Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Als je geen Tesla / EV zou rijden, wat zou dan je keuze zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
Het kan, maar het is inderdaad niet zo gemakkelijk als met het Supercharger netwerk, en de locaties met +100kW snelladers zijn beperkt. Ook vind je op die locaties vaak maar 1 of 2 hyperchargers, en met de verkoop van EV's stijgt het risico dat die dingen dan ook al bezet zijn.

Nu, dat zal verbeteren in Vlaanderen eens alle FastNed locaties langs snelwegen online zijn, maar die waren in 2019 aangekondigd en nu is er nog maar eentje open. In Wallonië is er nauwelijks mogelijkheid om aan +100kW te laden, muv tussen Luik en Bergen.

Op Chargemap - Electric cars' charging station map kan je filteren op vermogen en connector, dus daar kan je een overzicht vinden van alle +100kW palen met CCS2-connector in Europa.
Het grote verschil is voor mij dan toch dat je voor iedere regio bijna een andere app moet aanspreken om laadpalen te zoeken dit tot tegenstelling met tesla.
 
Als er op dit moment geen EV zou hebben bestaan, pfoe lastig, mijn:
- Hart: Mini Cooper S John Cooper Works (BRG)
- Hoofd: BMW 3 serie Touring
- Teerbeminde (gemeenschap van goederen getrouwd): Volvo XC60
 
In de apps van IONITY en NewMotion en andere kan je inderdaad de bezetting zien, maar er is niks zo gemakkelijk als het scherm in een Tesla. Bovendien zijn de meeste locaties beperkt tot 1 of 2 laders, en zelfs bij IONITY vaak maar 4 laadplekken. Dan mag er niks mis gaan met de laders en het niet te druk zijn.
 
In de beperkte ervaring die ik zelf heb, buiten de weekend, heeft dat geen probleem gegeven maar het is duidelijk dat het aantal HPC sterk zal moeten toenemen om piekmomenten aan te kunnen.
De beschikbaarheid van Ionityladers wordt weergegeven in de auto van sommige anderen ook.
 
In de beperkte ervaring die ik zelf heb, buiten de weekend, heeft dat geen probleem gegeven maar het is duidelijk dat het aantal HPC sterk zal moeten toenemen om piekmomenten aan te kunnen.
De beschikbaarheid van Ionityladers wordt weergegeven in de auto van sommige anderen ook.
Ik volg https://twitter.com/electricfelix?s=20 en mijn conclusie daaruit is dat ik op vakantie niet zou twijfelen om een EV te huren, maar het toch wel zeer vaak voorkomt dat hyperchargers uit liggen, er wachtrijen staan bij hyperchargers en de status van die hyperchargers vaak incorrect in de apps wordt weergegeven... Ik vind het vreemd dat zo een dingen nauwelijks bewegende delen hebben, maar toch zo onbetrouwbaar zijn.

Ik heb in het verleden ook wel eens aan een spontaan defecte 50kW CCS lader gestaan...
 
Je zou eens moeten weten anno 2021 hoeveel mensen er nog steeds voor een diesel/benzine/hybride gaan.
In mijn team heeft juist 1 iemand voor de Y gekozen waarbij de rest hem bijna voor gek verklaarde.
Niet omwille van Tesla maar omwille van de keuze voor een EV.

De vooroordelen en misinformatie rond EVs tiert nog weelderig onder de mensen.
1> range voor vakantie en in de winter 😒
2> EVs zijn even of zelfs vervuilender dan ICE (batterij, bruine stroom,…) 🤔
3> Tesla’s rammelen uiteen en hebben geen “deftig“ dashboard/interieur (lees knoppen en metertjes) 🤷🏻‍♂️
4> EVs zijn saai en maken geen geluid (alsof de 1.5l 3 cylinder zo’n drivers car is 😂)

De reden dat er momenteel wel wat elektrische wordt geleased bij firma’s:
1> mensen die overtuigd zijn (onderzoek, kennen iemand met een EV)
2> de gigantische leasebudgetten indien je een EV kiest (voor elk niveau)
3> Ongeïnformeerde mensen die de verkoper blindelings volgen
4> mensen die ergens wel beseffen dat het beter voor het milieu is en de kans wagen
 
De informatie is ook beperkt. Ik nam afgelopen week deel aan een webinar waar de voordrachtgever de opdracht had gekregen om te spreken over "hoe een elektrische auto te kiezen" en hij ging daar in op batterij-capaciteit, efficiëntie en het effect van een warmtepomp, en de verschillende types van laden. De meeste vragen waren evenwel van hoeveel dat zaakje allemaal kost, en wat het laden kost, en dat zat natuurlijk niet in de presentatie want niet in de briefing doorgegeven door de opdrachtgever...

Ook is het een hoop aan informatie die je mensen op anderhalf uur wil geven, en dat is gewoon teveel om te bevatten. Toen ik mijn Tesla kocht, wist ik dat ik aan superchargers snel kon laden, en thuis traag, en dat was het. Ik wist ook dat het goedkoper ging zijn dan mijn alternatief op benzine, puur omdat de aftrekbaarheid in de belastingen anders was. De rest (types van stekkers, publieke laadplekken, hoeveel stroom per kWh of per minuut kostte) wist ik helemaal niet, maar ik kan me voorstellen dat als je niet een 911 hebt begroot maar met een middenklasser diesel rond rijdt van nog geen 30K, je daar wel vragen over stelt.

En wat ook speelt als je een dealer binnenwandelt, is dat ze actief EV's afraden. Veel kilometers? Beter een diesel. Vertegenwoordiger? Beter een diesel. EV's worden enkel aangeraden voor stadswagentjes, en dan vind ik zo een Hyundai Kona EV zeer veel geld om enkel rond de kerktoren te rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek