Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn shortlist is momenteel (18"):
  • michelin pilot alpine 5 (Rolweerstand C, grip bij nat B, 68dB buitengeluid)
  • nokian wr a4 (B, B, 70dB)
  • continental wintercontact ts860 (E, B, 72dB) - valt eigenlijk af ivm rolweerstand
  • pirelli sottozero 3 PNCS T0 (is de tesla oem met foam) (C, B, 70dB)

De Nokian heeft een cat B rolweerstand, de Michelin en Pirelli een C. Dat schijnt zo te werken:

Categorie auto-banden Rolweerstand (CR) in kg/t
  • A ≤ 6,5
  • B 6,6 - 7,7
  • C 7,8 - 9,0
  • D wordt niet gebruikt voor personenautos blijkbaar?
  • E 9,1 - 10,5
  • F 10,6 - 12,0
  • G ≥ 12,1
En lees ik elders dat: De motor van het voertuig moet vermogen realiseren om de rolweerstand te overwinnen. Dit vermogen kost brandstof. De vuistregel laat zien dat bij personenauto’s ca. 6% daling in rolweerstand ongeveer 1% minder brandstofverbruik oplevert.

Dan zou dat betekenen dat in de best case (B 6.6 vs C 9.0) er een 35% daling in weerstand zit, wat dan dus maximaal 5% minder verbruik zou kunnen betekenen. Worst case (B 7.7 vs C 7.8) dus eigenlijk 0%.

Dus ja. Is dat echt de moeite? Als het 3-5% is + de aero doppen er op, dan kan dat dus op papier oplopen tot 5-10% meer range. Of dat in de praktijk ook zo is?
 
  • Informative
Reactions: OttoR
Ik probeer de verschillende banden een beetje te vergelijken aan de hand van deze thread en andere info op internet, maar met alle verschillende testmethodes en dergelijke is het niet gemakkelijk. Misschien kan één van de experts hier gewoon zeggen welke band ik het beste neem?

Ik rijd regelmatig naar Parijs, 314 km, quasi volledig autosnelweg. Tegen 140 à 150 haal ik dat met de standaard zomerbanden net. (M3 AWD LR, standaard Michelin Pilot Sport 4 banden met aero-doppen). Ik vrees alleen dat ik met de winterbanden een pak trager zal moeten rijden of onderweg ga moeten laden. Rolweerstand is dus zeer belangrijk, maar anderzijds wil ik ook niet beginnen aquaplannen of een al te lange remweg hebben.

Sneeuw maakt voor mij eigenlijk niets uit. Dat is toch maar een paar dagen per jaar, ik zal dan wel voorzichtig rijden en eender welke winterband is zeker beter dan zomerbandjes.

Ben ik dan goed met de Nokian-banden? Die zouden de laagste rolweerstand hebben, maar "teleurstellende" remweg op natte wegen. Maar wat is teleurstellend? Vergelijkbaar met een topband van 5 jaar gelelden, bijvoorbeeld? Als ze in Noorwegen zo veel gebruikt worden, zal het misschien toch niet zo erg zijn?

En wat voor verschil geven de andere banden met hogere rolweerstand? 5%? Meer, minder? De afstand die ik moet doen zit echt wel dicht bij de limiet die ik normaal haal. Ik kan natuurlijk vertragen tot 130, maar ja... ;-)

Alvast bedankt,

Michel
En waarom niet gewoon doorrijden op je zomerbanden? Als het echt een keer sneeuwt kun je altijd nog de Thalys nemen. :)
 
  • Disagree
Reactions: OttoR
Mijn shortlist is momenteel (18"):
  • michelin pilot alpine 5 (Rolweerstand C, grip bij nat B, 68dB buitengeluid)
  • nokian wr a4 (B, B, 70dB)
  • continental wintercontact ts860 (E, B, 72dB) - valt eigenlijk af ivm rolweerstand
  • pirelli sottozero 3 PNCS T0 (is de tesla oem met foam) (C, B, 70dB)
Is er een reden dat de continental TS850 en Dunlop Winter Sport 5 niet in het lijstje staan? Toch ook banden die goed scoren, ook op nat wegdek.
 
Ik ga ook voor de Dunlop Winter Sport 5, weet iemand toevallig een goede bandenman in omgeving Rotterdam die om kan gaan met de Model 3?

Leen Post, Sliedrecht. Daar bracht ik met vertrouwen Porsches heen, ook met zeer lichtgewicht en dus kwetsbare racevelgen, enz. Waarom een Tesla extra aandacht verdient ontgaat mij verder, maar goed.

Zeer goede prijzen, groot bedrijf met veel ervaring.

Voor mij thans te ver uit de richting.
 
  • Like
Reactions: Bas. and pposthoorn
Beste mensen,
Kunnen jullie eerlijk advies geven? Ik wil van de winter op wintersport, laag gelegen dorp dus we gaan niet hele bergpassen over diep in de sneeuw. Maar toch wil ik graag winterbanden. Ik heb nu 235-45-18 op de M3 SR+. Rij rustig en voorheen altijd enkel zomerbanden gehad.

Kan ik bijvoorbeeld gewoon deze kopen: Superia™ Snow HP 235/45 R18 98V >> GRATIS Bezorgd 55 eur per band, lijkt mij netjes!

Kan ik dan bij een bandenboer vragen om de banden op de velg te vervangen? Dan de 'zomer' banden in de schuur bewaren en in het voorjaar weer omleggen? Zou ik de aero covers er in de winter afhalen of op laten?
 
Beste mensen,
Kunnen jullie eerlijk advies geven? Ik wil van de winter op wintersport, laag gelegen dorp dus we gaan niet hele bergpassen over diep in de sneeuw. Maar toch wil ik graag winterbanden. Ik heb nu 235-45-18 op de M3 SR+. Rij rustig en voorheen altijd enkel zomerbanden gehad.

Kan ik bijvoorbeeld gewoon deze kopen: Superia™ Snow HP 235/45 R18 98V >> GRATIS Bezorgd 55 eur per band, lijkt mij netjes!

Kan ik dan bij een bandenboer vragen om de banden op de velg te vervangen? Dan de 'zomer' banden in de schuur bewaren en in het voorjaar weer omleggen? Zou ik de aero covers er in de winter afhalen of op laten?

Persoonlijk zou ik dit niet doen en een extra set velgen aanschaffen. Banden zijn eigenlijk niet gemaakt om meerdere keren op en van een velg af te draaien. Daarnaast moet elke keer na een wissel de band velg combinatie gebalanceerd worden, wat natuurlijk niet gratis is.
Tevens heb je kans dat bij een bandenwissel je velg beschadigd, hoewel een goede bandenboer met goede apparatuur dat eigenlijk foutloos zou moeten kunnen, maar goed ik noem het toch maar even.
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Beste mensen,
Kunnen jullie eerlijk advies geven? Ik wil van de winter op wintersport, laag gelegen dorp dus we gaan niet hele bergpassen over diep in de sneeuw. Maar toch wil ik graag winterbanden. Ik heb nu 235-45-18 op de M3 SR+. Rij rustig en voorheen altijd enkel zomerbanden gehad.

Kan ik bijvoorbeeld gewoon deze kopen: Superia™ Snow HP 235/45 R18 98V >> GRATIS Bezorgd 55 eur per band, lijkt mij netjes!

Kan ik dan bij een bandenboer vragen om de banden op de velg te vervangen? Dan de 'zomer' banden in de schuur bewaren en in het voorjaar weer omleggen? Zou ik de aero covers er in de winter afhalen of op laten?
Ga als je veilig en zonder ongelukken op de plaats van bestemming aan wil komen aub niet voor zo'n onbekende prutband. Ik heb in het verleden ook eens de fout gemaakt om voor een goedkope band te gaan voor een Volkswagen Polo. Bij een klein beetje vocht op de weg wilde de band alleen maar rechtdoor ipv de bocht door. Zeker met een zware auto (zoals de Model 3) zou ik gewoon voor een a-merk winterband gaan. Zonder winterbanden in winters weer lijkt me zeker met een achterwiel aangedreven auto ook vragen om problemen....
 
Ik heb de Vredestein Wintrac Pro 235/45R18 laten monteren op mijn standaard Aero velgen. Volgens de specificaties is deze heel goed in regenweer (B) maar zou hij niet zuinig zijn (E). Mijn vaste bandenleverancier meldde mij echter dat die waarden met een serieuze korrel zout moeten genomen worden, en dat die Vredestein heel goed presteert. De Pirelli Sottozero zal waarschijnlijk veel beter zijn, maar dat is dan ook een andere prijsklasse (+/- 1.600,- euro).

Ik rij jaarlijks niet veel meer dan 10.000km, en ik heb thuis een productie overschot met mijn zonnepanelen, dus naar het eventuele extra verbruik moet ik niet kijken. Maar met een auto van bijna 2.000kg heb ik graag een goeie regenbanden waar je kan op rekenen. Kostprijs voor de banden incl. Montage, balanceren, ... : 670 euro.

Mijn zomerbanden laat ik monteren op nieuwe velgen die besteld zijn; de Tesla Special wielen. Kostprijs voor de velgen is 677,- euro. De sensoren komen op 200,- euro.
 

Attachments

  • F35FD4E0-AD00-40E5-B826-F6F027EDFA58.png
    F35FD4E0-AD00-40E5-B826-F6F027EDFA58.png
    147.1 KB · Views: 109
Beste mensen,
Kunnen jullie eerlijk advies geven? Ik wil van de winter op wintersport, laag gelegen dorp dus we gaan niet hele bergpassen over diep in de sneeuw. Maar toch wil ik graag winterbanden. Ik heb nu 235-45-18 op de M3 SR+. Rij rustig en voorheen altijd enkel zomerbanden gehad.

Kan ik bijvoorbeeld gewoon deze kopen: Superia™ Snow HP 235/45 R18 98V >> GRATIS Bezorgd 55 eur per band, lijkt mij netjes!

Kan ik dan bij een bandenboer vragen om de banden op de velg te vervangen? Dan de 'zomer' banden in de schuur bewaren en in het voorjaar weer omleggen? Zou ik de aero covers er in de winter afhalen of op laten?

Dit soort b merk banden kopen vind ik buitengewoon dom. Ze presteren veel slechter, wat niet alleen het rijplezier vernachelt, maar ook het risico op een (ernstig) ongeval vergroot.

Voor een truttenschudder waarmee je alleen door het dorp rijdt kan ik het mij nog voorstellen, maar toch niet voor op een nieuwe Tesla?

Conti 850P presteert in ons klimaat het beste van alle banden. Ja, 3x zo duur, maar goed, 1 keer in een slip geraken en het voordeel is dubbel en dwars weg (of erger).
 
Ik heb de Vredestein Wintrac Pro 235/45R18 laten monteren op mijn standaard Aero velgen. Volgens de specificaties is deze heel goed in regenweer (B) maar zou hij niet zuinig zijn (E). Mijn vaste bandenleverancier meldde mij echter dat die waarden met een serieuze korrel zout moeten genomen worden, en dat die Vredestein heel goed presteert. De Pirelli Sottozero zal waarschijnlijk veel beter zijn, maar dat is dan ook een andere prijsklasse (+/- 1.600,- euro).

Ik rij jaarlijks niet veel meer dan 10.000km, en ik heb thuis een productie overschot met mijn zonnepanelen, dus naar het eventuele extra verbruik moet ik niet kijken. Maar met een auto van bijna 2.000kg heb ik graag een goeie regenbanden waar je kan op rekenen. Kostprijs voor de banden incl. Montage, balanceren, ... : 670 euro.

Mijn zomerbanden laat ik monteren op nieuwe velgen die besteld zijn; de Tesla Special wielen. Kostprijs voor de velgen is 677,- euro. De sensoren komen op 200,- euro.

Vredestein Wintrac Pro lijkt toch in tests beter te scoren dan de Pirelli Sottozero. De set van 1600 is zeker die met Tesla homologatie? Want zonder zijn ze een stuk goedkoper. Van welke fabrikant zijn die tesla velgen?
 
Beste mensen,
Kunnen jullie eerlijk advies geven? Ik wil van de winter op wintersport, laag gelegen dorp dus we gaan niet hele bergpassen over diep in de sneeuw. Maar toch wil ik graag winterbanden. Ik heb nu 235-45-18 op de M3 SR+. Rij rustig en voorheen altijd enkel zomerbanden gehad.

Kan ik bijvoorbeeld gewoon deze kopen: Superia™ Snow HP 235/45 R18 98V >> GRATIS Bezorgd 55 eur per band, lijkt mij netjes!

Kan ik dan bij een bandenboer vragen om de banden op de velg te vervangen? Dan de 'zomer' banden in de schuur bewaren en in het voorjaar weer omleggen? Zou ik de aero covers er in de winter afhalen of op laten?
Mijn plan was eerst om ze er op te zetten voor meer range in de winter. Maar op weg naar wintersport moet ik ze helaas toch thuis laten.
Ik heb de door tesla aanbevolen sneeuwkettingen (MaggiTrak Sport 214), deze bevestig je op de wielmoer en dat gaat dus niet met de covers erop ;) Dan zou je kunnen zeggen "leg je die toch even in de auto" maar met 18" zijn ze best wel gigantisch en in die omstandigheden vaak ook behoorlijk smerig. Met een overvolle auto zullen ze op de achterbank vast niet blij worden als ik ze 2 van die covers op schoot geef :p
 
  • Informative
Reactions: Danny1410
Vredestein Wintrac Pro lijkt toch in tests beter te scoren dan de Pirelli Sottozero. De set van 1600 is zeker die met Tesla homologatie? Want zonder zijn ze een stuk goedkoper. Van welke fabrikant zijn die tesla velgen?


De Pirelli Sottozero voor 1.600,- euro is inderdaad de versie met Tesla homologatie.

De fabrikant van de velgen ken ik (nog) niet. Het is een actie die in België ingaat vanaf 15 oktober in combinatie met winterbanden. Ik heb mijn winterbanden echter overgezet naar mijn standaard aero velgen, en zal dan die “Tesla special” gebruiken voor mijn zomerbanden. Mijn leverancier verwacht dat deze velgen de komende weken geleverd worden. Van zodra ik de factuur ontvangen heb met de gegevens van de fabrikant, zal ik ze in deze topic plaatsen.
 
Om mensen nou gelijk voor dom te bestempelen.... In de overzichten op internet zie ik niet 123 dat die band zoveel slechter zou zijn. Misschien kan consumentenvoorlichting daaromtrent ook wat beter.

Ik heb het nu zo opgelost door bij een grote bandenboer een mooie set Pirelli winterbanden 2e hands met 7mm profiel te kopen.. Zet ze d'r ook op. Kan ik toch weer waarschijnlijk 2 a 3 seizoenen mee vooruit.
 
Om mensen nou gelijk voor dom te bestempelen.... In de overzichten op internet zie ik niet 123 dat die band zoveel slechter zou zijn. Misschien kan consumentenvoorlichting daaromtrent ook wat beter.

Ik heb het nu zo opgelost door bij een grote bandenboer een mooie set Pirelli winterbanden 2e hands met 7mm profiel te kopen.. Zet ze d'r ook op. Kan ik toch weer waarschijnlijk 2 a 3 seizoenen mee vooruit.

Als je niet ziet dat deze banden veel slechter presteren heb je of heel slecht gezocht, of je wil het niet zien.

Gebruikte banden kopen vind ik ook onverstandig. Je weet niet wat ermee is gebeurd, van welke auto ze afkomen. Kan zo een schadeauto zijn.

Klinkt mij heel erg in de oren als penny wise, pound foolish. Onbegrijpelijk welke risico’s mensen wensen te nemen om een paar rotcenten uit te sparen (want op het totaal maakt het echt geen drol uit).

En dan waarschijnlijk ook nog ‘bespaard’ op een extra velgenset? Ook gewoon niet goed voor de banden.

Misschien niet leuk om te horen, maar je vroeg om eerlijkheid (al lijkt het achteraf meer dat je wilde horen dat je je geld in je zak kon houden). Nou, dit is mijn eerlijke mening.