Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke onderhoudskosten Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Een tweedehandse Tesla >= 5jaar heeft zakelijk niet zoveel zin ivm de bijtelling. Na 60 maanden krijg je de volle mep om je oren. Mogelijkheid is dan om de Tesla privé te kopen en zakelijk je kilometers door te belasten. Als je elk jaar bijhoudt wat de verhouding privé/zakelijk is, dan kan je de btw voor onderhoud etc met die verhouding verrekenen.
Maar denk dat je, gezien de prijzen op de tweedehandsmarkt, beter kunt afvragen of je dan niet een “paar eurootjes” bij gaat leggen voor een nieuwe, met alle kersen op de appelmoes ;)

Ik snap niet helemaal waarom een tweedehands Tesla niet interessant zou kunnen zijn voor een ondernemer.

Een CPO met AP1 van max. 3 jaar oud bij Tesla kan wel zeer interessant zijn. Afhankelijk van het model is er al rond de 30-40k EUR afgeschreven en je krijgt nog eens 4 jaar en 80k km garantie. Na die 5 jaar bijtellingsperiode kan je overwegen om privé te gaan rijden.

Als ik dit scenario vergelijk met een nieuwe Model S (75d) kom ik over een gebruiksduur van 5 jaar toch echt op giga verschillen in TCO. Een groot deel van de afschrijving is namelijk al betaald door een ander.

Ik ben zelf de afgelopen 2 weken de CPO site van Tesla in de gaten aan het houden. Wat mij opvalt is dat de prijzen met de dag fluctueren. Vaak elke dag duizend euro goedkoper, maar soms worden ze ook duurder.
 
@ERvee: het is inderdaad alleen het zakelijke deel wat te verrekenen is

@Innovativity: daarom heb ik het ook over groter of gelijk (>=) aan 5 jaar. Dan heb je geen lage bijtelling meer. Korter dan 5 jaar zou best kunnen, maar dan even goed doorrekenen (of laten doorrekenen).

Garantie: die is toch max. 4 jaar of max 80dkm? Dus zoeken naar een jonge occasion met weinig km’s, maar denk dat die prijzen relatief hoog zijn. De prijzen op Tesla’s CPO zijn inderdaad vrij wisselvallig. Is het niet mogelijk om bij een verkoopvestiging een zoekopdracht neer te leggen? Geef een budget en max leeftijd, uitrusting en kmstand op, met de mededeling “bel maar als je er een gevonden hebt”. (Deze methode wordt vaak in de autohandel gebruikt). Verkopers weten vaak sneller wat waar te koop komt te staan, eventueel vanuit het buitenland.
 
@ERvee: Is het niet mogelijk om bij een verkoopvestiging een zoekopdracht neer te leggen? Geef een budget en max leeftijd, uitrusting en kmstand op, met de mededeling “bel maar als je er een gevonden hebt”. (Deze methode wordt vaak in de autohandel gebruikt). Verkopers weten vaak sneller wat waar te koop komt te staan, eventueel vanuit het buitenland.

Daar hebben we John T. toch al voor?
 
  • Funny
  • Like
Reactions: S-19910 and Faiz71
@ERvee: het is inderdaad alleen het zakelijke deel wat te verrekenen is

@Innovativity: daarom heb ik het ook over groter of gelijk (>=) aan 5 jaar. Dan heb je geen lage bijtelling meer. Korter dan 5 jaar zou best kunnen, maar dan even goed doorrekenen (of laten doorrekenen).

Garantie: die is toch max. 4 jaar of max 80dkm? Dus zoeken naar een jonge occasion met weinig km’s, maar denk dat die prijzen relatief hoog zijn. De prijzen op Tesla’s CPO zijn inderdaad vrij wisselvallig. Is het niet mogelijk om bij een verkoopvestiging een zoekopdracht neer te leggen? Geef een budget en max leeftijd, uitrusting en kmstand op, met de mededeling “bel maar als je er een gevonden hebt”. (Deze methode wordt vaak in de autohandel gebruikt). Verkopers weten vaak sneller wat waar te koop komt te staan, eventueel vanuit het buitenland.


Een cpo bij tesla krijgt opnieuw 4 jaar of 80k km garantie op de hele auto + resterende tijd voor accu en drive unit. Hogere km cpo’s krijgen 2 jaar of max 160k km.

Vandaar dat ik liever bij Tesla een cpo koop dan elders op de markt.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Okay. Ga dat btw verrekenen uitzoeken. Bijtelling gaat voor mij per begin 2019 fors omhoog. Wil nog niet opnieuw investeren tot de model 3 er is en wil eigenlijk ook wel dat de 2e auto ook een EV is.

Btw aftrek van gebruiks- en onderhoudskosten als je prive rijdt kan alleen bij een IB ondernemer. Idem voor btw bij aanschaf van een nieuwe auto privé. Voor zover ik weet kan dit bij een DGA niet.

Een ib ondernemer kan kiezen of de auto voor de OB prive of zakelijk is. Voor de IB prive en voor de OB zakelijk is dan vaak ook het gunstigst.
 
Een cpo bij tesla krijgt opnieuw 4 jaar of 80k km garantie op de hele auto + resterende tijd voor accu en drive unit. Hogere km cpo’s krijgen 2 jaar of max 160k km.

Vandaar dat ik liever bij Tesla een cpo koop dan elders op de markt.
Misschien had ik dat er nog expliciet bij moeten zetten, dat je de zoekopdracht bij een Tesla dealer/verkooppunt kunt uitzetten (of inderdaad John T. inschakelen) ;)
 
Ik snap niet helemaal waarom een tweedehands Tesla niet interessant zou kunnen zijn voor een ondernemer.

Een CPO met AP1 van max. 3 jaar oud bij Tesla kan wel zeer interessant zijn. Afhankelijk van het model is er al rond de 30-40k EUR afgeschreven en je krijgt nog eens 4 jaar en 80k km garantie. Na die 5 jaar bijtellingsperiode kan je overwegen om privé te gaan rijden.

Als ik dit scenario vergelijk met een nieuwe Model S (75d) kom ik over een gebruiksduur van 5 jaar toch echt op giga verschillen in TCO. Een groot deel van de afschrijving is namelijk al betaald door een ander.

Ik ben zelf de afgelopen 2 weken de CPO site van Tesla in de gaten aan het houden. Wat mij opvalt is dat de prijzen met de dag fluctueren. Vaak elke dag duizend euro goedkoper, maar soms worden ze ook duurder.
De 4% bijtelling geld vanaf de 1e registratie datum. In dit geval, de auto is 3 jaar oud kun je nog 2 jaar van de 4% genieten. Daarna gaat het FORS omhoog.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
De 4% bijtelling geld vanaf de 1e registratie datum. In dit geval, de auto is 3 jaar oud kun je nog 2 jaar van de 4% genieten. Daarna gaat het FORS omhoog.

Klopt! daarom, verkopen na 2 jaar of overzetten naar prive en prive rijden. Zakelijk rijden na 5 jaar is totaal niet interessant. behalve als ze met prinsjesdag met heel leuk nieuws komen dat de huidige regels worden verlengd :).
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Btw aftrek van gebruiks- en onderhoudskosten als je prive rijdt kan alleen bij een IB ondernemer. Idem voor btw bij aanschaf van een nieuwe auto privé. Voor zover ik weet kan dit bij een DGA niet.

Een ib ondernemer kan kiezen of de auto voor de OB prive of zakelijk is. Voor de IB prive en voor de OB zakelijk is dan vaak ook het gunstigst.

Kijk, dat maakt t duidelijker voor me.
Idd geen IB ondernemer.
 
Wat zijn voor u die kersen?
Als IB ondernemer:
Klein kersje de MIA aftrek (36% over de eerste k€50), is alleen bij nieuwe aanschaf.
4% bijtelling gedurende de eerste 60 maanden
Nog een klein kersje, afschrijven over de nieuwwaarde, ex btw (ipv over de aanschafwaarde ex btw van een ocassie)
 
  • Informative
Reactions: FairFrank