Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog wel eens met het idee gespeeld om regenwater bovenop mijn huis op te vangen en dan daarmee energie op te wekken, gewoon een "turbine" in de regenpijp. Dat idee in het klein dus :)

Ik kwam dit tegen:
 

Attachments

  • IMG_2844.jpg
    IMG_2844.jpg
    373.3 KB · Views: 47
Dan werkt dit beter:
Douche-wtw
Wordt veel toegepast om een woning aan de energienorm te laten voldoen.
Een douche wtw slaat helemaal nergens op. Duurzaam Thuis claimt dat er met zo'n douche wtw wel 200 euro per jaar kan worden bespaard. Dat betekent bij een geclaimde rendementsverbetering van 65% dat er wordt uitgegaan van een verbruik per jaar voor douchen van meer dan 500 euro. Zelfs bij een groot gezin is dit totale onzin.
Wij gebruiken een warmtepomp voor het verwarmen van douchewater en ook het warm water voor de hotfill wasmachine.
Een warmtepomp heeft een COP van rond 2 voor het verwarmen van water.
En nou komt het. Onze totale rekening voor het maken van warm water bedraagt per jaar 72 euro. Dat zou zonder warmtepomp het dubbele, dus 144 euro bedragen. En dan zit zelfs het maken van warm water voor de wasmachine er ook nog bij in.
Hoe kun je in godsnaam 200 euro besparen als de totale jaarkosten lager zijn dan 200 euro?
 
Een douche wtw slaat helemaal nergens op. Duurzaam Thuis claimt dat er met zo'n douche wtw wel 200 euro per jaar kan worden bespaard. Dat betekent bij een geclaimde rendementsverbetering van 65% dat er wordt uitgegaan van een verbruik per jaar voor douchen van meer dan 500 euro. Zelfs bij een groot gezin is dit totale onzin.
Wij gebruiken een warmtepomp voor het verwarmen van douchewater en ook het warm water voor de hotfill wasmachine.
Een warmtepomp heeft een COP van rond 2 voor het verwarmen van water.
En nou komt het. Onze totale rekening voor het maken van warm water bedraagt per jaar 72 euro. Dat zou zonder warmtepomp het dubbele, dus 144 euro bedragen. En dan zit zelfs het maken van warm water voor de wasmachine er ook nog bij in.
Hoe kun je in godsnaam 200 euro besparen als de totale jaarkosten lager zijn dan 200 euro?
Ik moest zo'n douche - wtw pijp nemen om de EPC van mijn nieuwbouw woning binnen de norm te krijgen, samen met isolatie van m'n kelder. Volgens mij moet jij wat vaker douchen Wim ;)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Maarten and HWS
Off topic: kan het uit om een turbine en generator aan te drijven door drinkwater? Water is goedkoop. (Geen duurzaam idee trouwens)
Helaas niet. Je kosten van water zijn extreem veel hoger dan de opbrengst van de stroom.
Een m3 water kost rond 2,25 euro. Die ene kuub water zou dus 10 kWh aan elektrische energie moet opwekken. Gaat echt niet lukken.
Reken maar na, bij een waterverbruik van bijv. 10 kub dat je vanaf de derde verdieping van je woning bij wijze van spreken 10 meter naar beneden keilt gaat het om 10.000 kg (gemak 1 ltr = 1kg), die je omrekent naar Newton(meter). 10.000kg x 10 meter x 9,8 (zwaartekracht of valsnelheid op aarde is ongeveer 9,8m/s) wordt: 980.000Nm energie (per jaar). Dat omgerekend naar W/s: 980.000W/s, 980Kw/s = 0,270KWh. (Bron Nudge.nl)
Per saldo levert 1 m3 water van drie hoog omlaag dus 0,027 kWh op. Opbrengst minder dan een cent. Je legt er dus op elke kuub water meer dan 2,24 euro op toe.
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: Tampert and ebullio
Ik durf het toch aan om een kleine correctie aan het brengen op de berekening van Wim.
Op het drinkwaternet zit om en bij de 3 bar druk (hier thuis toch). Dat is omgerekend zowat 30 meter en de opbrengst is dat 3 keer zo groot... nog altijd niets dus.;)

Dat is ook de reden waarom een regenwaterpomp voor bvb doorspoelen van wc's naast ecologisch ook economisch verantwoord is : het is veel goedkoper om regenwater vanuit een regenput op te pompen met dure elektriciteit dan stadswater te gebruiken. De berekening staat hierboven ;)
 
  • Love
Reactions: robertvg
Helaas niet. Je kosten van water zijn extreem veel hoger dan de opbrengst van de stroom.
Een m3 water kost rond 2,25 euro. Die ene kuub water zou dus 10 kWh aan elektrische energie moet opwekken. Gaat echt niet lukken.
Reken maar na, bij een waterverbruik van bijv. 10 kub dat je vanaf de derde verdieping van je woning bij wijze van spreken 10 meter naar beneden keilt gaat het om 10.000 kg (gemak 1 ltr = 1kg), die je omrekent naar Newton(meter). 10.000kg x 10 meter x 9,8 (zwaartekracht of valsnelheid op aarde is ongeveer 9,8m/s) wordt: 980.000Nm energie (per jaar). Dat omgerekend naar W/s: 980.000W/s, 980Kw/s = 0,270KWh. (Bron Nudge.nl)
Per saldo levert 1 m3 water van drie hoog omlaag dus 0,027 kWh op. Opbrengst minder dan een cent. Je legt er dus op elke kuub water meer dan 2,24 euro op toe.
Maar als je die turbine in de waterleiding zet verlies je geen water, slechts wat waterdruk.
 
Ik moest zo'n douche - wtw pijp nemen om de EPC van mijn nieuwbouw woning binnen de norm te krijgen, samen met isolatie van m'n kelder. Volgens mij moet jij wat vaker douchen Wim ;)
De warmte van het douchewater wordt op weg naar het riool afgegeven aan het leidingwerk. De warmte wordt zo goeddeels toegevoegd aan het huis. Daarom zijn doucheruimten meestal ook warmer.
 
Heerlijk topic dit :)
Zeker. We moeten ons realiseren dat er op dit forum een aantal mensen zitten die een goed beeld hebben van het totale plaatje.
Ik vraag aan de voorstanders van waterstof nogal eens hoeveel een waterstof station kost en hoeveel auto's daar per dag kunnen tanken.
Zelfs 'overtuigde' voorstanders van waterstof kunnen die vraag nooit beantwoorden. Als ik dan de antwoorden geef kijken die mensen alsof ze 'water zien branden'.
 
Klopt Wim, goed meten, weten en rekenen is m.i. ook vereiste voor de energietransitie.
Energie is veels te vanzelfsprekend en goedkoop geworden, mensen hebben geen idee meer wat een kW of kWh of Joule is.

Nog over die WTW's: zonder WTW wordt veel warmte weliswaar weer toegevoegd aan je huis, voornamelijk badkamer zoals je schrijft maar daar heb ik niet veel aan. Als ik klaar ben met douchen ben ik snel weg uit de doucheruimte. De verwarming staat ook bijna nooit aan. En de warmte weer toevoegen aan de woning is alleen in de winter een voordeel. Terugwinnen naar de aanvoerleiding is toch het efficientst hoewel je die claims van leveranciers/fabrikanten inderdaad met een sceptisch oog moet bekijken.
Tip voor een mooie blog, over een opstelling van 2 WTW's in serie:
Grijze massa: Low -tech, -space, -cost, high comfort warmwater.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Klopt Wim, goed meten, weten en rekenen is m.i. ook vereiste voor de energietransitie.
Energie is veels te vanzelfsprekend en goedkoop geworden, mensen hebben geen idee meer wat een kW of kWh of Joule is.

Nog over die WTW's: zonder WTW wordt veel warmte weliswaar weer toegevoegd aan je huis, voornamelijk badkamer zoals je schrijft maar daar heb ik niet veel aan. Als ik klaar ben met douchen ben ik snel weg uit de doucheruimte. De verwarming staat ook bijna nooit aan. En de warmte weer toevoegen aan de woning is alleen in de winter een voordeel. Terugwinnen naar de aanvoerleiding is toch het efficientst hoewel je die claims van leveranciers/fabrikanten inderdaad met een sceptisch oog moet bekijken.
Tip voor een mooie blog, over een opstelling van 2 WTW's in serie:
Grijze massa: Low -tech, -space, -cost, high comfort warmwater.
Een zeer energiezuinig huis, wij wonen in vrijwel zeker de duurzaamste stolpboerderij in Nederland, wordt vooral gerealiseerd door vier factoren:
-Hoogwaardige isolatie
-Grondwater monovalente warmtepomp
-Terugwinning van warmte uit ventilatielucht
-Integrale aanpak van besparingsmogelijkheden van verlichting, circulatiepompen, wasdroger (not) e.d.
Alle andere zaken zoals zonneboilers, wtw douchewater, kleine windmolens en nog zo wat zaken, zijn leuk voor de bühne maar leveren nauwelijks wat op. Ons huis is, onbedoeld, een passiefhuis geworden door bovengenoemde integrale aanpak.

Naast deze aanpak, past natuurlijk ook elektrisch rijden. Dat daarvoor waterstof geen optie is, maakt deze post weer - een beetje - ontopic.
 
  • Like
Reactions: Zuid5.nl
Ik ben vorige week op bezoek geweest bij Gideon Goudsmit van Energiek Amstelveen

Hij heeft heel veel (gepassioneerd) te vertellen over huis- tuin- en keukenoplossingen om energie te besparen. Voor liefhebbers eens leuk om contact mee op te nemen. Hij heeft aan een groepje van zo'n 10 tot 15 man een mooie uitleg gegeven met voorbeelden die werken en waar je zelf niet zo snel aan zal denken. Zijn te bouwen appartementencomplex annex kantoorruimtes is daar een mooi voorbeeld van.