Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2022 Auto's met snelheidsbegrenzing

This site may earn commission on affiliate links.
Op het kerhof liggen er veel die zichzelf onfeilbaar waanden. Iedereen die uit de bocht vliegt was overtuigd dat hij de bocht kon halen. En zelfs al zou je onfeilbaar zijn, wat als een andere wagen dat niet is, of een fout maakt? Aan 80 km/u heb je nog een kans.

Dat kan zeker veranderd worden. De EU is een democratie. De meerderheid heeft het gehaald.
Zie:Nieuwe Europese richtlijn van kracht: elektrische auto’s moeten meer lawaai maken
Ik citeer:
De Europese richtlijn geldt enkel voor nieuwe modellen. Over twee jaar moeten alle elektrische en hybride voertuigen uitgerust zijn met extra lawaai.

Heb nooit gezegd dat ik me onfeilbaar waan. Maar heb toch inmiddels genoeg rijervaring met mijn auto om te weten waar de limiet zit en zal daar nooit overheen gaan en meestal ook niet eens bij in de buurt komen. Ik rij sportief maar ga echt geen gekke dingen doen hoor, veiligheid is voor mij net zo belangrijk. Neem misschien alleen soms een beetje meer risico, voor mezelf, maar nooit voor anderen. Ik rij gewoon netjes als er ander verkeer in de buurt is. Ik neem echter veel meer risico als ik eens een keer op de quad stap en daar een ritje mee ga maken, daar hoef ik nog niet eens hard voor te rijden dan. 😅

Wat betreft die richtlijn, ik zie het toch echt niet gebeuren. Bijna alle Tesla's van 2019 en daarvoor zouden dan terug moeten naar een Service Center (of door Mobile Service) om die speaker in te laten bouwen en daarna via software update de functies in te schakelen. Wie gaat dat allemaal betalen? Tesla zelf? En dan heb ik het nog alleen over Tesla. Zijn genoeg andere Hybride en elektrische auto's die dit ook moeten laten inbouwen dan. Zoals gezegd, ik zie het niet gebeuren.

Ik woon buiten de bebouwde kom aan een 60km weg. Veel mensen houden zich netjes aan de snelheid, of rijden beperkt te hard. Maar er zijn hier voldoende malloten die bizarre snelheden halen (130 plus), puur omdat zij er geen probleem in zien om een beetje plezier te hebben als er toch geen ander verkeer is... Althans, dat denken ze vaak. Maar ook hier wonen kinderen. Wat als er net 1 van achter en rij bomen de weg om komt? Met 60 zie je het kind wel op het fietspad aan komen. Met 100+ echt niet meer.

Dan moet je hier in Limburg eens komen kijken, hier in houdt echt bijna niemand zich aan de snelheid op 60 wegen. Ik ben juist een van de weinige die het op 60 wegen nog redelijk netjes doet. Kan altijd voor komen dat ik eens de 70-75 aan tik maar je zult me op dat soort wegen nooit 80 of harder zien rijden. De 60 wegen zijn vaak toch wel de wat gevaarlijkere wegen dus daar is het meestal dan ook niet slim om harder te gaan rijden. Als iemand daar kiest om 130 te gaan rijden dan is diegene ook gewoon niet goed bij zijn/haar hoofd.

Binnen de bebouwde kom altijd.



Ik ben ook meer van de trajectcontroles om die reden. Het gaat om de gemiddelde en niet de piek. Maar je gaat er vanuit dat er een vermogens limiter is. Het systeem moet natuurlijk je instaat stellen in te halen etc. of kort even de snelheid flink te verhogen.

Verder reed ik dit weekend naar de Deltawerken. Nergens mocht je inhalen, op geen enkele N-weg. Terecht ook trouwens (realiseer ik me nu ik met m'n 44 op middelbare leeftijd zit). Alles rijd 80, je hoeft niet harder, je mag niet harder en tegenwoordig met AP lekker op de lane assist en cruisen.



Op de veiligheid wellicht niet maar op het milieu wel want het verbruik tussen 100 of 130 is gigantisch. Ook het verschil in geluid is aanzienlijk.

Dat is wat ik dus ook zeg, binnen de bebouwde kom hou ik me overal netjes aan, zelfs aan de 30. Zie er genoeg hier in ons dorp 50 rijden waar 30 mag en met al die blinde straten van rechts is dat gewoon al erg gevaarlijk. Denk dat het misschien voor de bebouwde kom wel een goed idee is een snelheidsbegrenzer. Dan zou ik er ook geen moeite mee hebben. Maar buiten de bebouwde kom zie ik het echt niet zitten. Inhalen van langzamer verkeer wordt dan gewoon bijna onmogelijk gemaakt, of in ieder geval veel onveiliger dan het nu is. Als alles gewoon netjes 80 zou rijden is er ook geen probleem. Het is alleen wanneer iemand kiest om maar 60 of 70 te rijden, dan ga ja natuurlijk krijgen dat mensen willen gaan inhalen. En met zo'n klein snelheidsverschil is dat bijna niet meer te doen, veel te druk overal. Dan beter even bij een gaatje snel kunnen inhalen en weer terug naar de max snelheid. Als dat in ieder geval mogelijk zou zijn met een snelheidsbegrenzer dan is het probleem in ieder geval wel minder.

Wat betreft milieu en geluidsoverlast zal het zeker wel wat beter zijn ja, 100 i.p.v. 130. Voor alle benzine- en diesel auto's althans. Voor ons maakt het weinig verschil met onze Tesla's. 😉 Wat mij betreft gaan we gewoon weer lekker terug 130. Of in ieder geval de EV's. Zou stimuleer je mogelijk ook weer de verkoop ervan. Maarja daar zal niet iedereen het mee eens zijn denk ik.



Verder wil ik hier echt niet overkomen als iemand die alle verkeersregels aan zijn broek lapt, schijnbaar lijkt dit wel zo voor sommigen hier. Maar dat is dus echt niet zo hoor. Over het algemeen hou ik me ook gewoon overal aan. Alleen op wat rustigere wegen of tijdstippen verandert mijn rijstijl regelmatig wel een beetje. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik de 150 aantik waar 80 mag. Zo gek ben ik nu ook weer niet. Veiligheid staat bij mij nog steeds voorop als ik in de auto zit, maar beetje plezier hebben tijdens het rijden is zeker niets mis mee, als je je kop maar erbij houdt. Niet iedereen kan dat helaas, vaak degene die net hun rijbewijs hebben. Ik behoor al tot de wat oudere categorie. 😋
 
  • Like
Reactions: Dan84
Het probleem met "nou ik rij er een beetje over, maar niet overal en weet waar het niet kan" is dat er tallozen zijn die weer andere normen hebben.

1627932186591.png
 
  • Funny
Reactions: jpvdheijn and Dan84
Wie gaat dat allemaal betalen?
De eigenaar. Het is niet de eerste wet die geld kost.
Maar heb toch inmiddels genoeg rijervaring met mijn auto om te weten waar de limiet zit
Iedereen maakt fouten. Ook de meest ervarene.
En opnieuw, zelfs al maak jij er geen, een ander kan er maken. Of een kind kan ontsnappen aan de aandacht van zijn ouders. De snelheidsbeperkingen hebben een reden.
  • 30 km/u is voor plaatsen waar er iets onvoorzien kan gebeuren met een zwakke weggebruiker. Een aanrijding aan 30km/u geeft in principe geen blijvende gevolgen
  • 50-70km per uur is op plaatsen waar je dan nog tijd hebt om tot 30 te vertragen als er iets onverwachts gebeurt
  • 120 is voor plaatsen waar er geen zwakke weggebruikers zijn, geen kruispunten of tegenliggers en ook geen al te grote snelheidsverschillen
 
De eigenaar. Het is niet de eerste wet die geld kost.

Dat lijkt me toch ook niet echt de bedoeling. Er is een typegoedkeuring voor onze auto's afgegeven. Waarom zouden wij als eigenaren voor iets moeten betalen wat er niet in hoefde te zitten toen we de auto kochten? Ik weet toch wel dat ik er niet mee akkoord zal gaan als ze dit toch echt door gaan zetten. Tenzij Tesla hier in Europa ook die Boombox beschikbaar maakt. 😄 Dan heeft die speaker tenminste ook nog een leuk iets voor het geld. Maarja, ik zie het toch echt niet gebeuren. Een bestaande typegoedkeuring kan niet ineens ongeldig zijn. Denk dat het momenteel ook meer gaat om nieuwe modellen die geproduceerd worden, dat deze het systeem moeten hebben. En binnen 2 jaar gewoon alle elektrische auto's die nieuw verkocht worden. En dus niet de bestaande auto's die al geregistreerd staan. Als dit echt zo zou kunnen, dan had ik ook al lang met mijn quad terug naar de RDW gemoeten. Zijn ondertussen al weer zoveel regels verandert. Maar dit hoeft dus ook niet, typegoedkeuring is er en die kunnen ze niet meer afpakken tenzij je een WOK melding krijgt. Maar dat gaat bij zoiets als dit nooit gebeuren.

Iedereen maakt fouten. Ook de meest ervarene.
En opnieuw, zelfs al maak jij er geen, een ander kan er maken. Of een kind kan ontsnappen aan de aandacht van zijn ouders. De snelheidsbeperkingen hebben een reden.
  • 30 km/u is voor plaatsen waar er iets onvoorzien kan gebeuren met een zwakke weggebruiker. Een aanrijding aan 30km/u geeft in principe geen blijvende gevolgen
  • 50-70km per uur is op plaatsen waar je dan nog tijd hebt om tot 30 te vertragen als er iets onverwachts gebeurt
  • 120 is voor plaatsen waar er geen zwakke weggebruikers zijn, geen kruispunten of tegenliggers en ook geen al te grote snelheidsverschillen

Daar geef ik je geen ongelijk in nee. Maar daarom zeg ik dus ook, ik hou me overal netjes aan de snelheidsregels in de bebouwde kom en daarbuiten ook als er ander verkeer in de buurt is of kan zijn. Als iemand anders een fout maakt kan het ook al met de snelheidslimiet verkeerd gaan, alleen risico is dan natuurlijk wel kleiner uiteraard.
Wat betreft bochten, als er geen wijziging in de max snelheid is mag je in de bocht dus ook gewoon de snelheid aanhouden, bijvoorbeeld bij een 80 weg dus met 80 een bocht door. Daar zijn geen regels voor. Of het verstandig en ook echt mogelijk is, is een tweede. Maar daarbij moet je dus echt gewoon die ervaring met je auto hebben en de limiet kennen. En natuurlijk de bocht goed kunnen inschatten. 😁 Maar vooral ook weten wat eventueel na de bocht voor situatie kan zijn. Als je daar niet over nadenkt, is een ongeluk snel gemaakt natuurlijk. Voor dat soort mensen is een snelheidsbegrenzer erg welkom. Maar voor de rest die situaties wel goed kunnen inschatten en hun auto goed kunnen beheersen vind ik het nog steeds maar onzin. Alleen in de bebouwde kom ben ik er dus op zich wel voor. Want daar rijden de meeste mensen te hard en is het ook het gevaarlijkst wat mij betreft. Op een autosnelweg is het echt niet gevaarlijk om wat harder te rijden als de ruimte er is zonder langzamer verkeer in de buurt. In Duitsland gaat dit over het algemeen toch ook gewoon goed, terwijl daar velen 200+ rijden. Misschien juist wel beter omdat de mensen daar veel oplettender rijden.
 
In Duitsland gaat dit over het algemeen toch ook gewoon goed, terwijl daar velen 200+ rijden. Misschien juist wel beter omdat de mensen daar veel oplettender rijden.
Als je 200+ met beleid rijdt, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar er rijden gelukkig maar een paar nog 200+ in Duitsland, want het gaat toch nog regelmatig mis.

Ik bedoel maar, m'n perspectief is wat veranderd sinds ik eens uit Oostenrijk terug keerde, ter hoogte van Geiselwind op de A3 in tegenrichting een verse puinhoop van auto's verspreid over de 3 rijvakken zag liggen, en vanop het terras van de nabijgelegen McDonalds - terwijl de auto aan het laden was aan de nabijgelegen supercharger - we de file, de sirenes en de landende ADAC helicopter van redelijk nabij konden volgen. De A3 bij Geiselwind is zo een vreemd stukje snelweg waar de snelheid onbeperkt is, maar vervolgens door middel van een snelheidsverlaging de snelheid eruit gehaald moet worden wegens een versmalling van de rijbaan van 3 naar 2 rijstroken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn; in de praktijk blijkt dat als de snelheid er bij de meesten uit gaat, dat niet iedereen daarin mee is. Voor de lol moet je maar eens zoeken op "unfall geiselwind" en raden welk ongeval het was ;).

Ja, ik reed vroeger ook gewoon 250 met mijn BMW. Met mijn Model X op de A9 ook eens een keertje geprobeerd. Mijn vrouw wou dat ik het ook eens deed met onze Model 3 Performance. Maar de fun is eruit. Liever gewoon 150 op autopilot, dan moet je niet 3 kilometer verder kijken en hopen dat op 300 meter afstand een voorligger niet beslist om van rijvak te wisselen.

Mijn punt: snelheidsbegrenzers hoeven voor mij niet, maar blijkbaar lukt het de meesten niet zonder...
 
Op het kerhof liggen er veel die zichzelf onfeilbaar waanden. Iedereen die uit de bocht vliegt was overtuigd dat hij de bocht kon halen. En zelfs al zou je onfeilbaar zijn, wat als een andere wagen dat niet is, of een fout maakt? Aan 80 km/u heb je nog een kans.

Dat kan zeker veranderd worden. De EU is een democratie. De meerderheid heeft het gehaald.
Zie:Nieuwe Europese richtlijn van kracht: elektrische auto’s moeten meer lawaai maken
Ik citeer:
De Europese richtlijn geldt enkel voor nieuwe modellen. Over twee jaar moeten alle elektrische en hybride voertuigen uitgerust zijn met extra lawaai.

Mistlampen zijn wel degelijk verplicht geworden op een bepaald moment in België. Was een goeie business voor de aftermarket. Oldtimers wellicht uitgesloten.
Voor gordels zie ik inderdaad een uitzondering dat je er geen moet dragen als er geen zijn.
Eeh in die URL staat juist nadrukkelijk dat het enkel voor nieuwe auto's geld, en dat over 2 jaar dus alle op dat moment nieuw verkochte auto's lawaai moeten maken. dus nee niet met terugwerkende kracht op bestaande auto's.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Als je 200+ met beleid rijdt, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar er rijden gelukkig maar een paar nog 200+ in Duitsland, want het gaat toch nog regelmatig mis.

Ik bedoel maar, m'n perspectief is wat veranderd sinds ik eens uit Oostenrijk terug keerde, ter hoogte van Geiselwind op de A3 in tegenrichting een verse puinhoop van auto's verspreid over de 3 rijvakken zag liggen, en vanop het terras van de nabijgelegen McDonalds - terwijl de auto aan het laden was aan de nabijgelegen supercharger - we de file, de sirenes en de landende ADAC helicopter van redelijk nabij konden volgen. De A3 bij Geiselwind is zo een vreemd stukje snelweg waar de snelheid onbeperkt is, maar vervolgens door middel van een snelheidsverlaging de snelheid eruit gehaald moet worden wegens een versmalling van de rijbaan van 3 naar 2 rijstroken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn; in de praktijk blijkt dat als de snelheid er bij de meesten uit gaat, dat niet iedereen daarin mee is. Voor de lol moet je maar eens zoeken op "unfall geiselwind" en raden welk ongeval het was ;).

Ja, ik reed vroeger ook gewoon 250 met mijn BMW. Met mijn Model X op de A9 ook eens een keertje geprobeerd. Mijn vrouw wou dat ik het ook eens deed met onze Model 3 Performance. Maar de fun is eruit. Liever gewoon 150 op autopilot, dan moet je niet 3 kilometer verder kijken en hopen dat op 300 meter afstand een voorligger niet beslist om van rijvak te wisselen.

Mijn punt: snelheidsbegrenzers hoeven voor mij niet, maar blijkbaar lukt het de meesten niet zonder...

Yep, als je zoiets meemaakt ga je zeker wel nadenken. Maar als er zoveel auto's bij betrokken waren dan weet je ook wel hoe het mis is gegaan, gewoon toch te veel risico door te hard te rijden op een te drukke plaats. Ik zie het ook vaker in de filmpjes van de Autobahn waar ze er gewoon voorbij vliegen terwijl het overige verkeer een baan ernaast zeker 100 km/u minder doet. Dat is gewoon vragen voor een ongeluk. Daarom dus altijd verstand erbij en alleen op de rustige plekken doen, maar bij velen lukt dit blijkbaar niet.

De 250 heb ik nog niet eens gehaald dus kan ik niet over meepraten. 😁 Op de Autobahn wel stukje ~215 gereden met mijn Model 3 maar hier in Nederland nog nooit harder dan 150-160 gegaan dus dat valt op zich nog wel mee allemaal. Die 150 op autopilot, dat zou ik pas eng vinden. 😅
 
Dat lijkt me toch ook niet echt de bedoeling. Er is een typegoedkeuring voor onze auto's afgegeven. Waarom zouden wij als eigenaren voor iets moeten betalen wat er niet in hoefde te zitten toen we de auto kochten?
Toen ik mijn huis kocht was er geen aansluiting op riolering. Daarna moest ik verplicht aansluiten en vanaf dan riooltaks betalen. In het centrum mocht ik gratis parkeren. Nu moet je betalen. Wetten veranderen. Gelukkig maar.
Laten we het maar niet hebben over de kosten van zonnepanelen die nadat ik ze geplaatst heb de spuigaten uitlopen.
dat over 2 jaar dus alle op dat moment nieuw verkochte auto's lawaai moeten maken
Ik lees dat de richtlijn nu geldt voor nieuwe modellen en over twee jaar voor alle. Maar misschien is het slecht geformuleerd. Je krijgt het voordeel van de twijfel.
 
Firehuntah said:
...Maar als er zoveel auto's bij betrokken waren dan weet je ook wel hoe het mis is gegaan, gewoon toch te veel risico door te hard te rijden op een te drukke plaats...
En diezelfde die in de fout ging schreef misschien ooit ergens in een forum... " Maar heb toch inmiddels genoeg rijervaring met mijn auto om te weten waar de limiet zit en zal daar nooit overheen gaan en meestal ook niet eens bij in de buurt komen."

Geloof me, zelf heb ik ook gereden als een idioot, en ook ik beweerde ervaring te hebben met meer dan 4.000.000 km op de teller(s), tot de dag dat ik op de fiets van de weg gemaaid werd door iemand die ook dacht dat hij de wereld aankon en alleen op de weg was...
Geluk en ongeluk liggen maar enkele centimeters uit elkaar, neem dat maar van mij aan.
 
Altijd leuk hoe men meteen in de aanval gaat als ook maar iemand zegt boven de maximumsnelheid te rijden. Want ja, jullie rijden zelf natuurlijk altijd overal heel netjes. 😉
Kijk, hier hebben we het standaard probleem te pakken. Idioten denk dat alle andere mensen ook idioten zijn, dus nee, ik en velen met mij rijden nooit te hard.
Overiges eens met Ramonneke, gewoon overal trajectcontrole, ben je meteen van die hele discussie af, als je hard wil rijden kost het centen.
 
Ik zal bekennen, ik rij wel eens te hard. Ik ben ook aan het sparen voor een fiets in Duitsland want zover ik begrijp krijg je met een aantal punten in Flensburg een fiets. Het is alleen jammer dat de punten maar 2 jaar geldig zijn. :cool:
Ik moet bekennen dat ik tegenwoordig weinig extra wegenbelasting betaal maar in de tijd dat ik dagelijks langs klanten reed kreeg ik er wel een paar.
Ik denk dat ik niet als een beest reed want allemaal heb ik ze zo kunnen betalen zonder dat er een rechter o.i.d. aan te pas kwam. Zover ik me kan herinneren nooit eentje in een 30 of 50 km zone wel eens op een 70 km stuk binnen de bebouwde kom.

Ik zie snelheids-aangaven als richtlijnen. Afhankelijk van de situatie kan een beetje harder best maar soms rij ik ook langzamer dan aangegeven.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Toen ik mijn huis kocht was er geen aansluiting op riolering. Daarna moest ik verplicht aansluiten en vanaf dan riooltaks betalen. In het centrum mocht ik gratis parkeren. Nu moet je betalen. Wetten veranderen. Gelukkig maar.
Laten we het maar niet hebben over de kosten van zonnepanelen die nadat ik ze geplaatst heb de spuigaten uitlopen.

Ik lees dat de richtlijn nu geldt voor nieuwe modellen en over twee jaar voor alle. Maar misschien is het slecht geformuleerd. Je krijgt het voordeel van de twijfel.

Een huis is natuurlijk wel heel iets anders dan een auto. 😉 Wetten veranderen constant, dat klopt. Typegoedkeuringen voor voertuigen echter niet. Als de typegoedkeuring er is, kunnen ze niet ineens dingen gaan aanpassen waardoor deze niet meer geldig is. Nieuwe wetten op dat gebied gelden dan ook alleen voor nieuwe auto's en niet de bestaande. Geloof dus ook niet dat ze iets met die speaker of met een snelheidsbegrenzer kunnen verplichten op bestaande auto's. Heb het hele traject met typegoedkeuringen al doorlopen met mijn quad, weet er dus wel het een en ander van. Ze kunnen dit onmogelijk ineens ongeldig verklaren, tenzij je zelf dingen aan het voertuig verandert waardoor deze niet meer overeenkomt met de typegoedkeuring en je een WOK melding krijgt als je voertuig ooit gecontroleerd wordt daarop. Dan kun je wel verplicht worden om die dingen weer terug aan te passen en opnieuw te laten keuren. Maar in andere gevallen zal dit echt nooit gebeuren.

En diezelfde die in de fout ging schreef misschien ooit ergens in een forum... " Maar heb toch inmiddels genoeg rijervaring met mijn auto om te weten waar de limiet zit en zal daar nooit overheen gaan en meestal ook niet eens bij in de buurt komen."

Geloof me, zelf heb ik ook gereden als een idioot, en ook ik beweerde ervaring te hebben met meer dan 4.000.000 km op de teller(s), tot de dag dat ik op de fiets van de weg gemaaid werd door iemand die ook dacht dat hij de wereld aankon en alleen op de weg was...
Geluk en ongeluk liggen maar enkele centimeters uit elkaar, neem dat maar van mij aan.

Denk dat je mijn stukje niet gelezen hebt waar ik zeg dat ik in de buurt van ander verkeer me altijd netjes aan de regels hou. Diegene op de Autobahn heeft gewoon veel te hard gereden op een druk stuk. Dat zou ik zelf nooit doen. Op de Autobahn ga ik alleen hard als er geen ander verkeer in de buurt zit of minstens een extra rijstrook ertussen zit. Helaas doen velen dit niet, en dan krijg je inderdaad ongelukken.

Fijn dat je zelf niet meer als een idioot rijdt, maar hiermee bestempel je mij ook als een idioot. Dit terwijl ik echt geen gekke of gevaarlijke dingen doe op de weg waarmee ik een risico zou vormen voor anderen. Heb een collega die wel zo is en daar ben ik juist fel op tegen. Die rijdt regelmatig in de bebouwde kom 80-100. Zo ben ik zelf toch absoluut niet, heb veiligheid ook hoog staan hoor. Met verstand rijden blijft het belangrijkste, snelheidslimiet heeft daar eigenlijk weinig mee te maken wat mij betreft. Wel jammer om te horen natuurlijk dat je slachtoffer bent geweest, dat is nooit leuk. Maar dat zegt dus meer iets over de rijkunsten van degene die je heeft aangereden en niet jouw eigen rijkunsten.

Kijk, hier hebben we het standaard probleem te pakken. Idioten denk dat alle andere mensen ook idioten zijn, dus nee, ik en velen met mij rijden nooit te hard.
Overiges eens met Ramonneke, gewoon overal trajectcontrole, ben je meteen van die hele discussie af, als je hard wil rijden kost het centen.

Nog iemand die mij als idioot bestempeld. Leuk hoor je mening deling hier op een forum. Kunnen we dit a.u.b. ook op een normale manier doen? Discussiëren zonder iemand een idioot te noemen moet best kunnen toch?

Leuk dat jij nooit te hard rijdt. Je bent dan juist een van de weinige. Ken er maar weinig die nog nooit in hun leven ook maar even boven de snelheidslimiet heeft gezeten. Hoe hard denk je wel niet dat ik rij met de opmerking die ik naar mijn hoofd krijg gegooid? 150 in de bebouwde kom? 200+ op de snelweg? Niets is minder waar, zoals je misschien in mijn eerdere berichten hebt kunnen lezen. Bebouwde kom hou ik me netjes aan de snelheid, daarbuiten is het altijd maximaal 30 te hard, meestal op de autosnelweg. Op 80 wegen kom ik sowieso nooit boven de 100 uit, in ieder geval nooit heel lang. Maarja, zeggen dat je regelmatig eens plezier hebt met de auto laat schijnbaar veel mensen al denken dat je dan gewoon een idioot bent en een gevaar voor iedereen. 🤷‍♂️

Da's super relax.

Misschien toch eens een keer proberen dan 's avonds of als ik weer eens op de Autobahn ben. 😉 Maar vind het soms op 130 al wel spannend met Autopilot aan. Gebruikt Autopilot ook niet echt als het druk is op de weg, heb er toch nog niet echt het volle vertrouwen in.
 
Sja, vandaag weer eens onderweg op de snelweg, en quasi geen van de mensen die voorbij gingen gaven me een argument om toch maar niet aan een snelheidsbegrenzer te gaan. Snelheidsbeperkingen bij wegenwerken losweg negeren, bumperkleven, nee het was niet mooi.
 
Als snelheidsbordjes nou eens duidelijker waren. Als er 100 staat, dan betekent dit:
  • Exact 100 rijden, plusminus 2
  • Tussen de 90 en 100
  • Niet harder dan 100, maar mag ook 5
  • 100 is een adviessnelheid, waar mogelijk mag het harder
  • 100 is een doelsnelheid
Vreemd genoeg betekent een bord 100 dat je ook 5km/u mag rijden. Er is een aparte wet voor autowegen dat je niet te langzaam mag rijden. Maar zo rijden wij niet in 2021! De meesten kiezen plusmin 2-5 km/u, of adviessnelheid!

Ik zou veeeeeeel liever doelsnelheid plusminus een percentage willen. Of maximale snelheidsverschillen per baan. Of twee systemen voor binnen en buiten de bebouwde kom. Gewoon iets dat is ontworpen voor nu. "Niet harder dan zo hard" is meer wat niet mag ipv wat wel mag, en mensen denken nu eenmaal niet met "niet" (bekendste grap is die van roze olifantjes). Het is een systeem voor schoolmeesters uit de vorige eeuw
 
Ik zou veeeeeeel liever doelsnelheid plusminus een percentage willen.
Wat is het verschil tussen 70-120 (zoals in België) en 100 +20% (en eventueel -30%).
Dan moet je nog verwachten dat elke bestuurder kan/wil rekenen.
Bovenstaand is nog gemakkelijk, maar wat doe je met 70 +/-20%?
Of maximale snelheidsverschillen per baan.
Dan krijg je nog meer linkervakrijders of middenvakrijders. Stel, de vakken zijn respectievelijk 120, 110, 90. Dan hangt er 1 aan 115 in het derde vak (want hij mag niet naar het tweede) en hangt er een ganse sliert achter te bumperkleven die 125 wil rijden. Er is heus wel over nagedacht, en wij gaan dat hier niet verbeteren.
Al staan de beste stuurlui aan wal.
 
@Stream De regels over de snelheid zijn erg duidelijk in Nederland (het bord IS de maximumsnelheid), alleen de handhaving is afhankelijk van de meet nauwkeurigheid. Onder de 100 km/h is dat 3 km/h, boven de 100 km/h 3% van de aflezing. Van de gekalibreerde meetapparatuur wel te verstaan, niet van jouw snelheidsmeter.
 
Die minimumsnelheid is zelfs al een tijd geleden geschrapt.
Tsja files.

Maar on topic. Snelheidsbegrenzer op de snelweg, liever niet. 0 doden in het verkeer, onhaalbaar. En de veiligste wegen in NL zijn de snelwegen, als iedereen dezelfde kant op gaat is eea veel overzichtelijker. Niet dat dat een reden zou moeten zijn om te hard te rijden. Maar ik heb graag toch de mogelijkheid, is een kwestie van enige vorm van autonomie behouden. Ik leef graag met de suggestie dat ik zelf nog wat te kiezen heb.
 
De Tesla is met afstand de auto met het meeste vermogen die ik heb gehad. Toch is het de auto waar ik het rustigste in rij. Lekker op AP een beetje doortokkelen op de snelweg of provinciale weg. Heerlijk relaxt, maar het "Freude am Fahren" is er wel een beetje af. Voor de saaie kilometers is het helemaal prima rijden en ik kom een stuk ontspannender/veiliger aan, dan toen ik nog elke keer langs de vrachtwagens zat te loeren of ik kon gaan inhalen (N-weg). Het is vooral de actieve lane-assist en adaptieve cruise-control (dat is AP voor mij vooral) die het relaxt maakt.

Ondanks dat ik vrijwel nooit (veel) te hard rij vind ik een snelheidsbegrenzer echt teveel betutteling. Zet liever in op handhaving, zoals vroeger met de politie Porsche, en haal de echte malloten van de weg. Ik weet niet of er officiele studies zijn, maar het toegenomen aantal verkeersdoden is denk ik vooral te wijten aan appen in het verkeer en eventueel ouderen (kwetsbaarder) die nu op de fiets aan het verkeer deelnemen en die dat vroeger niet meer konden.