Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens deze reportage haalt de Kia Soul EV het grootste bereik. Getest in Spanje met bijhorende weersomstandigheden.
Volgens mij zijn de testritten uitgevoerd door een team van eco-drivers.
Bereik kleine EVs.JPG
 
Last edited by a moderator:
Die echte snellaadmogelijkheid is handig voor verre verplaatsingen. Een half uurtje laden en opnieuw vol of 200 km/u tot 80% SOC vanaf dan gaat het wat trager. Maar ook dat 22 kW laden gaat behoorlijk snel: Ruim 120 km/u tot 90% SOC.
Het beloofde groter bereik van de R240 blijkt in de praktijk volgens de discussies op het Franse forum en deze link nogal tegen te vallen.

Maar je moet natuurlijk niet tot volledig vol laden. Om die 136 km ook in de winter af te leggen volstaan 10' laden. Maar ja, naar de laadpaal, kabel uithalen, inpluggen, activeren, deactiveren, uitpluggen, oprollen en terug de weg op. Die 10' zijn er gauw 20.

Met dat lange stuk 80 km/u ben ik er zeker van dat het alleen bij echt koud weer problematisch wordt. Mijn gemiddeld verbruik ligt op 18,3 kWh/100 km aan het stopcontact, waarbij ik rekening houd met een laadefficiëntie van 85%. Dus verbruik uit de batterij bedraagt 15,55 kWh/100km. Of een gemiddelde autonomie van 141 km. De laatste weken, met die wintertoestand stijgt het verbruik tot boven de 20 kWh/100km. Maar ik heb voor mijn verplaatsingen een comfortabel bereik en rijd dus regelmatig aan de maxsnelheid van de Zoe (135 km/u). Een detailanalyse van mijn verbruik kan je hier uitvoeren, voor de Zoe in het algemeen kan je dezelfde site gebruiken.

Besluit: vanaf 10° zou het vlot moeten lukken. Belangrijke vraag: kan de Zoe 's nachts warm staan?
Dank je wel fivari!

Dit is de route ongeveer, excl. de ritjes naar de kinderopvang (paar km erbij).
Ik heb deze route even uitgesplitst op km's per max. snelheid en kom op een verdeling van:
50% 50-80km/u (rijksweg+stad)
25% 100km/u
25% 120km/u

Op de bestemming een zestal 11 kW laders (zijn er echter zo ver ik weet maar 2 dubbele palen). Dat is op zich wel mooi. Maar het betreft de parkeerplaats van een campus, kan dus druk zijn en je weet niet wie er allemaal komt (en laadt).
Wel een Fastned onderweg maar helaas de verkeerde kant op (vlak na vertrek thuis op de route, niet aan de overkant van de snelweg), verder geen 43 kW laadpunten op de route. (Geweldige kaart trouwens, ac-laders.nl, dank).

De auto kan helaas niet 's nachts warm staan, net als mijn Model S staat die buiten.
 
Last edited:
Tja, zal toch niet evident zijn in de winter. Die 22 kW bij Van der Valk Nuland biedt natuurlijk voor de moeilijke dagen een oplossing op de perfecte afstand (100km). Dan weet je meteen ook welke versie je moet nemen, want die 43 kW ruil je dan in voor een beetje extra bereik.
Maar op dezelfde route zijn er ook geen Chademo's of CCS laadpunten, dus enkel snel- of semisnelladen met AC.
 
Dat kan inderdaad de escape zijn als het én koud is én het destination charging op 't werk niet lukt.

Hier ook nog een mogelijke optie bij Rosmalen.
Een dubbele 22 kW ICU EVE van TNM
The New Motion ICUEVE000198Peter de Gorterstraat 1, 5248 NS, RosmalenPrice:
Start (eenmalig) € 0.00
Volume (/kWh) € 0.25
Tijd (/minuut) € 0.00
Outlet: Type2 (AC-3 22kW)
Outlet: Type2 (AC-3 22kW)

Maargoed, het is wel even wat meer pionieren dan met een MS. Moeten er eens goed over nadenken of dat niet te veel avonturisme vergt. ;)
 
Inmiddels een aanbetaling gedaan voor een Model 3. ;)

Echter is het kijken naar een Zoe / Leaf toch weer opportuun geworden:
- Model 3 duurt nog zeker 2 jaar
- Mijn vrouw ziet het erg zitten en wil ook graag elektrisch gaan rijden, geen range anxiety en bereid wat concessies qua laden/plannen te doen
- Inmiddels zijn er 8 (!) laadpalen direct bij haar werk (+2 in de omgeving erbij gekomen), dus 10 palen en allemaal 11 kW+
- Er lijken door de dag heen altijd wel palen beschikbaar te zijn als ik ze in de gaten hou met de app (Nuon)
- Er zijn snelladers voor noodgevallen (onlangs bijv. een Fastned geopend in de buurt) (en met een Zoe heb je met 22 kW zelfs al een semi-snellader)
- De afspraken waar ze wel eens naartoe rijdt hebben laadvoorzieningen

De lader van de Zoe vind ik geweldig (de 11 en 22 kW palen kun je volledig uitnutten; even een afspraak van een uurtje en de accu is weer nagenoeg vol). Echter zit ik met de batterijhuur, dat vind ik maar een ongewenste constructie. Zeker met een auto die je waarschijnlijk naar 2 jaar wil verkopen. Dan moet je een auto én een verplicht huurcontract verkopen. Bij mijn fossiel huurde ik toch ook niet de verbrandingsmotor...

We gaan eerst eens haar rittenprofiel uitwerken (de meest gebruikelijke routes/afstanden, hoe lang stilstaan om te laden, etc.) om te kijken of de lader van een Leaf misschien wel voldoende is. En ondertussen wat uitzoekwerk aan het doen wat betreft slim simultaan 2 auto's thuis laden.

Wat mij betreft:

Zoe:
+ lader (AC max 43 kW)
- batterijhuur
Leaf
+ bewezen betrouwbaarheid
- lader (enkelfase, AC max 3,7 kW)
 
Mijn Leaf heeft de 6,7 kw lader (ongeveer drie uren tot 80%), en staat te koop, weliswaar met een batterijlease, 2de generatie 2014 Tekna, dus met de lederen zetels met verwarming voor en achter en stuurverwarming, alle batterijstreepjes nog aanwezig. Ik doe er ook nog de 32A Nissan laadpaal met kabel bij en een losse 32A type 2 naar type 1 kabel bij. Vanaf morgen heb ik een Model S, ik kan geen twee auto's houden, dus hij staat te koop ;) geen idee of dat hier verboden is. Je kan me altijd een bericht sturen voor de prijs. En ja ik ben mij bewust van de prijscrash op de tweedehandsmarkt sinds de Vlaamse premie.
 
Last edited:
Hier ook vergelijkbaar geval als bij @Nexus , vrouwlief moet vanaf 1 mei 75km enkele reis naar haar werk (gelukkig wel laadpalen daar voor de deur aanwezig)
Ben van plan een 2e e-auto (op de zaak) te kopen en haar die te laten rijden (en zelf af en toe voor korte zakelijke ritjes om de aanschaf nog "zakelijk" te kunnen noemen)
Maar om even >30k uit te geven voor een i3/Soul/B vind ik beetje te veel van het goede. Los daarvan verwacht ik dat deze autootjes over een jaar of twee totaal waardeloos zijn geworden door de nieuwe generatie "goedkope" e-auto's zoals de Model 3.
En bijtelling betalen liever ook niet dus dan komt een 2013 Leaf wel opeens als heel aantrekkelijk uit de bus.
Maar goed, een Leaf ziet er niet echt sexy uit dus het is even ze vraag of ze dat zo maar zal accepteren, binnenkort eens naar een Leaf gaan kijken en de reactie van haar afwachten ;)
 
Houd bij de ZOE rekening met 22 kW + zuiniger motor dus groter bereik

OF

43kW fastcharge met oude motor, waarbij de 43 kW niet echt verder ontwikkeld wordt (zelfs afgebouwd qua laadmogelijkheden is mijn indruk)...

Daarbij... zoek eens op 40 kW (ipv 22 kW) bij de ZOE...

Zou zomaar eind dit jaar beschikbaar kunnen zijn...
 
Klopt, 2 motoren: R240 (R staat voor range, 240 km) en Q210 (Q staat voor quickcharge, 210 km). Nogal ruim berekende range bdw ;).

Q210 is de 'oude' motor die tot en met 43 kW kan laden.
R240 is de nieuwere motor die iets efficiënter is, makkelijker laadt op lagere vermogens (schijnbaar) maar tot max 22 kW laadt.

Alles op AC, geen DC bij de Zoe.

Echt een heel leuk karretje als 2e auto! Het maximaal kunnen laden aan elke laadpaal geeft je serieuze vrijheid. Maar persoonlijk houdt mij het verplichte acculease programma tegen.
 
Voor de bijtelling geldt zo ver ik weet de datum 1e tenaamstelling, ook als die 1e tenaamstelling buiten NL plaatsvond.

Wat MIA en BTW betreft zou ik 't eigenlijk niet weten. Iemand?

Overigens denk ik dat het MIA voordeel van een nieuwe t.o.v. het bijtellingsvoordeel van een 2013 uiteindelijk niet zo veel uitmaakt. Behalve een stukje aanschafwaarde natuurlijk.
 
Last edited:
Ik heb er nu 3 jaar en 8 maand op zitten met een Leaf uit 2012 en 80k km op de teller en kan hem niet aanbevelen. In het begin kon ik er een 130km mee ver in de zomer, max 90/u. Tegenwoordig is hij in de winter leeg na 75km aan 90/u en verwarming max op 16,5 graden, met het weer nu amper 100km

Heel blij dat ik gekozen heb voor een lease ipv aankoop en kan ik hem deze zomer inruilen voor een 90D.
 
  • Informative
Reactions: HWS