Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Vorig jaar november bij de levering van mijn eerste (demo) S werd dat ter plekke geregeld bij Service. De afleveringen waren toen nog in Factory 1. Bij de nieuwe S kan het niet meer. Als je de auto door een detailer laat voorzien van een coating dan heeft hij ze er zo af.
Mijn auto is 21-1 uit productie gekomen en het enige dat ik tot nu toe weet is 'in de week van 14 maart'. Het komt allemaal wel goed, zodra je in de S kunt rijden vergeet je deze tijd van wachten heel snel ;-)
 
Ivo, maak je niet druk in de type aanduiding. Men neme een haardroger om de lijm wat zachter te maken en met een flosdraad, of zelfs gewoon met de hand, kan je alle letters verwijderen als dat wenst. Piece of cake.
Ik maak me niet druk over het wel of niet kunnen verwijderen ervan Jan, want ik weet dat het er zo af is. Waar ik me druk over maak is de COMMUNICATIE over zoiets simpels, en de verschillende verhalen die je te horen krijgt. Het wekt geen vertrouwen op in de organisatie zo. Als over zo'n triviaal iets al kan worden miscommuniceerd, waar stopt het dan?

Ik ben van een jarenlange relatie met een garage afgestapt nadat ze mij eerst een hele nieuwe uitlaat wilden verkopen, en naarmate ik bleef weigeren ervoor te betalen uiteindelijk naar lassen van de plek toe ging, van €1195 naar uiteindelijk maar €100. Sinds ze mij dat geflikt hebben ipv mij gewoon alle opties voor te leggen vanaf het eerste moment, is mijn vertrouwen helemaal weg, en ben ik naar een andere garage overgestapt. Ik kon hun gewoon niet meer vertrouwen dat als ze zeggen "je xyz is stuk, dat moeten we vervangen tegen €???" dat ook daadwerkelijk nodig was.

En dat is waar mijn schoen nu wringt. Niet bij wat badges.
 
Ik voel met je mee, I.
Maar autoverkopers zijn nu eenmaal autoverkopers, ook bij Tesla Motors.

Maar serieus, het verbaast me wel, hoe slecht het tegenwoordig gaat op dit front. TM maakt gebruik van Salesforce voor hun 'customer facing' communicatie. (Hier was Salesforce zelfs ooit trots op, herinner je maar hun promofilmpje met hun in een Model S rond crossende CEO).
Daarin bevindt zich heel veel klantinformatie (zoals vast ook ons social media gedrag en TMC alias), alle gemaakte afspraken, maar ook de voorgeschreven antwoorden. 'We bellen u binnen 24 uur terug' staat er dan. Echter een niet-USA vraag die, zoals alle, door het hoofdkantoor beantwoord moet worden haalt dat niet. Tja, dat die antwoorden ook buiten de USA gebruikt zouden worden, wist de SF consultant niet toen hij die scripts drie/vier jaar geleden in California schreef. Hij vond 24 uur vast een adequate termijn en kon niet voorzien dat wereldwijd het hoofdkantoor eerst instructie moet geven voor het vastzetten van elk loszittend schroefje of bevestigen van een leverdatum. En de medewerker moet natuurlijk wel het script blijven volgen en die 24 uur beloven, zelfs tegen beter weten in.
(Dit is puur speculatie mijnerzijds, overigens. Maar ik kan geen andere verklaring vinden voor zo veel goedwillende mensen die zo klunzig samenwerken.)
 
Laat ik beginnen met te zeggen dat het mij enorm vervelend lijkt als een afleverdatum niet wordt gehaald omdat er bij de eindcontrole issues werden geconstateerd. Ook bedoel ik dit niet als een belerend verhaal. Tenslotte is wat ik schijf vanuit mijn inzichten en heb ik hierover met Tesla geen contact gehad maar ik deduceer uit alles wat mij bereikt.

Laten we in ieder geval blij zijn dat het jankdraadje over fouten bij aflevering niet meer intensief wordt aangevuld. Dat klopt ook wel want de kwaliteit is enorm vooruit gegaan en de situaties dat je na aflevering moest terugkomen zijn er veel minder. Nu heeft dit draadje die rol overgenomen.

Wat er nu is gebeurd is dat een deel van het productieproces, namelijk de volledige eindcontrole, is verhuisd van Freemont naar Tilburg. Dan krijg je de situatie dat waar voorheen in Freemont een auto later "op transport werd gesteld" omdat er bijv. iets was met het scherm dit voor de klant volledig onder de radar bleef.

Tegelijkertijd wist men dat de auto die hier uit de container kwam al de meest controlestadia had doorlopen en, zeker omdat de kwaliteit in de loop der tijd alleen maar toenam, kon men betrouwbaar een afleverdatum vaststellen.

Dat is nu dus anders. Enerzijds zien we de klant die, iets waar elke fabrikant blij mee zou zijn, niet kan wachten op zijn auto en als het even zou kunnen de boot tegemoet zou zwemmen, de delivery specialist op de nek zit om een datum vast te stellen en anderzijds dat de auto nog niet helemaal uit het productiestadium is, want de eindcontrole moet nog plaatsvinden.

Het mooiste zou zijn als die kan vervallen maar dat niet niet realistisch. Elke producent heeft een vorm van eindcontrole.

Dit is weer zo'n transitieprobleem waarvoor men best wel een oplossing zal gaan vinden. Dat is tot nu toe met alles gebeurd. Je zou kunnen zeggen dat men dan een extra tijd, bijvoorbeeld een week, inbouwt om eventuele issues te verhelpen maar logistiek zal dat ook niet eenvoudig zijn.

Bij mijn factorytour werd verteld dat de maximale capaciteit rond 480 auto's per week zal gaan liggen en dat betekent dat je een dergelijk aantal extra moet kunnen opslaan. Logistiek liggen de processen erg strak, dat is overal zo. Omdat er nog veel meer verwacht gaat worden is niet voor niets kort geleden een extra kraan gebouwd o.a. voor het lossen van containers voor Tesla van de schepen in Tilburg.

Om nu de zwarte Piet bij de verkoper of de deliveryspecialist te leggen gaat wel wat ver. Ik denk niet dat zij blij zijn met de situatie (waarbij ik niet weet om welk gedeelte van de afleveringen het gaat) en dat er ook wel een aanpassing ergens zal komen om dit probleem te tackelen.
Natuurlijk heb je niets aan dit verhaal als je bent geconfronteerd met een afzegging/verschuiving maar het helpt misschien iets als de achtergronden iets beter bekend zijn.
 
Laat ik beginnen met te zeggen dat het mij enorm vervelend lijkt als een afleverdatum niet wordt gehaald omdat er bij de eindcontrole issues werden geconstateerd. Ook bedoel ik dit niet als een belerend verhaal. Tenslotte is wat ik schijf vanuit mijn inzichten en heb ik hierover met Tesla geen contact gehad maar ik deduceer uit alles wat mij bereikt.
Laat ik vooropstellen dat ik nog steeds super enthousiast ben over Tesla en dat het plezier er straks echt geen minuut minder om zal zijn. Ik begrijp ook heel goed dat mensen die juist heel veel positieve ervaringen hebben wellicht niet zo snel genegen zijn om hier een stukje over te schrijven.

Laten we in ieder geval blij zijn dat het jankdraadje over fouten bij aflevering niet meer intensief wordt aangevuld. Dat klopt ook wel want de kwaliteit is enorm vooruit gegaan en de situaties dat je na aflevering moest terugkomen zijn er veel minder. Nu heeft dit draadje die rol overgenomen.

Wat er nu is gebeurd is dat een deel van het productieproces, namelijk de volledige eindcontrole, is verhuisd van Freemont naar Tilburg. Dan krijg je de situatie dat waar voorheen in Freemont een auto later "op transport werd gesteld" omdat er bijv. iets was met het scherm dit voor de klant volledig onder de radar bleef.

Tegelijkertijd wist men dat de auto die hier uit de container kwam al de meest controlestadia had doorlopen en, zeker omdat de kwaliteit in de loop der tijd alleen maar toenam, kon men betrouwbaar een afleverdatum vaststellen.

Dat is nu dus anders. Enerzijds zien we de klant die, iets waar elke fabrikant blij mee zou zijn, niet kan wachten op zijn auto en als het even zou kunnen de boot tegemoet zou zwemmen, de delivery specialist op de nek zit om een datum vast te stellen en anderzijds dat de auto nog niet helemaal uit het productiestadium is, want de eindcontrole moet nog plaatsvinden.

Het mooiste zou zijn als die kan vervallen maar dat niet niet realistisch. Elke producent heeft een vorm van eindcontrole.

Dit is weer zo'n transitieprobleem waarvoor men best wel een oplossing zal gaan vinden. Dat is tot nu toe met alles gebeurd. Je zou kunnen zeggen dat men dan een extra tijd, bijvoorbeeld een week, inbouwt om eventuele issues te verhelpen maar logistiek zal dat ook niet eenvoudig zijn.
"Regeren is vooruitzien". Volgens mij moet je als je het process gaat aanpassen vooraf nadenken over welke operationele gevolgen dat heeft en hier dan ook de nodige maatregelen of aanpassingen in je uitleveringsproces voor treffen. Je verhaal over de aangepaste leveringen is héél logisch en juist daarom is het zo amateuristisch. Als wij op een forum kunnen bedenken waar de schoen wringt zou een bedrijf met 4 miljard omzet dat toch ook vooraf moeten kunnen voorzien en voorkomen? Het new-kid-on-the-block excuus gaat met het huidige aantal afleveringen en de ambities met de Model 3 echt niet meer op. Play with the big-boys act like a big-boy.
Het feit dat je aangeeft dat de 'klaagmuur' zich verplaatst van na de levering naar voor de levering is natuurlijk een teken aan de wand. Het probleem is verplaatst maar nog niet opgelost? Een collega heeft een Model S uit 2014 en de bouwkwaliteit van mijn demo was aanzienlijk beter, zonder twijfel. Maar waarom kan niet en de kwaliteit van de bouw omhoog en de kwaliteit van de Delivery Experience (die start vanaf het moment van bestellen) gelijk blijven in plaats van dat daar overduidelijk concessies worden gedaan op de kwaliteit (en niet zozeer op de stappen die men neemt, waarbij je je moet afvragen of dat niet verstandig was geweest).

Bij mijn factorytour werd verteld dat de maximale capaciteit rond 480 auto's per week zal gaan liggen en dat betekent dat je een dergelijk aantal extra moet kunnen opslaan. Logistiek liggen de processen erg strak, dat is overal zo. Omdat er nog veel meer verwacht gaat worden is niet voor niets kort geleden een extra kraan gebouwd o.a. voor het lossen van containers voor Tesla van de schepen in Tilburg.
Allemaal aanpassingen die de kwantiteit (omzet) en niet de kwaliteit van levering ten goede komen.

Om nu de zwarte Piet bij de verkoper of de deliveryspecialist te leggen gaat wel wat ver. Ik denk niet dat zij blij zijn met de situatie (waarbij ik niet weet om welk gedeelte van de afleveringen het gaat) en dat er ook wel een aanpassing ergens zal komen om dit probleem te tackelen.
Natuurlijk heb je niets aan dit verhaal als je bent geconfronteerd met een afzegging/verschuiving maar het helpt misschien iets als de achtergronden iets beter bekend zijn.
Ik denk ook echt niet dat ze er blij mee zijn maar sommige DS maken het er zelf echt niet beter op. Voorbeeld; ik wacht inmiddels al weer 4 werkdagen op een antwoord op twee hele simpele vragen. Krijg als ik er zelf niet achteraan ga 0,0 opvolging en ik heb dan volgende week nog geen antwoord. Heel tragisch maar dat leert mijn ervaring mij inmiddels, zo was het met de vorige vragen namelijk ook. Dat moet echt niet kunnen en sommige DS laten ook zien dat het niet hoeft. Een mailtje retour met "ik ga het voor je uitzoeken, je hoort uiterlijk volgende week van mij" is een kleine moeite en zou mij al tevreden stellen...En ja ik heb dus blijkbaar pech met de toewijzing van DS, een mismatch qua verwachtingen/prioriteiten?

Ik ben zelf zakelijk eindverantwoordelijk voor dienstverlening die onze medewerkers bieden aan onze relaties. En voor mij blijkt keer op keer dat verwachtingsmanagement in de combinatie met communicatie vele malen belangrijker is dan kwalitatieve dienstverlening/producten. Al doe je je werk nog zo goed, werk je nog zo hard en lever je een schitterend product; als je er niet goed over communiceert of je schept verkeerde verwachtingen eindig je met een ontevreden klant.

Bottom-line; ik wacht met smart op een heel mooi product en alles gaat ook echt wel los lopen en ik ga ook echt wel de antwoorden krijgen. Maar de Delivery Experience is echt toe aan herziening in proces, met de huidige en te verwachten volumes van afleveringen is dit niet te doen.
 
Mijn DS reageert zeer snel of belt mij op. Is jammer dat blijkbaar andere DS er anders over nadenken qua comminicatie.

Verder zou het vrij logisch moeten zijn dat er pas na de eindcontrole een afleverdatum wordt afgesproken. Op deze manier kan je ook niet meer teleurgesteld worden als de er vertraging ontstaat.

@zuid5.nl ik kom wel langs met de Leaf als ik weer eens aan het rennen ben in het Twiske. Kan jij dat aan ? :wink:

- - - Updated - - -

Sterkte ermee, het wordt wel opgelost.

Alles komt zeker goed.
 
Sorry hoor maar als ik op een auto van 120k zelf de letters eraf moet halen met een droger en flosdraad omdat de 'dealer' of de fabriek het niet kan...dat kun je toch niet serieus menen? Je kunt bij gewoon elk merk aangeven dat je het niet wil. Sommige af fabriek en bij de andere doet de dealer het wel als 'service'. Dat de DS hier zegt dat het niet kan is gewoon lui & laks...En het tegenovergestelde van service..

Ze hebben bij mij in december al aangegeven dat ze dit niet meer deden. Het was beleid om de wagen met badges te laten rijden. Verhaal was dat ze vinden dat mensen moeten kunnen zien wat het is en er trots op moeten zijn. Kan me er ook wel wat bij indenken. Waarom zou je het er anders uberhaupt op plakken?
En ik ga zelf wel even met de fohn aan de slag. Dat is prima Man-car-bonding.......
 
Dit:
Ik denk ook echt niet dat ze er blij mee zijn maar sommige DS maken het er zelf echt niet beter op. Voorbeeld; ik wacht inmiddels al weer 4 werkdagen op een antwoord op twee hele simpele vragen. Krijg als ik er zelf niet achteraan ga 0,0 opvolging en ik heb dan volgende week nog geen antwoord. Heel tragisch maar dat leert mijn ervaring mij inmiddels, zo was het met de vorige vragen namelijk ook. Dat moet echt niet kunnen en sommige DS laten ook zien dat het niet hoeft. Een mailtje retour met "ik ga het voor je uitzoeken, je hoort uiterlijk volgende week van mij" is een kleine moeite en zou mij al tevreden stellen...En ja ik heb dus blijkbaar pech met de toewijzing van DS, een mismatch qua verwachtingen/prioriteiten?

Ik ben zelf zakelijk eindverantwoordelijk voor dienstverlening die onze medewerkers bieden aan onze relaties. En voor mij blijkt keer op keer dat verwachtingsmanagement in de combinatie met communicatie vele malen belangrijker is dan kwalitatieve dienstverlening/producten. Al doe je je werk nog zo goed, werk je nog zo hard en lever je een schitterend product; als je er niet goed over communiceert of je schept verkeerde verwachtingen eindig je met een ontevreden klant.

Bottom-line; ik wacht met smart op een heel mooi product en alles gaat ook echt wel los lopen en ik ga ook echt wel de antwoorden krijgen. Maar de Delivery Experience is echt toe aan herziening in proces, met de huidige en te verwachten volumes van afleveringen is dit niet te doen.

In. De. Roos!
 
Wat mij opvalt is dat zij die op hun eerste Tesla wachten het meest teleurgesteld zijn in de communicatie. Dat was bij de eerste lichting Tesla rijders niet anders. Het is zeker jammer dat dit nog niet veel verbeterd is. Voor zij die al Tesla rijden hebben dit blijkbaar geaccepteerd, hebben ook al een hoop afwerkpunten achter de rug. De Tesla is nog lang geen perfecte wagen en de organisatie ook niet. Echter na ruim 2 jaar Tesla rijden vertrouw ik er inmiddels wel op dat nagenoeg alles uiteindelijk goed komt. Lees ter ondersteuning eens wat LastSigNL allemaal heeft meegemaakt. Dat hij nog steeds Tesla rijdt is een wonder maar zegt ook iets over hoe bijzonder de Tesla eigenlijk is. Alle problemen die ik het afgelopen half jaar voorbij heb zien komen vallen bij zijn ervaringen volledig in t niet.

Hou vol, de wereld ziet er straks echt anders uit:smile:.
 
Hou vol, de wereld ziet er straks echt anders uit:smile:.
Bedankt Hendrik, nog 1 nachtje slapen.

Voor mijzelf sprekend kan ik zeggen dat mijn kritiek en teleurstelling opbouwend is bedoeld. Ik zie graag dat Elon en Tesla hun doel om onze planeet te redden waar kunnen maken, maar daar moeten alle registers voor opengetrokken worden, niet alleen bij hun producten maar ook hun organisatie, en wat mij betreft dan vooral de communicatie en het verwachtingsmanagement. Dat we later door het plezier van de auto vergevender worden doet daar eigenlijk niets aan af.
 
Bedankt Hendrik, nog 1 nachtje slapen.

Voor mijzelf sprekend kan ik zeggen dat mijn kritiek en teleurstelling opbouwend is bedoeld. Ik zie graag dat Elon en Tesla hun doel om onze planeet te redden waar kunnen maken, maar daar moeten alle registers voor opengetrokken worden, niet alleen bij hun producten maar ook hun organisatie, en wat mij betreft dan vooral de communicatie en het verwachtingsmanagement. Dat we later door het plezier van de auto vergevender worden doet daar eigenlijk niets aan af.
Ivo en ik zitten volgens mij op dezelfde golflengte op dit vlak ;)
 
Iets wat ik vaker zie bij Amerikaanse bedrijven in Europa actief, is dat er niet altijd autonomie van handelen is. USA dicteert procedures en computersystemen. Dat die niet altijd lekker aansluiten op de Europese manier van zaken doen is daarbij ondergeschikt. Ik ben ervan overtuigd dat "de eerste lijn" medewerkers goed van wil zijn.
 
Sorry maar kan het niet laten, wat een wagen en wat een aflevering TOP! Het wachten meer dan waard. Onvergetelijk de fabriek uitrijden zonder geluid.

Proficiat ! en heel veel plezier!

- - - Updated - - -

Ik ben ook zeer tevreden over mijn DS.
Alle mailtjes worden in ieder geval snel beantwoord! Ik kan alles vragen, alles wordt uitgezocht!

..en ben net gebeld dat de aflevering plaatsvindt op 11 maart om 12:00 in Tilburg ( ..uiteraard):biggrin:

De Center Console was er nog niet. Daarover word ik gebeld en die monteren ze dan in Duiven.
 
Bedankt Hendrik, nog 1 nachtje slapen.

Voor mijzelf sprekend kan ik zeggen dat mijn kritiek en teleurstelling opbouwend is bedoeld. Ik zie graag dat Elon en Tesla hun doel om onze planeet te redden waar kunnen maken, maar daar moeten alle registers voor opengetrokken worden, niet alleen bij hun producten maar ook hun organisatie, en wat mij betreft dan vooral de communicatie en het verwachtingsmanagement. Dat we later door het plezier van de auto vergevender worden doet daar eigenlijk niets aan af.

ik las dat jij nu mijn plekje hebt ingepikt voor zaterdag :wink:
veel plezier !!!