Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie sleutelt er hier zelf aan z'n Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Onmogelijk, vermoedelijk een vergissing van jou kant. Er is geen enkele manier waarop spontaan de KM stand zou kunnen terugspringen.
Ik heb het 1 keer meegemaakt, met mijn vorige Model X, die na wisseling van de eMMC chip zich een paar 100 kilometer later verslikte en bleef hangen. Even 12V losgekoppeld en toen stond de kilometerstand enkele honderden kilometers lager en is ie vandaar blijven doortellen.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Gisteren de achterbumper van de Model S van zoonlief verwijderd omdat er een parkeersensor los was geraakt na een tikje van een medeweggebruiker. Heel veel push pins, boutjes en moertjes. Op zich geen probleem, ware het niet dat er twee boutjes niet los willen, omdat de "moer" meedraait. (afgezien van boutjes die afbreken of juist niet loswillen, maar dat is het normale gedoe bij een oude auto)
Het zijn de boutjes waarmee de twee bodemplaten aan elkaar vastzitten. Uiteindelijk heb ik de bodemplaat maar door het boutje heen getrokken en dan zie je de reden: de moer is een buisje met schroefdraad aan de binnenkant dat in de bodem gefelst zit. De weerstand van dat felsrandje is al snel kleiner dan de weerstand van een verroest boutje en dus gaat het buisje meedraaien. Persoonlijk vind ik het een waardeloze constructie voor iets waar je niet bij kunt.
View attachment 1028907
Ik heb de boel goed gangbaar gemaakt en plaatringen gebruikt om de grotere gaten in de bodemplaat te compenseren. Het zit nu weer netjes vast, maar als ik het zo laat zitten ben je natuurlijk de volgende keer weer aan de beurt want als het boutje weer wat vaster gaat zitten gaat dat busje weer meedraaien en moet ik een nog groter gat in die plaat maken.

Iemand een idee hoe je zo'n busje weer (wat) vaster krijgt, of hoe je dit anders op kan lossen?
Busje uitboren en dan kan je een plaatmoer gebruiken zoals dit:

 
Ik heb het 1 keer meegemaakt, met mijn vorige Model X, die na wisseling van de eMMC chip zich een paar 100 kilometer later verslikte en bleef hangen. Even 12V losgekoppeld en toen stond de kilometerstand enkele honderden kilometers lager en is ie vandaar blijven doortellen.

Dat zou kunnen, maar dat is dus niet spontaan, maar na het wisselen van de emmc. Een spontane reset van een paar 100 kilometer, nee.
 
Uitboren, eruit halen en nieuwe blindklinkmoer erin monteren. Of zo'n clips met schroefdraad erin kan ook.

Busje uitboren en dan kan je een plaatmoer gebruiken zoals dit:

Sorry voor de late reactie en dank voor het meedenken. Het wordt dus uitboren en dan ga ik voor de plaatmoer van MikeV8.
NB. Omdat ik toch een serviceafspraak had staan, dacht ik meteen wat van die andere plaatclips voor de Model S te bestellen, maar helaas "computer says no" want ik heb een model 3 en daar zitten die clips niet in en dan kunnen ze die bestelling niet aan mijn account koppelen. Kreeg het advies om het gewoon maar aan de balie te vragen. Zelfs Tesla valt terug op menselijk contact als iets buiten de processen valt. 😊
 
Sorry voor de late reactie en dank voor het meedenken. Het wordt dus uitboren en dan ga ik voor de plaatmoer van MikeV8.
NB. Omdat ik toch een serviceafspraak had staan, dacht ik meteen wat van die andere plaatclips voor de Model S te bestellen, maar helaas "computer says no" want ik heb een model 3 en daar zitten die clips niet in en dan kunnen ze die bestelling niet aan mijn account koppelen. Kreeg het advies om het gewoon maar aan de balie te vragen. Zelfs Tesla valt terug op menselijk contact als iets buiten de processen valt. 😊
Heb hier toch nog ff over nagedacht en eigenlijk is het geen goed idee om een stalen plaatmoer te gebruiken. Als ik het mij goed voor heb, is je plaatwerk van aluminium, als je een stalen plaatmoer zou gebruiken zal door het potentiaal vertschil tussen Alu en staal, galvanische corrosie ontstaan dat je aluminium zal 'opvreten'.

Dan kan je beter een Alu blindklinkmoer gebruiken, maar daarvoor heb je dan wel ook een speciale tang nodig voor het plaatsen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Heb hier toch nog ff over nagedacht en eigenlijk is het geen goed idee om een stalen plaatmoer te gebruiken. Als ik het mij goed voor heb, is je plaatwerk van aluminium, als je een stalen plaatmoer zou gebruiken zal door het potentiaal vertschil tussen Alu en staal, galvanische corrosie ontstaan dat je aluminium zal 'opvreten'.

Dan kan je beter een Alu blindklinkmoer gebruiken, maar daarvoor heb je dan wel ook een speciale tang nodig voor het plaatsen.
Electrolytische corrosie is inderdaad een probleem, alhoewel mijn ervaring is dat het vaak niet zo hard gaat. De boutjes zijn volgens mij van staal en dus mag je aannemen dat de originele blindklinkmoeren en dus de stroken waar ze inzitten ook van staal en niet van allu zijn. Die stroken zitten denk ik aan het motorframe vast en dat is vast geen alluminium. Als ik de boel los heb zal ik er een magneetje bijhouden en mocht het wel allu zijn. Dan zet ik het wel in die speciale pasta die electrolytische corrosie tegengaat (knalgeel spul dat ook wel kanariesnot genoemd wordt)
NB Ik vraag me naar aanleiding van je opmerking wel af waar de grens tussen staal en allu precies loopt bij Tesla.