Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP1 ONLY draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nu bijna een week v10 op AP1 en ik vind het niet echt een vooruitgang. Wat ik merk:
- De oude bug "Bij aanzetten AP op snelweg, gelijk tegen rechter lijn rijden" zit er nog in.
- Op 80 km wegen neemt de auto gedeeltes met vluchtheuvels minder goed. ik moet eerder ingrijpen.
- snelheden kloppen niet altijd: 30 aangeven waar je bijvoorbeeld 70 mag.

Wat wel weer beter gaat is het passeren van vrachtwagens, waarbij de auto dan meer afstand neemt.
 
Rechterlijn bug zit er bij mij niet in ( ook niet in gezeten ). Weliswaar een X en geen S, misschien dat dat uitmaakt?

Snelheden worden bij mij ook niet altijd correct weergegeven, vooral op de wegen waar geen borden staan met de max snelheid valt me op. Die komen dan uit een database oid?
 
Afgelopen week rijdend op de A9 richting Amsterdam met 3 groene kruisen boven de baan, wil de S de afslag naar Haarlem nemen.
Oorzaak, het rijden op de vluchtstrook met een schuine lijn voor de het afslaan naar Haarlem.
Gelukkig rij ik altijd met 2 handen aan het stuur & hield daar rekening mee.
Toch nog veilig in Amsterdam aangekomen.
 
Afgelopen week rijdend op de A9 richting Amsterdam met 3 groene kruisen boven de baan, wil de S de afslag naar Haarlem nemen.
Oorzaak, het rijden op de vluchtstrook met een schuine lijn voor de het afslaan naar Haarlem.
Gelukkig rij ik altijd met 2 handen aan het stuur & hield daar rekening mee.
Toch nog veilig in Amsterdam aangekomen.
Gek dat dit verschilt van mijn AP1 auto. Als ik vanuit het noorden komende richting Schiphol rij passeer ik ook altijd die schuine lijn. Ik verwacht steeds dat ie zal afslaan omdat de bocht iets naar links gaat en het logisch zou zijn dat ie afslaat. Dat doet mijn auto niet, die blijft gewoon in de meest rechtse rijbaan en slaat niet af naar Haarlem.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De MCU is losgekoppeld van AP hardware! De MCU is het entertainment gedeelte(kan makkelijk gereset worden en kan vastlopen), de AP hardware is separaat en nogal bedrijfskritisch zeg maar(mag niet uitvallen en zal redudant ingezet worden)

De MCU;
MCU 1 is gebaseerd op ARM processor.
MCU 2 is een Intel processor.

Exacte details zijn wel ergens online, maar gaat erom dat het totaal andere CPU instructies verwerkt.

Wel kan je een applicatie schrijven die op beide werkt, zoals de user interface die je ziet op je Tesla scherm.

maar zal dan afhankelijk van aanwezige hardware dus sommige features moeten missen.

De functionaliteit van netflix, YouTube etc komen vanuit de browser functionaliteit, het lijken native apps die geschreven zijn maar het is eigenlijk een fancy browser scherm. tegenwoordig worden browsers nogal misbruikt en ingezet om diverse media aan te kunnen.

Browsers vragen nogal veel resources van je computer, kijk maar eens naar je verbruik op je pc met een actieve browser.

Enige tijd terug is de browser vervangen, de browser in MCU 1 is nog de oude, mocht deze nog wel geüpgraded kunnen worden zou in theorie ooit de features naar mcu1 komen, maar ik vermoed van niet..

De browser in MCU2 is gebaseerd op chromium, een opensource project waarop Google zijn Google Chrome en ook andere gebaseerd zijn, chromium is goed in media en apps streamen.
 
Ik rij nu met V10 32.2. Opvallend is dat ook AP1 nog steeds beter wordt. Bij ons zijn op de N246 kilometers lange gefreesde stukken weg t.b.v. een nieuwe laag asfalt. Ik laat AP1 dan aanstaan en hoewel AP geen strepen ziet blijft ie, zonder dat er een auto voor me rijdt, toch zijn uiterste best doen om op de AP te blijven rijden. Het rijden wordt wel wat zoekeriger maar hij blijft, zelfs rond vluchtheuvels, keurig zijn weg vervolgen.
Zijn er weer strepen rechts en staan er markeringsborden een stukje met hun voeten over de strepen op de rijbaan, dan rijdt ie er wel heel vlak langs.
 
  • Like
Reactions: job-lek and FrankNL
Vandaag even een apart moment. Zoals zo vaak, reed ik vanochtend met AP aan van de A50 de A12 op richting Utrecht. Daar zit een vrij strakke bocht waarbij de adviessnelheid 50 km/u is. Normaal remt de auto goed af en neemt AP de bocht rustig maar goed, altijd op de rechterbaan. Vanochtend echter zat ik achter een vrachtwagen op de rechterbaan en het leek allemaal goed te gaan. Echter toen de bocht bijna was afgelopen kreeg ik ineens een ruk aan het stuur naar rechts (richting vluchtstrook) en AP ga aan af te breken/ er mee te kappen.

Waarschijnlijk "schrok" AP ergens van, maar ik heb niks bijzonders opgemerkt en heb dus geen verklaring.
 
Vandaag op de Westfrisia weg N 307 richting het oosten, in een bocht met de voorgeschreven snelheid 100 km, geeft de ap1 onverwachts een stevige ruk naar rechts bijna de vluchtstrook op. Geen andere auto in de buurt, nieuwe weg, dus nieuwe belijning, wel laagstaande zon. Goddank rij ik bijna altijd met twee handen aan het stuur.

Nog steeds blij dat ik toch mijn VW T4 heb. Eenvoudig & geen provocerende stuurbewegingen.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Vandaag even een apart moment. Zoals zo vaak, reed ik vanochtend met AP aan van de A50 de A12 op richting Utrecht. Daar zit een vrij strakke bocht waarbij de adviessnelheid 50 km/u is. Normaal remt de auto goed af en neemt AP de bocht rustig maar goed, altijd op de rechterbaan. Vanochtend echter zat ik achter een vrachtwagen op de rechterbaan en het leek allemaal goed te gaan. Echter toen de bocht bijna was afgelopen kreeg ik ineens een ruk aan het stuur naar rechts (richting vluchtstrook) en AP ga aan af te breken/ er mee te kappen.

Waarschijnlijk "schrok" AP ergens van, maar ik heb niks bijzonders opgemerkt en heb dus geen verklaring.

Vandaag op de Westfrisia weg N 307 richting het oosten, in een bocht met de voorgeschreven snelheid 100 km, geeft de ap1 onverwachts een stevige ruk naar rechts bijna de vluchtstrook op. Geen andere auto in de buurt, nieuwe weg, dus nieuwe belijning, wel laagstaande zon. Goddank rij ik bijna altijd met twee handen aan het stuur.

Nog steeds blij dat ik toch mijn VW T4 heb. Eenvoudig & geen provocerende stuurbewegingen.
Die ruk naar rechts kreeg ik een paar keer als ik probeerde mee te sturen met AP naar links (tegen de weerstand aan die AP zou stoppen).
Vb bij wegenwerken met versmalde rijstroken als AP oncomfortabel op de geribbelde lijnen rijdt, kan je door weerstand te geven op het stuur, je AP iets meer naar links forceren tot naast die lijnen. Heb zo een paar keer gemerkt dat hij dan ineens keihard naar rechts compenseert. Waarschijnlijk, als ik met AP de wagen zelf iets naar links dwing, wil AP nog iets harder naar rechts. Ook die dwang overwin je nog net. Echter, vanaf dat je iets de druk lost heeft die overdreven 'wil' naar rechts van AP een overreactie tot gevolg.
Zou het kunnen dat jullie in de bocht (toch altijd even spannend), onbewust iets wilden mee sturen de bocht in en daarbij wat kracht op het stuur naar links zetten, iets meer dan AP wou, die wil daardoor naar rechts compenseren, kan dat niet door jullie 'weerstand' en wanneer dat mee sturen ophoudt is de kracht die AP zet zo groot dat hij dreigt uit de bocht te vliegen.

Nu volgen jullie niet meer denk ik...
 
Die ruk naar rechts kreeg ik een paar keer als ik probeerde mee te sturen met AP naar links (tegen de weerstand aan die AP zou stoppen).
Vb bij wegenwerken met versmalde rijstroken als AP oncomfortabel op de geribbelde lijnen rijdt, kan je door weerstand te geven op het stuur, je AP iets meer naar links forceren tot naast die lijnen. Heb zo een paar keer gemerkt dat hij dan ineens keihard naar rechts compenseert. Waarschijnlijk, als ik met AP de wagen zelf iets naar links dwing, wil AP nog iets harder naar rechts. Ook die dwang overwin je nog net. Echter, vanaf dat je iets de druk lost heeft die overdreven 'wil' naar rechts van AP een overreactie tot gevolg.
Zou het kunnen dat jullie in de bocht (toch altijd even spannend), onbewust iets wilden mee sturen de bocht in en daarbij wat kracht op het stuur naar links zetten, iets meer dan AP wou, die wil daardoor naar rechts compenseren, kan dat niet door jullie 'weerstand' en wanneer dat mee sturen ophoudt is de kracht die AP zet zo groot dat hij dreigt uit de bocht te vliegen.

Nu volgen jullie niet meer denk ik...
Niet vergelijkbaar, ik laat in die bocht naar de A12 de AP bijna altijd vrij sturen, handen zonder kracht op het stuur :). Overigens herken ik wel wat je zegt. Bij het inhalen van bijvoorbeeld vrachtwagens, wil ik de AP regematig forceren om iets meer afstand te nemen. Vaak gaat dat goed. Soms wilt AP ineens (voor mij fout) corrigeren. Dan doorbreek ik de AP.
 
Bij mijn AP1 / MCU1 X is het al jaren zo dat hij geen plaatjes meer laat zien bij media dia ik afspeel vanaf mijn iphone.
In de begin periode deed hij dat standaard wel. Sterker nog toen "zocht" hij nog plaatjes online bij een radiostation op aan de hand van de artiest/song informatie in beeld.

Dacht dat dat een tesla ding was. Want in de BMW werkt het wel gewoon goed. Maar nu reed ik in de 3 van mijn vrouw en toen kwam ineens wel een plaatje tevoor schijn. We zitten beide op de zelfde software dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand anders dit ook opgevallen? En mogelijk een oplossing hiervoor om het wel werkend te krijgen? Geen major issue maar toch wel prettig ;)

Zie hieronder de screenshots van bovenaan de 3 / midden de iphone zelf / onder de "oude" X.
IMG_2900.jpg
IMG_2901.jpg
IMG_2969.jpg
de f
 
Iemand anders dit ook opgevallen? En mogelijk een oplossing hiervoor om het wel werkend te krijgen? Geen major issue maar toch wel prettig ;)


Zojuist bij mijn Model S met AP 1 gekeken en Media vanuit de telefoon wordt gewoon voorzien van een plaatje, terwijl het plaatje niet getoond wordt in Google play Music. Wel heb ik de taal standaard op Engels staan. Vele updates geleden, zou dat voordelen bieden voor Spotify. Wat er toen precies was, weet ik niet meer.
photo_2019-11-06_12-52-14.jpg
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Zojuist bij mijn Model S met AP 1 gekeken en Media vanuit de telefoon wordt gewoon voorzien van een plaatje, terwijl het plaatje niet getoond wordt in Google play Music. Wel heb ik de taal standaard op Engels staan. Vele updates geleden, zou dat voordelen bieden voor Spotify. Wat er toen precies was, weet ik niet meer.
View attachment 473736

Zal het vanmiddag eens proberen op engels. Kijken of dat de oplossing is...Thx!