Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
De winterbanden komen inderdaad weer steeds dichterbij. Ook ik ben alvast een beetje aan het kijken naar de juiste winterband voor de M3. Ook ik heb negatieve ervaringen met Pirelli maar wel altijd zeer goede ervaringen met de Alpin serie van Michelin. Twijfel nu tussen de Michelin Pilot Alpin 5 of de Vredestein Wintrac Pro. De Vredestein is wel minder efficiënt maar komt qua grip zeer goed uit de testen. En ja, in Nederland misschien van minder groot belang maar ga iedere winter richting Oostenrijk. Lastig, lastig..

Kan niet wachten om de AWD te testen in de sneeuw! :D
 
De winterbanden sets van Tesla staat nog niet online in de Tesla shop maar is wel al te bestellen bij de Sec's. Mijn 18" set is inmiddels al binnen en zal eind oktober gemonteerd worden.

Ik heb daarbij ook meteen de 18" sneeuwkettingen besteld. Heb deze zelf nodig in januari. Mocht iemand in februari of maart de kettingen willen lenen dan is dit mogelijk!
 
  • Informative
Reactions: Primus
De winterbanden sets van Tesla staat nog niet online in de Tesla shop maar is wel al te bestellen bij de Sec's. Mijn 18" set is inmiddels al binnen en zal eind oktober gemonteerd worden.

Ik heb daarbij ook meteen de 18" sneeuwkettingen besteld. Heb deze zelf nodig in januari. Mocht iemand in februari of maart de kettingen willen lenen dan is dit mogelijk!

Heb je de set met velgen besteld? ~En wat kost dat in NL?
 
Zie deze links naar winterbandentests:
2017 AMS Performance 18 inch Winter Tyre Test - Tyre Reviews
AUTO BILD-Winterreifen-Test 2019: Über 50 Reifen im Vergleich! - autobild.de
11 Winterreifen (215/55 R 17 H/V) im Test: Die besten Winterreifen für kompakte SUV

Vooral de test van TyreReviews is interessant, omdat deze 18" banden hebben getest.
De winnaar uit die test is: Continental WinterContact TS 850
En op een 2e plaats staat: Dunlop Winter Sport 5

Waarschijnlijk kies ik toch voor de "Dunlop Winter Sport 5".
Waarom? Omdat de Dunlop beter sneeuwgedrag heeft, stiller is, en in de 235/45/R18 configuratie een B-Label heeft kwa grip op nat wegdek en de Continental een C-Label.

Verder kreeg ik het advies bij WheelPoint om NIET naar een smallere band te gaan (225/45/R18), omdat dan de omtrek iets wijzigt. Dus blijf ik bij het zelfde formaat als mijn zomerbanden: 235/45/R18

Wil je trouwens echt stille banden? Dan is er op dit moment een winterband, die net als de 18" standaard Tesla zomerband, geluidsdemping heeft:
235/45R18 Pirelli Winter Sottozero3 98V TL T0 NCS (Noice Cancelling System)
Maar die zijn wel prijzig...
 
Last edited:
Als je veelal in nederland rijdt is het afwachten hoe de sneeuwfactor uitslaat tov zuid-duitsland en wintersportgebieden (de kans op natte winters schat ik hoger in in Nederland) Ergo: ieder dient zijn/haar eigen band te zoeken die t beste dekt qua eigenschappen die van belang zijn.
 
Ik overweeg hetzelfde. Heb bij mijn vorige auto (lancia delta) goede ervaringen met de Michelin Cross Climate. Als ik me niet vergis worden deze in de vs (soms) ook standaard geleverd door tesla. Iemand al ervaring of andere tips?
Sluit mij aan bij deze vraag en ben op zoek naar waar ik het best zo’n bandenwissel kan doen. Af en toe lees je verhalen dat bandenboeren/garages niet eens goed weten hoe een model 3 op de brug iod moet, laat staan dat ze dan je banden goed wisselen. Tips in omgeving woerden/oudewater/montfoort zijn zeer welkom.
 
Heb ik winterbanden nodig, als ik alleen in NL rijd?

Nee, op zich niet, maar het hangt er ook van af hoeveel je rijdt, waarheen je rijdt en of je 'moet' rijden of eventueel thuis kunt blijven er als echt sneeuw ligt. Kortom, je moet het echt persoonlijk afwegen en bepalen. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Ik zelf rij als zo'n 15 jaar met winterbanden en denk steeds weer dat het niet echt nodig is, totdat plots weer die ene dag met sneeuw komt en ik toch weg moet naar een afspraak aan de andere kant van Nederland. Als ik dan zie dat mijn buren zonder winterbanden soms niet eens de straat uitkomen, ben ik toch weer blij dat ik ze heb. Voor mij is het een soort verzekering voor die ene mogelijke keer dat je ze nodig hebt. Ik kan me ook wel ergeren aan de mensen op de snelweg die met sneeuw stapvoets gaan rijden omdat ze geen winterbanden hebben. Blijf dan thuis denk ik.

Wat ik ook wel prettig vind is dat je 2x per jaar een moment hebt om de banden te laten checken op profiel etc. Anders schieten dat soort dingen er toch weer bij in.
 
Sluit mij aan bij deze vraag en ben op zoek naar waar ik het best zo’n bandenwissel kan doen. Af en toe lees je verhalen dat bandenboeren/garages niet eens goed weten hoe een model 3 op de brug iod moet, laat staan dat ze dan je banden goed wisselen. Tips in omgeving woerden/oudewater/montfoort zijn zeer welkom.

Euromaster schijnt een samenwerking te hebben als het om Tesla banden gaat. Ik heb zelf geen recente ervaring met Euromaster, maar ze zouden in ieder geval een Tesla goed op een brug moeten kunnen zetten.
In Woerden zit een Euromaster.

Samenwerking Tesla - Banden en bandenservices | Euromaster
 
  • Like
Reactions: MDHopper
Ik zit ook te kijken naar de Conti’s, Michelin of Pirelli’s. Op basis van geluid (is het meest wennen) en allround gedrag neig ik naar de Contis (TS 850p). Volgens de bandenboer (Profile) hebben deze enkel geen Tesla homologatie? Lijkt me geen probleem toch?