Firehuntah
Member
Op het kerhof liggen er veel die zichzelf onfeilbaar waanden. Iedereen die uit de bocht vliegt was overtuigd dat hij de bocht kon halen. En zelfs al zou je onfeilbaar zijn, wat als een andere wagen dat niet is, of een fout maakt? Aan 80 km/u heb je nog een kans.
Dat kan zeker veranderd worden. De EU is een democratie. De meerderheid heeft het gehaald.
Zie:Nieuwe Europese richtlijn van kracht: elektrische auto’s moeten meer lawaai maken
Ik citeer:
De Europese richtlijn geldt enkel voor nieuwe modellen. Over twee jaar moeten alle elektrische en hybride voertuigen uitgerust zijn met extra lawaai.
Heb nooit gezegd dat ik me onfeilbaar waan. Maar heb toch inmiddels genoeg rijervaring met mijn auto om te weten waar de limiet zit en zal daar nooit overheen gaan en meestal ook niet eens bij in de buurt komen. Ik rij sportief maar ga echt geen gekke dingen doen hoor, veiligheid is voor mij net zo belangrijk. Neem misschien alleen soms een beetje meer risico, voor mezelf, maar nooit voor anderen. Ik rij gewoon netjes als er ander verkeer in de buurt is. Ik neem echter veel meer risico als ik eens een keer op de quad stap en daar een ritje mee ga maken, daar hoef ik nog niet eens hard voor te rijden dan.
Wat betreft die richtlijn, ik zie het toch echt niet gebeuren. Bijna alle Tesla's van 2019 en daarvoor zouden dan terug moeten naar een Service Center (of door Mobile Service) om die speaker in te laten bouwen en daarna via software update de functies in te schakelen. Wie gaat dat allemaal betalen? Tesla zelf? En dan heb ik het nog alleen over Tesla. Zijn genoeg andere Hybride en elektrische auto's die dit ook moeten laten inbouwen dan. Zoals gezegd, ik zie het niet gebeuren.
Ik woon buiten de bebouwde kom aan een 60km weg. Veel mensen houden zich netjes aan de snelheid, of rijden beperkt te hard. Maar er zijn hier voldoende malloten die bizarre snelheden halen (130 plus), puur omdat zij er geen probleem in zien om een beetje plezier te hebben als er toch geen ander verkeer is... Althans, dat denken ze vaak. Maar ook hier wonen kinderen. Wat als er net 1 van achter en rij bomen de weg om komt? Met 60 zie je het kind wel op het fietspad aan komen. Met 100+ echt niet meer.
Dan moet je hier in Limburg eens komen kijken, hier in houdt echt bijna niemand zich aan de snelheid op 60 wegen. Ik ben juist een van de weinige die het op 60 wegen nog redelijk netjes doet. Kan altijd voor komen dat ik eens de 70-75 aan tik maar je zult me op dat soort wegen nooit 80 of harder zien rijden. De 60 wegen zijn vaak toch wel de wat gevaarlijkere wegen dus daar is het meestal dan ook niet slim om harder te gaan rijden. Als iemand daar kiest om 130 te gaan rijden dan is diegene ook gewoon niet goed bij zijn/haar hoofd.
Binnen de bebouwde kom altijd.
Ik ben ook meer van de trajectcontroles om die reden. Het gaat om de gemiddelde en niet de piek. Maar je gaat er vanuit dat er een vermogens limiter is. Het systeem moet natuurlijk je instaat stellen in te halen etc. of kort even de snelheid flink te verhogen.
Verder reed ik dit weekend naar de Deltawerken. Nergens mocht je inhalen, op geen enkele N-weg. Terecht ook trouwens (realiseer ik me nu ik met m'n 44 op middelbare leeftijd zit). Alles rijd 80, je hoeft niet harder, je mag niet harder en tegenwoordig met AP lekker op de lane assist en cruisen.
Op de veiligheid wellicht niet maar op het milieu wel want het verbruik tussen 100 of 130 is gigantisch. Ook het verschil in geluid is aanzienlijk.
Dat is wat ik dus ook zeg, binnen de bebouwde kom hou ik me overal netjes aan, zelfs aan de 30. Zie er genoeg hier in ons dorp 50 rijden waar 30 mag en met al die blinde straten van rechts is dat gewoon al erg gevaarlijk. Denk dat het misschien voor de bebouwde kom wel een goed idee is een snelheidsbegrenzer. Dan zou ik er ook geen moeite mee hebben. Maar buiten de bebouwde kom zie ik het echt niet zitten. Inhalen van langzamer verkeer wordt dan gewoon bijna onmogelijk gemaakt, of in ieder geval veel onveiliger dan het nu is. Als alles gewoon netjes 80 zou rijden is er ook geen probleem. Het is alleen wanneer iemand kiest om maar 60 of 70 te rijden, dan ga ja natuurlijk krijgen dat mensen willen gaan inhalen. En met zo'n klein snelheidsverschil is dat bijna niet meer te doen, veel te druk overal. Dan beter even bij een gaatje snel kunnen inhalen en weer terug naar de max snelheid. Als dat in ieder geval mogelijk zou zijn met een snelheidsbegrenzer dan is het probleem in ieder geval wel minder.
Wat betreft milieu en geluidsoverlast zal het zeker wel wat beter zijn ja, 100 i.p.v. 130. Voor alle benzine- en diesel auto's althans. Voor ons maakt het weinig verschil met onze Tesla's. Wat mij betreft gaan we gewoon weer lekker terug 130. Of in ieder geval de EV's. Zou stimuleer je mogelijk ook weer de verkoop ervan. Maarja daar zal niet iedereen het mee eens zijn denk ik.
Verder wil ik hier echt niet overkomen als iemand die alle verkeersregels aan zijn broek lapt, schijnbaar lijkt dit wel zo voor sommigen hier. Maar dat is dus echt niet zo hoor. Over het algemeen hou ik me ook gewoon overal aan. Alleen op wat rustigere wegen of tijdstippen verandert mijn rijstijl regelmatig wel een beetje. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik de 150 aantik waar 80 mag. Zo gek ben ik nu ook weer niet. Veiligheid staat bij mij nog steeds voorop als ik in de auto zit, maar beetje plezier hebben tijdens het rijden is zeker niets mis mee, als je je kop maar erbij houdt. Niet iedereen kan dat helaas, vaak degene die net hun rijbewijs hebben. Ik behoor al tot de wat oudere categorie.