Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Werkelijke wachttijd - Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Even een praktische vraag:

De € deed het de laatste tijd niet zo goed tegenover de $ met de prijsstijging tot gevolg.
Nu stel ik vast dat de € terrein aan het terug winnen is, en alle positieve ingesteldheid qua economie in Europa bijgerekend, mogen we misschien binnenkort een prijsdaling van de Model S verwachten ( I hope so !! )

Als je nu voor een verhoging een bestelling plaatst veronderstel ik dat je aan de "oude" prijs kunt kopen.
Wat gebeurt er nu als je een bestelling hebt geplaatst en de prijzen zakken… . Blijf je dan op de "oude" hoge prijs of herrekenen ze de auto aan actuele verlaagde prijzen?

Kwestie van hoelang ik nog dien te wachten op mijn bestellingsmoment… . :rolleyes:
 
Even een praktische vraag:

De € deed het de laatste tijd niet zo goed tegenover de $ met de prijsstijging tot gevolg.
Nu stel ik vast dat de € terrein aan het terug winnen is, en alle positieve ingesteldheid qua economie in Europa bijgerekend, mogen we misschien binnenkort een prijsdaling van de Model S verwachten ( I hope so !! )

Als je nu voor een verhoging een bestelling plaatst veronderstel ik dat je aan de "oude" prijs kunt kopen.
Wat gebeurt er nu als je een bestelling hebt geplaatst en de prijzen zakken… . Blijf je dan op de "oude" hoge prijs of herrekenen ze de auto aan actuele verlaagde prijzen?

Kwestie van hoelang ik nog dien te wachten op mijn bestellingsmoment… . :rolleyes:

Ik denk dat de stijging van de EUR tov de USD een tijdelijk fenomeen is. Een tijdelijk overaanbod van obligatieuitgiften (meer aanbod dan vraag) heeft de lange-termijn rente doen stijgen in de Eurozone. In de US zijn er de laatste weken wat minder positieve groeicijfers waardoor de rentestijging daar waarschijnlijk nog wat op zich zal laten wachten. Beide samen hebben voor een trendbreuk gezorgd in de EUR/USD verhouding.

Omdat QE gewoon doorgaat moet dit de komende maanden opnieuw zorgen voor een overaanbod aan de vraagzijde zodat de rente opnieuw zou moeten zakken en de EUR verzwakken. Onze Griekse vrienden doen ook goed hun best om ons een zwakkere EUR te bezorgen.

Los daarvan heeft het scenario dat je schetst zich voorgedaan in Zwitserland en daar waren ze er behoorlijk lastig over. Het was voor hen interessanter de bestelde wagen te cancellen en een nieuwe te bestellen (wel terug X aantal maanden wachten dan) omdat de prijs van een nieuwe lager was dan de vastgeklikte prijs van de bestelde (zelfs bij verlies van het voorschot).

Tesla geeft je de garantie dat de prijs waaraan je hebt besteld, de prijs is die je uiteindelijk zal moeten betalen. Jij neemt hiermee geen risico (je hebt geen voordeel maar ook geen nadeel). Het risico ligt volledig bij Tesla en het afgelopen jaar is dat tussen USD / EUR altijd negatief geweest voor hen. Gezien ze het bij mijn weten in Zwitserland niet hebben gedaan denk ik dat je niet moet gokken op een snelle prijsverlaging.
 
Verwacht je dan nog prijsstijgingen binnenkort?

Er is er net een geweest. Dat was de 3de over de voorbije 3 kwartalen als ik me niet vergis. Gezien de USD momenteel wat is verzwakt tov de EUR zie ik geen reden om de komende weken opnieuw een stijging te verwachten. Goed voor de verkoop zijn die stijgingen zeker niet dus Tesla zal ze enkel doorvoeren indien hun marge teveel onder druk komt. Als de EUR / USD nu plots naar pariteit zou gaan zal Tesla waarschijnlijk opnieuw moeten ingrijpen. Ik heb echter geen idee wat de koers gaat doen. Het meest logische is een graduele verzwakking van de EUR richting jaareinde tengevolge van de QE aankopen maar one never knows...
 
Eens kijken of dit werkt met de iPad: gebied waarin de euro dollar zich hoogstwaarschijnlijk zal bevinden de komende maanden:

B68Z9UN3.png
 
"even a broken clock is right twice a day"....

Ik ging er uiteraard met enig sarcasme met een gestrekt been in. :tongue: Ik heb een soort primaire reactie op TA plaatjes. Je nuanceerde mijn inziens correct en terecht met de zinsnede "zich hoogstwaarschijnlijk zal bevinden de komende maanden". Hoewel voor de mierenneuker de term "hoogstwaarschijnlijk" ook al nuancering behoeft....

Ik vond het overigens een interessant vraagstuk wat de koers met de prijs zal doen. Er zijn zat USD/EUR bedrijven die de rit uitzitten met schommelende koersen en niet direct de prijs aanpassen.

 
"even a broken clock is right twice a day"....

Ik ging er uiteraard met enig sarcasme met een gestrekt been in. :tongue: Ik heb een soort primaire reactie op TA plaatjes. Je nuanceerde mijn inziens correct en terecht met de zinsnede "zich hoogstwaarschijnlijk zal bevinden de komende maanden". Hoewel voor de mierenneuker de term "hoogstwaarschijnlijk" ook al nuancering behoeft....


Het sarcasme was wel duidelijk :)
maar goed, TA is een self fulfilling prophecy. Nieuws bepaalt het moment en de timing, TA en verwachtingen bepalen de richting. Ow en vaak is het andersom :-D
Ik maak gewoon gebruik van die info die me ter beschikking staat. Als er geen nieuws is dan blijft er TA over, en omdat iedereen ernaar kijkt en dezelfde patronen ziet werkt het meestal ook nog ;-)

Ik vond het overigens een interessant vraagstuk wat de koers met de prijs zal doen. Er zijn zat USD/EUR bedrijven die de rit uitzitten met schommelende koersen en niet direct de prijs aanpassen.
Meestal hedgen die bedrijven zich tegen een schommelende koers. De slimme bedrijven hedgen zich én passen de prijzen aan :)

anyway we dwalen af...
 
Kreeg ik afgelopen feb bij de Polo van de vrouw nog een plant mee en een boekbon bij Tesla helemaal niks.
Ik snap het verband niet tussen een Polo en een plant? Is dat een plant waar dan later kleine Polootjes gaan uit groeien, misschien?
Ik zou het logischer vinden moest je wat auto-gerelateerde souvenirs meekrijgen (een petje met het logo van de autoproducent, bijvoorbeeld, of een bic of sleutelhouder of... met logo).

En dat doet er mij aan denken: vorige week was ik in het Tesla Service Center in Zaventem. Daar hadden ze (ondermeer) dergelijke petjes en ook een paar erg mooie lederen reistassen tentoon gesteld. Ik direct geïnteresseerd. Maar wat bleek? (1) Ze hadden daar geen stock van, en (2) ze wisten de prijs niet, dus (3) er kon niets van verkocht worden, enkel tentoongesteld.

Vreemde commerciële kronkels daar bij Tesla...

Bref, ik kreeg een doorverwijzing naar de website (shop.teslamotors.com). Toch eens uitgeprobeerd voor zo'n petje. Bleek daar te koop te zijn voor $18. Tot ik wou uitchecken, en een transportmethode moest kiezen. De goedkoopste van de drie bedroeg... $228! Voor een petje van $18!!!

Vreemde logistieke kronkels daar bij Tesla...
 
Last edited:
Plant, bloemetje etc om je te feliciteren heb ik bij de VAG groep altijd gehad en daarbij nog een bon voor een magazine naar keuze. Ik weet dat je in de US een Tesla pet krijgt van de Tesla Drivers Group (deze heb ik omdat ik er geweest ben en vertelde een S te hebben gekocht). Je koopt een auto van meer dan een ton zonder korting etc. Dan verwacht je toch ook wel gepaaid te worden of niet? Wat je zeg, geef een Tshirt, Pet, Mok etc doe iets.

(Tevens kwam bij het ophalen aan het licht dat mijn rear facing seats niet getest waren dingen kon je vast klikken maar niet meer los dus gelijk naar de werkplaats, wel hersteld zat te vast beetje jammer weer).

Wel onder de indruk van het "verbruik" zelfs bij een beetje spelen en het rotweer van gisteren zat ik over 100KM op een verbruik van 204wh per KM. Anyway nu de wagen weer een dikke week kwijt voor de XPel behandeling.
 
Plant, bloemetje etc om je te feliciteren heb ik bij de VAG groep altijd gehad en daarbij nog een bon voor een magazine naar keuze. Ik weet dat je in de US een Tesla pet krijgt van de Tesla Drivers Group (deze heb ik omdat ik er geweest ben en vertelde een S te hebben gekocht). Je koopt een auto van meer dan een ton zonder korting etc. Dan verwacht je toch ook wel gepaaid te worden of niet? Wat je zeg, geef een Tshirt, Pet, Mok etc doe iets.

(Tevens kwam bij het ophalen aan het licht dat mijn rear facing seats niet getest waren dingen kon je vast klikken maar niet meer los dus gelijk naar de werkplaats, wel hersteld zat te vast beetje jammer weer).

Wel onder de indruk van het "verbruik" zelfs bij een beetje spelen en het rotweer van gisteren zat ik over 100KM op een verbruik van 204wh per KM. Anyway nu de wagen weer een dikke week kwijt voor de XPel behandeling.

Mijn jongste van dertien is er bij de bestelling van mijn Tesla in Aartselaar vorige maand wel in geslaagd een Tesla drinkbus af te schooien. Die neemt hij nu trots elke dag mee naar school :)
 
Maar dat is precies wat ik bedoel, je bent trots of de kinderen vinden het mooi verzin wat. Wat kost een shirt/ mok / deken voor Tesla? De Experience kan vooral in Europa stukken beter. En die Store met hun shipping costs spoort inderdaad niet, ik wilde de deken bestellen voor vrouwlief ja laat maar 100+ dollar shipping ofzo.