Ondanks dat ik momenteel geen 2019 M3 rijd (maar een Ford Mustang Mach-E) doe ik graag even mee in dit topic. Ik hoop dat oke is en anders hoor ik graag waar ik het best met mijn vraag terecht kan (eerste post van mijn kant
)
In het kort komt het erop neer dat elektrisch rijden me enorm bevalt maar ik na twee jaar Ford graag de overstap zou maken naar een Tesla. De uitgangssituatie daarbij is dat ik overstap van lease naar een mobiliteitsvergoeding en dus een eigen auto met alle bijbehorende verantwoordelijkheid en risico's. Doel, als echte Hollander xD, is natuurlijk om meer auto voor minder pegels te rijden en bovendien een leuke ervaring te hebben.
Per jaar rijd ik +- 30.000 km. Doel is de auto voor minstens 3 jaar te rijden. Budget ± 30k maar minder is altijd prettig. Voor alle duidelijkheid ik orienteer me op een occasion uit ±2018. Ik ben me ervan bewust dat de raven update aanzienlijk beter is maar tegelijkertijd ook een stuk duurder. Ik denk dat de verstandige keuze is nog even te wachten met dit model. Ik heb per model de voor mij belangrijkste overwegingen even op een rij gezet.
MX: Stiekem de favoriet ivm de 7p setup. Maar verhoudingsgewijs duur en eigelijk vooral luxe. Vooral prettig om veel ruimte te hebben en uiteraard ideaal voor de vakanties. In alle eerlijkheid is dat slechts 2/3/4 keer per jaar. Daarbij lees ik over de "kinderziektes" met de draagarmen en de vleugeldeuren. Hoop gedoe als je pech hebt bij de aankoop en daarna in onderhoud/reparaties buiten garantie terecht komt.
MS: Waanzinnig mooie auto. Evengoed een stuk meer laadruimte dan de Mach-E. Net als de de MX luchtvering waarvan ik denk dat het een stuk zal schelen t.o.v. de stuiterende Mach-E. Zijn al te krijgen tussen de 23-30k afhankelijk van het model 75D of 100D. Qua afschrijving beperkt en minder kans op reparaties wat ik hier zo lees.. Uiteraard weet je dat nooit bij een occasion.
MY: Veel ruimte en snel laden. Evengoed vrij prijzig terwijl ik hem eerlijk gezegd ook niet zo mooi vind (ik betrap mezelf erop dat het niet alleen ratio is
). Geen luchtvering maar eigelijk gewoon heel veel auto voor het geld dat je ervoor betaald. Wel verdwijn je net als met de M3 in de massa met deze auto.
M3: In de basis natuurlijk niet voor niets zo'n populaire (lease) auto. Vind hem persoonlijk een beetje saai doordat je hem zoveel ziet al voldoet hij natuurlijk gewoon prima. Snel laden en eventueel met dakkoffer toch veel ruimte. Voor ± 20-23k op te pikken (M3 2019) en waarschijnlijk weinig tot geen onvoorziene kosten.
Lang verhaal kort: Ik denk dat ik wil gaan voor een Model S uit 2017-2018 met max 150k op de teller. Voor de kids (1 en 3) prima, veel kofferruimte, vind hem erg mooi met zijn luxe uitstraling. Ik twijfel tussen de 75D en 100D omdat de range in de dagelijkse praktijk geen issue is (50km woon-werk verkeer en kan op kantoor laden). Maar juist voor die lange ritten en vooral als kids slapen natuurlijk wel lekker. Daarbij, wat als ik hem over 3 a 5 jaar van de hand wil doen? Dan moet je toch wel rekening houden met de ontwikkeling (range, laadsnelheid etc.) van EV's in zijn algemeenheid. Uiteindelijk is de afschrijving op de auto voor mij de belangrijkste kostenpost. Daarom neig ik naar een 100D maar twijfel ik dus toch erg omdat de 75D wel fors goedkoper is (ga uit van een model met MCU2).
Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ben benieuwd naar jullie mening/advies. Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Zie ik iets over het hoofd?
Indien er aanvullende informatie nodig is hoor ik dat graag
. Ik vond het leuk de afgelopen weken hier lekker rond te lezen en ben benieuwd of ik hierdoor nog aan andere inzichten kom!