Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke onderhoudskosten Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla Bezitters,

In ben nieuw in dit geweldige forum. Ongelooflijk hoeveel informatie er te vinden is.

Vorige week mocht ik eens een keer in een tesla s rijden. Ondanks dat Tesla een zeer duidelijke amerikaanse afwerking heeft ben ik toch zeer enthousiast. Zeer zeker over de steer assist en de autopilot.

Ik probeer er achter te komen wat nu de werkelijke onderhoudskosten voor een Tesla s na 125.000 km/ 5 jaar zijn.

Bij mijn huidige auto (bmw3 touring) kan ik het redelijk inschatten.
Bijv voor de afgelopen 4 jaar.
-5 jaars onderhoudscontract 100.000km 599 incl btw
-Na 90000 km nieuwe remmen (rijd veel korte stukken) 849 inclusief btw
-om de 40.000 a 45.000 km nieuwe banden.
-stelpost van max 100 euro per jaar voor onvoorzien/iets stuk.

Ik lees echt dat er van alles kapot gaat, zeker bij de oudere modellen. Echter de veelrijders klagen nauwelijks.

Kunnen jullie aangeven hoe het nu werkelijk zit?

gr Chris
 
Ik heb nu 40.000 km op een 18 maanden, heb een onderhoudscontract (2000 €/4 jaar of 80.000 km ), Nog geen banden vervangen of andere werken uitgevoerd . Een paar details zijn in garantie hersteld . Wat betreft elektrisch verbruik heb ik -194€/maand verschil tov mijn vorige dieselwagen. Ik ben uiterst tevreden van mijn Tesla. Daarvoor had ik een Porsche, doch wil niet meer ruilen .
 
Heb in 15 maanden 85k kilometer gereden. In verband met verloop garantie eenmaal een onderhoudsbeurt gedaan (80k beurt van ongeveer EUR 1000k) en toen ook wat kleine dingen laten repareren onder garantie. Verder nog setje achterbanden achterbanden versleten. That's it. Heel wat anders dan ten tijde van mijn X5....:)
 
1000E voor een beurt? Dat soort belachelijk hoge prijzen had ik mijn Audi destijds niet. Tesla is erg duur met onderhoud en banden.
Ik rij niet zo heel veel 20K per jaar en heb ook het onderhoudspakket genomen dus dat velt opzich nog mee. Echter weet ik wel dat de kwaliteit van de auto niet kan tippen aan onze oosterburen.
 
Schermafbeelding 2016-08-19 om 09.06.34.png

Onderhoudscontracten

Hier 25.000 km met 0,- onderhoud.
NB: onderhoud is niet verplicht voor je garantie.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
@Glitch
Welke type Audi vergelijk je met een MS? Een A1 of een A8? Dat maakt wel enig verschil. En aan de ene kant vind je 1K voor de 80K beurt erg duur, maar aan de andere kant heb je zelf het onderhoudscontract en vind je de prijs meevallen.

Ten opzichte van mijn vaste bandenboer waren de prijzen bij mijn (ex)merkdealer ook aan de hoge kant (understatement). Bij Audi en alle andere merkdealers zal het niet veel beter zijn.

Over kwaliteit t.o.v. onze oosterburen wil ik je wel een lijstje van mijn ervaringen sturen. Werkelijk ongehoord en dat bij een merk wat al 100 jaar auto's bouwt. Ook dat zal bij Audi niet veel beter zijn (distributie-kettingen, DSG-versnellingsbakken, olieverbruik). Alhoewel, dat heeft volgens PON helemaal niets met kwaliteit, maar alles met 'product-eigenschappen' te maken, toch?

Natuurlijk kan en moet het bij Tesla na slechts 4 jaar serieus auto's bouwen beter. Maar niemand kan ontkennen dat de kwaliteit en de afwerking ten opzichte van 2013-2014 inmiddels verbeterd zijn. Tesla luistert, neemt zaken serieus en doet er iets aan. Daar kunnen onze oosterburen nog een voorbeeld aan nemen. Het enige waar we over kunnen twisten is de snelheid waarmee.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Steven and S-19910
Google eens op het 3.2 FSI blok van Audi uit 2005 ;) Ik mocht uiteindelijk zelfs het blok vervangen. Allemaal bekende issues waar Audi zijn kop voor in 't zand steekt. Wel enige coulance, maar nog steeds meer dan 10k kosten aan gehad. Ook de automaat mogen reviseren bij 160kkm a 3500 euro. Audi heeft nog steeds naam van Duitse kwaliteit (en daarom kocht ik hem ook zonder gedegen google-onderzoek), maar daar ben ik dus flink op teruggekomen ;)
 
De onderhoudskosten zijn redelijk omdat je niet verplicht bent iets te laten onderhouden ivm de garantie. Bekijk de lijst maar eens dat zijn meestal kleine dingen. En je kan de kosten eventueel incalculeren met het onderhoudscontract.

Het probleem zit hem bij de kosten na 4 jaar of 80000 km. Je moet maar de pech hebben dat eender wat stuk gaat. De prijs van onderdelen is zeer hoog en niet in te schatten. Bij mijn auto is al allerlei vervangen gelukkig onder garantie. Stel je maar voor dat de lader stuk gaat (zoals bij mijn auto). Dat zijn allemaal specifieke en dure Tesla onderdelen. Bij een ICE kan je de na-garantie kosten beter inschatten omdat je de prijs van onderdelen kent en je weet wat er zoal moet vervangen worden op UCI niveau.

Kortom heb je geluk dan is het onderhoud zeer goedkoop. Heb je pech tja ...
 
Met mijn eerste Tesla heb ik 82k km gereden. Toen heeft hij, om tegelijk ook alle eventuele garantie-issues te laten bekijken, een onderhoudsbeurt gehad die ex. BTW ergens in de 400 € kostte. Daarna verkocht met een afschrijving van 23% over 21 maanden. Dat waren dus alle kosten over de gehele periode waartegenover een zeer forse besparing aan brandstofkosten staat (zonnepanelen, veel gereisd met SuC's e.d.) Overigens geen banden hoeven kopen (wel winterset maar die gewoon meegenomen naar tweede auto).
Inmiddels mijn tweede S vanaf december 2015, 42 k op de teller en onkosten 0 €.

Natuurlijk kunnen we onszelf van alles aanpraten over wat er zou kunnen gebeuren na de garantieperiode maar mijn laatste auto's waren Voyagers en daar reed ik ook behoorlijk veel mee en elke onderhoudsbeurt bracht onaangename verrassingen.
 
Setje achterbanden (21) bijna 700 euro, en binnenkort setje voorbanden. Ik moet zeggen, ik schrok bizar van het prijsverschil tussen de kwikfit en Tesla zelf. Bij Tesla vraagt men voor de montage van 2 Continentals nu ruim 1200 euro (incl btw), terwijl ik bij Kwikfit de silent versie (dus ca 30 euro duurder per band) voor 2 banden ongeveer 680 moest betalen.
 
Setje achterbanden (21) bijna 700 euro, en binnenkort setje voorbanden. Ik moet zeggen, ik schrok bizar van het prijsverschil tussen de kwikfit en Tesla zelf. Bij Tesla vraagt men voor de montage van 2 Continentals nu ruim 1200 euro (incl btw), terwijl ik bij Kwikfit de silent versie (dus ca 30 euro duurder per band) voor 2 banden ongeveer 680 moest betalen.
Is ook mijn ervaring. Heb het met Tesla overlegd. Koop de banden liever via hen. Mag ook best iets meer kosten maar als ik gewoon was dit soort verschillen te accepteren reed ik nu geen Tesla....
 
  • Funny
Reactions: Steven and BjörnTM
Nee, helaas. Ze begrepen mij volkomen maar konden niets aan de prijs doen. Heb toen de banden elders laten vervangen door dezelfde Michelins die Tesla ook gebruikt alleen aan een 45% lagere prijs.
Enige nadeel wat ik tot op heden heb gemerkt, is dat kwikfit, profile etc. nog weinig kennis heeft over het uitlijnen van de auto's, aandraaimoment etc. Ze wilden mijn auto uitijnen, maar hadden daar de middelen niet toe. Toen ik later bij Tesla was, gaf men aan dat de uitlijning van de Tesla wat anders is dan andere auto's. Met name de achterbanden staan wat anders.
 
Enige nadeel wat ik tot op heden heb gemerkt, is dat kwikfit, profile etc. nog weinig kennis heeft over het uitlijnen van de auto's, aandraaimoment etc. Ze wilden mijn auto uitijnen, maar hadden daar de middelen niet toe. Toen ik later bij Tesla was, gaf men aan dat de uitlijning van de Tesla wat anders is dan andere auto's. Met name de achterbanden staan wat anders.
iedere auto gebruikt andere waardes.
je kan je Tesla elders laten uitlijnen, op voorwaarde dat men daar de juiste waardes in de computer heeft zitten.
 
Beste Tesla-liefhebbers en -kenners,

Graag maak ik gebruik van van jullie expertise en hoop dat jullie mee willen denken / helpen.

Ik rijd momenteel een full-operational lease VW Golf R-line (diesel) en maak 65.000km per jaar. Momenteel betaalt mijn werkgever bijna € 1.200 per maand, inclusief brandstof voorschot. Zelf betaal ik uiteraard de bijtelling over de cataloguswaarde van een kleine € 42K.

Nu zoek ik een manier waarop ik:
A. Meer auto en rijplezier haal uit het beschikbare budget
B. Winst behaal ten opzichte van mijn huidige bijtelling.

Nu denk (!) ik dat te kunnen halen door een tweedehands Tesla S door mijn werkgever aan te laten schaffen onder een financial lease constructie (snelle zoektocht, € 45.000 excl. BTW voor 2014 model, 180K km's). Ik denk hierbij aan een 48-maanden lease.

Aangezien mijn werkgever slechts deels te overtuigen is met sentimentele argumenten als 'gunnen' en sustainability, zal ik met een berekening moeten komen die een reëel (lees: zo reëel mogelijk) beeld geeft van de te verwachten kosten. Nu is in dit hele idee de onderhoudskosten natuurlijk de meest lastig te voorspellen post. De huidige full operational lease kosten zijn natuurlijk 'hard' te begroten, dat geldt in mijn idee natuurlijk niet.

Ik realiseer dat de onderhoudskosten deels rijder afhankelijk is en dat je ook nog eens simpelweg botte pech kunt hebben. Toch hoop ik dat jullie me willen helpen om de te verwachten onderhoudskosten zo veel mogelijk inzichtelijk te maken.

Wie kan / wil me op weg helpen?

PS. Mocht deze vraag elders in dit forum terug te vinden zijn, dan bij voorbaat mijn excuses... een referral naar de betreffende threat wordt in dat geval toch zeer op prijs gesteld.