TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Werkelijke onderhoudskosten Tesla

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by chrgra, Aug 18, 2016.

  1. chrgra

    chrgra Member

    Joined:
    Aug 18, 2016
    Messages:
    27
    Location:
    Netherlands
    Beste Tesla Bezitters,

    In ben nieuw in dit geweldige forum. Ongelooflijk hoeveel informatie er te vinden is.

    Vorige week mocht ik eens een keer in een tesla s rijden. Ondanks dat Tesla een zeer duidelijke amerikaanse afwerking heeft ben ik toch zeer enthousiast. Zeer zeker over de steer assist en de autopilot.

    Ik probeer er achter te komen wat nu de werkelijke onderhoudskosten voor een Tesla s na 125.000 km/ 5 jaar zijn.

    Bij mijn huidige auto (bmw3 touring) kan ik het redelijk inschatten.
    Bijv voor de afgelopen 4 jaar.
    -5 jaars onderhoudscontract 100.000km 599 incl btw
    -Na 90000 km nieuwe remmen (rijd veel korte stukken) 849 inclusief btw
    -om de 40.000 a 45.000 km nieuwe banden.
    -stelpost van max 100 euro per jaar voor onvoorzien/iets stuk.

    Ik lees echt dat er van alles kapot gaat, zeker bij de oudere modellen. Echter de veelrijders klagen nauwelijks.

    Kunnen jullie aangeven hoe het nu werkelijk zit?

    gr Chris
     
  2. peterkr

    peterkr Member

    Joined:
    Feb 11, 2015
    Messages:
    40
    Location:
    Oost Vlaanderen
    Ik heb nu 40.000 km op een 18 maanden, heb een onderhoudscontract (2000 €/4 jaar of 80.000 km ), Nog geen banden vervangen of andere werken uitgevoerd . Een paar details zijn in garantie hersteld . Wat betreft elektrisch verbruik heb ik -194€/maand verschil tov mijn vorige dieselwagen. Ik ben uiterst tevreden van mijn Tesla. Daarvoor had ik een Porsche, doch wil niet meer ruilen .
     
  3. Namervio

    Namervio Member

    Joined:
    Feb 25, 2014
    Messages:
    326
    Location:
    Netherlands
    Heb in 15 maanden 85k kilometer gereden. In verband met verloop garantie eenmaal een onderhoudsbeurt gedaan (80k beurt van ongeveer EUR 1000k) en toen ook wat kleine dingen laten repareren onder garantie. Verder nog setje achterbanden achterbanden versleten. That's it. Heel wat anders dan ten tijde van mijn X5....:)
     
  4. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    539
    Location:
    The Netherlands, Europe
    1000E voor een beurt? Dat soort belachelijk hoge prijzen had ik mijn Audi destijds niet. Tesla is erg duur met onderhoud en banden.
    Ik rij niet zo heel veel 20K per jaar en heb ook het onderhoudspakket genomen dus dat velt opzich nog mee. Echter weet ik wel dat de kwaliteit van de auto niet kan tippen aan onze oosterburen.
     
  5. Nexus

    Nexus Member

    Joined:
    Aug 25, 2015
    Messages:
    757
    Location:
    Brabant, Netherlands
    Schermafbeelding 2016-08-19 om 09.06.34.png
    Onderhoudscontracten

    Hier 25.000 km met 0,- onderhoud.
    NB: onderhoud is niet verplicht voor je garantie.
     
    • Informative x 1
  6. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    #6 vdvoorde, Aug 19, 2016
    Last edited: Aug 19, 2016
    @Glitch
    Welke type Audi vergelijk je met een MS? Een A1 of een A8? Dat maakt wel enig verschil. En aan de ene kant vind je 1K voor de 80K beurt erg duur, maar aan de andere kant heb je zelf het onderhoudscontract en vind je de prijs meevallen.

    Ten opzichte van mijn vaste bandenboer waren de prijzen bij mijn (ex)merkdealer ook aan de hoge kant (understatement). Bij Audi en alle andere merkdealers zal het niet veel beter zijn.

    Over kwaliteit t.o.v. onze oosterburen wil ik je wel een lijstje van mijn ervaringen sturen. Werkelijk ongehoord en dat bij een merk wat al 100 jaar auto's bouwt. Ook dat zal bij Audi niet veel beter zijn (distributie-kettingen, DSG-versnellingsbakken, olieverbruik). Alhoewel, dat heeft volgens PON helemaal niets met kwaliteit, maar alles met 'product-eigenschappen' te maken, toch?

    Natuurlijk kan en moet het bij Tesla na slechts 4 jaar serieus auto's bouwen beter. Maar niemand kan ontkennen dat de kwaliteit en de afwerking ten opzichte van 2013-2014 inmiddels verbeterd zijn. Tesla luistert, neemt zaken serieus en doet er iets aan. Daar kunnen onze oosterburen nog een voorbeeld aan nemen. Het enige waar we over kunnen twisten is de snelheid waarmee.
     
    • Like x 2
  7. BjörnTM

    BjörnTM Member

    Joined:
    May 13, 2016
    Messages:
    160
    Location:
    The Netherlands
    Google eens op het 3.2 FSI blok van Audi uit 2005 ;) Ik mocht uiteindelijk zelfs het blok vervangen. Allemaal bekende issues waar Audi zijn kop voor in 't zand steekt. Wel enige coulance, maar nog steeds meer dan 10k kosten aan gehad. Ook de automaat mogen reviseren bij 160kkm a 3500 euro. Audi heeft nog steeds naam van Duitse kwaliteit (en daarom kocht ik hem ook zonder gedegen google-onderzoek), maar daar ben ik dus flink op teruggekomen ;)
     
  8. Herbie65

    Herbie65 Member

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    526
    Location:
    Netherlands
    70.000km hier. Onderhoudskosten tot nu toe 2 nieuwe achterbanden: € 390,96
     
  9. RudiDL

    RudiDL Member

    Joined:
    Sep 30, 2015
    Messages:
    104
    Location:
    Tielt-Winge, Belgium
    De onderhoudskosten zijn redelijk omdat je niet verplicht bent iets te laten onderhouden ivm de garantie. Bekijk de lijst maar eens dat zijn meestal kleine dingen. En je kan de kosten eventueel incalculeren met het onderhoudscontract.

    Het probleem zit hem bij de kosten na 4 jaar of 80000 km. Je moet maar de pech hebben dat eender wat stuk gaat. De prijs van onderdelen is zeer hoog en niet in te schatten. Bij mijn auto is al allerlei vervangen gelukkig onder garantie. Stel je maar voor dat de lader stuk gaat (zoals bij mijn auto). Dat zijn allemaal specifieke en dure Tesla onderdelen. Bij een ICE kan je de na-garantie kosten beter inschatten omdat je de prijs van onderdelen kent en je weet wat er zoal moet vervangen worden op UCI niveau.

    Kortom heb je geluk dan is het onderhoud zeer goedkoop. Heb je pech tja ...
     
  10. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,853
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Met mijn eerste Tesla heb ik 82k km gereden. Toen heeft hij, om tegelijk ook alle eventuele garantie-issues te laten bekijken, een onderhoudsbeurt gehad die ex. BTW ergens in de 400 € kostte. Daarna verkocht met een afschrijving van 23% over 21 maanden. Dat waren dus alle kosten over de gehele periode waartegenover een zeer forse besparing aan brandstofkosten staat (zonnepanelen, veel gereisd met SuC's e.d.) Overigens geen banden hoeven kopen (wel winterset maar die gewoon meegenomen naar tweede auto).
    Inmiddels mijn tweede S vanaf december 2015, 42 k op de teller en onkosten 0 €.

    Natuurlijk kunnen we onszelf van alles aanpraten over wat er zou kunnen gebeuren na de garantieperiode maar mijn laatste auto's waren Voyagers en daar reed ik ook behoorlijk veel mee en elke onderhoudsbeurt bracht onaangename verrassingen.
     
  11. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    498
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Setje achterbanden (21) bijna 700 euro, en binnenkort setje voorbanden. Ik moet zeggen, ik schrok bizar van het prijsverschil tussen de kwikfit en Tesla zelf. Bij Tesla vraagt men voor de montage van 2 Continentals nu ruim 1200 euro (incl btw), terwijl ik bij Kwikfit de silent versie (dus ca 30 euro duurder per band) voor 2 banden ongeveer 680 moest betalen.
     
  12. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,953
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Is ook mijn ervaring. Heb het met Tesla overlegd. Koop de banden liever via hen. Mag ook best iets meer kosten maar als ik gewoon was dit soort verschillen te accepteren reed ik nu geen Tesla....
     
    • Funny x 2
  13. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Hoi Hendrik,
    Wat was de reactie van Tesla ? Hebben ze de prijs verlaagd, of hebben ze jou 'het gat van de timmerman' getoond ?
     
  14. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,953
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Nee, helaas. Ze begrepen mij volkomen maar konden niets aan de prijs doen. Heb toen de banden elders laten vervangen door dezelfde Michelins die Tesla ook gebruikt alleen aan een 45% lagere prijs.
     
    • Informative x 1
  15. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    498
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Enige nadeel wat ik tot op heden heb gemerkt, is dat kwikfit, profile etc. nog weinig kennis heeft over het uitlijnen van de auto's, aandraaimoment etc. Ze wilden mijn auto uitijnen, maar hadden daar de middelen niet toe. Toen ik later bij Tesla was, gaf men aan dat de uitlijning van de Tesla wat anders is dan andere auto's. Met name de achterbanden staan wat anders.
     
  16. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,953
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Bij mijn Tesla gaat het nog goed maar mijn vrouw is nu aan haar 3e set voorbanden begonnen in nog geen 45k km in 5jr. Heb gevraagd de uitlijning hiervan ook maar eens te controleren want elke winter rijdt zij ook nog eens op winterbanden.....
     
  17. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    iedere auto gebruikt andere waardes.
    je kan je Tesla elders laten uitlijnen, op voorwaarde dat men daar de juiste waardes in de computer heeft zitten.
     
  18. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    498
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Klopt, uit ervaring kan ik je vertellen dat Kwikfit die nog niet lijkt te hebben.
     
  19. Cohiba

    Cohiba Member

    Joined:
    Aug 6, 2014
    Messages:
    108
    Location:
    Ghent
    Kent er iemand een goede bandencentrale in Oost-Vlaanderen die al ervaring heeft met Teslas?
     

Share This Page