Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Amsterdam supercharger / Taxi overbelasting

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij is het de bedoeling de taxi te laden wanneer deze in "depot" staat of voor de deur thuis. Dan de dag beginnen met 80-100% SoC. De claim van structureel 700km per dag is echt onzin. Dat is hooguit 350-400km per dag.

Dat zou inhouden dat de 200 taxi's hooguit per dag 100kWh verbruiken. Wanneer bij het start van de dag 80% in de accu zit en je bij 20% graag wilt laden zodat je voldoende hebt voor de rest van de kilometers dan kom je op:

0.6 * 77kWh * 4km/kWh = 185 km

Bijladen:
(400 - 185) /4 km/kWh = 54 kWh

Wanneer je dat bijladen in twee korte sessies kunt plannen, dan sta je maximaal 30min per dag bij een SuC. Voor de 200 taxi's heb je het dan over 100 laaduren per dag. Er zijn 12 stalls in Amsterdam (SeC). Goed voor 144 laaduren overdag. Dit zijn al onredelijke cijfers bij "correct" gebruik van de SuperChargers. Tweederde van de capaciteit wordt opgegeten door Taxi-chauffeurs! Gezien diverse ervaringen van particulieren, blijkt dat de taxi's vaak langer blijven staan (te lang doorladen, bakkie doen, etc).

Die 54kWh zou dan € 16,20 per dag voor de chauffeur betekenen wanneer hij/zij zou laden bij de "taxi only" Supercharger. Echter "super" onredelijk :rolleyes:....zeker omdat een tankje diesel (50 liter per dag?) zomaar het 4 voudige kan kosten.

Ik wil bewijs zien dat de accu gecapt is op 55kWh. Gezien de ongelooflijke claims in de OP, twijfel ik daar hard aan. De 700km per dag klopte ook niet.

Hoewel misschien niet of niet duidelijk omschreven is/was in de contracten, is het supercharger netwerk altijd "fair use" geweest. Wanneer op een locatie de "standaard" particulier in het gedrang komt, is het niet meer dan logisch dat Tesla daar in alle redelijkheid een oplossing voor zoekt. De oplossing vergt een investering van de kant van Tesla (de speciale 60kW taxi supercharger locatie) en dan mag Tesla daar best een redelijk bedrag voor terugvragen.

Dames en heren,

Hoewel ik geen moderator ben van deze site, neem ik toch even de vrijheid om een oproep te doen de toonzetting enigszins te matigen. Wij hebben hier te maken met - voor zover ik het kan overzien - het verhaal van een taxi chauffeur in een Tesla die tracht uit te leggen dat hij en zijn collega's zich onheus bejegend voelen door Tesla. Kennelijk is destijds de Tesla verkocht zonder een beperking op superchargen en kennelijk komt die beperking er nu wel. Hij wil niet andere Tesla rijders dwars zitten op de supercharger Amsterdam, maar vindt de supercharger op Schiphol geen redelijk alternatief met een prijs van 30 cent per kilometer.

Zonder mij uit te laten over de juistheid van de hiervoor beschreven gegevens (ik beschik niet over het dossier) begrijp ik de verontwaardiging als blijkt dat de oorspronkelijk voorgespiegelde business case aanmerkelijk slechter zou worden.

Reacties waarin de OP wordt bestempeld als troll acht ik buiten de orde, ik zie daar geen aanleiding voor. Een taxi kan wel degelijk 700 km per dag afleggen en 7 dagen per week worden ingezet: het is niet ongebruikelijk dat een taxi wordt gedeeld door meerdere (ZZP) chauffeurs. De nu aangeboden tweede-hands taxi's vormen slechts een beperkt overzicht van de totale taxi markt en de kilometrages zijn daarmee niet per definitie representatief voor alle taxi's.

Laten wij de sfeer een beetje gezellig houden.

Wanneer een moderator vindt dat de toon te scherp is, dan is dat zo. Een beetje scherpte kan geen kwaad. Zeker wanneer met stevige bewoordingen, eenzijdig een voorstelling van zaken wordt gegeven (door de OP) waaruit zou moeten blijken dat de taxi-chauffeurs in dit dossier slechts "onschuldige slachtoffers" zijn en dat men in "redelijkheid" niet anders zou kunnen handelen dan men nu doet. Dit is toch zeker geen "safe space", maar een plek waar ook pittig van keyboard gegaan mag worden?

Ongelooflijke claims vergen ongelooflijk bewijs. Claimen dat men nog maar 180km kan rijden met een S85 en dat er 700km per dag wordt gereden en dat Tesla zeer onredelijke voorstellen doet, zijn allen sterke claims die haaks staan op de informatie die uit publieke bronnen te halen zijn. En ook haaks staan op de vele ervaringen met het model Tesla in kwestie.

Natuurlijk zijn er taxi's die 700km per dag rijden. Misschien wel meer. Af en toe. We weten van de Finse taxi met 400.000km op de klok. Feit is dat er behoorlijk veel van de bewuste taxis momenteel in de verkoop zijn gekomen. Met kmstanden van 220-280k km voor een periode van 3 jaar. Zelfs met 400.000km op de klok in 3 jaar bij 250 werkdagen (hoe hoger het aantal werkdagen, hoe LAGER de dagkilometers), kom je op 500-550km per dag.

Een dergelijk slecht onderbouwd OP met dergelijke sterke claims, waarin de eigen handen in onschuld worden gewassen en alleen naar de andere partij wordt gewezen, kan prima als trolpost worden bestempeld. En het staat anderen vrij het met die kwalificatie oneens te zijn.
 
Last edited:
  • Helpful
  • Like
Reactions: Koetje and Glitch
Volgens mij is het de bedoeling de taxi te laden wanneer deze in "depot" staat of voor de deur thuis. Dan de dag beginnen met 80-100% SoC. De claim van structureel 700km per dag is echt onzin. Dat is hooguit 350-400km per dag.

Dat zou inhouden dat de 200 taxi's hooguit per dag 100kWh verbruiken. Wanneer bij het start van de dag 80% in de accu zit en je bij 20% graag wilt laden zodat je voldoende hebt voor de rest van de kilometers dan kom je op:

0.6 * 77kWh * 4km/kWh = 185 km

Bijladen:
(400 - 185) /4 km/kWh = 54 kWh

Wanneer je dat bijladen in twee korte sessies kunt plannen, dan sta je maximaal 30min per dag bij een SuC. Voor de 200 taxi's heb je het dan over 100 laaduren per dag. Er zijn 12 stalls in Amsterdam (SeC). Goed voor 144 laaduren overdag. Dit zijn al onredelijke cijfers bij "correct" gebruik van de SuperChargers. Tweederde van de capaciteit wordt opgegeten door Taxi-chauffeurs! Gezien diverse ervaringen van particulieren, blijkt dat de taxi's vaak langer blijven staan (te lang doorladen, bakkie doen, etc).

Die 54kWh zou dan € 16,20 per dag voor de chauffeur betekenen wanneer hij/zij zou laden bij de "taxi only" Supercharger. Echter "super" onredelijk :rolleyes:....zeker omdat een tankje diesel (50 liter per dag?) zomaar het 4 voudige kan kosten.

Ik wil bewijs zien dat de accu gecapt is op 55kWh. Gezien de ongelooflijke claims in de OP, twijfel ik daar hard aan. De 700km per dag klopte ook niet.

Hoewel misschien niet of niet duidelijk omschreven is/was in de contracten, is het supercharger netwerk altijd "fair use" geweest. Wanneer op een locatie de "standaard" particulier in het gedrang komt, is het niet meer dan logisch dat Tesla daar in alle redelijkheid een oplossing voor zoekt. De oplossing vergt een investering van de kant van Tesla (de speciale 60kW taxi supercharger locatie) en dan mag Tesla daar best een redelijk bedrag voor terugvragen.
Met alle respect, maar je maakt hier een aantal aannames die feitelijk onjuist zijn. In de koopovereenkomsten die ik heb gehad (vier inmiddels...) wordt nergens melding gemaakt van "fair use". Daar was ook in de overige communicatie in 2013 en 2014 geen sprake van. Bij een twee-ploegendienst op één auto is 700 km dagelijkse kilometers voor taxi's die (ook) naar Schiphol gaan niet disproportioneel.

En ja, is het onredelijk om beroepsmatig te rekenen met gratis superchargen als dat op die wijze werd voorgespiegeld? Ik vind van niet.

Ik trek mij overigens terug uit deze inhoudelijke discussie, ik wilde eigenlijk alleen een opmerking maken over de toonzetting. ;)
 
Think again zou ik zeggen.

Kom, je gelooft toch niet dat Tesla enig risico zou nemen als het verhaal van Henk zo waterdicht zou zijn? Heb nog even wat thinking again gedaan en kan geen enkele reden bedenken waarom een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf het risico van een rechtszaak zou nemen. En dan heb ik het nog niet eens over compliance en code of conduct, of alle negatieve publiciteit. Ik denk dat het forum hier gebruikt wordt om druk te zetten op Tesla.
 
Volgens mij willen we allemaal graag helpen en advies geven hoe met deze situatie om te gaan. Ik heb echter, zoals door sommigen al aangegeven, wat bewijs/info nodig. De koopovereenkomst is sowieso interessant om in te zien. Daar zou ook iets in moeten staan over waar je mag laden. Immers lijkt (als het krantenartikel klopt van @Defiant ) het zo geregeld te zijn dat een deel van de taxi's zelf verantwoordelijk zijn voor het laadnetwerk. Dat impliceert dat men geen gebruik mag maken van superchargers. De koopovereenkomst zal hierin uitsluitsel kunnen geven. Het bewijs voor de beperking van de batterij (foto van bereik bij bepaald percentage volstaat volgens mij) is ook interessant. Het zou voor het eerst zijn dat Tesla batterijen verder beperkt dan publiekelijk bekend (de meest recente 60 welke eigenlijk 75 is).

@Henkdekrimpj kun je een en ander aan info/bewijs aanleveren voor een beter beeld van de situatie? Koopovereenomst + foto van bereik met percentage
 
Nog even wat proberen op te helderen.
Voor zover ik weet staan die “SuC’s” op Schiphol op een privéterrein achter een slagboom en hebben maar een laadvermogen van 60 kW. Is dat wat de OP verwart met 55 kWh accucapaciteit? De exploitatie van die locatie ligt niet bij Tesla maar bij de betreffende (weet niet precies meer welke) taxi-onderneming. Dat die € 0,30 per kWh (in- of excl. BTW?) rekent ligt dus buiten de verantwoordelijkheid van Tesla. Hoe die kosten precies omgeslagen worden naar de individuele taxi’s, weet ik ook niet. Ooit was er sprake van hoofdelijke omslag, ongeacht het daadwerkelijke gebruik. Maar dat kan toentertijd ook een fabeltje zijn geweest.
 
Nog even wat proberen op te helderen.
Voor zover ik weet staan die “SuC’s” op Schiphol op een privéterrein achter een slagboom en hebben maar een laadvermogen van 60 kW. Is dat wat de OP verwart met 55 kWh accucapaciteit? De exploitatie van die locatie ligt niet bij Tesla maar bij de betreffende (weet niet precies meer welke) taxi-onderneming. Dat die € 0,30 per kWh (in- of excl. BTW?) rekent ligt dus buiten de verantwoordelijkheid van Tesla. Hoe die kosten precies omgeslagen worden naar de individuele taxi’s, weet ik ook niet. Ooit was er sprake van hoofdelijke omslag, ongeacht het daadwerkelijke gebruik. Maar dat kan toentertijd ook een fabeltje zijn geweest.


De superchargers op Schiphol liggen inderdaad op een terrein dat door Schiphol is gegund aan Tesla om het taxi proces te verbeteren en om de anderzijds om de drukte op SUC Amsterdam te verminderen.
Deze laders werden ook als alternatief op SUC Amsterdam geboden en communicatie over betaald laden is er nooit geweest.

Dit zijn geen fastchagers( 60KW Laadsnelheid) maar echt SUC ( 120KW laadsnelheid).

De kosten werden na 6 maanden door een derde partij in rekening gebracht (Schipholtaxi) en wie zijn mond open trok werd onmiddellijk de geblokkeerd door Schipholtaxi.
Zie kranten artikelen in de eerde post van mr/mvr flart.

Inmiddels heeft tesla een eigen afdeling die de betalingen voor deze laders regelt.
E-mail:
[email protected]
 
A81BACF3-7B75-4A59-BB46-F35C85C000DC.png
Volgens mij willen we allemaal graag helpen en advies geven hoe met deze situatie om te gaan. Ik heb echter, zoals door sommigen al aangegeven, wat bewijs/info nodig. De koopovereenkomst is sowieso interessant om in te zien. Daar zou ook iets in moeten staan over waar je mag laden. Immers lijkt (als het krantenartikel klopt van @Defiant ) het zo geregeld te zijn dat een deel van de taxi's zelf verantwoordelijk zijn voor het laadnetwerk. Dat impliceert dat men geen gebruik mag maken van superchargers. De koopovereenkomst zal hierin uitsluitsel kunnen geven. Het bewijs voor de beperking van de batterij (foto van bereik bij bepaald percentage volstaat volgens mij) is ook interessant. Het zou voor het eerst zijn dat Tesla batterijen verder beperkt dan publiekelijk bekend (de meest recente 60 welke eigenlijk 75 is).

@Henkdekrimpj kun je een en ander aan info/bewijs aanleveren voor een beter beeld van de situatie? Koopovereenomst + foto van bereik met percentage
 

De koopovereenkomst gaat voor op enige uitlatingen op website. Daarom hoop ik dat je de koopovereenkomst kunt delen. Ook hoop ik dat je een foto kunt maken van het bereik van de auto bij een bepaald percentage van de batterij.

Overigens staat in het eerder gedeelde krantenartikel dat de supercharger bij Schiphol gekocht is door taxibedrijf en dat dit onder verantwoordelijkheid valt van dat taxibedrijf. Alle taxi's die daaronder vallen horen daar dus te laden. Alle "zzp" taxi's vallen daar niet onder. Kun je dit artikel lezen en aangeven in hoeverre dit klopt: Elektrische Tesla-taxi's rijden vanaf Schiphol door Amsterdam - Amsterdam - PAROOL
 
selectieve quote..

"Supercharger Fair Use


Om ervoor te zorgen dat de Superchargers beschikbaar zijn voor hun beoogde doel, verzoeken wij u om geen gebruik te maken van een Supercharger oplaadstation indien uw voertuig wordt gebruikt:

  • als taxi;
  • voor een ridesourcing- of ridesharing-dienst (bijvoorbeeld Uber, Lyft of vergelijkbare diensten);
  • om bedrijfsmatig goederen te transporteren;
  • voor overheidsdiensten; of
  • voor enig ander commercieel doel.
Indien u gebruikmaakt van Supercharger oplaadstations in strijd met deze Supercharger Fair Use Policy, kunnen wij u verzoeken dit gebruik aan te passen. Ook kunnen wij andere maatregelen nemen om de beschikbaarheid van Superchargers voor het beoogde doel te handhaven, zoals het beperken of blokkeren van de mogelijkheid van uw voertuig om gebruik te maken van Supercharger oplaadstations.

Deze Fair Use Policy is van toepassing op alle Superchargers wereldwijd, en op alle Tesla voertuigen, nieuw of gebruikt, die gekocht zijn na 15 december 2017, hetzij van Tesla, hetzij van een derde. Tesla kan ervoor kiezen om specifiek aan te wijzen Supercharger oplaadstations vrij te stellen van deze Fair Use Policy om tegemoet te komen aan specifieke lokale omstandigheden"

Faire use policy
 
Beste Henk,

Wil je alsjeblieft bij de feiten blijven. Ik heb een account aangemaakt om deze thread hier te beeindigrn en de reputatie voor andere chauffeurs niet te schaden. Het lijkt wel alsof er een verzaneling geruchten zijn bij elkaar geraapt en die in extreem overdreven zin in deze thread naar buiten zijn gebracht.

Voor mensen die zich ergeren aan taxi chauffeurs die staan te laden in Amsterdam is mijn advies. Don’t... Als weg gebruikers irriteren we ons ook aan fietsers en andersom. Nou is het toevallig zo dat 80% van het Tesla verkeer in Amsterdam ook Taxi is door de enorme fleet aankopen die verschillende bedrijven hebben edaan wat Tesla en elektrische rijden ook in kaart heeft gebracht in Amsterdam. Jullie kunnen grote deels de taxi’s in amsterdam bedanken voor het huidige laad infrastructuur wat in Amsterdam te vinden is samen met velen openbare laadpunten aangevraagd door deze chauffeurs.

Om nu on topic te gaan. Een 85 kwh batterij met maar 180 km bereik is zojuist uit jou duim gezogen. Deze batterijen hebben zelfs online een grafiekje waar staat hoe hard ze degraden in verliop van tijd en in kilometers. Komt jou batterij daar niet mee overheen is er iets mis en heb je 8 jaar garantie onbeperkte kilometers en dus kun je die vervangen. Dat is een belofte van Tesla niet een schatting.

En over het superchargen zijn idd wat regels betreft laden die nu niet eerlijk vallen voor taxi’s maar hier houden mijn uitspraken op gezien ik anoniem blijf en mijn zegje tot dit punt heb gedaan. Ik vraag Tesla gebruikers graag respect te hebben voor elkaar. Juist taxi’s zijn afhankelijk van het laden en wij wachten vaker en langer maar behandelen niemand anders. Ik ben het er wel mee eens dat Tesla beloftes heeft gedaan en zich hier aan moet houden (gratis inbeperkt superchargen) zonder locatie beperkingen of kosten die hierbij komen.

In mijn ogen is dit niet een probleem van taxi’s of geen taxi’s maar een probleem van te weinig supercharge locaties.

Groet,

Jan Willem
 
Wanneer een moderator vindt dat de toon te scherp is, dan is dat zo. Een beetje scherpte kan geen kwaad. Zeker wanneer met stevige bewoordingen, eenzijdig een voorstelling van zaken wordt gegeven (door de OP) waaruit zou moeten blijken dat de taxi-chauffeurs in dit dossier slechts "onschuldige slachtoffers" zijn en dat men in "redelijkheid" niet anders zou kunnen handelen dan men nu doet. Dit is toch zeker geen "safe space", maar een plek waar ook pittig van keyboard gegaan mag worden?

Ongelooflijke claims vergen ongelooflijk bewijs. Claimen dat men nog maar 180km kan rijden met een S85 en dat er 700km per dag wordt gereden en dat Tesla zeer onredelijke voorstellen doet, zijn allen sterke claims die haaks staan op de informatie die uit publieke bronnen te halen zijn. En ook haaks staan op de vele ervaringen met het model Tesla in kwestie.

Natuurlijk zijn er taxi's die 700km per dag rijden. Misschien wel meer. Af en toe. We weten van de Finse taxi met 400.000km op de klok. Feit is dat er behoorlijk veel van de bewuste taxis momenteel in de verkoop zijn gekomen. Met kmstanden van 220-280k km voor een periode van 3 jaar. Zelfs met 400.000km op de klok in 3 jaar bij 250 werkdagen (hoe hoger het aantal werkdagen, hoe LAGER de dagkilometers), kom je op 500-550km per dag.

Een dergelijk slecht onderbouwd OP met dergelijke sterke claims, waarin de eigen handen in onschuld worden gewassen en alleen naar de andere partij wordt gewezen, kan prima als trolpost worden bestempeld. En het staat anderen vrij het met die kwalificatie oneens te zijn.

Dank je wel voor jouw disagree, defiant! De tweede in de bijna 5 jaar dat ik nu op dit forum zit. Gelukkig, een beetje kritiek na 360 "likes", 187 "funny", 63 "informative", 17 "helpful" en 11 "love" kan geen kwaad! :D

Ik blijf er bij dat voor het bestempelen van iemand als "troll" (een denigrerende kwalificatie) je wel hele harde feiten moet hebben, die in mijn optiek hier volstrekt ontbreken. Voor zover ik weet zijn er niet veel taxi chauffeurs die posten op dit forum. Ik ken dan ook geen verhalen van taxichauffeurs die een volstrekt ander verhaal vertellen. In zo'n geval verdient iemand - let wel, in mijn optiek - het voordeel van de twijfel voordat op de persoon wordt gespeeld.

EDIT: Kijk, het verhaal van een tweede (naar ik aanneem) taxi chauffeur is net hierboven verschenen, terwijl ik dit bericht schreef!

Maar goed, gelukkig ben ik geen moderator, @widodh kom er maar in! :p
 
Tesla heeft altijd gezegd dat het SuperCharger netwerk vooral gebruikt moet worden voor lange afstand ritten. Daar is het voor opgezet. Daarbij zijn ze uitgegaan van zo min mogelijk regels om de boel simpel te houden. Ook is duidelijk gemaakt dat voor knelpunten oplossingen moeten worden gezocht. Zo zijn eigenaren aangeschreven met het verzoek niet lokaal te laden. Ook is met klem geadviseerd om dit lokale laden (eigenlijk misbruik van het netwerk, want het is geen lange afstand ondersteuning) te laten. Er volgden geen sancties.

Vervolgens kwam de idle-fee. Waarom? Omdat bleek dat veel eigenaren (ook taxi-chauffeurs) wederom "misbruik" maakten van de laders door steeds te veel te laden (boven de 80%) en na het laden de auto's laten staan.

Recentelijk is er officieel een "fair use" policy ontstaan waarin duidelijk wordt dat vanaf nu commercieel laden ook als "misbruik" wordt gezien.

Nogmaals. Tesla constateert een knelpunt bij de SuC in Amsterdam. Deze wordt veroorzaakt door overmatig lokaal laden van commerciële partijen. Dit gebruik was niet "in de geest" van hoe het netwerk gebruikt zou moeten worden. En momenteel ook strijdig met hun nieuwe fair use policy.

Nogmaals. Een Model S hoef je bij een lange dag (400km lijkt me ruim en de 700km echt niet standaard), maar max 50kWh bij te laden gedurende de dag. De berekeningen heb ik al gegeven en zijn op publieke bronnen en daadwerkelijke gebruikerservaringen gebaseerd. Dat zou dus € 16,20 per dag aan brandstof moeten kosten. Ten opzichte van € 50-70 aan diesel per dag.

Taxi chauffeurs willen gratis laden. Dat snap ik heel goed. Ook kan enige teleurstelling begrepen worden wanneer men denkt dat men een auto heeft waarmee altijd gratis gereden kan worden. Echter....heeft Tesla altijd heel duidelijk gesteld wat het doel was van het SuC netwerk en wat wel en niet de bedoeling was. Doen alsof ze van niets weten en compleet onschuldig zijn...staat de chauffeurs niet netjes.

Ik zie dat de TS de claims nog niet heeft kunnen onderbouwen met bewijs. Dat is jammer. Misschien komt dat nog. Ondertussen kunnen chauffeurs wel door hun gedrag de overlast verminderen bij de SuC in Amsterdam door:

- korte 10-15 minuten laadsessies te doen tot een laadniveau van 70% maximaal
- de auto direct na beëindiging laadsessie verplaatsen
- overdag wanneer de SuC redelijk vol is...uitwijken naar de "dure" SuperCharger of een AC lader (bij Schiphol, Ikea ,etc)

Hoe meer "misbruik" er plaatsvindt bij laadlocaties, hoe meer druk er op Tesla komt om met een oplossing te komen. En strengere regels raken iedereen.

Dank je wel voor jouw disagree, defiant! De tweede in de bijna 5 jaar dat ik nu op dit forum zit. Gelukkig, een beetje kritiek na 360 "likes", 187 "funny", 63 "informative", 17 "helpful" en 11 "love" kan geen kwaad! :D

Ik blijf er bij dat voor het bestempelen van iemand als "troll" (een denigrerende kwalificatie) je wel hele harde feiten moet hebben, die in mijn optiek hier volstrekt ontbreken. Voor zover ik weet zijn er niet veel taxi chauffeurs die posten op dit forum. Ik ken dan ook geen verhalen van taxichauffeurs die een volstrekt ander verhaal vertellen. In zo'n geval verdient iemand - let wel, in mijn optiek - het voordeel van de twijfel voordat op de persoon wordt gespeeld.

EDIT: Kijk, het verhaal van een tweede (naar ik aanneem) taxi chauffeur is net hierboven verschenen, terwijl ik dit bericht schreef!

Maar goed, gelukkig ben ik geen moderator, @widodh kom er maar in! :p

Ten eerste is een disagree niet persoonlijk. Ik zie vaker dat mensen daar erg geprikkeld door raken. Ik ben het er niet mee eens...zo erg is dat niet.

Verder heb ik de TS nooit een troll genoemd. Ik heb wel gezegd dat ik het een troll-post vind omdat er zeer sterke claims worden gedaan zonder onderbouwing welke haaks staan op de "praktijkkennis" over de S85 en op gegevens die publiek te vinden zijn. Verder is het een compleet eenzijdig verhaal vanuit het oogpunt van de chauffeur in kwestie. Tot slot komen er geen inhoudelijke reacties van de TS op redelijke vragen en redelijke kritiek. Dus ja...ik had zelfs kunnen zeggen dat de TS zit te "trollen", maar ik heb het een troll-post genoemd omdat ik de TS niet ken en ik ook geen kwalificaties over zijn persoon wil doen. Dus zal ik iemand ook zeker niet snel een troll noemen en dat heb ik ook zeker niet gedaan.
 
Last edited:
Tesla heeft altijd gezegd dat het SuperCharger netwerk vooral gebruikt moet worden voor lange afstand ritten. Daar is het voor opgezet. Daarbij zijn ze uitgegaan van zo min mogelijk regels om de boel simpel te houden. Ook is duidelijk gemaakt dat voor knelpunten oplossingen moeten worden gezocht. Zo zijn eigenaren aangeschreven met het verzoek niet lokaal te laden. Ook is met klem geadviseerd om dit lokale laden (eigenlijk misbruik van het netwerk, want het is geen lange afstand ondersteuning) te laten. Er volgden geen sancties.

Vervolgens kwam de idle-fee. Waarom? Omdat bleek dat veel eigenaren (ook taxi-chauffeurs) wederom "misbruik" maakten van de laders door steeds te veel te laden (boven de 80%) en na het laden de auto's laten staan.

Recentelijk is er officieel een "fair use" policy ontstaan waarin duidelijk wordt dat vanaf nu commercieel laden ook als "misbruik" wordt gezien.

Nogmaals. Tesla constateert een knelpunt bij de SuC in Amsterdam. Deze wordt veroorzaakt door overmatig lokaal laden van commerciële partijen. Dit gebruik was niet "in de geest" van hoe het netwerk gebruikt zou moeten worden. En momenteel ook strijdig met hun nieuwe fair use policy.

Nogmaals. Een Model S hoef je bij een lange dag (400km lijkt me ruim en de 700km echt niet standaard), maar max 50kWh bij te laden gedurende de dag. De berekeningen heb ik al gegeven en zijn op publieke bronnen en daadwerkelijke gebruikerservaringen gebaseerd. Dat zou dus € 16,20 per dag aan brandstof moeten kosten. Ten opzichte van € 50-70 aan diesel per dag.

Taxi chauffeurs willen gratis laden. Dat snap ik heel goed. Ook kan enige teleurstelling begrepen worden wanneer men denk dat men een auto heeft waarmee altijd gratis gereden kan worden. Echter....heeft Tesla altijd heel duidelijk gesteld wat het doel was van het SuC netwerk en wat wel en niet de bedoeling was. Doen alsof ze van niets weten en compleet onschuldig zijn...staat de chauffeurs niet netjes.

Ik zie dat de TS de claims nog niet heeft kunnen onderbouwen met bewijs. Dat is jammer. Misschien komt dat nog. Ondertussen kunnen chauffeurs wel door hun gedrag de overlast verminderen bij de SuC in Amsterdam door:

- korte 10-15 minuten laadsessies te doen tot een laadniveau van 70% maximaal
- de auto direct na beëindiging laadsessie verplaatsen
- overdag wanneer de SuC redelijk vol is...uitwijken naar de "dure" SuperCharger of een AC lader (bij Schiphol, Ikea ,etc)

Hoe meer "misbruik" er plaatsvindt bij laadlocaties, hoe meer druk er op Tesla komt om met een oplossing te komen. En strengere regels raken iedereen.

Je bent nu wel heel stellig over wat Tesla "altijd" al zou hebben beweerd. Als koper uit 2013 kan ik je verzekeren dat Tesla dat destijds allerminst zo heeft gebracht, en dat was in 2014 niet anders. Over bewijs gesproken: heb je bewijs voor jouw stelling dat Tesla dit "altijd" al heeft beweerd? :D

De oplossing is in mijn optiek overigens heel simpel: bouw meer superchargers (is Tesla mee bezig) en pas bij nieuwe auto's de regels aan (en ook dat doet Tesla).

Het is overigens best wel grappig dat ik deze discussie hier voer, terwijl ik vrijwel nooit gebruik maak van superchargers in Nederland. Dat terwijl ik vrijwel dagelijks langs de supercharger in Amsterdam rijd.
 
Ten eerste is een disagree niet persoonlijk. Ik zie vaker dat mensen daar erg geprikkeld door raken. Ik ben het er niet mee eens...zo erg is dat niet.

Verder heb ik de TS nooit een troll genoemd. Ik heb wel gezegd dat ik het een troll-post vind omdat er zeer sterke claims worden gedaan zonder onderbouwing welke haaks staan op de "praktijkkennis" over de S85 en op gegevens die publiek te vinden zijn. Verder is het een compleet eenzijdig verhaal vanuit het oogpunt van de chauffeur in kwestie. Tot slot komen er geen inhoudelijke reacties van de TS op redelijke vragen en redelijke kritiek. Dus ja...ik had zelfs kunnen zeggen dat de TS zit te "trollen", maar ik heb het een troll-post genoemd omdat ik de TS niet ken en ik ook geen kwalificaties over zijn persoon wil doen. Dus zal ik iemand ook zeker niet snel een troll noemen en dat heb ik ook zeker niet gedaan.

Wees gerust, ik slaap geen minuut minder door het ontvangen van een "disagree" (te meer nu er 6 nieuwe "likes" tegenover staan :p).

Ik constateer dat wij ook van mening verschillen over het kwalificeren van personen: als ik iemand beschuldig van het plegen van diefstal dan volgt daaruit in mijn optiek vrij expliciet dat ik die persoon een dief acht.
 
Je bent nu wel heel stellig over wat Tesla "altijd" al zou hebben beweerd. Als koper uit 2013 kan ik je verzekeren dat Tesla dat destijds allerminst zo heeft gebracht, en dat was in 2014 niet anders. Over bewijs gesproken: heb je bewijs voor jouw stelling dat Tesla dit "altijd" al heeft beweerd? :D

Het is overigens best wel grappig dat ik deze discussie hier voer, terwijl ik vrijwel nooit gebruik maak van superchargers in Nederland. Dat terwijl ik vrijwel dagelijks langs de supercharger in Amsterdam rijd.

Inderdaad, de toon lijkt alsof een Tesla-medewerker achter de knoppen zit.

Er speelt ongetwijfeld meer als men ons doet geloven, tuurlijk dikt Henk zijn verhaal aan maargoed denk dat als je BTW, MIA en Vamil hebt genoten zoals gros van de Tesla eigenaren dat we allemaal wel binnen het begrip commercieel gebruiker vallen.

En als alle Tesla rijders hun laadsessie binnen redelijkheid houden hebben we daar allemaal profijt aan.
 
Wees gerust, ik slaap geen minuut minder door het ontvangen van een "disagree" (te meer nu er 6 nieuwe "likes" tegenover staan :p).

Ik constateer dat wij ook van mening verschillen over het kwalificeren van personen: als ik iemand beschuldig van het plegen van diefstal dan volgt daaruit in mijn optiek vrij expliciet dat ik die persoon een dief acht.

Dat gaat zelfs een stuk verder dan van mening verschillen. Hier gaat het zelfs (zeer offtopic) over principes.

Iemand die een trollpost plaatst hoeft inderdaad geen troll te zijn. Immers kan die persoon normaliter hele waardevolle posts (zelfs troll posts hebben soms nut) of normaal geachte posts plaatsen. Ik heb er moeite mee een persoon die ik niet ken, een label op te plakken gebaseerd op 1 enkele actie.

Een persoon is niet zijn idee of mening. Diegene heeft een idee of mening.

Verder hoop ik dat je je realiseert dat je iemand net een dader hebt genoemd terwijl hij slechts "beschuldigd" was van het plegen van diefstal. Dus schuldig tot onschuld is bewezen?

Aangezien je blijkbaar over beide zaken zo denkt, ben ik dan weer blij dat je geen moderator bent. Maar dat kan dan geen verrassing zijn ;).

Meer ontopic....Ja, Tesla heeft altijd gecommuniceerd dat het Supercharger netwerk "long distance" travel mogelijk maakt. Ik heb net nog even de party gezien uit 2012 waar het netwerk uit de doeken werd gedaan. Bij uitspraken van Elon (en vooral de meer bombastische), is het zeer van belang op hetgeen te letten wat hij niet zegt of als klein bijzinnetje wel zegt. "Travel everywhere on pure sunlight for free forever". Dat gaat over roadtrippen en bij familie op bezoek. Die voorbeelden worden ook genoemd. Dit alles als sales pitch uiteraard.

Echter bleek in de praktijk dat langeafstandrijders / roadtrippers "last" kregen van volle laadlocaties. Natuurlijk breidt Tesla uit...maar "misbruik" was gewoon een van de redenen van de volle toko's. Net als het succes van Tesla door de hoge verkoopcijfers.

Daarnaast heeft Elon tijdens diverse interviews en parties laten weten dat je de auto moet laden als je telefoon....slow charging at night en level2 charging (AC 11-22kW) tijdens het shoppen. SuperChargen tijdens trips (laden wat je nodig hebt om de volgende hop te bereiken).

En nee, @LindaFlart, ik werk niet bij Tesla. Ik volg Tesla. Ik heb er nog geen en ik zal nooit gratis laden bij een SuperCharger.

maargoed denk dat als je BTW, MIA en Vamil hebt genoten zoals gros van de Tesla eigenaren dat we allemaal wel binnen het begrip commercieel gebruiker vallen

Nee, dan ben je een zakelijke rijder. Bovendien zijn dat belastingvoordelen en niet voordelen die Tesla heeft "verkocht" aan Model S/X eigenaren. Wat wil je daarmee zeggen?
 
Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om mij met deze discussie te bemoeien omdat het mijn inziens wel heel erg op een potje verpissen begint te lijken. En zo ruikt het ook. Leven en laten leven.

Ik heb mij Model S in 2011 besteld en in ontvangst genomen in 2013..... Volg die club dus al een tijdje.
1 ding weet ik inmiddels zeker. Tesla is een club die hard aan de weg timmert en dingen doet waar ze later soms spijt van krijgen omdat ze de gevolgen onmogelijk kunnen overzien. Kent iemand hier George Blankenship nog? Nagenoeg gratis onderhoud! Nooit meer wat van gehoord. Van de ene dag op de andere exit.

Ik heb twee jaar gewacht op mijn Model S en moest binnen 3 dagen kiezen voor opties waar niemad van wist wat het was maar alleen wist wat het kostte. (het plusje ). Het superchargen werd net zo aangeboden. €2.000 en dan altijd gratis groen stroom. Geen hond die over de details had nagedacht. Zeker niet de medewerkers van Tesla want die wisten absoluut minder dan de toenmalige kopers.

Tesla weet soms van voren niet dat het van achter leeft.... En dat is voor mij de charme van het rijden van een Tesla.
Dat begint er wel een beetje vanaf te gaan door al die mensen die in beton gegoten regels willen.....hoewel ik zelf ook vind dat er inmiddels bij Tesla wel eens meer eenduidigheid en duidelijkheid mag komen over essentiële zaken.