Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren een proefrit gemaakt in de nieuwe E-Golf. Erg fijne auto, realistische range van ongeveer 200 km. Was ook verrast door de semi-autonome functies. Tot 60 km/h zelfde als Autopilot, daarboven blijft die ook binnen de lijntjes maar vraagt die vrij snel om de handjes aan het stuur te doen. TACC werkt we erg goed!
Daarnaast gewoon een Golf natuurlijk. Fijne auto.
 
Wij hebben 2 weken de nieuwe Renault Zoé op proef gehad. Ziet er nog helemaal hetzelfde uit zoals onze 2013 modellen. Rijervaring is wel iets verbeterd volgens de 4 man die erin hebben gereden. Echter, prijs/range verhouding ten opzichte van de Opel Ampera-E komt de Opel er toch beter uit. De Opel is ongeveer €3500 duurder dan de Zoe (met koopaccu) maar de Ampera heeft 60kW accu, en de Zoe 40kW. Hierdoor kom je met de Zoé op 200-250 echte KM, en met de ampera op 300-375 afhankelijk van de omstandigheden. Voordeel van de Zoe is nog wel altijd de AC lader van 43 (ook in 22) te krijgen. De Ampera zou volgens de berichten met een Combo lader komen, waarbij je naast 50kWh DC ook 11kWh AC zou kunnen laden, echter dit is dus niet het geval. Je kan 7kWh laden op een éénfase 32amp aansluiting.
 
[offtopic]

Eenheden moeten telkens omgewisseld worden kWh <-> kW

Ik ga niet de eenhedenpolitie hier uithangen, want daar zijn er al genoeg van.
Maar misschien helpt het volgende om het beter te onthouden voor de gene die er nog moeite mee hebben.
  • kW - dikte van je tuinslang (zeg maar je laadsnelheid)
  • kWh - de grootte van je emmer die gevuld moet worden (zeg maar je accu)
[/offtopic]
 
Wij hebben 2 weken de nieuwe Renault Zoé op proef gehad. Ziet er nog helemaal hetzelfde uit zoals onze 2013 modellen. Rijervaring is wel iets verbeterd volgens de 4 man die erin hebben gereden. Echter, prijs/range verhouding ten opzichte van de Opel Ampera-E komt de Opel er toch beter uit. De Opel is ongeveer €3500 duurder dan de Zoe (met koopaccu) maar de Ampera heeft 60kW accu, en de Zoe 40kW. Hierdoor kom je met de Zoé op 200-250 echte KM, en met de ampera op 300-375 afhankelijk van de omstandigheden. Voordeel van de Zoe is nog wel altijd de AC lader van 43 (ook in 22) te krijgen. De Ampera zou volgens de berichten met een Combo lader komen, waarbij je naast 50kWh
DC ook 11kWh AC zou kunnen laden, echter dit is dus niet het geval. Je kan 7kWh laden op een éénfase 32amp aansluiting.
Ik deel je conclusie niet direct. Als je 's avonds met je Ampera thuiskomt met lege accu, hoe wil je die dan ooit in een nacht opladen met 3,7kW? :oops: En tevens onderweg, lijkt me dat de Zoë meer mogelijkheden biedt.
Als laatste rijdt de Zoë kennelijk zuiniger dan de Ampera, dus zal de range vd Ampera niet 50% groter zijn.
O, ik vergeet het belangrijkste... de Zoë kun je gewoon kopen nu! :D
 
Last edited:
[offtopic]



Ik ga niet de eenhedenpolitie hier uithangen, want daar zijn er al genoeg van.
Maar misschien helpt het volgende om het beter te onthouden voor de gene die er nog moeite mee hebben.
  • kW - dikte van je tuinslang (zeg maar je laadsnelheid)
  • kWh - de grootte van je emmer die gevuld moet worden (zeg maar je accu)
[/offtopic]
Sorry om nog even offtopic te gaan...

Als je deze analogie wil doorzetten voor amperage en voltage (zodat het plaatje compleet is), hoe zou dat er dan uit zien?

Amperage: de stroomsnelheid van het water door de tuinslang?
Voltage: ...?