Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
#nocomment

IMG_1039.PNG
 
  • Like
  • Informative
Reactions: FVO and ebullio
Hoe kijken jullie eigenlijk aan tegen waterstof voor seizoensopslag van energie? Ik hoor en lees links en rechts dat power 2 gas hier de oplossing voor gaat zijn.
Daar zetten de grote clubs wel op in. Accu's en gestuurd laden van BEV's kunnen de dagelijkse schommelingen opvangen, een Lievense energiemeer kan deze periode oprekken tot 2, maximaal 3 weken. Langere perioden kunnen óf door gascentrales óf door Power to Gas worden opgelost. Per saldo is Power to Gas, ondanks de lagere rendementen altijd nog beter dan aardgas opstoken.
Door de steeds groter wordende windturbines, nu 8 tot 9 MW, straks 13 MW, dalen de kosten van opwekking van nu 5 eurocent naar rond 3 eurocent per kWh.
De opwekkingskosten per kWh zijn dan lager dan van kolenstroom en de helft van elektriciteit opgewekt door gascentrales.
Wel moet de bij reforming ontstane CO2 afgevangen worden en liefst in kassen gebieden worden gedistribueerd.
 
  • Like
Reactions: ivog
Daar zetten de grote clubs wel op in. Accu's en gestuurd laden van BEV's kunnen de dagelijkse schommelingen opvangen, een Lievense energiemeer kan deze periode oprekken tot 2, maximaal 3 weken. Langere perioden kunnen óf door gascentrales óf door Power to Gas worden opgelost. Per saldo is Power to Gas, ondanks de lagere rendementen altijd nog beter dan aardgas opstoken.
Door de steeds groter wordende windturbines, nu 8 tot 9 MW, straks 13 MW, dalen de kosten van opwekking van nu 5 eurocent naar rond 3 eurocent per kWh.
De opwekkingskosten per kWh zijn dan lager dan van kolenstroom en de helft van elektriciteit opgewekt door gascentrales.
Wel moet de bij reforming ontstane CO2 afgevangen worden en liefst in kassen gebieden worden gedistribueerd.

De ontwikkeling van Methanol als drager, buffer, grondstof en brandstof gaat veel harder en veelbelovender.

Schepen varen er al op, de Antwerpse haven gaat er al mee aan de slag, etcetera etcetera.

 
  • Like
Reactions: ivog
De ontwikkeling van Methanol als drager, buffer, grondstof en brandstof gaat veel harder en veelbelovender.

Schepen varen er al op, de Antwerpse haven gaat er al mee aan de slag, etcetera etcetera.



Het meest efficiënte is om de stroom meteen te benutten maar je zult inderdaad voor langdurige opslag en sommige vormen van transport een omzetting moeten doen. En dan is efficiëntie en bruikbaarheid beide belangrijk natuurlijk.

Zowel power to gas als methanol uit stroom beginnen met de productie van waterstof. Als je hieruit methaan maakt heb je een totale efficiëntie van ongeveer 55%. Voordeel van methaan is dat dit in grote hoeveelheden kan worden opgeslagen in het bestaande gasnet was voor het overbruggen van de seizoenen erg handig is. Ook kan je dit natuurlijk perfect gebruiken om met een gascentrale de fluctuaties op het net op te vangen, in de avond bijvoorbeeld. In totaal hou je dan dus maar zo'n 25% over...

Het rendement om methanol te maken kon ik niet zo snel vinden maar misschien heeft iemand daar getallen van bij de hand. Persoonlijk zie ik niet dat power - methanol - power een grote rol gaat spelen als energievoorziening van huizen maar voor de scheepvaart misschien wel (hoewel de energie dichtheid minder dan de helft is tov diesel).

Het is mooi om te zien wat de komende 10-20 jaar gaat gebeuren (dat hoop ik tenminste :D)
 
  • Like
Reactions: ivog
De ontwikkeling van Methanol als drager, buffer, grondstof en brandstof gaat veel harder en veelbelovender.
Schepen varen er al op, de Antwerpse haven gaat er al mee aan de slag, etcetera etcetera.
Methanol wordt gemaakt uit CO2 en .... waterstofgas. Het is behoorlijk giftig, al zal niemand de benodigde 25 gram voor een spectaculair overlijden, tot zich nemen.
Een groot voordeel van methanol is dat er vrijwel alles van gemaakt kan worden en is het veel makkelijker en goedkoper op te slaan.
 
  • Like
Reactions: Maarten CH
Methanol wordt gemaakt uit CO2 en .... waterstofgas. Het is behoorlijk giftig, al zal niemand de benodigde 25 gram voor een spectaculair overlijden, tot zich nemen.
Een groot voordeel van methanol is dat er vrijwel alles van gemaakt kan worden en is het veel makkelijker en goedkoper op te slaan.

Dat is nou juist het leuke, namelijk dat de productie van Methanol NIET via waterstof route hoeft te gaan, maar via electrolyse direct uit CO2 en H2O gemaakt kan worden.

Het rendement is natuurlijk lager dan directe opslag in batterijen, maar de praktische en veelzijdige bruikbaarheid is veel groter dan die van waterstof.
Ook als vervanger van aardolie als grondstof voor de chemie.
 
Het rendement is natuurlijk lager dan directe opslag in batterijen

Ik ben vooral benieuwd naar het 100% renewable scenario waar gascentrales op aardgas ook geen rol meer spelen.

Het rendement van power 2 gas is dan misschien erg laag maar batterijen zijn niet geschikt voor seizoensopslag want te duur voor een enkele cycle per jaar. Datzelfde geldt voor een plan lievense achtige oplossing. Dan hou je toch power 2 gas 2 power over en daarnaast een enorme vergroting van de capaciteit aan interconnecties naar landen als noorwegen en zwitserland waar de potentie voor pumped hydro erg groot is.
 
Dat is nou juist het leuke, namelijk dat de productie van Methanol NIET via waterstof route hoeft te gaan, maar via electrolyse direct uit CO2 en H2O gemaakt kan worden.

Je hebt gelijk er zijn inderdaad meerdere manieren (DOI:10.1016/j.ijggc.2016.02.001):

"The liquid fuels from the conversion of CO2 and H2O work as the circulating medium, thus forming a closed cycle of “renewable energy (unstable energysupply) + CO2+ H2O → liquid fuels → electricity (stable energysupply) + CO2+ H2O”. There are three conversion routes for CO2 and H2O to liquid fuels: (a) CO2 + H2O → CO + H2→ CH3OH, (b) CO2 + H2O → CO2 + H2 → CH3OH, (c) CO2 + H2O → CH3OH (Electrocatalysis + Photocatalysis). The best conversion route is (CO2 + H2O)ElC when CO2 conversion is above 42%, while when it is below 42% the optimal choice is the hydrogenation of CO. Aspen simulation of the zero-carbon-emission power plant with a capacity of 670 MW shows the total CO2 emission is as low as 44.13 kg/MWh, accounting for just 6.45% of the most advanced coal burning power plant. The NZCE power plant may realize the stable power supply by utilizing the unstable renewable energy sources,and the net energy efficiency for the whole circulation is 38.3%."
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Je hebt gelijk er zijn inderdaad meerdere manieren (DOI:10.1016/j.ijggc.2016.02.001):

"The liquid fuels from the conversion of CO2 and H2O work as the circulating medium, thus forming a closed cycle of “renewable energy (unstable energysupply) + CO2+ H2O → liquid fuels → electricity (stable energysupply) + CO2+ H2O”. There are three conversion routes for CO2 and H2O to liquid fuels: (a) CO2 + H2O → CO + H2→ CH3OH, (b) CO2 + H2O → CO2 + H2 → CH3OH, (c) CO2 + H2O → CH3OH (Electrocatalysis + Photocatalysis). The best conversion route is (CO2 + H2O)ElC when CO2 conversion is above 42%, while when it is below 42% the optimal choice is the hydrogenation of CO. Aspen simulation of the zero-carbon-emission power plant with a capacity of 670 MW shows the total CO2 emission is as low as 44.13 kg/MWh, accounting for just 6.45% of the most advanced coal burning power plant. The NZCE power plant may realize the stable power supply by utilizing the unstable renewable energy sources,and the net energy efficiency for the whole circulation is 38.3%."
:confused::confused::mad:
De formules hangen met haken en ogen aan mekaar. Hopelijk is de rest van de studie met meer zorg gemaakt.
 
Volgens mij is opslag niet eens nodig bij een Europa-wijd netwerk dat (bijv.) ook Noord-Afrika omvat. Onderzoek in opdracht van GreenPeace laat zien dat het mogelijk is. Het onderzoek heet “battle of the grids” of “European Grid Study 2030/2050”.

Waar komt zonder opslag de energie dan vandaan als het niet waait en de zon onder is? Met name in de winter wordt dit een probleem als solar nauwelijks wat oplevert in heel europa.

Ik zie dat greenpeace in hun 2050 scenario uitgaan van 6,3% gas en 5,6% hydro storage. Dat lijkt me nog steeds veels te kort in de winter bij geen zon en geen wind.
 
Waar komt zonder opslag de energie dan vandaan als het niet waait en de zon onder is? Met name in de winter wordt dit een probleem als solar nauwelijks wat oplevert in heel europa.

Ik zie dat greenpeace in hun 2050 scenario uitgaan van 6,3% gas en 5,6% hydro storage. Dat lijkt me nog steeds veels te kort in de winter bij geen zon en geen wind.

Dat het niet waait in heel Europa komt nooit voor. Windstilte in Medemblik betekent nog geen windstilte op Gibraltar of in Schotland of bij Kos. De studie is gedaan met een "hourly resolution" over een heel jaar. En ja dan blijken we dus zover te kunnen komen. Eye opener.
 
Dat het niet waait in heel Europa komt nooit voor. Windstilte in Medemblik betekent nog geen windstilte op Gibraltar of in Schotland of bij Kos. De studie is gedaan met een "hourly resolution" over een heel jaar. En ja dan blijken we dus zover te kunnen komen. Eye opener.

Die studie is gedaan door Greenpeace, dan mag je 't wel een beetje met een korreltje zout nemen hoewel het zeker interessant is. Feit is in ieder geval dat in een scenario met 100% renewables er het ene moment een ontzettend groot overschot is aan energie (zonnige lentedag met veel wind) en het andere moment een ontzettend groot tekort is aan energie (winterdag met weinig wind). Dan heb je ook nog eens te maken met dat de vraag naar energie in de winter veel groter is dan in de zomer. Je auto verbruikt meer, er moet veel meer verwarmd worden ( dat zal bij een 100% RE scenario ook geelectrificeerd zijn ). Tel dat bij elkaar op en dan kom je er toch niet onderuit dat je (veel) opslag nodig hebt.

Vervolgens heb je 3 typen opslag:
Korte termijn: Batterijen ( powerwalls / auto's )
Termijn van enkele weken: Pumped hydro / plan lievense
Seizoen: Power 2 Gas ( en dan zijn we weer terug bij de onderwerp van dit draadje :) )
 
  • Like
Reactions: Wim S.