Innovativity
Member
Een tweedehandse Tesla >= 5jaar heeft zakelijk niet zoveel zin ivm de bijtelling. Na 60 maanden krijg je de volle mep om je oren. Mogelijkheid is dan om de Tesla privé te kopen en zakelijk je kilometers door te belasten. Als je elk jaar bijhoudt wat de verhouding privé/zakelijk is, dan kan je de btw voor onderhoud etc met die verhouding verrekenen.
Maar denk dat je, gezien de prijzen op de tweedehandsmarkt, beter kunt afvragen of je dan niet een “paar eurootjes” bij gaat leggen voor een nieuwe, met alle kersen op de appelmoes
Ik snap niet helemaal waarom een tweedehands Tesla niet interessant zou kunnen zijn voor een ondernemer.
Een CPO met AP1 van max. 3 jaar oud bij Tesla kan wel zeer interessant zijn. Afhankelijk van het model is er al rond de 30-40k EUR afgeschreven en je krijgt nog eens 4 jaar en 80k km garantie. Na die 5 jaar bijtellingsperiode kan je overwegen om privé te gaan rijden.
Als ik dit scenario vergelijk met een nieuwe Model S (75d) kom ik over een gebruiksduur van 5 jaar toch echt op giga verschillen in TCO. Een groot deel van de afschrijving is namelijk al betaald door een ander.
Ik ben zelf de afgelopen 2 weken de CPO site van Tesla in de gaten aan het houden. Wat mij opvalt is dat de prijzen met de dag fluctueren. Vaak elke dag duizend euro goedkoper, maar soms worden ze ook duurder.