Ik heb niks gemist.
In Nederland is een rijstrook op de snelweg 3,5m breed. In België zal dat niet veel schelen. Een Model Y is met de buitenspiegels 2129mm breed. Op autopilot rijdt dat ding quasi perfect in het midden, wat betekent dat er nog 685,5mm ruimte over schiet.
In dit geval rijdt de Model Y wat rechts, wat betekent dat er dus miner dan 685,5mm is. Maar geen paniek, er is nog de betonnen goot, en een dikke witte streep, die makkelijk tezamen 500mm breed zijn.
Dus ruw geschat heeft de motorrijder zo een 800mm aan breed oppervlak om op te rijden.
Maar enkel de banden moeten contact hebben met een verharding; de motorfiets, bestuurders en enige baggage kunnen perfect boven de berm zweven.
Een Honda CBR500 is 764,5mm breed, met een 160mm brede achterband. Dus kan er 302,25mm boven de berm hangen, en heeft de motorrijder 462,25mm nodig, exclusief z'n knie als die wat buiten hangt.
Was het een domme actie? Ja. Zag de motorrijder zijn leven voorbij flitsen? Nee.
Ik vergelijk het verschil tussen motorrijden en autorijden een beetje zoals een rivier vol keien. De ene kei kan de andere moeilijk voorbij want ze blokkeren mekaar. Maar een zandkorrel of watermolecule heeft geen probleem om er rond te gaan, want die ziet een zee van ruimte.
Het gevaar van ritsen komt niet van dat motorrijders door te weinig ruimte rijden, nee, er is genoeg ruimte. Het gevaar komt van die keien die toch nog wat ruimte op het andere rijvak zien, en niet opletten of er een zandkorrel nadert.
Ik bedoel maar, dit is wat de motorrijder ziet:
In Nederland is een rijstrook op de snelweg 3,5m breed. In België zal dat niet veel schelen. Een Model Y is met de buitenspiegels 2129mm breed. Op autopilot rijdt dat ding quasi perfect in het midden, wat betekent dat er nog 685,5mm ruimte over schiet.
In dit geval rijdt de Model Y wat rechts, wat betekent dat er dus miner dan 685,5mm is. Maar geen paniek, er is nog de betonnen goot, en een dikke witte streep, die makkelijk tezamen 500mm breed zijn.
Dus ruw geschat heeft de motorrijder zo een 800mm aan breed oppervlak om op te rijden.
Maar enkel de banden moeten contact hebben met een verharding; de motorfiets, bestuurders en enige baggage kunnen perfect boven de berm zweven.
Een Honda CBR500 is 764,5mm breed, met een 160mm brede achterband. Dus kan er 302,25mm boven de berm hangen, en heeft de motorrijder 462,25mm nodig, exclusief z'n knie als die wat buiten hangt.
Was het een domme actie? Ja. Zag de motorrijder zijn leven voorbij flitsen? Nee.
Ik vergelijk het verschil tussen motorrijden en autorijden een beetje zoals een rivier vol keien. De ene kei kan de andere moeilijk voorbij want ze blokkeren mekaar. Maar een zandkorrel of watermolecule heeft geen probleem om er rond te gaan, want die ziet een zee van ruimte.
Het gevaar van ritsen komt niet van dat motorrijders door te weinig ruimte rijden, nee, er is genoeg ruimte. Het gevaar komt van die keien die toch nog wat ruimte op het andere rijvak zien, en niet opletten of er een zandkorrel nadert.
Ik bedoel maar, dit is wat de motorrijder ziet: