Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
België wil waterstof invoeren vanuit Oman of Chili per schip. De CEO van het havenbedrijf van Antwerpen gelooft er rotsvast in. De opmerking van de reporter dat die schepen toch ook een pak Co2 uitstoten werd gecounterd: "Waterstof kan ook gebruikt worden als brandstof voor schepen". Dan nog Chili of all places, kunnen die schepen nog een omwegje maken via Kaap Hoorn of Panama.
De woordvoerder van Fluxys, de monopolistische beheerder van het gasnet, maakt het al wat duidelijker waar ze heen willen: de bestaande installaties voor LNG in Zeebrugge kunnen gebruikt worden. Het gas zit op een top en gaat stilaan bergaf, en met dit businessmodel kunnen ze verder? Dure studies om te vernemen dat alles te duur gaat zijn.
Waterstof uit Chili of Oman naar België brengen? 7 grote spelers uit energiesector en scheepvaart bestuderen het
 
@Hans Noordsij @Wim S. ze even wakker schudden met een kort onderbouwd commentaar?

Na lezing zullen ondernemers die overwegen een waterstof Kangoo te kopen wel wakker zijn.
1,8 kg waterstof op 350 bar is 19.800 liter waterstof
gedeeld door 350 bar is dat een tank van 57 liter.
1,8 kg waterstof kost 18 euro.
Met 26 kWh uit de waterstof komt de Kangoo rond 100 km verder dan alleen met het accupakket. Maar de praktijk is weerbarstig.

De beperking ligt in het beperkte vermogen van de brandstofcel. Die is maar 5 kW.
Als de Kangoo in bijv. twee uur de 88 km op zijn standaard accu afgelegd heeft, heeft de brandstofcel er maar 10 kWh aan toegevoegd. Na nog eens 40 km is er geen vermogen meer beschikbaar en staat de Kangoo stil. Wel kan ie na een uur wachten weer 20 km verder rijden.
Met de standaard aanwezige accu van 22 kWh komt de Kangoo rond 88 km ver.
Totaal dus nog geen 200 km. Hoe ze zelf denken dat de auto 370 km ver komt is me een raadsel.


De Kangoo wordt 110 kilo zwaarder en heeft 57 liter minder bagageruimte door de H2 tank. Dat gaat direct ten koste van het laadvermogen en de binnenruimte.

De brandstofcel heeft een laag rendement.
Om 1,8 kg groene waterstof op 350 bar te maken is 1,8 x 58 = 105 kWh elektrische energie nodig. Als daar 26 kWh van overblijft is het rendement 24,8 %. Door verdringing levert die 105 kWh 649 gram CO2 uitstoot per kWh op.
Totaal dus 68 kg CO2 uitstoot om helemaal 100 km verder te kunnen rijden. Per km is dat 680 gram CO2 uitstoot.
Vergelijk dat met een dieselmotor die 2.800 gram uitstoot heeft per liter diesel.
Per km is dat 187 gram CO2 uitstoot.
De waterstof Kangoo is dus 3,6 maal meer vervuilend dan een diesel Kangoo.


Een Kangoo kost normaal op diesel vanaf € 15.000,- De waterstofversie kost € 48.300,-
Dat is zomaar drie keer zo duur.
Daarnaast kost de waterstof 18 eurocent per km, terwijl dat op diesel 8 eurocent per km is.


Per saldo is een waterstof Kangoo drie maal zo duur in aanschaf en ruim twee maal zo duur in verbruik. De waterstof Kangoo zorgt voor 3,6 maal meer CO2 uitstoot.
Al met al is het een onzinnig experiment.
 
België wil waterstof invoeren vanuit Oman of Chili per schip. De CEO van het havenbedrijf van Antwerpen gelooft er rotsvast in. De opmerking van de reporter dat die schepen toch ook een pak Co2 uitstoten werd gecounterd: "Waterstof kan ook gebruikt worden als brandstof voor schepen". Dan nog Chili of all places, kunnen die schepen nog een omwegje maken via Kaap Hoorn of Panama.
De woordvoerder van Fluxys, de monopolistische beheerder van het gasnet, maakt het al wat duidelijker waar ze heen willen: de bestaande installaties voor LNG in Zeebrugge kunnen gebruikt worden. Het gas zit op een top en gaat stilaan bergaf, en met dit businessmodel kunnen ze verder? Dure studies om te vernemen dat alles te duur gaat zijn.
Waterstof uit Chili of Oman naar België brengen? 7 grote spelers uit energiesector en scheepvaart bestuderen het
Nou ja, als co2 neutrale Tesla's via het Panamakanaal hierheen gebracht mogen worden dan hoeft dát aspect voor waterstof ook geen belemmering te zijn.

Overigens, als het milieu in België het issue is (Hoezo stoeptegel denken? België is nóg kleiner dan Nederland), waarom exporteren ze die vervuilende petrochemische industrie dan niet naar Chili? Dat is toch veel effectiever? ;)
 
Nou ja, als co2 neutrale Tesla's via het Panamakanaal hierheen gebracht mogen worden dan hoeft dát aspect voor waterstof ook geen belemmering te zijn.

Overigens, als het milieu in België het issue is (Hoezo stoeptegel denken? België is nóg kleiner dan Nederland), waarom exporteren ze die vervuilende petrochemische industrie dan niet naar Chili? Dat is toch veel effectiever? ;)
Was jij dat die iedere week een nieuwe Tesla in gebruik nam en de accu leeg reedt om weer een nieuwe te pakken?
 
  • Funny
Reactions: MaH
De Kangoo wordt 110 kilo zwaarder en heeft 57 liter minder bagageruimte door de H2 tank. Dat gaat direct ten koste van het laadvermogen en de binnenruimte.

Ik begrijp bijvoorbeeld dat er juist geen laadruimte verloren gaat.

“ De waterstoftanks zijn onder de vloer aangebracht, waardoor er geen laadruimte verloren gaat.”

Daarnaast is er meer bereik en een snellere oplaadtijd.
 
Tegen de tijd dat de meeste hem hebben, zijn er genoeg locaties waar je aan 5m genoeg hebt voor een volle tank.

Waterstoftanklocaties kaartje - Op weg met Waterstof - H2-Platform
Maar je hebt helemaal niks aan een volle tank waterstof . De Kangoo rijdt 88 km op de accu en nog 40 km op H2. Ik ga even uit van 2 uur rijden voor het afleveren van bestellingen. Het bereik is dus effectief 128 km.
En dan te weten dat Renault ook een volledig elektrische Kangoo heeft met een bereik van 165 km. Die Kangoo is ook nog eens 10 mille goedkoper.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik begrijp bijvoorbeeld dat er juist geen laadruimte verloren gaat.

“ De waterstoftanks zijn onder de vloer aangebracht, waardoor er geen laadruimte verloren gaat.”

Daarnaast is er meer bereik en een snellere oplaadtijd.

Waar wel ingeleverd wordt bij de Kangoo ZE H2 is in de laadruimte. De waterstoftank ligt namelijk in de laadruimte, tegen het tussenschot aan. Dat scheelt zo’n 110 liter aan laadvolume.
Foto's + VLOG: Kangoo ZE en Master ZE krijgen waterstof range-extender • Bestelauto.nl
 
Maar je hebt helemaal niks aan een volle tank waterstof . De Kangoo rijdt 88 km op de accu en nog 40 km op H2. Ik ga even uit van 2 uur rijden voor het afleveren van bestellingen. Het bereik is dus effectief 128 km.
En dan te weten dat Renault ook een volledig elektrische Kangoo heeft met een bereik van 165 km. Die Kangoo is ook nog eens 10 mille goedkoper.

Ik begrijp dat met de waterstof versie, het bereik 2 tot 3 maal zo groot wordt. Neem daar het snellere tanken bij, en dan zou ik het wel weten.

Tuurlijk, hij is duurder, maar je hoeft veel minder vaak en minder lang te tanken.
 
  • Disagree
Reactions: horta
Ik begrijp dat met de waterstof versie, het bereik 2 tot 3 maal zo groot wordt. Neem daar het snellere tanken bij, en dan zou ik het wel weten.
Tuurlijk, hij is duurder, maar je hoeft veel minder vaak en minder lang te tanken.
Lees mijn eerste post hierover nog even na. De Kangoo ZE h2 werd al in 2017 aangekondigd met 22 kWh accu en 1,8 kg waterstof. De Kangoo ZE die volgend jaar uitkomt heeft een 33 kWh accu en nog steeds 1,8 kg waterstof. De tank is nog steeds 52 liter H2 op 350 bar.
De 33 kWh accu zal in de praktijk op rond 28 kWh bruikbaar uitkomen. Hoever komt die Kangoo op de batterij?
Laten we even uitgaan van een verbruik van 250 wH/km. Dan komt de nieuwe Kangoo dus maximaal 28 x 4 = 112 km ver.
Ik rekende in de eerste post uit dat 1,8 kg waterstof daar nog 26 kWh aan toevoegt. Dat is niet 2 tot 3x zoveel als jij stelt. Bij eenzelfde verbruik van 250 wH/km levert de waterstof een extra range op van 26 x 4 = 104 km.
Totaal kan het dus 216 km worden.

Maar... de praktijk maakt deze set-up onbruikbaar. Als na de eerste 112 km de accu leeg is, wordt er maar 5 kWh per uur aan elektrische energie door de brandstofcel aan de accu toegevoegd.
Je kunt dus daarmee maar 20 km per uur afleggen.

En dan hebben we het nog niet over de enorme waterstoftank. Die ligt op een onmogelijke plaats in de auto. Er kan geen pallet meer tegen de achterwand worden geschoven en ook grotere ladingstukken kunnen niet meer via de zijdeur naar binnen. Oordeel zelf.

2019-11-24 00.28.10.jpg
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Lees mijn eerste post hierover nog even na. De Kangoo ZE h2 werd al in 2017 aangekondigd met 22 kWh accu en 1,8 kg waterstof. De Kangoo ZE die volgend jaar uitkomt heeft een 33 kWh accu en nog steeds 1,8 kg waterstof. De tank is nog steeds 52 liter H2 op 350 bar.
De 33 kWh accu zal in de praktijk op rond 28 kWh bruikbaar uitkomen. Hoever komt die Kangoo op de batterij?
Laten we even uitgaan van een verbruik van 250 wH/km. Dan komt de nieuwe Kangoo dus maximaal 28 x 4 = 112 km ver.
Ik rekende in de eerste post uit dat 1,8 kg waterstof daar nog 26 kWh aan toevoegt. Dat is niet 2 tot 3x zoveel als jij stelt. Bij eenzelfde verbruik van 250 wH/km levert de waterstof een extra range op van 26 x 4 = 104 km.
Totaal kan het dus 216 km worden.

Maar... de praktijk maakt deze set-up onbruikbaar. Als na de eerste 112 km de accu leeg is, wordt er maar 5 kWh per uur aan elektrische energie door de brandstofcel aan de accu toegevoegd.
Je kunt dus daarmee maar 20 km per uur afleggen.

En dan hebben we het nog niet over de enorme waterstoftank. Die ligt op een onmogelijke plaats in de auto. Er kan geen pallet meer tegen de achterwand worden geschoven en ook grotere ladingstukken kunnen niet meer via de zijdeur naar binnen. Oordeel zelf.

View attachment 480568

La poste heeft ze al in gebruik genomen. Die zien dus wel de voordelen ervan.

Franse post wordt bezorgd met waterstof range-extender
 
Op het kaartje staat een H2 tankstation bij Oude-Tonge. Dit station is voorlopig nog niet in bedrijf.....

Volgens hetzelfde kaartje staat het tankstation in Arnhem tussen de treinen en trolleybussen bij Arnhem Centraal. In werkelijkheid staat het 4,5 km verderop richting het zuidoosten, ongeveer tussen Het Broek en de Rijn.

Misschien is de hint dat reizen met het OV veel relaxter gaat zijn dan met de H2 Kangoo. Dat klopt denk ik wel.
 

Attachments

  • F7E8B9B3-BF77-4DAC-B2DB-F24DC59D141B.jpeg
    F7E8B9B3-BF77-4DAC-B2DB-F24DC59D141B.jpeg
    223.3 KB · Views: 28