Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afname bereik

This site may earn commission on affiliate links.
Eens dat het onmogelijk is om de maximale stroom uit de accu te trekken uit een klein groepje cellen. Volgens mij is daar waar al die microprocessors die in de accu opgeslagen zitten voor zijn. In die gevallen worden er uiteraard veel cellen/clusters bijgeschakeld. Maar dat je maximaal stroom trekt duurt maar een paar seconden. Ik dacht toch vrij zeker te weten dat bij AC laden en "gewoon" rijden, er zeker wel "gemanaged" wordt uit welke cellen/clusters je stroom trekt danwel in duwt. Het is niet voor niets dat de accu en het geavanceerde management erom heen (of eigenlijk, er in) een van de strengst bewaarde geheimen van Tesla zijn.

Maar goed, ik ben geen materiedeskundige, dus ik zal verder mijn mond houden over een onderwerp waar velen van jullie ongetwijfeld beter in thuis zijn dan ik.

Dat zou me zeer verbazen. Om aan 400.000W te komen bij 400 volt, heb je 1000A nodig. Indien je dan 100 cellen parrallel heb staan, moet iedere cel 10A leveren. Bij cellen van 2Ah is dat al 5C. Dat lijkt me wel genoeg als je de zaak heel wilt houden.

Per cluster ontladen is dan gewoon niet mogelijk. Een cluster zou dan belast worden met 500C en dat doorstaan zelfs de meest robuuste racingpacks niet.

Gezien de spanning verwacht ik dat er rond de 100 clusters in serie geschakeld zijn met ieder tussen de 60 en 80 cellen parrallel. Alle cellen worden dan gelijkmatig belast en de kans op onbalans is minimaal. Dan nog zal de balansschakeling van de Tesla een wonder van techniek moeten zijn om een lange levensduur te kunnen bereiken.
 
Ik heb nu even een P85+ loaner met 6500km op de teller mee gekregen van Amsterdam. Die had een Range Charge en had 410km staan als Typical range!

Ik haal 396km ongeveer na 31.000km op mijn teller. Dat is een verschil van 3kWh (15km * 200Wh). Vraag me af of het écht zo is, of dat mijn auto gewoon niet exact weet hoe veel er nog in de accu zit. Al gok ik op het laatste.
 
Meer range na een servicebeurt ????

Dit bericht staat op VS forum:

As an update, I had my annual service performed at home over a week ago. Since the service, my 90% rated range before vampirism sets in is 243. This is significantly better than the 218 I had a few weeks ago. My loss in range is now less than 1% in 2 years / 9500 miles.
No firmware change and no battery swap. It's definitely an interesting turn of events. Not sure how to explain it, but I hope this is something that remains and isn't an artifact of the work that was done. At one week, it's holding though unlike the 6.0 update reset that rapidly declined back down. If it lasts, I'll ask Tesla what exactly was done to get these better numbers.
On a side note, I'm happy to see the 90% charge is working out for a bunch of people. I hope we continue to see a good trend with that.


So my range has stayed up after my most recent service as previously discussed. My rated range at near full charge today was 263 (99%) and my 90% charge is 246.
I plan on asking my sc exactly what changed the range this weekend and post their response here very soon.
Havin now lost less than 1% of my range from 2012 is incredible. I hope again this lasts and is able to be replicated for others.


Decreasing rated range. - Page 183
 
Meer range na een servicebeurt ????

Dit bericht staat op VS forum:

As an update, I had my annual service performed at home over a week ago. Since the service, my 90% rated range before vampirism sets in is 243. This is significantly better than the 218 I had a few weeks ago. My loss in range is now less than 1% in 2 years / 9500 miles.
No firmware change and no battery swap. It's definitely an interesting turn of events. Not sure how to explain it, but I hope this is something that remains and isn't an artifact of the work that was done. At one week, it's holding though unlike the 6.0 update reset that rapidly declined back down. If it lasts, I'll ask Tesla what exactly was done to get these better numbers.
On a side note, I'm happy to see the 90% charge is working out for a bunch of people. I hope we continue to see a good trend with that.


So my range has stayed up after my most recent service as previously discussed. My rated range at near full charge today was 263 (99%) and my 90% charge is 246.
I plan on asking my sc exactly what changed the range this weekend and post their response here very soon.
Havin now lost less than 1% of my range from 2012 is incredible. I hope again this lasts and is able to be replicated for others.


Decreasing rated range. - Page 183

263 miles is rond 420 miles rated. We weten niet wat typical hier zou zijn maar de boodschap is wel dat er kennelijk omstandigheden zijn buiten de batterij die de "voorspellingen" beïnvloeden.

Zolang we de parameters niet kennen, bijvoorbeeld of er rekening wordt gehouden met de temperatuur van de batterij (de mijne stond vannacht voor het eerst buiten op een locatie, vanochtend binnentemperatuur van 6 graden, op app gezien maar een drop sinds aankomst gistermiddag van iets van 18 km) zodat hij alvast het opwarmen incalculeert, in hoeverre worden "rijdersspecifieke" gedragingen meegeteld e.d. kun je geen echte conclusies trekken.
 
Nog even een aanvulling. Nu de temperatuur omhoog is gegaan is de terugloop tot stilstand gekomen. Maar in totaal toch nog wel behoorlijk.

Ik heb nu nog 173 km over, aangekomen met 191 km als ik me goed herinner, en de "weg terug" morgenavond is 159 km. Beetje krap.

Gelukkig zitten we op een lokatie waarbij ik bij nadering zag dat Zwolle maar 10 km was, tel er een paar bij op om bij de SuC te komen, dus ik hoef me geen zorgen te maken. Weer petje af voor de SuC"s. Hier in de buurt staan trouwens een paar 22kW laders maar net te ver weg, in ieder geval meer dan een kilometer, dus een flink eind lopen of een tijdje daar zitten. Dus morgenmiddag maar even een kleine excursie naar Zwolle. Als laden snel gaat ben ik in 20 minuten weer weg daar :)

Wie herkent waar wij zitten ;) Wie kleine kinderen heeft maakt de meeste kans.

IMG_3984.PNG
 
Op de tabel van mwrijn sta ik dus met stip onderaan met mijn 372. Ik heb net de 2de keer een range charge gedaan. Baal er wel een beetje van. Ik ga toch nog eens even navragen of dit juist is...

Het onderwerp blijft mij bezig houden. Zit nu met flinke koorts in vakantiehuisje. Wel lekker warm hier dus maak er maar het beste van.

Als ik de amerikaanse bijdrage lees dan is er, tenzij er een nieuwe batterij is geplaatst maar dan zou hij het wel zeggen, veel voor te zeggen dat er in de afgelopen periode door de auto veel data is verzameld over van alles en nog wat en dat die data meespelen bij de voorspelling van de range.

Wat er nu gebeurd kan zijn is dat dit allemaal gereset is naar de oorspronkelijke instellingen bij aflevering.

En als dat dan zo is dan is de teruggang van de batterij in die twee jaar minimaal. Maar hebben we dat ook niet bij de Roadster gezien?

Ik denk dat we hier best eens wat meer informatie over mogen krijgen.
 
Sowieso neemt de capaciteit van Lithium-Ion in het begin hard af, daarna stabiliseert het.

Ik zit met een normale charge nu op 342 en range iets van 382km. Dat is 18km minder dan origineel, echter slechts 4.5% afname. Dat schijnt normaal te zijn. ~5% in het eerste jaar en daarna zo'n 1% per jaar.
 
De eerste paar laadbeurten had ik 353 op 90%, de laatste weken leek dit gezakt naar 348.
De afgelopen week heb ik 6 ritten van iets meer dan 300km gedaan met steeds een range charge, die ging dan tot 388 (toen de auto nieuw was 394).
Mij laatste 90% charge was ineens weer 356, dus zelfs een fractie hoger dan in het begin. Blijkbaar wordt er toch nog steeds ergens gekalibreerd.
 
Sowieso neemt de capaciteit van Lithium-Ion in het begin hard af, daarna stabiliseert het.

Ik zit met een normale charge nu op 342 en range iets van 382km. Dat is 18km minder dan origineel, echter slechts 4.5% afname. Dat schijnt normaal te zijn. ~5% in het eerste jaar en daarna zo'n 1% per jaar.


Als je de cellen laadt tot 4,20 volt zal je inderdaad in het begin een sterke afname van de capaciteit zien.
Vanaf 4,10 volt gaat het een stuk langzamer met de afname van de capaciteit.

Deze snelle afname van capaciteit zal je echter bij Tesla niet zien omdat de cellen niet tot 4.20V opgeladen kunnen worden.
Als ik het goed heb begrepen komt 90% charge overeen met 4,10V en 100% charge met 4,15V.

Dit wordt bevestigd door metingen aan de Tesla Roadster. Hier zie je deze sterke afname in het begin niet.
 

Attachments

  • Afbeelding 621.jpg
    Afbeelding 621.jpg
    46 KB · Views: 405
After a year and three months, and 58.800km, a range charge is now good for 360km typical range on my car. Since I no longer drive a daily 2x 138km to Middburg anymore, I only charge my battery to halfway the daily use region. With this cold weather I think it's better to charge it daily, than to leave it on the cold full. I haven't done a range charge in almost a year, so I was a bit confused. From one hand it's still in an impressive shape. From the other hand, I hope degradation isn't a linear process, or range will be halved around 200.000km. Still not bad, but I'd love to see it a little better.

Do we have any roadster drivers here who have driven their wonderful machine for over 100.000km, who can tell us a bit about what we can expect?
 
After a year and three months, and 58.800km, a range charge is now good for 360km typical range on my car. Since I no longer drive a daily 2x 138km to Middburg anymore, I only charge my battery to halfway the daily use region. With this cold weather I think it's better to charge it daily, than to leave it on the cold full. I haven't done a range charge in almost a year, so I was a bit confused. From one hand it's still in an impressive shape. From the other hand, I hope degradation isn't a linear process, or range will be halved around 200.000km. Still not bad, but I'd love to see it a little better.

Do we have any roadster drivers here who have driven their wonderful machine for over 100.000km, who can tell us a bit about what we can expect?

Volgens mij ben je een tijdje niet meer op het forum geweest. :)
We hebben in de tussentijd wat data verzameld over de degradatie van de batterij in dit draadje: MaxRange
Grafiek met de data kun je hier bekijken: Tesla MaxRange
Het valt best mee en verloopt zeker niet lineair. Ik vind de 360 km die jij nu haalt wel relatief weinig, maar misschien komt dat door de vele rangecharges die je hebt gedaan of door de lange periode dat je geen rangecharges meer hebt gedaan, waardoor de meting van de batterij niet meer goed gebalanceerd is.
 
Oh ja; Nederlands op dit deel band het forum. Het is inderdaad al even geleden :redface:.

Ik had inderdaad ook wel wat meer verwacht, maar het had ook slechter gekund. Als het vanaf hier stabiel blijft kan ik daar prima mee leven.

Zoveel range charges heb ik overigens niet gedaan; Alleen op dinsdagen, als ik een tussenstop op Seppe had tijdens de terugrit, en alleen als ik er de avond vooraf aan dacht. Ik denk niet dat mijn accu meer dan 15 range charges gehad heeft. En nog een handvol 95% ladingen, van halverwege tussen een normal en een range charge in. Ik heb dus voornamelijk zuinig gereden om de afstand te halen. Dat mag ook wel als je naar Zeeland rijdt, hè?

Dank je voor de links: ik zal er eens doorheen gaan.
 
Op zich is het toch niet heel slecht om een full charge te doen, als je maar vrij snel die energie ook gebruikt, dus gaat rijden? Het probleem zit 'm namelijk in dat de accu die energie vast moet houden, wat versnelde slijtage geeft. Dus als je een full charge doet en je laat 'm zo een paar dagen staan op 100% lading, dan is dat een stuk slechter dan een full charge doen en een kwartiertje later wegrijden. Je zit dan, als je lang genoeg rijdt, al snel onder de 90%.

Ik dacht laatst trouwens ook een paar km kwijt te zijn. Bleek dat ik 'm vlak onder de 90% had staan (vermoedelijk gewoon 89%). Slim :D
 
Op zich is het toch niet heel slecht om een full charge te doen, als je maar vrij snel die energie ook gebruikt, dus gaat rijden? Het probleem zit 'm namelijk in dat de accu die energie vast moet houden, wat versnelde slijtage geeft. Dus als je een full charge doet en je laat 'm zo een paar dagen staan op 100% lading, dan is dat een stuk slechter dan een full charge doen en een kwartiertje later wegrijden. Je zit dan, als je lang genoeg rijdt, al snel onder de 90%.

Ik dacht laatst trouwens ook een paar km kwijt te zijn. Bleek dat ik 'm vlak onder de 90% had staan (vermoedelijk gewoon 89%). Slim :D

Keurige reactie naar Mindbender, maar denk er wel om, hij is een (soms wat narrige) ouwe rot in het Tesla rijden hoor! :wink:
 
De Roadster accu schijnt van een oudere, lees slechtere techniek te zijn, maar doet het toch aardig.
Ik zit nu op 187.000 km en ben van een max. range van 390 km gezakt naar 350 km. Het eigenaardige is dat ik bij 135.000 km hier ook op zat oftewel zoals Wido al eens heeft aangegeven lijkt de veroudering eerst redelijk snel te gaan en dan te vertragen.
Ik zal vermoedelijk over 1 jaar wel naar een nieuwe pack willen, maar dat komt omdat ik naar 400 mile bereik wil. Ik zit nu met soms 500km op een dag toch nog wel eens te tobben bij een fastned met 60A hetgeen overeenkomt met 80 km per uur laden. Dus 2 uur bij een tankstation wachten.
Als je een beetje oplet, dus niet te ver leeg rijden en niet te lang helemaal op 100% vol laten staan zal een model S zonder problemen de 500.000 km kunnen halen met nog 80% capaciteit resterend