Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie sleutelt er hier zelf aan z'n Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Je mag het natuurlijk geen sleutelen noemen, maar ik wil weer eens het interieurfilter vervangen. Wat me zo opvalt is het enorme prijsverschil bij de verschillende onderdelensites. Goedkoopste is 14,-- per set, maar ik zie ook 40,-- per stuk dus 80,-- per set. Heeft iemand een idee of die verschillen iets met kwaliteit te maken hebben of alleen met marges ? Kortom: gewoon voor de laagste prijs gaan ?
 
  • Informative
Reactions: ERvee
Je mag het natuurlijk geen sleutelen noemen, maar ik wil weer eens het interieurfilter vervangen. Wat me zo opvalt is het enorme prijsverschil bij de verschillende onderdelensites. Goedkoopste is 14,-- per set, maar ik zie ook 40,-- per stuk dus 80,-- per set. Heeft iemand een idee of die verschillen iets met kwaliteit te maken hebben of alleen met marges ? Kortom: gewoon voor de laagste prijs gaan ?
Soms wat verschil in pasvorm en/of welke deeltjes wel/niet tegen gehouden worden.
Ik kies meestal voor een wat bekender merk, zijn meestal maar een paar euro duurder dan de goedkoopste varianten.
Overigens ook via Tesla(site) te koop voor een redelijk bedrag.

Nb: ik heb zelf een versie met actieve koolstof gemonteerd (zou ook 90% van de schadelijke gasvormige stoffen eruit filteren zoals -> ozon, uitlaatgassen, benzeen en tolueen) Ik meen het te merken, een stinkende diesel ruik ik niet zo snel, maar het kan ook een placebo effect zijn natuurlijk 😅
 
Ik zou zelf alleen voor originele filters van Tesla gaan. Heb eens een keer zo'n Chinese "HEPA" filters erin gehad, was niks HEPA aan en de auto stonk elke keer nog erger dan voor de filter wissel. Niet aan te raden dus, is een beetje gokken of het degelijke filters zijn of niet. Met de originele heb je altijd de juiste en nooit problemen mee. Zijn zelfs via de Tesla shop te koop: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/luchtfilter-voor-model-3_y, maar je kunt ze ook via je service center krijgen als je er om vraagt. Zijn alleen niet de goedkoopste.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Gisteren de achterbumper van de Model S van zoonlief verwijderd omdat er een parkeersensor los was geraakt na een tikje van een medeweggebruiker. Heel veel push pins, boutjes en moertjes. Op zich geen probleem, ware het niet dat er twee boutjes niet los willen, omdat de "moer" meedraait. (afgezien van boutjes die afbreken of juist niet loswillen, maar dat is het normale gedoe bij een oude auto)
Het zijn de boutjes waarmee de twee bodemplaten aan elkaar vastzitten. Uiteindelijk heb ik de bodemplaat maar door het boutje heen getrokken en dan zie je de reden: de moer is een buisje met schroefdraad aan de binnenkant dat in de bodem gefelst zit. De weerstand van dat felsrandje is al snel kleiner dan de weerstand van een verroest boutje en dus gaat het buisje meedraaien. Persoonlijk vind ik het een waardeloze constructie voor iets waar je niet bij kunt.
IMG_4018.JPG

Ik heb de boel goed gangbaar gemaakt en plaatringen gebruikt om de grotere gaten in de bodemplaat te compenseren. Het zit nu weer netjes vast, maar als ik het zo laat zitten ben je natuurlijk de volgende keer weer aan de beurt want als het boutje weer wat vaster gaat zitten gaat dat busje weer meedraaien en moet ik een nog groter gat in die plaat maken.

Iemand een idee hoe je zo'n busje weer (wat) vaster krijgt, of hoe je dit anders op kan lossen?
 
Het heeft niet zoveel te maken met sleutelen aan de auto. Maar er is wel aan de km stand gesleuteld.
Voor de vakantie naar Spanje een foto met 287.913 km op teller.

1710789978502.png


We komen terug van vakantie en de km stand staat iets over de 290.000 km. Helaas geen foto.

Van Nijmegen naar Begur in Spanje is 1414 km x2 is zo'n 2800 km. We hebben daar uiteraard ook wat gereden en komen dan uit op minimaal 290,713 km
Dat is al best vreemd, maar ok.

Vandaag is de km stand ineens 289.249 km.
1710790133714.png


Hoe kan dit?
 
Het heeft niet zoveel te maken met sleutelen aan de auto. Maar er is wel aan de km stand gesleuteld.
Voor de vakantie naar Spanje een foto met 287.913 km op teller.

View attachment 1029355

We komen terug van vakantie en de km stand staat iets over de 290.000 km. Helaas geen foto.

Van Nijmegen naar Begur in Spanje is 1414 km x2 is zo'n 2800 km. We hebben daar uiteraard ook wat gereden en komen dan uit op minimaal 290,713 km
Dat is al best vreemd, maar ok.

Vandaag is de km stand ineens 289.249 km.
View attachment 1029359

Hoe kan dit?

Niet toevallig een heel stuk achteruit gereden? 😅

Wel apart, niet eerder gezien dit. Het houdt je auto wel wat jonger op deze manier. 😉 Lijkt me alleen niet helemaal de bedoeling dat dit zo gebeurt. Al eens in service mode naar alerts gekeken of er iets bijzonders in staat, van wheel speed sensor ofzo?
 
Net in de meldingen gekeken:
2 weken geleden Pyro fuse vervangen en meldingen voor die tijd negeer ik.

De recente meldingen (vandaag 18-3) zijn:
THC w0130 radLeftShutrNoFeedbk: --> Thermal test
THC_d0021_RCCMActuator: --> airco service
THC_d0018_activeaero: --> pre-heater

Die meldingen hou ik in de gaten want ze zijn nog niet als gebruiker melding gedeeld. Alleen in service mode.

Edit: Ik ga ervan uit dat ik ergens een vergissing maak. Heb geen verklaring voor dit gedrag.
 
Last edited:
Net in de meldingen gekeken:
2 weken geleden Pyro fuse vervangen en meldingen voor die tijd negeer ik.

De recente meldingen (vandaag 18-3) zijn:
THC w0130 radLeftShutrNoFeedbk: --> Thermal test
THC_d0021_RCCMActuator: --> airco service
THC_d0018_activeaero: --> pre-heater

Die meldingen hou ik in de gaten want ze zijn nog niet als gebruiker melding gedeeld. Alleen in service mode.

Edit: Ik ga ervan uit dat ik ergens een vergissing maak. Heb geen verklaring voor dit gedrag.

Die dingen hebben sowieso geen invloed op je km stand. Maarja.. waar het dan vandaan komt, geen idee. Misschien toch beter even serviceafspraak voor inplannen aangezien het wel belangrijk is dat je km stand juist is.
 
Die dingen hebben sowieso geen invloed op je km stand. Maarja.. waar het dan vandaan komt, geen idee. Misschien toch beter even serviceafspraak voor inplannen aangezien het wel belangrijk is dat je km stand juist is.
Ik ga er nu vanuit dat ik me vergis en hou het in de gaten. de km standen en verbruik worden maandelijks geregistreerd en als ik nog eens zoiets vreemds meemaak, ga ik zeker aan de bel trekken.

Helaas is Teslamate momenteel inactief. Moet opnieuw inloggen. Zal je net zien....
 
Het heeft niet zoveel te maken met sleutelen aan de auto. Maar er is wel aan de km stand gesleuteld.
Voor de vakantie naar Spanje een foto met 287.913 km op teller.

View attachment 1029355

We komen terug van vakantie en de km stand staat iets over de 290.000 km. Helaas geen foto.

Van Nijmegen naar Begur in Spanje is 1414 km x2 is zo'n 2800 km. We hebben daar uiteraard ook wat gereden en komen dan uit op minimaal 290,713 km
Dat is al best vreemd, maar ok.

Vandaag is de km stand ineens 289.249 km.
View attachment 1029359

Hoe kan dit?
Dat is illegaal.