Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf Tesla laadpaal aansluiten - toegestaan?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben zeker niet onhandig in de elektrische installatie. Ik vraag me wel af of het toegestaan is dit zelf te doen in plaats van een installateur?

Ik ben geen installateur van beroep, maak ben wel in staat de klus netjes te klaren zeg maar.
 
Dat is die niet, dus je moet meestal zelf zorgen voor de B-type of EV-type verliesstroomschakelaar/automaat/differentieelschakelaar, dan overspanningsbeveiliging, dan evt. meter (voor zakelijk gebruik) en dan zekering.

En niet alle verliesstroomschakelaars die in serie staan kunnen het met elkaar vinden. Het makkelijkste zijn de EV-type schakelaars van Schrack of Doepke, want die kunnen zorgeloos achter de bestaande (meestal type A) verliesstroomschakelaar, en zijn ook goedkoper dan type-Bs.
 
  • Helpful
Reactions: basvk
Ik heb een Zappi V2 besteld en daar zit een differentieel type A in. Ik heb maar een 1 fase installatie en een Zappi heeft een loadbalancing vandaar. De ecoplus functie is ook handig, gebruikt dan enkel de stroom die door mijn pv panelen opgewekt wordt.
 
Inderdaad een klus die je zelf kan doen. Maar met electra altijd voorzichtig zijn.
Gebruik een goede 3 fase kabel. Voorkeur 4mm2
Tesla lader heeft geen loadbalacer kijk wel goed of een fase niet aan zijn top zit anders vliegt de hoofdzekering er uit als je bv de oven gaat gebruiken.
Nadeel van de Tesla charger is dat deze heel traag is voor auto's die niet op 3 fases kunnen ook laden.
Zelf ook een Zappi in gebruik voor mijn M3 en Leaf. Laadsnelheid is rond de 35km p/u op 25A 1 fase.
A/B automaat is in Nederland niet verplicht. Wel in België. Een dergelijke automaat kost snel 400 euro. Gewone aardlekautomat kost 70 euro.