog heel lang gaat duren.
Wel kan golf- en vooral getijdenenergie de opbrengst per minuut 100 jaar vooruit berekenen. Die leveringszekerheid is in elk geval zeer waardevol.
 
Prima dat ze dit allemaal doen. Echter ... de opbrengsten van golfenergie, waterturbines e.d. zijn tamelijk laag in relatie tot de benodigde investering.
De waterturbines van Tocardo, de grootste zijn 1,2 MW waar er enkele van in de Oosterschelde dam zijn aangebracht, leveren elektriciteit tegen een kostprijs van 35 eurocent per kWh. Dat kan nog wat dalen maar niet zoveel dat dit grootschalig zal worden uitgerold.
Het zijn vooral geschikte systemen voor op plaatsen waar nu met dieselgeneratoren stroom wordt opgewekt. Die diesel moet dan ook nog over een grote afstand worden vervoerd.
Kan dit beamen.
Op de Schelde thv. Temse hebben we een 3tal jr geleden enkele proefturbines laten proefdraaien. Op het toppunt van de stroming tgv. het tij kwam er 3 á 5kW uit..
 
Audi schuift waterstof voorlopig maar op de lange baan:
Audi on fuel cells: Maybe later
Uiteindelijk ziet iedere fabrikant het licht. In de startfase van een ontwikkeling worden mooie plannen gefinancierd met subsidiegelden. Niks mis mee, maar als er na de ontwikkelingsfase moet worden opgeschaald naar grootschalige toepassing dan kijkt de subsidiegever de kat uit de boom. En dan ... zien de plannenmakers plotseling dat het allemaal wel heel veel geld kost.
De kosten van een waterstoftankstation, 2 tot 3 miljoen euro en het maximum van 32 tankbeurten per 24 uur, maken dat waterstof makkelijk tot 10x zoveel kost als rijden op elektriciteit. Dat laatste komt vaak gewoon uit een laadpunt thuis van een paar tientjes.
Tenslotte is het milieu met waterstof ook nog het kind van de rekening. Bij de huidige energieverslindende werkwijze voor het produceren van waterstof, reforming bij zeer hoge temperaturen van aardgas, komt veel CO2 vrij die simpelweg in de atmosfeer wordt uitgestoten.
 
Kan dit beamen.
Op de Schelde thv. Temse hebben we een 3tal jr geleden enkele proefturbines laten proefdraaien. Op het toppunt van de stroming tgv. het tij kwam er 3 á 5kW uit..


Ik zat bij een vriend in Duitsland in Augustus die naast een riviertje woont, zijn schoonvader (met zagerij) heeft destijds een klein kanaal gegraven en watermolen gezet. Die watermolen werd gebruikt eerst via een systeem met riemen en dergelijke zagen aan te sturen, later omgevormd naar een elektrische generator. Hoewel er niet veel verval was, werd er toch vrijwel continu 40 tot 45kw gegeneerd, 24/24. ik ben ervan overtuigd dat we dat bij ons in Vlaanderen ook makkelijk kunnen doen.
Het verbaast me dat je op de Schelde maar 3 a 5kW haalde, de stroming is daar toch redelijk sterk.
 
Ik zat bij een vriend in Duitsland in Augustus die naast een riviertje woont, zijn schoonvader (met zagerij) heeft destijds een klein kanaal gegraven en watermolen gezet. Die watermolen werd gebruikt eerst via een systeem met riemen en dergelijke zagen aan te sturen, later omgevormd naar een elektrische generator. Hoewel er niet veel verval was, werd er toch vrijwel continu 40 tot 45kw gegeneerd, 24/24. ik ben ervan overtuigd dat we dat bij ons in Vlaanderen ook makkelijk kunnen doen.
Het verbaast me dat je op de Schelde maar 3 a 5kW haalde, de stroming is daar toch redelijk sterk.

40 tot 45kW, 24/24 ?
zeker dat hier geen foutje in zit ?
Hier is recent nog berekend hoeveel water er nodig is voor 1Kwh energie te leveren :

voor 40 kW heb je nodig : 14.400 m³/u met een hoogteverschil van 1m - en dan nog uitgaande van een rendement van 100%.
Een moderne watermolen haalt m.i. ongeveer 60% - dan wordt het al gauw 24.000 m³/u

Als we even uitgaan van een watersnelheid van 1m/sec; zou je al een kanaal moeten hebben met een doorsnede van 7 m²

Ik zeg niet dat het niet kan - maar het lijkt mij héél veel...
 
Ik zat bij een vriend in Duitsland in Augustus die naast een riviertje woont, zijn schoonvader (met zagerij) heeft destijds een klein kanaal gegraven en watermolen gezet. Die watermolen werd gebruikt eerst via een systeem met riemen en dergelijke zagen aan te sturen, later omgevormd naar een elektrische generator. Hoewel er niet veel verval was, werd er toch vrijwel continu 40 tot 45kw gegeneerd, 24/24. ik ben ervan overtuigd dat we dat bij ons in Vlaanderen ook makkelijk kunnen doen.
Het verbaast me dat je op de Schelde maar 3 a 5kW haalde, de stroming is daar toch redelijk sterk.
je bent niet de enige die verbaast was
 
40 tot 45kW, 24/24 ?
zeker dat hier geen foutje in zit ?
Hier is recent nog berekend hoeveel water er nodig is voor 1Kwh energie te leveren :

voor 40 kW heb je nodig : 14.400 m³/u met een hoogteverschil van 1m - en dan nog uitgaande van een rendement van 100%.
Een moderne watermolen haalt m.i. ongeveer 60% - dan wordt het al gauw 24.000 m³/u

Als we even uitgaan van een watersnelheid van 1m/sec; zou je al een kanaal moeten hebben met een doorsnede van 7 m²

Ik zeg niet dat het niet kan - maar het lijkt mij héél veel...

ik was er ook stom verbaasd van. bedankt voor de link
ik stond naast de elektrische installatie en zag daar duidelijk 40kw we kunnen altijd eens naar daar road trippen hij heeft een mennekes 3x32A :) het is niet ver van de BodenSee aan Kempten
 
  • Like
Reactions: FVO and S-19910
ik was er ook stom verbaasd van. bedankt voor de link
ik stond naast de elektrische installatie en zag daar duidelijk 40kw we kunnen altijd eens naar daar road trippen hij heeft een mennekes 3x32A :) het is niet ver van de BodenSee aan Kempten

lijkt mij een prima voorstel; mooie roadtrip met een uniek bezoekje !
ik denk dat er wel meer mensen geinteresseerd zijn om eens een "micro" waterkrachtcentrale te zien.

(micro omdat het een prive-installatie is; maar tussen aanhalingstekens omdat 40kw imho helemaal niet meer micro is)
 
  • Like
Reactions: robertvg
lijkt mij een prima voorstel; mooie roadtrip met een uniek bezoekje !
ik denk dat er wel meer mensen geinteresseerd zijn om eens een "micro" waterkrachtcentrale te zien.

(micro omdat het een prive-installatie is; maar tussen aanhalingstekens omdat 40kw imho helemaal niet meer micro is)

Ik zag op het forum eens een Zwitser die z'n Tesla oplaadt mbv een watermolen op zijn eigen terrein.
Daar is volgens mij een Youtube filmpje van...
 
lijkt mij een prima voorstel; mooie roadtrip met een uniek bezoekje !
ik denk dat er wel meer mensen geinteresseerd zijn om eens een "micro" waterkrachtcentrale te zien.

(micro omdat het een prive-installatie is; maar tussen aanhalingstekens omdat 40kw imho helemaal niet meer micro is)

ik zal eens horen wanneer dat lukt, is nu echter niet zo spectaculair hoor ;)
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het linkje mist naar artikel van Microsoft?
Microsoft test brandstofcellen voor energieproductie in datacenters
Ik kan niet geloven dat dit efficient kan zijn.....

Als ze de eerste vier icoontjes in hun plaatje nou vervangen door zonnepanelen of een windmolen dan vallen die verliezen behoorlijk mee.

2001671405.png


En ook in een gas netwerk zitten behoorlijk wat energieverliezen. oppompen, opslaan, bewerken, transport kosten allemaal energie voordat het thuis uit de gaskraan komt.
 
  • Like
Reactions: FVO