Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Das waar enkel de laadtijd mag voor mij toch nog naar beneden. Tanken en laden blijven een tijdverlies. (Op vakantie minder) stel dat je op 5 minuten er terug 300/400km kan opzetten...bestaansteden ICE = 0

We hebben 8 werkuren, de meeste doen er vlotjes meer....dus alles wat je kan besparen is welkom. (Persoonlijke mening)
Van mij mag dat tanken wel wat sneller. Heb ik na 700 km nog maar 100 km in mijn tank, dus het lampje brandt al, begint de tankstress al. Ik moet even nadenken waar ik wil gaan tanken. En het moet wel bij de juiste pomp zijn, want ik wil wel de spaarpunten mee kunnen pakken. En dan heb ik eindelijk bepaald waar ik ga tanken, man, wat is het druk bij de pomp, en wat stinkt het er, handschoenen aan want die slang raak ik liever niet zo aan, prutsen met de tankdop. Vervolgens moet ik nog wachten voordat ik aan de beurt ben bij de cassiere. Al met al kost het me zeker 6 minuten voor ik weer in de auto zit. En dat wekelijks om ca. 600 km per week te rijden (dus bij 30k km ben je jaarlijks al snel 5 uur aan het tanken). Dat moet makkelijker vooral comfortabeler kunnen. En liefst nog wat sneller.

Nee, dan liever iedere avond thuis komen, binnen 15 seconden de lader aangesloten en in de ochtend opnieuw 15 seconden (oftewel 1 minuut tijd om dezelfde 600km af te kunnen leggen). Op andere locaties duurt dat iets langer ivm het uit de kofferbak halen van de laadkabel.

Ja snelladen kost iets meer tijd, maar het is altijd relatief en in de praktijk kost het op jaarbasis nauwelijks meer tijd dan het totaal aan tanktijd.
 
Das waar enkel de laadtijd mag voor mij toch nog naar beneden. Tanken en laden blijven een tijdverlies. (Op vakantie minder) stel dat je op 5 minuten er terug 300/400km kan opzetten...bestaansteden ICE = 0

We hebben 8 werkuren, de meeste doen er vlotjes meer....dus alles wat je kan besparen is welkom. (Persoonlijke mening)
Tanken is tijdverlies want je moet eerst wachten op een vrije pomp, dan uitstappen, de tankslang aansluiten, de hendel ingedrukt houden voor 5 minuten, dan de tankslang terug hangen, dan de shop in gaan, wachten achter 3 andere klanten die sigaretten en drank kopen, betalen, terug wandelen, dan je auto verplaatsen en een parkeerplaats zoeken, weeral inparkeren maar nu in een parkeerplaats, en dan op zoek naar een toilet voor je eigen pauze, en misschien nog een hapje eten.

Dan vind ik snelladen een verademing: maar 1 keer inparkeren; ik heb nog nooit moeten wachten op een vrije plek, en terwijl de auto staat te laden kan ik al mijn eten bestellen en gaan eten en een sanitaire stop doen. En inderdaad, dit doe je enkel op doorreis; normaal kom ik nooit aan een snellader.

Koppel ik dit in aan waterstof: dezelfde beperkte range als een EV, maar je moet wel telkens naar een waterstoftankpunt gaan, met bevroren koppelstukken en een pomp die het spul op druk moet krijgen. Het is gewoon niet schaalbaar om benzine en diesel te vervangen, en dat is vermoedelijk ook het punt erachter...
 
... En dat wekelijks om ca. 600 km per week te rijden ...

Nee, dan liever iedere avond thuis komen, binnen 15 seconden de lader aangesloten en in de ochtend opnieuw 15 seconden (oftewel 1 minuut tijd om dezelfde 600km af te kunnen leggen). Op andere locaties duurt dat iets langer ivm het uit de kofferbak halen van de laadkabel.

De 600km is per week, dat is dus 14x 15 seconden = 3,5 minuut per week voor diezelfde 600 wekelijkse km's. Is nog steeds sneller dan wekelijks tanken natuurlijk, maar het is wel een stuk meer dan 1 minuut :)

Overigens als je 600km/week rijdt hoef je natuurlijk niet elke dag te laden.
 
De 600km is per week, dat is dus 14x 15 seconden = 3,5 minuut per week voor diezelfde 600 wekelijkse km's. Is nog steeds sneller dan wekelijks tanken natuurlijk, maar het is wel een stuk meer dan 1 minuut :)

Overigens als je 600km/week rijdt hoef je natuurlijk niet elke dag te laden.
Ik sta inderdaad zeker niet dagelijks aan de lader om 600 km af te leggen. 2 hooguit 3x per week. Dus 4 a 6x 15 seconden is meer dan genoeg.
 
Dat klopt natuurlijk Paul. Maar politici hebben zich door regionaal rijdende busondernemingen laten vertellen dat bussen minimaal 350 km moeten kunnen afleggen op één dag. Dat kon een jaar geleden nog niet met een elektrische bus zonder tussentijds laden. En als die politici de extra hoge kosten, zowel in aanschaf als exploitatie, met Europese subsidies kunnen betalen, is de beslissing voor een waterstofbus snel genomen.

De ontwikkeling van elektrische bussen is ook heel snel gegaan. Twee jaar geleden kon een elektrische bus net aan 150 km op één lading rijden, nu zitten we al tegen 500 km.
Het is overigens wel de vraag of bussen met enorm grote accupakketten zinvol zijn. Als een bus 150 km kan rijden op een lading en met een pantograaf bij een aantal haltes kan laden, blijkt het mogelijk om 24/7 te kunnen rijden.
En met de accucapaciteit waarmee een bus 500 km kan rijden, kunnen er dan ook drie bussen rijden.

het GVB in Amsterdam is begonnen met het vervangen van de diesels voor elektrische bussen. Ze worden tussentijds middels een pantograaf opgeladen bij station Sloterdijk. Geen idee wat hun range is of wat ze per dag rijden.
GVB test elektrische bussen: 'Scheelt zeven miljoen liter diesel per jaar'
 
het GVB in Amsterdam is begonnen met het vervangen van de diesels voor elektrische bussen. Ze worden tussentijds middels een pantograaf opgeladen bij station Sloterdijk. Geen idee wat hun range is of wat ze per dag rijden.
GVB test elektrische bussen: 'Scheelt zeven miljoen liter diesel per jaar'
Op dit moment is er voor busexploitanten de keus tussen bussen met een bereik van rond 180 km en een pantograaf voor snelladen, of bussen met een bereik van 350 tot 500 km. Deze laatste worden gemaakt door BYD en zijn flink duurder dan de bussen met pantograaf. En dankzij die pantograaf kunnen die 180 km bussen toch 24/7 blijven rijden. Ze beginnen 's morgens met 180 km bereik en laden bij een aantal haltes steeds 5 tot 7 minuten. Daarmee kunnen ze vrijwel continue blijven rijden.
Voordeel van de bussen met pantograaf is dat je drie bussen kunt laten rijden tegen één bus met een heel groot bereik. Zeker nu de accu's een schaars en duur goed zijn.
 
  • Informative
Reactions: Bas.
Op dit moment is er voor busexploitanten de keus tussen bussen met een bereik van rond 180 km en een pantograaf voor snelladen, of bussen met een bereik van 350 tot 500 km. Deze laatste worden gemaakt door BYD en zijn flink duurder dan de bussen met pantograaf. En dankzij die pantograaf kunnen die 180 km bussen toch 24/7 blijven rijden. Ze beginnen 's morgens met 180 km bereik en laden bij een aantal haltes steeds 5 tot 7 minuten. Daarmee kunnen ze vrijwel continue blijven rijden.
Voordeel van de bussen met pantograaf is dat je drie bussen kunt laten rijden tegen één bus met een heel groot bereik. Zeker nu de accu's een schaars en duur goed zijn.

Sinds dit voorjaar rijden in Arnhem trolleybussen met een accu die de vrijkomende remenergie opslaat. Daarmee kunnen de bussen 10 km zonder bovenleiding rijden. Een zinvollere ontwikkeling dan de waterstofbussen die de provincie al jaren subsidieert.

Na jaren eindelijk trolleybus 2.0 in Arnhem
 
"Elektrische auto’s gaat hem niet worden, waterstof heeft de toekomst dat weet ik zeker"

Afgelopen zaterdag was het open bedrijven dag en op onze gemeentewerf werd met trots de eerste van een aantal waterstof auto’s getoond. Ik was erg nieuwsgierig naar de beweegreden van de keuze van waterstof gezien het lage rendement tov elektrisch. Ook het tanken is lastig en het gemeentehuis zit vol zonnepanelen.

ik kwam in gesprek met een hogere ambtenaar van de gemeente. Deze had interssant nieuws, waterstof is de toekomst en elektrisch gaat hem niet worden, waarom niet. Dit was zijn antwoord: Bosch als grote auto toeleverancier heeft met de olie maatschappijen afgesproken dat het laad systeem van de elektrische auto in de toekomst wordt aangepast dat deze ALLEEN op kan laden bij de olie maatschappijen. Thuis laden is dan onmogelijk!

Ik neem dit met een korrel zout maar deze hoge ambtenaar en auto specialist wist het heel zeker en oa daarom gaan ze inzetten op waterstof.

Gelukkig maakt Tesla geen gebruik van Bosch laadsystemen voorzover ik weet.

Ik vindt het een raar verhaal maar iig is dit beter dan een dieseltje, toch?
 
Dit was zijn antwoord: Bosch als grote auto toeleverancier heeft met de olie maatschappijen afgesproken dat het laad systeem van de elektrische auto in de toekomst wordt aangepast dat deze ALLEEN op kan laden bij de olie maatschappijen. Thuis laden is dan onmogelijk!
En als je dat als hogere ambtenaar hoort, dan zoek je niet de juiste weg om daar een stokje voor te (proberen) steken, maar gaat je gewoon op je rug liggen. Lekker zulke hogere ambtenaren (al zou het verhaal ook maar een kern van waarheid in zich hebben).
 
...Ik kwam in gesprek met een hogere ambtenaar van de gemeente. Deze had interessant nieuws; waterstof is de toekomst en elektrisch gaat hem niet worden. -Waarom niet? Dit was zijn antwoord: Bosch als grote auto toeleverancier heeft met de oliemaatschappijen afgesproken dat het laadsysteem van de elektrische auto in de toekomst wordt aangepast zdat deze ALLEEN op kan laden bij de oliemaatschappijen. Thuis laden is dan onmogelijk!
...
Tja.
Want kun je waterstof wel accijnsvrij thuis in je auto stoppen, soms?

Noem gerust namen en rugnummers, @hofmantj, want dit is het zoveelste bewijs dat er geen bovengrens is aan de domheid van onze bestuurders...
 
Tja.
Want kun je waterstof wel accijnsvrij thuis in je auto stoppen, soms?

Noem gerust namen en rugnummers, @hofmantj, want dit is het zoveelste bewijs dat er geen bovengrens is aan de domheid van onze bestuurders...
Bestuurders worden door de waterstoflobby dagelijks bestookt met nieuwe plannen. De waterstoflobby weet precies waar in Europa de subsidiekraan staat. Als de bestuurders de plannen van de waterstoffers netjes in een voorstel gieten, gaat in Brussel die subsidiekraan op afroep wijd open.
De Provincie krijgt die subsidie en de waterstoffers mogen hun plannen uitvoeren.
Als dank mogen de bestuurders goede sier maken bij de opening van een buslijn met waterstofbussen of een lintje doorknippen bij de opening van een H2 tankstation.
Tot nu toe helpt het informeren van die bestuurders over de werkelijkheid rond waterstof helemaal niks. Als ik gedeputeerden in Groningen en Drente vertel dat ze met waterstof bijna 6x zoveel stroom verbruiken (via elektrolyse) in vergelijking met het direct laden van elektrische bussen, halen ze hun schouders op en gaan gewoon door met de H2 bussen.
Zelfs argumenten dat de huidige elektrische bussen al een bereik tot 500 km hebben, maakt geen enkele indruk. In feite rijden elektrische bussen nu 150 km verder dan waterstofbussen.
Dat bereik was drie jaar geleden de reden om voor H2 bussen te kiezen. Nu heet het dat dat bereik niet meer het argument is, maar dat waterstof de 'innovatie' dient.