Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Hier hetzelfde probleem : Tesla model S 85 kW, model 2015,
onlangs ( 30 juli ) gestart met 178 km op te batterijteller aan 59kW of 298km/uur ,op 220 km nog maar 45kW of 226 km/uur, vervolgens met 288 km op de teller nog maar 34kW of 171km/h . Ik ga zelden naar de supercharger , maar leuk is anders
Weeral, met redelijk volle batterij aan een supercharger, geen idee of de batterij voorverwarmd was... Ik haal met voorverwarmde batterij en laden vanaf ~10% ~80kW.
 
Ik hoop dat Wooter zijn Tesla's binnenkort allebei niet sneller meer dan 15kW willen laden.. Dan kunnen we gaan vragen of zijn accu wel voorwarmd was, of dan kunnen we zeggen dat hij gewoon met een andere SOC moet beginnen.. Maar vooral dat hij niet moet gaan lopen miepen.. :)
Dat is jammer, want ik hoop dat jouw problemen wél opgelost raken.

Maar je moet intellectueel eerlijk blijven:
  • Het laden gaat het snelst met een lege, opgewarmde batterij
  • onder de 10% gaat je Tesla in een soort spaar-stand, en wordt je batterij niet actief opgewarmd. Dat is nefast voor het maximum laadvermogen, dus onder de 10% zie je een dip
  • je S60 is geen S85, en bijgevolg weet ik niet hoe relevant je geklaag in dit topic is
 
-Het maakt niks uit of dit een 60 of 85 topic is. De batterijen zijn hetzelfde, op twee modules voor een lager voltage na. Bovendien rijden er relatief weinig 60's en is daar geen topic voor. Het probleem blijft hetzelfde dus is helemaal relevant.

-Als je net een lange rit van 150km hebt gemaakt is je batterij daarvan al warm, die koelt niet zomaar weer af omdat hij onder de 10% komt. Actieve verwarming is dan helemaal niet nodig. Ik kan alles binnenkort weer eens gaan uitlezen met temperaturen er bij en zo, maar dat kost weer allemaal een heleboel tijd, en ik heb wel wat beters te doen dan uren lang laadlogboeken te gaan maken, wat ik in het verleden al vele vele keren heb gedaan op verzoek van Tesla...

Die voorverwarming is trouwens zowiezo eigenlijk helemaal niet nodig, dat is alleen voor de levensduur. Als ik een losseTesla module hier op de werkbank met 2C oplaad gaat dat prima, maar dan gebruik ik niet het Tesla BMS. Ik heb bij mijn 64kWh Tesla accupakket in mijn Land Rover de koel/verwarmingsleidingen helemaal niet aangesloten en ik kan hem prima vlot laden of zwaar belasten. Temperatuurdelta's vallen hard mee, maar het zal mogelijk iets minder lang meegaan..
 
Ik vind het maar gek dat je wel accupakketten kan demonteren en hergebruiken, maar een Teslamate/TeslaFi/Teslalogger om automatisch je auto uit te lezen te moeilijk blijkt. En dat jij beslist dat de Tesla BMS te conservatief is.

Sja, als je de Tesla BMS en Tesla superchargers te conservatief vind, lijkt me het probleem dat je met de verkeerde auto aan de verkeerde laadpaal gaat staan. Pak dan een elektrische auto zonder Tesla BMS aan een niet-Tesla-laadnetwerk.

Ik heb verder geen oordeel hoe conservatief de Tesla BMS is. Ik leg je gewoon nogmaals uit dat de Tesla BMS wél die temperatuur wil zien en daarop het vermogen afstemt. Kan ermee te maken hebben dat ze 8 jaar garantie op die dingen beloven.
 
Waarom blijf je het hebben over die temperatuur? Dat speelt hier toch helemaal niet?
Ik kom met een accu op optimale temperatuur aan, met een bijna lege accu. Dat wast in het verleden het recept om vlot te kunnen laden. Nu kan je dan nog max 48kW laden, omdat Tesla heeft besloten dat de auto niet meer sneller mag. Tesla doet daar geen uitspraak over, die zegt alleen dat de accu in goede staat is, en dat is hij ook.
Jij vindt het heel normaal dat een auto niet meer snel mag laden, en vindt dat gezeur, wat maakt het nou uit dat je om de 100 km anderhalf uur moet laden?
Ik vind dat niet normaal. Zo is de auto niet verkocht.
De auto is maar héél weinig gesupercharged, maar zélfs als hij wel veel gesupercharged zou zijn geweest moet ik nog steeds zelf kunnen beslissen of ik snel of langzaam wil binnen de waarden waarmee hij destijds is verkocht. Als hij dan een paar jaar korter mee zou gaan is dat mijn keuze. Als dat nog net binnen de Tesla garantietermijn zou vallen is dat jammer voor Tesla, dan hadden ze daar bij het aangaan van die afspraak maar aan moeten denken.
In mijn geval is dat helemaal niet aan de orde. Mijn garantie is er eind dit jaar af, met de huidige state of health van mijn batterij zou ik vanaf nu dagelijks kunnen gaan superchargen, en dan nog is de kans maar heel klein dat hij nog net voor het eind van de garantie stuk zou gaan.

Dus stop svp met mij nogmaals iets uit te leggen wat niet relevant is in dit verhaal. Als je iets inhoudelijks toe te voegen hebt dan graag, maar lees het svp eerst nog even een extra keer door zodat je nog kunt besluiten toch niet op de 'post reply' knop te kiezen..
 
Ik kom met een accu op optimale temperatuur aan, met een bijna lege accu. Dat wast in het verleden het recept om vlot te kunnen laden.
Onder de 10% heb je altijd een dip gezien. We zeggen altijd "lege batterij" omdat er mensen zijn die met 50% aan een supercharger komen en dan teleurgesteld zijn dat ze dan geen 140kW halen, maar ook onder de 10% zie je een dip. En waarom? Omdat de BMS onder de 10% de accu niet meer energie wil steken in de accu optimaal op peil te houden, omdat het meer energie kost om de batterij warm te houden dan wat je eruit kan halen als je de batterij niet warm houdt.

Dat jouw persoonlijke wensen afwijken van wat er in de Tesla BMS geprogrammeerd is, is erg jammer maar je gaat echt geen unieke one-ten versie krijgen voor je S60.

En verder, nee, maximum 40kW eens boven de 10% is óók niet normaal, maar daarmee zie ik je niet met een uitdraai van TeslaMate/TeslaFi/TeslaLogger naar het SeC hollen.

En ik blijf het je uitleggen want het komt precies niet aan.
 
Aan de ene kant lijkt je het te begrijpen, maar één regel later verval je alweer in herhaling. Als Tesla jouw auto vanaf morgen niet meer sneller dan dan 48kW laat laden, warm of koude accu, vol of leeg, dus gewoon nooit meer, dan zou jij daar niet blij mee zijn. Als ik dan zou zeggen dat Tesla voor jouw auto geen persoonlijke wensen gaat toepassen zou jij dat ook geen relevante opmerking vinden.
 
Omdat je zo graag een teslafi logje wil Wooter.. Hier een uitdraai van juni. Na een lange rit met warme accu met 14% aangekomen in Naarden. Daar ga ik dan meestal even eten in de jachthaven. Toen had hij nog even een paar minuutjes een piekje van in de 50kW, maar zakte vanaf 21% onder de 50kW. Uiteindelijk van 14 tot 87% geladen, 38,75kW in 1 uur 9 minuten. Gemiddeld dus een laadsnelheid van 33,69 kW..
Volledig normaal volgens Tesla.
2021-08-16.png
 
Onder de 10% heb je altijd een dip gezien. We zeggen altijd "lege batterij" omdat er mensen zijn die met 50% aan een supercharger komen en dan teleurgesteld zijn dat ze dan geen 140kW halen, maar ook onder de 10% zie je een dip. En waarom? Omdat de BMS onder de 10% de accu niet meer energie wil steken in de accu optimaal op peil te houden, omdat het meer energie kost om de batterij warm te houden dan wat je eruit kan halen als je de batterij niet warm houdt.

Dat jouw persoonlijke wensen afwijken van wat er in de Tesla BMS geprogrammeerd is, is erg jammer maar je gaat echt geen unieke one-ten versie krijgen voor je S60.

En verder, nee, maximum 40kW eens boven de 10% is óók niet normaal, maar daarmee zie ik je niet met een uitdraai van TeslaMate/TeslaFi/TeslaLogger naar het SeC hollen.

En ik blijf het je uitleggen want het komt precies niet aan.
Onder de 10 procent was er m.i. in de eerste jaren zeker geen dip te zien, mits je daarvoor voldoende km's gereden had. Mijn model s had de eerste jaren ook helemaal geen pre-heating. voordat deze bij de suc aan kwam. Sterker nog, menig rijder van het eerste uur hier, deed zijn uiterste best om juist onder die 10% aan te komen bij een suc. Niet te vol bij de vorige supercharger vertrekken, en nagenoeg leeg aankomen was volgens iedereen het uitgelezen recept om zo snel mogelijk te reizen. In het eerste jaar dat ik mijn Tesla had (2015), durfde ik op vakantie ( 's nachts en met 2 kleine kinderen er in) nog echt niet zo diep te gaan. Dus ik bleef steevast iets langer aan de lader staan om boven de 10 bij de volgende suc te komen. Want met samen geknepen billen reizen was niet prettig (er waren ook nog geen suc's tussenin, dus wanneer je het niet zou halen was net voor de helft omkeren het enige alternatief.

Dus waarom je nu ineens aanhaalt dat de oudere tesla's onder de 10% niet optimaal laden... Ik weet t niet. Misschien door wat firmware updates... Maar van oudsher was dat echt niet aan de orde.

Maar onder de streep ook niet relevant. Punt blijft dat op een lange reis, je zomaar 25% reistijd extra moet tellen, door een keuze van Tesla.
 
Als Tesla jouw auto vanaf morgen niet meer sneller dan dan 48kW laat laden, warm of koude accu, vol of leeg, dus gewoon nooit meer, dan zou jij daar niet blij mee zijn. Als ik dan zou zeggen dat Tesla voor jouw auto geen persoonlijke wensen gaat toepassen zou jij dat ook geen relevante opmerking vinden.
Dat heeft niks met persoonlijke wensen te maken. Dat duidt op een defect.

Mensen met een S85 hebben een ander laadprofiel dan het jouwe. Nog altijd niet hetzelfde als mijn X100D, maar ook niet de maximum 50kW die de jouwe krijgt. Je bent zowat de enige met een 60 met zo een belabberd laadprofiel.
 
Onder de 10 procent was er m.i. in de eerste jaren zeker geen dip te zien, mits je daarvoor voldoende km's gereden had. Mijn model s had de eerste jaren ook helemaal geen pre-heating. voordat deze bij de suc aan kwam. Sterker nog, menig rijder van het eerste uur hier, deed zijn uiterste best om juist onder die 10% aan te komen bij een suc. Niet te vol bij de vorige supercharger vertrekken, en nagenoeg leeg aankomen was volgens iedereen het uitgelezen recept om zo snel mogelijk te reizen. In het eerste jaar dat ik mijn Tesla had (2015), durfde ik op vakantie ( 's nachts en met 2 kleine kinderen er in) nog echt niet zo diep te gaan. Dus ik bleef steevast iets langer aan de lader staan om boven de 10 bij de volgende suc te komen. Want met samen geknepen billen reizen was niet prettig (er waren ook nog geen suc's tussenin, dus wanneer je het niet zou halen was net voor de helft omkeren het enige alternatief.

Dus waarom je nu ineens aanhaalt dat de oudere tesla's onder de 10% niet optimaal laden... Ik weet t niet. Misschien door wat firmware updates... Maar van oudsher was dat echt niet aan de orde.
Ik heb het nooit anders geweten. Ik rij sinds 2017.
 
Ik heb toch ook de indruk dat jij met die 60 andere problemen hebt dan het hele chargegate verhaal. Ik snap dat je al eens bij Tesla bent geweest, maar ik zou toch meer actie ondernemen als ik jou was, want dit is gewoon geen normaal gedrag voor een 60-pack.
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik heb nog het oude 60 pack, dus niet een teruggeschroefd 75 pack. Ik heb me twee jaar geleden sufgemaild en gebeld met Tesla, tientallen uren besteed aan allerlei verzoeken van Tesla, op verzoek meerdere keren leegrijden tot 0% en laden tot 100% en dag laten staan aan de lader, allerlei logboeken opgestuurd etc.
Héél boos geweesd. Accu meerdere keren op afstand uitgelezen, pas nádat ik akkoord ging met de kosten daarvoor natuurlijk, elke keer was de conclusie dat het helemaal normaal was en in lijn met soortgelijke auto's.

Wat betreft het laden schreven ze dit:
Betreft het laden dat niet sneller gaat dan 30kw kan te maken met het verleden dat de auto heeft met het superchargen.

Als er extreem veel is geladen DC dan kan het zijn dat ter bescherming van de batterij dit beperkt is.

1: De degradatie van uw batterij is vergeleken met andere voertuigen uit onze vloot van hetzelfde bouwjaar en ongeveer dezelfde kilometer stand. Hier uit is gebleken dat de batterij in goede gezondheid is en de degradatie ruimschoots binnen onze specificaties valt.

2: Alle computers in en rondom uw batterij zijn gecontroleerd op werking en op eventuele foutmeldingen in de afgelopen 3 weken (het maximum wat we kunnen checken.) Hier zijn geen fouten geconstateerd dus we kunnen concluderen dat uw batterij in goede gezondheid verkeerd.

Waarbij ze aangeven dat ze dit niet kunnen veranderen.

Elke keer dat ze me dit vertellen moet ik wel weer 130 euro ex afrekenen:
2021-08-16 (1).jpg




Maar omdat jullie ook vinden dat het niet normaal is zojuist maar weer een nieuwe afspraak gemaakt, volgende week dinsdag in Zwolle. Zal wel weer minstens 130 euro ex kosten, en een halve werkdag niet declarabel... En ik verwacht niet dat ze dit keer iets anders gaan zeggen.

Ze mogen gewoon niks anders zeggen van Tesla, en al zouden ze het willen, ze kunnen de beperking niet uit de software halen bij een SUC.
Ik heb er dus geen vertrouwen in, en had me er eigenlijk al bij neergelegd om me naast mijn drukke werk niet ook nog hierover druk te moeten maken.