Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afwijking snelheidsmeter

This site may earn commission on affiliate links.
De rechter!? Er zit nog wel iets tussen bezwaar maken en de rechter denk ik... maar ook die vraag kun je tevoren beantwoorden. Er zijn meerdere controles geweest van de snelheidsmeter met gps, en als de log dan klopt met de plaats en tijdstip overtreding...

Ik heb Teslalog.com ook aan de praat gekregen en wat me opvalt is dat er slechts om de 250m gelogd wordt of toch op zijn minst getekend op de grafiek. Op die 250m kan toch wel een piekje zitten die je dan niet ziet op de grafiek.
 
Niet alleen in België hoor.
Op het moment dat je een weinig gehoord bezwaar in Nederland hebt, kom je ook al snel bij de rechter terecht. Foto's met bewijsmateriaal mailen/aangetekend versturen heeft vrij weinig zin. Dan nodigen ze je alsnog uit voor een "persoonlijk gesprek".
 
Niet alleen in België hoor.
Op het moment dat je een weinig gehoord bezwaar in Nederland hebt, kom je ook al snel bij de rechter terecht. Foto's met bewijsmateriaal mailen/aangetekend versturen heeft vrij weinig zin. Dan nodigen ze je alsnog uit voor een "persoonlijk gesprek".

En dan nog willen ze het niet begrijpen waarom we een tekort aan rechters hebben in Nederland..
 
In België wordt je eerst (per gewone brief) in kennis gesteld van de overtreding.
Normaal krijg je enkele dagen daarna "de boete", i.e. een voorstel tot minnelijke schikking. Betaal je die, dan hoef je niet voor de rechtbank te verschijnen. En daarmee is de kous af.

Indien je niet betaalt of bezwaar maakt, dan vrees ik dat je het mag gaan uitleggen aan de politierechter. Again, wat het precieze vervolg is hangt af van de procureur, ernst van de feiten, hoe zwaar de politierechtbank belast is in jouw kanton, ...
Het kan zijn dat de procureur de zaak seponeert. Dan moet je niet voor de rechter verschijnen en is de kous ook meteen af.

Als je voor de politierechter moet verschijnen dan heb je denk ik best zéér goede argumenten waarom de boete onterecht is. Wordt je toch veroordeeld, dan komen er wellicht nog gerechtskosten bij en misschien zelfs nalatigheidsintreseten omdat je niet meteen de minnelijke schikking betaalt hebt. De gerechtskosten liggen waarschijnlijk hoger dan de boete.
Ik ga ervan uit dat enkel een log met de gemiddelde snelheid elke minuut niet zal voldoen aan de "wettelijke eisen en normen" voor het ijken van dergelijke apparatuur... Sterker argument(en) nodig dus.

Stap eens naar een advocaat om advies in te winnen. Een verkennend gesprek is gratis en vrijblijvend. Die zal je wel weten te zeggen of je kans maakt.
Maar goed, voor €50 zou ik toch twee keer nadenken. Als je er een principeskwestie van maakt en met succes voor de rechter gelijk krijgt, veronderstel dan maar dat de kosten van de advocaat hoger zullen zijn dan de boete.

Just my 2 cents :)