pebell
Member
Eens dat het onmogelijk is om de maximale stroom uit de accu te trekken uit een klein groepje cellen. Volgens mij is daar waar al die microprocessors die in de accu opgeslagen zitten voor zijn. In die gevallen worden er uiteraard veel cellen/clusters bijgeschakeld. Maar dat je maximaal stroom trekt duurt maar een paar seconden. Ik dacht toch vrij zeker te weten dat bij AC laden en "gewoon" rijden, er zeker wel "gemanaged" wordt uit welke cellen/clusters je stroom trekt danwel in duwt. Het is niet voor niets dat de accu en het geavanceerde management erom heen (of eigenlijk, er in) een van de strengst bewaarde geheimen van Tesla zijn.
Maar goed, ik ben geen materiedeskundige, dus ik zal verder mijn mond houden over een onderwerp waar velen van jullie ongetwijfeld beter in thuis zijn dan ik.
Maar goed, ik ben geen materiedeskundige, dus ik zal verder mijn mond houden over een onderwerp waar velen van jullie ongetwijfeld beter in thuis zijn dan ik.
Dat zou me zeer verbazen. Om aan 400.000W te komen bij 400 volt, heb je 1000A nodig. Indien je dan 100 cellen parrallel heb staan, moet iedere cel 10A leveren. Bij cellen van 2Ah is dat al 5C. Dat lijkt me wel genoeg als je de zaak heel wilt houden.
Per cluster ontladen is dan gewoon niet mogelijk. Een cluster zou dan belast worden met 500C en dat doorstaan zelfs de meest robuuste racingpacks niet.
Gezien de spanning verwacht ik dat er rond de 100 clusters in serie geschakeld zijn met ieder tussen de 60 en 80 cellen parrallel. Alle cellen worden dan gelijkmatig belast en de kans op onbalans is minimaal. Dan nog zal de balansschakeling van de Tesla een wonder van techniek moeten zijn om een lange levensduur te kunnen bereiken.