Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Zelf Tesla laadpaal aansluiten - toegestaan?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben zeker niet onhandig in de elektrische installatie. Ik vraag me wel af of het toegestaan is dit zelf te doen in plaats van een installateur?

Ik ben geen installateur van beroep, maak ben wel in staat de klus netjes te klaren zeg maar.
 
Dat is die niet, dus je moet meestal zelf zorgen voor de B-type of EV-type verliesstroomschakelaar/automaat/differentieelschakelaar, dan overspanningsbeveiliging, dan evt. meter (voor zakelijk gebruik) en dan zekering.

En niet alle verliesstroomschakelaars die in serie staan kunnen het met elkaar vinden. Het makkelijkste zijn de EV-type schakelaars van Schrack of Doepke, want die kunnen zorgeloos achter de bestaande (meestal type A) verliesstroomschakelaar, en zijn ook goedkoper dan type-Bs.
 
  • Helpful
Reactions: basvk
Ik heb een Zappi V2 besteld en daar zit een differentieel type A in. Ik heb maar een 1 fase installatie en een Zappi heeft een loadbalancing vandaar. De ecoplus functie is ook handig, gebruikt dan enkel de stroom die door mijn pv panelen opgewekt wordt.
 
Inderdaad een klus die je zelf kan doen. Maar met electra altijd voorzichtig zijn.
Gebruik een goede 3 fase kabel. Voorkeur 4mm2
Tesla lader heeft geen loadbalacer kijk wel goed of een fase niet aan zijn top zit anders vliegt de hoofdzekering er uit als je bv de oven gaat gebruiken.
Nadeel van de Tesla charger is dat deze heel traag is voor auto's die niet op 3 fases kunnen ook laden.
Zelf ook een Zappi in gebruik voor mijn M3 en Leaf. Laadsnelheid is rond de 35km p/u op 25A 1 fase.
A/B automaat is in Nederland niet verplicht. Wel in België. Een dergelijke automaat kost snel 400 euro. Gewone aardlekautomat kost 70 euro.
 
HI, Ik krijg binnenkort uitbreiding zonnepanelen en die installateurs doen een kleine aanpassing aan de meterkast. Ze plaatsen een extra groep een aardlek. Ik heb ze gevraagd voor de TWC ook een extra groep, aardlek te plaatsen.. Ik heb 3x fase aansluiting (nieuwbouw 2017). Ik zal dan ook een fiscus-proof teller er tussen zetten.

In een ander draadje ging een hele discussie, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Welke heb ik nu nodig?
 
Welke wát?

Qua aardlekschakelaar heb je een type B of type EV nodig voor de TWC (en alles wat er voorhangt). Uiteraard driefasig.

Alles mag 16A driefasig zijn voor een model 3 (onboard charger kan toch niet meer aan), maar 32A driefasig voor S of X (die tot 25A per fase kunnen gebruiken voor AC-opladen), tenminste als je aan meer dan 11kW wilt kunnen laden.

De maximale stroom per fase stel je met een draaischakelaartje in op de TWC (uiteraard op niet meer dan de zekering).
 
Last edited:
Welke wát?

Qua aardlekschakelaar heb je een type B of type EV nodig voor de TWC (en alles wat er voorhangt). Uiteraard driefasig.

Alles mag 16A driefasig zijn voor een model 3 (onboard charger kan toch niet meer aan), maar 32A driefasig voor S of X (die tot 25A per fase kunnen gebruiken voor AC-opladen), tenminste als je aan meer dan 11kW wilt kunnen laden.

De maximale stroom per fase stel je met een draaischakelaartje in op de TWC (uiteraard op niet meer dan de zekering).

Ik heb het als volgt geïnstalleerd in de groepenkast 3 fase aardlekschakelaar. Daar achter zit een 3 fase krachtgroep en daarna 3 fase mid meter. (geijkt) met 5 x 4 kwadraat kabel naar de de twc. de twc max 16 amp gezet en laad met 66/67 km per uur. Als je bang met te hoge belasting kan je ook de tesla uitgesteld opladen zodat je geen problemen heb met eventuele oven. hoofdzekering is 3 x 25.
 
nog een tip: gebruik een 20A installatieautomaat ipv 16A. laden met 16A gaat prima met een 16A automaat maar deze wordt wel erg heet (zit op zn max), helemaal na uren laden. Stel de TWC in op 16A en gebruik 20A.

Overschat ook niet het nut van een aardlekschakelaar.. de TWC meet zelf alles al en heeft een aardeaansluiting. Een aardlekschakelaar is inprincipe alleen voor ongeaarde apparaten. Slechts in beperkte scenario's is een aardlekschakelaar nuttig..
 
Dank voor de antwoorden.
Ik heb 8 zonnepanelen op 1 omvormer en 7 andere zonnepanelen op een andere omvormer (zakelijk aangeschaft).
Denk dat ik de Maxem nodig heb om te laden op zonne energie. Ivm horeca ben ik vaak overdag thuis aan het werken, en rond 15uur einde avond pas weer thuis.... Moet alles op een rijtje hebben om dit goed te regelen. Super dit forum met alle info. Heb het idee dat niet elke installateur van alles op de hoogte is.
 
Overschat ook niet het nut van een aardlekschakelaar.. de TWC meet zelf alles al en heeft een aardeaansluiting. Een aardlekschakelaar is inprincipe alleen voor ongeaarde apparaten. Slechts in beperkte scenario's is een aardlekschakelaar nuttig..

Een aardlekschakelaar is iets anders dan een aardeaansluiting en absoluut noodzakelijk! Aardlek beveiligt tegen lekstromen naar aarde, die noodzakelijkerwijs NIET via de aarde draad gaan, maar bijvoorbeeld via jouw lichaam. Dat lijkt me een heel erg nuttig scenario, en het is gewoon uitgesproken dom om hier zo lichtzinnig over te doen.

Een TWC heeft geen (verplichte!) type B aardlek schakelaar.
 
  • Informative
Reactions: DriverX
de TWC meet zelf alles al en heeft een aardeaansluiting.

En als je geen Type B of EV aardlekschakelaar hebt die 6mA DC lekstromen kan meten vóór de TWC maar gewoon de Type A van je installatie, dan meet de TWC zelf dat het niet snor zit en weigert die stroom te leveren ;-).

Een Type A schakelaar volstaart voor pure verbruikers die AC vermogen verbruiken (en ook voor zuivere weerstanden zoals je lichaam). Maar als je er iets op koppelt dat ook nog eens veel DC vermogen kan leveren zoals de batterij van een Tesla, dan volstaat dit niet. Als de verwachte lekstromen een gelijkstroomcomponent hebben van meer dan 6mA, raakt de ringkern in de aardlekschakelaar verzadigd en werkt deze niet meer, óók niet als er een 220V AC verlies van de TWC langs je lijf loopt.
 
Last edited:
Een aardlekschakelaar is iets anders dan een aardeaansluiting en absoluut noodzakelijk! Aardlek beveiligt tegen lekstromen naar aarde, die noodzakelijkerwijs NIET via de aarde draad gaan, maar bijvoorbeeld via jouw lichaam. Dat lijkt me een heel erg nuttig scenario, en het is gewoon uitgesproken dom om hier zo lichtzinnig over te doen.

Een TWC heeft geen (verplichte!) type B aardlek schakelaar.

Als een apparaat juist is geaard is er geen plek die je kan aanraken zonder dat de stroom ontsnapt via de aardedraad.

Overdrijven is echt een vak, het lijkt mij een enorme uitdaging om jezelf te electrocuteren met een TWC met veel isolatie en grof plastic handvat. Zie ook post van sixela.
 
Stop aub met deze flauwekul. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Je geeft een letterlijk levensgevaarlijk advies.

Dit is iets voor een moderator om deze gevaarlijke adviezen te verwijderen.

Het gaat er niet om of je de TWC met een plastic handvat beetpakt, bij een isolatiefout kan de hele auto onder stroom/spanning komen te staan. Dat is dodelijk.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Jobbeke and S-19910