Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wegmisbruikers

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb niks gemist.

In Nederland is een rijstrook op de snelweg 3,5m breed. In België zal dat niet veel schelen. Een Model Y is met de buitenspiegels 2129mm breed. Op autopilot rijdt dat ding quasi perfect in het midden, wat betekent dat er nog 685,5mm ruimte over schiet.

In dit geval rijdt de Model Y wat rechts, wat betekent dat er dus miner dan 685,5mm is. Maar geen paniek, er is nog de betonnen goot, en een dikke witte streep, die makkelijk tezamen 500mm breed zijn.

Dus ruw geschat heeft de motorrijder zo een 800mm aan breed oppervlak om op te rijden.

Maar enkel de banden moeten contact hebben met een verharding; de motorfiets, bestuurders en enige baggage kunnen perfect boven de berm zweven.

Een Honda CBR500 is 764,5mm breed, met een 160mm brede achterband. Dus kan er 302,25mm boven de berm hangen, en heeft de motorrijder 462,25mm nodig, exclusief z'n knie als die wat buiten hangt.

Was het een domme actie? Ja. Zag de motorrijder zijn leven voorbij flitsen? Nee.

Ik vergelijk het verschil tussen motorrijden en autorijden een beetje zoals een rivier vol keien. De ene kei kan de andere moeilijk voorbij want ze blokkeren mekaar. Maar een zandkorrel of watermolecule heeft geen probleem om er rond te gaan, want die ziet een zee van ruimte.

Het gevaar van ritsen komt niet van dat motorrijders door te weinig ruimte rijden, nee, er is genoeg ruimte. Het gevaar komt van die keien die toch nog wat ruimte op het andere rijvak zien, en niet opletten of er een zandkorrel nadert.

Ik bedoel maar, dit is wat de motorrijder ziet:
 
Ik heb niks gemist.

In Nederland is een rijstrook op de snelweg 3,5m breed. In België zal dat niet veel schelen. Een Model Y is met de buitenspiegels 2129mm breed. Op autopilot rijdt dat ding quasi perfect in het midden, wat betekent dat er nog 685,5mm ruimte over schiet.

In dit geval rijdt de Model Y wat rechts, wat betekent dat er dus miner dan 685,5mm is. Maar geen paniek, er is nog de betonnen goot, en een dikke witte streep, die makkelijk tezamen 500mm breed zijn.

Dus ruw geschat heeft de motorrijder zo een 800mm aan breed oppervlak om op te rijden.

Maar enkel de banden moeten contact hebben met een verharding; de motorfiets, bestuurders en enige baggage kunnen perfect boven de berm zweven.

Een Honda CBR500 is 764,5mm breed, met een 160mm brede achterband. Dus kan er 302,25mm boven de berm hangen, en heeft de motorrijder 462,25mm nodig, exclusief z'n knie als die wat buiten hangt.

Was het een domme actie? Ja. Zag de motorrijder zijn leven voorbij flitsen? Nee.

Ik vergelijk het verschil tussen motorrijden en autorijden een beetje zoals een rivier vol keien. De ene kei kan de andere moeilijk voorbij want ze blokkeren mekaar. Maar een zandkorrel of watermolecule heeft geen probleem om er rond te gaan, want die ziet een zee van ruimte.

Het gevaar van ritsen komt niet van dat motorrijders door te weinig ruimte rijden, nee, er is genoeg ruimte. Het gevaar komt van die keien die toch nog wat ruimte op het andere rijvak zien, en niet opletten of er een zandkorrel nadert.
Als er iets is dat gevaarlijk is op de weg dan is dat het beschouwen van de overige weggebruikers als obstakels. Automobilisten doen dat te vaak met fietsers. Motorrijders met auto's. Als dan blijkt dat ze zich niet gedragen als keien moet je niet verbaasd zij een ongeluk te veroorzaken.

Dus nee het gevaar komt van degene die besluit de rest als kei of obstakel te zien.
 
Naast het feit dat deze Pippo eerst over een volle witte lijn gaat (eerste overtreding) om vervolgens langs rechts in te halen (tweede overtreding) tegen een snelheid die duidelijk niet aangepast is aan het andere verkeer (derde overtreding) gaat hij ook nog eens anderen hinderen door zich "last minute" of beter "last second" voor iemand in te gooien (vierde overtreding).
Bij dit soort gedrag is het niet de vraag "kan dit verkeerd gaan", maar eerder "wanneer gaat dit verkeerd gaan"?
Wie hier een meetlat bijhaalt om dit goed te praten, heeft hele grote (kerst)ballen...
 
Last edited:
Ik bedoel maar, dit is wat de motorrijder ziet:

Inderdaad, ik ben zelf jaren motard geweest en wist dan bijvoorbeeld ook dat tussen een file rijden
- niet sneller mocht dan 50km/u 😱
- bij werken, ook een motard het verkeer moet volgen en niet tussen het verkeer mag rijden 😱
- dat 80km/u geen traag rijdend verkeer meer is 😱

Dus zelfs deze drie dingen, die ik in je voorbeeld onmiddellijk heb gezien heb jij als motard niet gezien. En dat gebeurde dan op een meter voor je neus. Maar dat een Pippo 200 meter verder kon zien dat hij nog 68cm over had wel...
So far my opinion...
 
Inderdaad, ik ben zelf jaren motard geweest en wist dan bijvoorbeeld ook dat tussen een file rijden
- niet sneller mocht dan 50km/u 😱
- bij werken, ook een motard het verkeer moet volgen en niet tussen het verkeer mag rijden 😱
Dan weet je dat niet goed.

Er is geen uitzondering die zegt dat je bij wegenwerken niet mag filefilteren.

En mijn opmerking ging natuurlijk niet over het wettelijke. Vanzelfsprekend deed de motorfietser hier een collectie overtredingen, maar het levensgevaarlijk noemen is hetzelfde als het parkeren van je EV in een parkeergarage levensgevaarlijk noemen.
 
Dan weet je dat niet goed.

Er is geen uitzondering die zegt dat je bij wegenwerken niet mag filefilteren.

Iedereen die je voorbeeld filmpje heeft bekeken zal wel gezien hebben dat de motard meerdere keren een volle gele lijn overschrijdt om te filefilteren.
En zover ik weet staat een gele lijn boven een witte lijn, maar hebben ze dezelfde betekenis. namelijk dat weggebruikers een volle witte/ gele lijn niet mogen overschrijden.

Maar we wijken af...
 
Daar heb je gelijk in. Ik had het hele filmpje niet gezien, maar ik zie maar 1 plek waar de motorrijder traag de gele lijn lijkt te overschrijden.

Maar da's dus iets heel anders dan een bewering dat je niet zou mogen filefilteren bij wegenwerken.
 
Gisterenavond was mijn TeslaCam getuige van een heel fijne aanrijding. Hier alvast een foto van de twee betrokken auto's. Let ook op het achterwiel met ophanging van het busje :eek:

1703594571081.jpeg
 
Ben je even wezen kijken? Het was bij jou voor de deur ongeveer.

De schuldige is de Nissan. Hij maakte een wel heel bijzondere manoeuvre.
Nee niet wezen kijken, was lekker aan het genieten van wijntje. Dus mocht de weg niet misbruiken.

Dat van die 2 wielen staat in artikel in de link. Gevonden via Google en logo op de foto die je had geplaatst.

Heb je live recording van het gebeuren en dat gedeeld met politie?
 
Nee niet wezen kijken, was lekker aan het genieten van wijntje. Dus mocht de weg niet misbruiken.

Dat van die 2 wielen staat in artikel in de link. Gevonden via Google en logo op de foto die je had geplaatst.

Heb je live recording van het gebeuren en dat gedeeld met politie?
De weg? Het toch loopafstand voor je? Of ben je verhuisd?

Ik zal de beelden morgen wel op het forum zetten. Het staat er ondanks de regen prima op. De politie is op de hoogte, ze nemen contact op als ze de beelden willen hebben.
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Heel aparte actie inderdaad. Zo iemand mogen ze meteen rijbewijs afnemen. Dat je die actie al doet is niet goed, maar dan ook nog voor elkaar krijgen dat busje zo te raken terwijl die toch duidelijk zichtbaar is.
Some people get 'agitated' by 'slow' drivers. This causes a temporary loss of mental cognition. They cannot think clearly for a while. I have had this myself, guilty as charged. In the heat of the moment, all this guy wanted to do was go around the 'slow' driver and just show them how one drives on the road (NOT). And their momentary tunnel vision ignores the red light at the signal.

My 2 cents. Really, this person should not be allowed behind the wheels again.