Ipv op een forum te gaan janken zou ik als klant graag eens willen horen waarom 40kW aanvaardbaar zou zijn. Zoals gezegd was de beperking op de 90D’s 90kW. Ik kan me echt niet inbeelden waarom 40kW dan aanvaardbaar zou zijn voor een 60, laat staan dat er andere 60’s dit probleem ervaren. Meer nog, als ik even zoek op het internationale gedeelte van dit forum is 90kW een normaal vermogen voor 60’s.
Dat is inderdaad wat ik tegen de baliemedewerker heb gezegd. Zijn antwoord was het volgende: "Elke laadsnelheid is normaal, het superchargen kan zelfs geheel worden uitgeschakeld als de auto dat nodig vindt. Dit is om de accu te beschermen, als de accu sneller zou laden dan dat de auto oordeelt wat nog kan gezien de staat en degradatie van de batterij zou hij snel kapot gaan en dan zou het een duur verhaal worden"
Ik heb uiteraard vermeld dat ik graag zelf die keuze wil hebben, en dat ik zelf wil kunnen bepalen of ik mijn eigendom wil stuk maken door hem snel op te laden. Zeker nu er nog garantie op zit.
Waarop hij zei: "precies, maar wij moeten er dan garantie op verlenen, en dan zou het voor ons heel duur worden"
Ik vertelde dat ik een auto had gekocht met de belofte van snelladen, toen had hij er niet zo veel zin meer in, en begon te zeggen dat juridisch nogal ingewikkeld lag en dat er mensen waren die daar meer verstand van hebben dan hij.
Om dan langer op de argeloze baliemedewerker in te praten die ook alleen maar zijn werk doet en er toch niets aan kan veranderen leek me vrij nutteloos.
Hij baalde er al wel van dat hij per ongeluk had gezegd dat het vanwege hun garantie was denk ik. Ik zat nog te twijfelen terwijl ik in de wachtkamer zat om het op te nemen, maar zonder zijn toestemming had ik daar denk ik toch niks aan gehad.
Hij vertelde nog wel dat ze er in elk geval niets aan konden veranderen, als ze dat al zouden willen. Het zit in de firmware van de auto geprogrammeerd, en is niet uit te schakelen.
Mijn auto is overigens nog steeds prima, ik heb gisteren zelf ook nog maar een keer alles uitgelezen. Degradatie maar weinig, cellen mooi in balans ook tijdens zware belasting geen echte uitschieters, en ook bij snelladen (voor zover je die 40kW snel kunt noemen) loopt alles mooi gelijk. Mijn accu is dan ook keurig behandeld, ik rij altijd alsof het een Land Rover is, superlangzaam dus, en laad nagenoeg alles aan 11kW. Hoge C-waarden heeft mijn accu dus vrijwel niet gezien. Ook blijf ik vrijwel altijd netjes tussen de 20 en 80 % SOC, dus ook daar heeft hij niets te verduren gehad.
Aan de auto is ook nooit iets stuk, en alles werkt, heb de laatste twee jaar geen enkele reparatie gehad.
Het probleem zit hem niet in mijn auto, het probleem zit hem in Tesla, dat gewoon lekker doet wat ze zelf wil en maling aan haar klanten heeft. Zeker aan de armoedige mensjes met een bijna 8 jaar oude S, en nog ook nog zo'n goedkope 60... Die zien ze liever gaan dan komen. Terwijl het ding ondanks de leeftijd nog steeds meer waard is dan menig nieuw kleinere middenklasse benzineautootje.